آخرین اخبار

1. فروردين 1394 - 20:30   |   کد مطلب: 17784
سایت خبری تحلیلی رودآور اقدام به برگزاری نخستین مسابقه سال 94 در فضای مجازی با عنوان "نابترین ایده و راهکارعملی برای اعتماد سازی متقابل دولت و ملت از سوی مردم چیست؟" نموده است.

به گزارش خبرنگار رودآور، حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی بمناسبت آغاز سال ۱۳۹۴ هجری شمسی، با تبریک سال نو و نوروز به ملت ایران و همه ملتهایی که نوروز را گرامی می‌دارند، سال جدید را سال «دولت و ملت، همدلی و هم‌زبانی» نامگذاری کردند.

ایشان در پیام نوروزی خود همکاری‌های صمیمانه و همدلی بیشتر میان ملت و دولت را شرط عملیاتی شدن ظرفیت‌ها و تحقق آرزوها دانسته و لازمه‌ شکل‌گیری این همکاری و همدلی را اعتماد متقابل معرفی کردند.

حال سوال اینجاست که از دیدگاه مردم، مسئولان و دولتمردان باید چه اقداماتی و چگونه انجام دهند تا انتظارات مردم را برآورده سزند و اعتماد آنان را جلب کنند و به طور متقابل مردم چه وظیفه  در قبال دولت دارند و باید چگونه برای جلب اعتماد دولت وارد میدان شوند؟

از این رو سایت خبری تحلیلی رودآور مسابقه ای با عنوان "نابترین ایده و راهکارعملی برای اعتماد سازی متقابل  دولت و ملت از سوی مردم چیست؟" برگزار و به بهترین ایده و راهکار عملی جایزه ویژه ای اهدا می کند.

به گزارش رودآور در اندیشه سیاسی حضرت علی(ع)، رابطه حقوقی مردم و حکومت متقابل است؛ اگر حقی هست ـ که هست ـ در هر دو سوست، مردم حقوقی دارند که دولت نمی تواند به بهانه های گوناگون، آن را نادیده بگیرد یا سلب کند. در مقابل، حکومت نیز حقوقی دارد و مردم باید آن را رعایت کنند. در مکتب علوی، محق بدون تکلیف و مکلف بدون حق، یافت نمی شود. انسان ها در زندگی اجتماعی خود نیز حقوق متقابل دارند. هر انسانی که حقی دارد، در مقام دیگری نیز مکلف است و تنها آفریدگار جهان است که مُحِق محض است و در برابر دیگران تکلیف ندارد. حضرت علی(ع) در این باره فرموده است:

حق، هنگام وصف و گفت وگو، فراخ ترین چیزهاست و زمان کردار و انصاف دادن با آن، تنگ ترین امور [؛ یعنی تعریف حق، آسان و عمل بدان سخت است]. کسی را بر دیگری حقی نیست؛ مگر اینکه آن دیگری نیز بر او حقی دارد. آن دیگری را حقی بر او نیست؛ مگر اینکه او را نیز حقی است. اگر کسی را بر دیگری حقی باشد که دیگری را بر وی حقی نباشد، تنها خداوند سبحان است و آفریده ها را چنین حقی نیست.

جامعه وقتی به مدینه فاضله و آرمانی تبدیل می شود که هر دو گروه مکلف؛ یعنی مردم و حکومت، حقوق و تکالیف خود را به طور کامل انجام دهند و هیچ یک به حقوق دیگری تجاوز نکند. اگر این همکاری تحقق یابد، مردم، صالح و سعادتمند خواهند شد و در صورت قصور و تنگ نظری یک طرف، جامعه دچار اختلاف و آشوب می شود و فرمانروایان ستمگر، بر مردم حاکم خواهند شد. بنابراین، به سود حکومت و مردم است که به تکالیف خود عمل کنند و به حقوق طرف مقابل تجاوز نکنند.

رهبر معظم انقلاب نیز به عنوان نائب بر حق امام زمان(عج)، چه زیبا و مدبرانه شعار سال را «دولت و ملت، همدلی و هم‌زبانی»نامیدند.

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان