آخرین اخبار

15. آبان 1393 - 18:53   |   کد مطلب: 16675
مرض قند یا بیماری دیابت رهاورد تغییر سبک زندگی افراد به شکل امروزی و ماشینی شدن فعالیت های روزمره است که در صورت کنترل نشدن می تواند زندگی را به کام افراد تلخ کند.

به گزارش رودآور  به نقل از ایرنا زمانی که صحبت از بیماری دیابت می شود بیشتر افراد فکر می کنند این بیماری مختص افراد سالمند یا کسانی است که همواره به شیرینی جات و مواد قندی علاقه زیادی داشته اند.

این طرز فکر باعث شده است که طبق گزارشات انجمن دیابت ایران هم اکنون 70 درصد بیماران مبتلا به دیابت در کشور از بیماری خود بی اطلاع باشند.

بیماری دیابت نیز از جمله بیماری های خاموش و پر شیوع در جامعه است که در بیشتر مواقع بدون هیچ علامتی وارد زندگی افراد شده و بیشتر بیماران زمانی از ابتلا خود به این بیماری مطلع می شوند که عوارض ناشی از ابتلا به آن تاثیرات مختلفی در بدنشان داشته است.

طبق گزارشات سازمان جهانی بهداشت هم اکنون در جهان حدود 400 میلیون نفر به دیابت مبتلا هستند که پیش بینی می شود این رقم در سال 2035 به بیش از 600 میلیون نفر افزایش یابد.

این در حالی است که تنها با ترویج شیوه زندگی سالم مانند افزایش تحرک، کاهش مصرف فست فودها و غذاهای چرب و شیرین، کاهش استرس و تنش های عصبی و کاهش وزن می توان از 70 درصد موارد ابتلا به دیابت به عنوان پر هزینه ترین بیماری غدد و متابولیسم در جهان پیشگیری کرد.

یکی از پزشکان عمومی همدان در خصوص چگونگی ابتلا افراد به این بیماری گفت: بیماری قند یا دیابت یکی از شایع ترین بیماری های متابولیکی است که مهمترین راه تشخیص ابتلا افراد به آن از طریق آزمایش خون و داشتن میزان قند خون بالای 120 میلی گرم در دسی لیتر در حالت ناشتا است.

دکتر'محمد کیانی' افزود: از دیگر نشانه های ابتلا افراد به این بیماری پرخوری و پرنوشی است.

وی ادامه داد: دیابت در اثر کاهش تولید انسولین در بدن یا کم شدن اثر انسولین در سوخت و ساز مواد قندی حاصل می شود.

وی عنوان کرد: متاسفانه این بیماری در کشور ما نیز شیوع بالایی دارد و به دو صورت بیماران دیابتی نوع یک و دیابتی نوع دو دیده می شود.

وی ادامه داد: دیابت نوع یک (وابسته به انسولین) به طور معمول قبل از 30 سالگی ظاهر شده و علت اصلی بروز آن نیز فقدان یا کمبود انسولین می باشد.

وی با بیان اینکه بیشتر بیماران مبتلا به دیابت نوع یک لاغر بوده و نیازمند تزریق انسولین هستند ادامه داد: دیابت نوع دو (غیر وابسته به انسولین) نیز بیشتر در بزرگسالان (سنین بالای 40 سال) دیده می شود و به طور معمول دو سوم افراد مبتلا به این نوع دیابت اشخاص چاق می باشند.

دکتر کیانی گفت: در بروز دیابت نوع دو عوامل متعددی مانند اضافه وزن و چاقی (به خصوص چاقی داخل شکمی)، عدم فعالیت بدنی، سن بالای 40 سال، رژیم غذایی نامناسب (غذای پر کالری و غیر مغذی) و وراثت نقش دارد.

وی ادامه داد: بیماری دیابت و رژیم غذایی دو مسئله وابسته به هم هستند و در درمان دیابت رژیم غذایی از اهمیت خاصی برخوردار است، به خصوص در بیماران دیابتی نوع دو که 80 درصد آنها چاق می باشند.

وی اضافه کرد: رژیم غذایی و ورزش یکی از درمان های اصلی برای این افراد به شمار می رود و داروی پایین آورنده قند خون به عنوان یک درمان کمکی(نه یک درمان اصلی) در کنار رژیم غذایی مناسب و ورزش به کار گرفته می شود.

وی بیان کرد: به این دلیل بیمارانی که دچار افزایش وزن می باشند باید از راه کاهش انرژی دریافتی و افزایش مصرف انرژی از میزان بافت چربی اضافه بدن بکاهند چرا که حتی کاهش اندکی وزن، کنترل قند خون این افراد را بهتر کرده و همچنین دیگر مشکلات متابولیک آنان را نیز کاهش می دهد.

مسوول مرکز دیابت استان همدان نیز درباره این بیماری گفت: بیشترین هزینه های دیابت صرف درمان عوارض آن شامل مشکلات قلبی - عروقی، چشم ها، نارسایی های کلیوی و مشکلات ایجاد شده برای پاها می شود که این عوارض با تشخیص به موقع و درمان مناسب دیابت قابل پیشگیری است.

'صغری کوثری'افزود: هم اکنون میزان شیوع دیابت در نواحی مختلف کشور با یکدیگر متفاوت است و در استان همدان نیز به طور متوسط بیش از هفت درصد جمعیت شهری و حدود سه درصد جمعیت روستایی استان همدان مبتلا به این بیماری هستند.

وی ادامه داد: هم اکنون در دنیا به ازای هر پنج نفر یک نفر مبتلا به بیماری دیابت است و در ایران نیز همواره بر تعداد مبتلایان به این بیماری افزوده می شود.

وی ادامه داد: هم اکنون سن ابتلا به دیابت در ایران 15 سال پایین تر از میانگین جهانی است که عمده علت آن تغییر شیوه زندگی و سبک تغذیه ای کنونی افراد جامعه است.

وی با بیان اینکه دیابت نوع یک در سن 12 تا14 سالگی(سن بلوغ)بیشتر از سایر مواقع خود را نشان می دهد افزود: میزان ابتلا به این بیماری در زنان دو برابر مردان گزارش شده است و 10 تا 15 درصد بیماران دیابتی استان همدان به دیابت نوع یک که نوعی بیماری خودایمنی به شمار می رود مبتلا هستند.

وی ادامه داد: دیابت نوع دو نیز بیماری 85 تا 90 درصد مبتلایان به دیابت در همدان است و مبتلایان اغلب در سنین میان سالی و به طور عمده پس ار 30 سالگی به این نوع دیابت مبتلا می شوند، اگر چه سن ابتلا به این بیماری پیوسته در حال کاهش است.

کارشناس تغذیه بیمارستان شهید بهشتی همدان نیز با اشاره به مواد غذایی پایین آورنده قند خون گفت: یکی از این مواد سیب است که کالری بسیار پایین و فیبر بالایی داشته و جلوی گرسنگی را می گیرد همچنین سیب دشمن کلسترول بد است و میزان قندخون را نیز کاهش می دهد.

'زهرا خسروی ' ادامه داد: آواکادو، سبزیجات، میوه های گوشت دار، بروکلی، هویج، دانه کتان، گردو، تمامی انواع دانه ها و سیب زمینی شیرین نیز تا حد زیادی می تواند در تنظیم و کاهش قند خون موثر باشد.

وی ادامه داد: استفاده از جو، گوشت گاو، گوشت مرغ، تخم مرغ، ماهی، شیر و ماست، روغن زیتون، کره بادام زمینی و نان سبوس دار نیز می توانند با خواص ویژه خود در کاهش قند خون تاثیر بسزایی داشته باشند.

23 آبان ماه مصادف با 14 نوامبر (روز تولد فردریک بانتینگ کاشف انسولین ) روز جهانی دیابت نامگذاری شده است.

ایمیل: roodavar1@gmail.com                 سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان