آخرین اخبار

28. آذر 1396 - 21:01   |   کد مطلب: 25402
وبلاگ "رهروان ولایت" نوشت:
زنان در شبکه های مجازی
کمتر کسی است که در صفحات مجازی نمایش تصاویر زنان، از خودشان را ندیده باشد. از نگاه دینی این امر بسیار مذموم و ناپسند است اما در نگاه یک جوان غیر متعهد به مبادی دینی و انسانی، ممانعت از این امر مخالفت کردن با آزادی شخصی است. بهترین دلیل برای مذموم بودن نمایش این تصاویر بازخوردها نسبت به این عمل که کالا محور شدن زن و از بین رفتن کانون خانواده و همچنین افزایش اضطراب و افسردگی را می توان نام برد.

به گزارش رودآور به نقل از "رهروان ولایت": کمتر کسی است که این روزها در شبکه‌های اجتماعی مختلف عضویت نداشته باشد و یکی از مواردی که بسیار در این شبکه‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد، عکس‌هایی است که در پروفایل‌های شخصی و یا در صفحات مختلف گروه‌ها مورد استفاده واقع می‌شود و تنها هدف و قصد بعضی از این کاربران نمایش زیبایی‌های شخصی خودشان است که بیشتر این کاربران از جمله‌ی خانم‌ها می‌باشند. یا حتی بعضی شبکه‌ها برای بالا بردن بازدید از صفحاتشان این عمل را انجام می‌دهند، بعنوان مثال اینطور تبلیغ می‌کنند: عکسهای شخصی فلان بازیگر را در شبکه‌ی ما مشاهده کنید.

اگر بخواهیم نگاهی دینی به این امر داشته باشیم این کار مذموم و مورد سرزنش است. اما در نگاه یک جوان غیر متعهد به مبادی دینی و انسانی، با هر جنسیتی این دستور دینی را نوعی مخالفت با آزادی انسان تلقی کرده و اینکه انسان، آزاد آفریده شده و می‌تواند هر طور زندگی کند.
جهت گیری تربیتی دینی، بر این است که انسانی تربیت کند که در همه‌ی ابعاد و امور زندگی متعادل باشد و از مرزهای اعتدال خارج نشود. بر همین اساس در داستانهای تربیتی قرآنی نیز ابعاد گوناگون اعتدال در قالب تصاویری بدیع و زیبا ارائه شده است.
این زیبایی و چهره‌ی نیکو، یکی از نعمت‌های خداوند باری‌تعالی است و بهترین امر در هر کاری که حتی مورد تایید عقل می‌باشد، رعایت اعتدال در کلیه‌ی کارها است.
لذا طغیان و زیاده‌روی در نعمت‌ها آن است، که انسان‌ بجای اینکه از آنها در راه اطاعت خدا و طریق سعادت خویش استفاده کند، آنها را وسیله‌ای برای گناه، ناسپاسی و کفران و گردنکشی و اسرافکاری قرار دهد.
دین مبین اسلام به پیروانش دستور می‌دهد همواره، مظاهر زشتی و درهم ریختگی را از خود و محیط زندگی خویش دور ساخته، بویژه هنگام برخورد با دیگران آراسته و با ظاهری زیبا در معرض دید همنوعان ظاهر شوند. از این رو در اسلام، استفاده از زیبایی های موجود در جهان طبیعت نه تنها مجاز شمرده؛ بلکه بدان توصیه و سفارش نیز شده است. از جمله سفارش‌های اکید دین اسلام آراستگی در زندگی خانوادگی و اجتماعی انسانها است.
انسان افزون بر آنکه به مقتضای فطرت خویش، جویای زیبایی و آراستگی به عنوان یکی از ابعاد وجودی خویش است، در گسترش و تحکیم روابط خانوادگی و اجتماعی نیز از آن گریزی ندارد. اما برای نمایش این زیبایی قانون و مقرراتی مشخص شده است که در این امر افراط صورت نگیرد؛ که هرگونه زیبایی و تجملات را نهی کرده و مخالف با زهد تلقی شود و نه تفریط صورت گیرد که ول‌انگار شده و هر کاری که نفس انسان درخواست کند عملی بنماید. در بیانات و سفارشات، دینی معصومین(علیهم السلام) دستورات اکیدی بر زیبایی و آراستگی شده است.

آراستگی زنان برای شوهرانشان و شوهران برای همسران
محمدبن‌مسلم از امام معصوم(علیه السلام) درباره زیور زنان پرسید، امام (علیه السلام) فرمود: «زن نباید خود را رها کند و بی زیور گذارد، اگر چه با گلوبندی باشد و نباید دستش بی خضاب باشد، گرچه به حنا بمالد و اگر چه مسن باشد.» [1]
در این روایت سفارش امام برای زینت کردن زنان برای مردان در منزل است و نکته‌ی قابل توجه در این فرمایش امام تاکید بر اینکه ولو زنان مسن هستند باز برای مردانشان خود را زینت کنند. در مقابل مشاهده می کنیم که امام در مورد زینت کردن مردان برای زنان خود نیز سفارش می‌فرمایند: حضرت رضا(علیه السلام) فرمود: «پدرم از پدرانش(علیهم السلام) خبر داد، که زنان یهود از عفت بیرون رفتند و به فساد کشیده شدند، و چنین نشدند مگر به کم توجهى شوهران به آرایش و نظافت خود. و نیز فرمود: زن از تو همان را میل دارد که تو از او میل دارى.» [2]

نتایج به نمایش گذاشتن زینت‌ها و بی‌عفتی ها توسط بعضی خانم‌ها
در اینجا مشاهده می کنیم، از طرف معصومین به زینت کردن در منزل سفارش اکید شده است، اما نکته‌ی قابل توجه و تاکید اینکه به نمایش گذاشتن زینت‌ها و بی‌عفتی ها توسط بعضی خانم‌ها در این صفحات مجازی چطور می‌شود؟ در پاسخ به این سوال باید گفت بهترین پاسخ برای این اعمال بازخوردها و عکس العملها نسبت به این نوع کارهای این طیف افراد است.

1ـ زن به عنوان یک کالا
یکی از عکس‌العملها نسبت به این اعمال افراد در نمایش گذاشتن تصاویر با آرایش یا از اندام خود این است که بیایید و قیمت گذاری کنید، در حالی که در دین قیمت مادری و اینکه بهشت زیر پای مادران است که اصلا نمی توان بر آن قیمت گذاشت، در شان و شخصیت زنان بیان شده است یا اینکه آنقدر مقام زن بالاست که از دامن این زن مرد به معراج می‎رسد. اما چقدر ما شخصیت و متانت زن را کم و بی‌ارزش می دانیم که می‌آییم به ثمن بخس می‌فروشیم.

2ـ از بین رفتن کانون خانواده
یکی از عکس‌العملها نسبت به این امر از بین رفتن غیرتها و جای گرفتن سهل انگاری و بی‌ارادگی‌ نسبت به حفظ حریم‌ها است و آنچه را که مرد باید در کانون گرم خانواده از آن لذت ببرد می‌تواند در کسانی دیگر بغیر از همسر خود تهیه و کامجویی کند. لذا از یکطرف بنیان خانواده‌ها در متاهلین به خطر می‌افتد و از طرف دیگر چون بازار این کارها گرم می‌باشد مجردین دیگر زیر بار مسئولیت خانواده نرفته و در همین فضا به کامجویی و روابط مخفیانه در خارج از حیطه‌ی صفحات مجازی می‌پردازند و لذا سن ازدواج هر روز بالاتر و بالاتر می رود.

3ـ افسردگی‌ها و از بین رفتن ضریب اطمینان
با گسترش یافتن این امور در خانواده‌ها به راحتی اغفال ها و فریب‌ خوردنها اتفاق می‌افتد و این کار مقدمه ای برای روابط خارجی، خارج از محیط مجازی می‌شود و چه بسیار افرادی که حریم آنها شکسته شده و یا انسانهای حیله‌گری که با استفاده از همین کارها سعی در اخاذی از این خانم‌ها می‌کنند و اینجاست که بسیاری از افراد بدنبال جمع کردن روغن ریخته شده هستند در حالی که کار از کار گذشته است.

در نتیجه بهترین امر همان دستورات و سفارشات اکید دین مبین اسلام است که نه افراط کنیم و نه تفریط بلکه امر بین الامرین، که در محیط خانواده بهترین مکان برای به نمایش در آوردن زینت همسران برای یکدیگر است و محافظت از این زینت‌هاست، البته نه در حد افراط در امور بنابر آنچه شرع مقدس برای انسان دستور داده و رعایت شئونات در محیط‌های اجتماعی است تا از عواقب و مشکلاتی که بیان شده است دوری کنیم.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
پی نوشت:
[1]. طبرسى، حسن بن فضل_میر باقرى، ابراهیم، مکارم الأخلاق / ترجمه میرباقرى، ج1، ص155، فراهانى، تهران، چاپ: دوم، 1365ش.
[2]. همان

تولیدی

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان