آخرین اخبار

23. فروردين 1394 - 9:44   |   کد مطلب: 17950
در شرایطی که اهالی روستاها به دلیل نبود کار از روستاها به شهرها مراجعه می کنند، می طلب مسئولان برای ماندگاری اهالی روستاها اقدامات در خور توجهی انجام دهند و با نامهربانی ها و سنگ اندازی های خود جلوی پیشرفت اقتصادی روستائیان را نگیرند.

به گزارش خبرنگار رودآور، این روزها خیلی ها حرف از اجرای عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی می زنند و اما کمتر کسی است به منویات مقام معظم رهبری در این باره گوش دهد، چرا که اگر گوش شنوایی و پس از آن عملیاتی شدن کار بود مشکلات اقتصادی در بین مردم این همه مشهود نبود.

اما در این میان هستند افرادی که دلسوزرانه پای در رکاب گذاشته و برای ارتقاء جایگاه اقتصادی روستا، شهر و کشور گوشه ای ننشسته و دست روی دست نگذاشته و در اجرای این امر مهم رهبری پیش قدم شده اند.

خبرنگار رودآور در ایام خجسته میلاد حضرت فاطمه زهراء(س) و به مناسبت هفته زن به سراغ بانوی منبت کار تویسرکانی رفته است تا از او راز و رمز موفقیش را درباره ورود به عرصه اقتصاد مقاومتی جویا شود.

خانم فاطمه ترکاشوند منبت کار تویسرکانی است که در روستای اشترمل این شهرستان زندگی می کند.

کار و تلاش همراه با اعتقادات، سعادت بخش جامعه است

او بانوی منبت کار تویسرکانی به خبرنگار رودآور می گوید: سال 80 بود و با توجه به اینکه اهالی روستا بیشتر در شغل منبت کاری فعالیت دارند و نیز علاقمندی من به فرا گرفتن این حرفه، به تشویق پدر بدون اینکه دوره ای رفته ای باشم، منبت کاری را به صورت تجربی از برادرم آموختم، کم کم پیشرفت کردم و برای اینکه اصولی تر فرا گیرم از مربیان جهاد کشاروزی در این زمینه نیز بهره بردم.

ترکاشوند می افزاید: در سال 82، به عنوان مربی برای بانوان روستای خود؛ اشترمل و بانوان روستاهای اطراف از جمله  سید شهاب و جیجانکوه دوره های آموزش منبت کاری برگزار کردم که با استقبال خوبی روبرور شد، چرا که بانوان این روستاها با توجه به شرایط روستاها ترجیح می دادند به جای آنکه مربیشان یک آقا باشد از خانم بهره ببرند و این فرصت خوبی بود تا آموخته های خود را به دیگران بیاموزم.

وی که در حوزه علمیه تویسرکان در سطح دو مشغول به تحصیل است می گوید: با توجه به تأکید دین مبین اسلام بر فرا گرفتن احکام  و مسائل دینی، در لابلای این گونه کلاس ها به ویژه برای مددجویان کمیته امداد، مباحث اخلاقی و اعتقادات نیز بیان می شود، تا علاوه بر آنکه آنان با حرفه ای آشنا می شوند در زمینه های دینی و فرهنگی نیز ارتقاء یابند.

برای 6 نفر اشتغالزایی ایجاد کردم

این بانوی موفق تویسرکانی همچنین ابراز کرد: علاوه بر آنکه خود مشغول منبت کاری هستم با سهیم کردن اقوام  و ایجاد کارگاهی کوچک به طور مستقیم برای 6 نفر اشتغالزایی ایجاد کردم، عده ای بر این باورند که منبت کاری، کاری مردانه است در صورتی که هنر منبت کاری اگر با ظریف کاری های یک بانوی ایرانی تلفقیق شود زیبایی خود را بیشتر به نمایش می گذارد.

بانوی منبت کار تویسرکانی از سنگ اندازی برخی مسئولان و سیستم معیوب بانکی می گوید

ترکاشوند ادامه می دهد: در شرایطی که اهالی روستاها به دلیل نبود کار از روستاها به شهرها مراجعه می کنند، می طلب مسئولان برای ماندگاری اهالی روستاها اقدامات در خور توجهی انجام دهند،چرا که متأسفانه روستائیان حتی برای تشکیل تعاونی ها هم با مشکلات بسیاری دست و پنچه نرم می کنند، متأسفانه برای حضور در تعاونی ها سرمایه می خواهند و  روستائیان این سرمایه را ندارندمکه بتوانند کارگاه ها را تبدیل به تعاونی کنند.

وی تصریح کرد:  بسیاری از بانوان حضور یافته در کلاس های ما نیز بر این موضوع اذعان دارند و می گویند شرایط سخت تشکیل تعاونی مانع از پشرفت شان می شود، چرا که اکثر زنان روستایی مدرک دیپلم  و یا برخی مدارک تحصیلی پاینتری دارند، در صورتی که برای تشکیل تعاونی ها باید آنان از مدرک لیسانس برخوردار باشند و یا اینکه مسئولان برای اجازه تشکیل تعاونی از آنان سرمایه اولیه می خواهند، خب حالا شما قضاوت  اگر زن روستایی که گاها سرپرست خانواده نیز است چگونه می تواند از حرفه ای که آموخته در راستای تأمین معاش زندگی خود استفاده کند؟!

این بانوی منبت کار تویسرکانی می افزاید: از این سنگ اندازی ها که جلوی پای ما روستائیان انداخته می شود بسیار است، که نمونه دیگرش آن است که من در یک کارگاه کوچک آن هم که انباری خرابی است و به سختی تعمیرش کردیم با خانواده ام مشغول کار هستیم، فضای نامناسبی دارد و برای گسترش و توسعه آن نیز به وام بانکی داریم، اما اگر در سیستم بانکی سخت گیری نمی شد، این همه به دردسر نمی افتادیم.

ترکاشوند گفت: باز هم اینجا شما قضاوت کنید ما روستائیان اگر این همه ضامن، سفته و چک داشتیم دیگر چه نیازی به وام گرفتن بود!! و بالاجبار عطای وام گرفتن را به لقایش می بخشیم.

خام فروشی مبل تویسرکان، اقتصاد منبت کاری این شهر را فلج کرده است

وی ادامه می دهد: این ها بخش کوچکی از گله مندی های ماست، شاید نامهربانی اصلی مسئولان در بی توجهی آنان به خام فروشی مبل تویسرکان است، متأسفانه زحمت اصلی را منبت کاران تویسرکانی متقبل می شوند، اما به دلیل نبود کارگاه های رنگاری و رویه دوزی سود اصلی از آن برگزارکنندگان نمایشگاه ها در شهرهای بزرگ می شود.

بانوی منبت کار تویسرکانی عنوان کرد: در تویسرکان تنها کلاف ( اسکلت اولیه) مبل ساخته می شود و بقیه مراحل تولید مبل در شهرهای دیگر،  اگر در این باره مسئولان اقدامات مناسبی انجام ندهند این همه سرمایه از تویسرکان خارج نمی شود.

ترکاشوند ابراز کرد: نامهربانی مسئولان، زمینه را برای نبود تضمین امنیت شغلی و مهاجرت روستائیان و اهالی شهر به شهرهای بزرگ  فراهم می سازد و امید است مسئولان با شنیدن حقیقی صدای مردم تویسرکان، اقدامی در خور و شایسته آنان انجام دهند.

به گزارش رودآور؛ "طرح های بیست گل"، "گلفروشی اسلیمی"، "کتیبه ای هخامنشی"، "چروکی گل ریز و گل درشت" و"دسته گلی"  از جمله طرح های مختلف منبت بر روی تولیدات مبلمان  تویسرکان است که مهمترین استیل تولید مبلمان با عنوان "طرح سلطنتی" در روستای اشترمل را می توان یکی از انحصاری ترین استیل مبلمان در کشور به حساب آورد.

می مطلب مسئولان بیش از پیش به رشد و ارتقاء جایگاه مبل و منت تویسرکانی نظری بیاندازند تا بدین ترتیب با ایجاد اشتغالزایی و مهاجرت معکوس همشهریان، توسعه اقتصادی شهرستان را شاهد باشیم.

انتهای پیام/

 

 

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان