آخرین اخبار

24. فروردين 1394 - 16:45   |   کد مطلب: 17975
آمادگی جهاد کشاروزی تویسرکان برای مبارزه با سن غلات؛
کشاورزان مبارزه با سن مادر را مهمتر از مبارزه با سن پوره بدانند
مدیر جهادکشاورزی تویسرکان با تأکید بر اینکه باید کشاورزان در مبارزه با سن غلات مجددانه عمل کنند، گفت: مبارزه با سن مادر از خسارات های بعدی ناشی از سن پوره جلوگیری می کند.

«مسعود اکبری» در گفت و گو با خبرنگار رودآور، با اشاره به ریزش سن مادر از 25 اسفند ماه سال گذشته از کوهپایه ها به مزارع گندم و جو تویسرکان، گفت: خوشبختانه با اطلاع رسانی های انجام شده و پیگیری کشاورزان مبارزه مناسبی با سن مادر از 16 فروردین ماه سال جاری صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه وجود سن تا مقداری در مزارع قابل تحمل است، اظهار کرد: ولی اگر تعداد سن به حالت نرم مبارزه برسد سم باشی باید انجام شود چرا که می خواهیم سم کمتر وارد طبیعت شود.

اکبری افزود: تاکنون مزارع 10 روستای شهرستان تویسرکان در آستانه مبارزه با سن قرار گرفته اند و باید کشاورزان این روستاها در سم پاشی مزارع خود هرچه سریعتر اقدام کنند.

مدیر جهادکشاورزی تویسرکان رها کردن برخی مزارع از سوی کشاورزان و زمین های متروکه را مشکل اصلی بر سر راه مبارزه با سن غلات عنوان کرد و گفت: از آنجا که سن تا 25 کیلومتر قدرت جا به جایی دارد، اگر مبارزه تنها در یکی از چند مزرعه همجوار صورت گیرد، در عمل مبارزه ای صورت نگرفته است و باید در این راستا دهیاران و بخشداران با تدابیر اندیشیده شده و برنامه ریزی در سم پاشی آن دست از مزارعی را که رها شده اند به نوعی وارد عرصه شوند.

اکبری با تأکید بر اینکه باید کشاورزان در مبارزه با سن غلات مجددانه عمل کنند، گفت: مبارزه با سن مادر از خسارات های بعدی ناشی از سن پوره جلوگیری می کند.

وی با بیان اینکه یک سن مادر می تواند در یک هکتار، متوسط 30 کیلوگرم  از میزان محصول را کاهش دهد،  تصریح کرد: اگر در زمانی که سن ریزش کرده، یعنی در مرحله اول سم باشی که همزمان با پنجه زنی گندم است، بتوان سن مادر را با سم باشی مناسب کنترل کرد، دیگر نیاز به اجرای مرحله دوم که همزمان با ظهور پوره های (بچه های سن)سن پاشی است، نخواهد بود چرا که با از بین رفتن سن مادر، خسارت کمتری به مزارع وارد می شود.

مدیر جهادکشاورزی تویسرکان با اشاره به اینکه آفت سن غلات از نظر کیفی و کمی به مزارع گندم و جو خسارت وارد می کند، عنوان کرد: آفت سن غلات با تغذیه از برگ و دانه گندم و جو از تشکیل خوشه جلوگیری کرده و یا با پوک کردن دانه ها سبب از بین رفتن ارزش نانوایی آرد گندم  و عدم خريد آن می شود.

اکبری به وجود 30 هزار هکتار گندم و جو آبی و دیمی در شهرستان تویسرکان اشاره و تأکید کرد: بهتر است کشاورزان سم پاشی علیه آفت سن را همزمان با سم پاشی علیه علف های هرز انجام دهند.

این مقام مسئول افزود: اگر سن زدگی غلات بیش از حد باشد آن وقت غلات سن زده قابل استفاده نیست و تنها  برای خوراک دام استفاده می شود و به کشاورزان خسارت جبران ناپذیری وارد می کند.

وی با توصیه به کشاورزان برای استفاده از سموم استاندارد، ادامه داد: برای مبارزه با آفت سن غلات اکیپ های جهاد کشاورزی و اکیپ های اطلاع رسانی بخش خصوصی نیز وارد عرصه شده تا کشاورزان را در نحوه مناسب سم پاشی مزارع یاری رسانند.

مدیر جهادکشاورزی تویسرکان درباره کشت بهاره نیز گفت: میزان سطح زیر کشت های بهاره همچون چغندرقند، ذرت، خیار، گوجه فرنگی، سیب زمینی، آفتابگردان و حبوباب دیم و آبی در سال جاری بیش از دو هزار و 500 هکتار است.

انتهای پیام/

 

 

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان