آخرین اخبار

19. ارديبهشت 1394 - 9:11   |   کد مطلب: 18171
حاشیه ای خواندنی بر سفر معاون وزیر کشور به تویسرکان؛
از عکاس شدن نجار تا تازه شدن داغ دل باغداران/سرمازدگی باغات و خزانی در بهار
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور و معاون وزیر کشور به دعوت مفتح نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی، برای بررسی میزان خسارت وارده ناشی از سرمازدگی اخیر به باغات تویسرکان روز جمعه به این شهرستان سفر کرد.

به گزارش خبرنگار رودآور، در این سفر رئیس سازمان مدیریت بحران کشور و معاون وزیر کشور به همراه مسئولان استانی و شهرستانی از باغات روستاهای شهرستانه، نجف آباد، قلقل، حاجی آباد، کرزان و منطقه سرابی بازدید و پس از آن در جلسه مدیریت بحران در فرمانداری تویسرکان شرکت کردند.

معاون وزیر در سفر خود در نمازجمعه این هفته تویسرکان نیز سخنرانی کرد و پس از آن همراه با دیگر مسئولان استانی و شهرستانی همگام با مردم در راهپیمایی علیه آل سعود حضور یافت، در انتهای سفر این مقام مسئول کلنگ درمانگاه خیریه محله اسلام آباد تویسرکان به زمین زده شد.

این سفر هم به مانند سفر دیگر مسئولان کشوری به تویسرکان خالی از حاشیه نبود.ناگفته نمایند سرمای شدید پنجم اردیبهشت ماه امسال بیش از 85 درصد باغات و 60 درصد زاراعات دیگر را دچار سرمازدگی کرد و در این مدت مفتح علاوه بر تذکر کتبی به وزیر کشور در ششم این ماه و ملاقات با معاون وزیر کشور، از وی دعوت کرده بود تا به تویسرکان بیاید.

فرماندار تویسرکان نیز با مکاتبات و گفت و گوهایی تلفنی با مسئولان ذی ربط کشوری و  استانی خواستار بررسی و پیدا کردن راهی برای جبران خسارت باغداران شد.

ـ اهالی روستای نجف آباد بی صبرانه منتظر بودند تا مسئولان کشوری، استانی و شهرستانی بیایند و آنان از مشکلات خود به ویژه سرمازدگی اخیر بگویند، یکی از باغداران این روستا در گفت و گو با رودآور، گفت: من پنج فرزند دارم که حال با آه، حسرت و گریه راه به جایی نمی ببرم، تمام تأمین مخارج زندگیم از این چند هکتار باغ بود، حال مانده ام که جواب زن و بچه ام را چه دهم؟

ـ باغداری دیگر گفت: نگاهی به دستان ترک خورده من بیاندازید، حاصل دست رنجمان نابود شد و ای کاش مسئولان به داد ما برسند، می گویند چرا باغات و زمین های کشاورزی خود رابیمه نکرده ایم، من می گویم بیمه هم بود، فایده ای برای ما نداشت، آن قدر شرکت های بیمه بر ما سخت می گیرند، به ویژه هنگام پرداخت خسارت، که بالاجبار عطایش را به لقایش بخشیده ایم.

ـ با ورود نجاز اهالی روستا اطرافش را احاطه و هر کدام داغ رفته بر دلشان را به نوعی بازگو کردند.

ـ در این بین معاون وزیر کشور از یکی از اهالی خواست تا شاخه ای از درخت گردو را برایش بیاورند.نجار تا چند دقیقه ای از زوایای مختلف برگ، ساقه و گل این شاخه عکس و فیلم گرفت، ان شاءالله که برای یادگاری نباشد!!!

ـ رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با ورود به روستای قلقل نیز با استقبال مردم روبرو شد، یکی از اهالی سالخورده روستا با نشان دادن شناسنامه خود به نجار گفت: بیینید من چند فرزند دارم، با این سرمازدگی فقط دعا می کنم که برای تهیه نان شب فرزندانم شرمنده نباشم.

ـ یکی دیگر از اهالی روستا گفت: این منطقه را نباید خرمرود نامید بلکه خزان رود است، خزانی که در بهار بر دل ما داغ زده است، به قیافه های این مردان نگاه نکنید اینان با سیلی صورت خود را سرخ می کنند، شما بگویید با این مصیبت چه کنیم؟ با گریه کودکانمان که از گرسنگی به خود می پیچند چه؟

ـ فرشید فقیری دهیار روستا نیز به نمایندگی از اهالی روستا درد و دل روستائیان را بیان کرد: سرمازدگی اخیر، به همراه خشکسالی سال های قبل و خسارات ناشی از تگرگ زدگی و دیگر حوادث غیرمترقبه همچون آفت سن نه تنها به باغات بلکه به محصولات زراعی از جمله گندم، جو و حبوبات نیز خسارت وارد کرده است.

وی افزود: کمبود آب نیز بر نگرانی های کشاورزان افزوده است و این مشکلات، توان اقتصادی مردم برای معیشت و تأمین هزینه های زندگی را بسیار پایین آورده است.

وی از مسئوالان خواست: با توجه به این مشکلات، اهالی روستا را یاری رسانند و با تخصیص بودجه و اعتبار و ایجاد راهکارهای مناسب به داد باغداران و کشاورزان خسارت دیده و زحمتکش روستای قلقل برسند.

ـ روستای دیگر، روستای حاجی آباد بود که فردی از روستا با سبزه به استقبال آمد به امید آنکه مسئولان به روستای آنان نیز توجه کنند.

ـ مردم روستا از نبود درآمد خود مثال ها زدند و از مهاجرت اهالی به دلیل نداشتن مخارج زندگی؛ روستائیان گفتند اگر می توانید به ما کمک کنید وگرنه ما هم به مانند سایرین که مهاجرت کرده اند بالاجبار دیار خود را باید ترک کنیم، ـ در این زمان معاون وزیر کشور گفت: اگر تصمیم به مهاجرت دارید مهاجرت موقتی باشد و پس از کسب درآمد دوباره برای احیای روستای خود باز گردید.

 

دهیار روستای حاجی آباد نیز گفت: امسال سومین سال است که باغات و  زراعت کشاورزان دچار بحران سرمازدگی شده است.

وی افزود: از این سه سال؛ دو سال سرما و یک سال تگرگ بوده است، ما پیگیری نیز کرده ایم اما هیچ گونه جواب درستی به ما نداده اند و در همان سال تگرگزدگی تا استان هم با اعضای شورا و دهیار رفتیم، پیگیری و جبران خسارت نکردند!!!

دهیار روستا ادامه داد: آقای نجار در حال حاضر در این دو هفته اخیر به دلیل ضعف مالی و نبود درآمد، فقر و تنگدستی و برای امرار معاش زندگی روزمره حداقل 150 نفر از کل روستا برای کارگری به تهران رفته اند.

وی ادامه داد: برخی کارگران فصلی میز در روستا هستند که تنها از تکاندن گردو، خرید و فروش آن زندگی خود و زن بچه هایشان را می چرخانند، که امسال با این سرمازدگی سرگردان شدند.

این دهیار از مسئولان خواست به خاطر خدا کمکی به کشاورزان این روستا و ساکنان آن برسانند تا از روستا مهاجرت نکنند چرا که دیگر اهالی روستا هیچ درآمدی ندارند و مجبور به مهاجرت و حاشیه نشینی شهرها می شوند.

ـ یکی از اهالی روستا گفت: اگر از گردنه نگاهی به منطقه خرمرود بیاندازید مشاهده می کنید که تمامی درختان را سزما زده و همه سوخته اند و ثمری ندارند، گویا که کمربندی مشکی دور تا دور خرمرود را فرا گرفته است.

ـ معاون وزیر به همراه ذیگر همراهمان خود از روستای کرزان و منطقه سرابی نیز بازدید کرد.

ـ ساعت:  حدود 12 و 15 دقیقه ظهر بود که استاندار هم به جمع مسئولان پیوست، پس از آن مسئولان در جلسه مدیریت بحران در فرمانداری تویسرکان شرکت کردند.

معاون ویزر کشور گفت: باغات تویسرکان از بین رفته است

نماینده مردم تویسرکان ابراز کرد: به دنبال راهی برای جبران خسارات سرمازدگی هستیم.

استاندار همدان نیز با تشبیه کردن جلسه به جلسه ماتم و مصیبت، اظهار کرد: ساز و کاری مناسب و همیشگی برای مقابله با خسارت وارده به بخش کشاروزی اندیشیده شود.

فرماندار تویسرکان نیز تأکید کرد: برای جلوگیری از تبعات اجتماعی سرمازدگی، خسارات باید به نوعی جبران شود.

ـ رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در نماز جمعه تویسرکان نیز حضور یافت، وی پس از آن با حضور دیگر مسئولان استانی و شهرستانی همگام با مردم تویسرکان در راهپیمایی علیه آل سعود شرکت کرد.

ـ  در انتهای سفر این مقام مسئول کلنگ درمانگاه خیریه محله اسلام آباد تویسرکان به زمین زده شد.

انتهای پیام/

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان