آخرین اخبار

30. خرداد 1394 - 17:37   |   کد مطلب: 18568
یادم می آید، زمانی که دبستانی بودیم و ماه رمضان می آمد به هر دری می زدیم تا سحری بیدار شویم و روزه بگیریم، می گفتند روزه کله گنجشکی و قرار می گذاشتیم که اگر ظهر به دلیل ناتوانی روزه را خوردیم تا افطار غذایی نخوریم و بعد از افطار این دو بخش را به یکدیگر می دوختیم تا یک روز کامل روزه گرفته باشیم، یادش بخیر...

به گزارش خبرنگار رودآور، یادش بخیر آن روزها که دبستانی بودم  و ماه  رمضان شروع می شد همیشه با مادرم برای سحر بیدار می شدم، هرچند کله گنجشکی اما از اینکه می توانستم روزه بگیره خیلی خوشحال بودم.

صدای اذان مغرب که می آمد با ذوق خاصی دور سفره افطار می نشستیم و افتخار می کردیم که روزه  گرفتیم. روزه کله گنجشکی آن یکی دوسال قبل از به سن تکلیف رسیدن تمرین خوبی برای روزه داری  ما بود، گاهی اوقات فراموش می کریدم که روزه گرفته ایم و  دل سیر آب می خوردیم بعد وسط های آب خوردن یادمان می آمد که ای داد و بیدا روزه هستیم گریه کنان نزد مادر می رفتم و می گفتیم ک یعنی حالا روزهه یمان باطل شده؟! و مادر هم با لبخند می گفت: نه عزیزم، به خاطر اینکه فراموش کردی ان شاءالله خدا قبول می کند و باطله نشده است.

همه ما که بزرگ شده ایم خاطرات آن روزها را به یاد داریم که گاهی حتی جلوتر از پدر و مادر خود برای خوردن سحری بیدار می شدیم، یاد بخیر...

ریحانه هفت سال بیشتر ندارد، او به خبرنگار رودآور می گوید: برای من روزه گرفتن شیرین است، گاهی تشنه می شوم، گاهی هم گرسنه ، اما خوشحالم که روزه می گیرم، البته کله گنجشکی.

این روزه دار کوچک می گوید: سحر با مادر و پدرم غذایی می خورم تا ظهر، ظهر که می کشود کمی غذا می خورم و تا افطار دیگر هیچ غذایی نمی خورم، چون دارم روزه کله گنجشکی می گیرم.

آقای فضلعلی نوجوانی 14 ساله است او که به سن تکلیف نرسیده است می گوید: امروز و این چند روز را روزه کامل گرفته ام.

او از لحظات شیرین روزه داری خود در سال های قبل هم سخن می گوید و اینکه در دوسال گذشته سعی می کرده است که روزه کله کنجشگی بگیرد.

نازنین زهرا 9 ساله است و می گوید: که امسال توانسته است روزه اش را کامل بگیرد و خوشحال از اینکه احساس می کند توجه خدا به او بیشتر شده است.

دختر خانم تویسرکانی دیگری است که کلاس پنجم است، او اط خاطرات شیرین دوئ سال روزه داری خود می گوید: از اینکه روزه می گیرم، قرآن می خوانم در پوست خود نمی گنجم، لذت شیرینی است که تا آدم خود تجربه نکند درک نمی کند، احساس می کنم به خدا نزدیکتر شده ام.

حجت الاسلام محمد رضیئی کارشناس اداره تبلیغات اسلامی تویسرکان در گفت و گو با خبرنگار رودآور گفت: ماه رمضان ماه برکت و رحمت خداوند است و تنها کسانی این برکات را درک می کنند که در این ماه به روزه داری پرداخته باشند.

وی می افزاید: از آنجا که روزه سبب می شود دل ها صیقل داده شود و آمادگی پذیرش بیشتر حق را فراهم می سازد، بزرگان ما توصیه می کنندکه فرزندانمان را قبل از رسیدن به سن تکلیف با روزه داری آشنا سازیم تا از کودکی حس بندگی در وجود کودکانمان نهادینه شود.

این کارشناس مسائل دینی ادامه می دهد: از این رو دختران قبل از 9 سالگی و پسران قبل از 15 سالگی می توانند با گرفتن روزه روح و نفس خود را برای بندگی خدا بیش از پیش آماده سازند و چون توانایی روزه گرفتن کامل را ندارند می توانند هر چند ساعاتی از روزه را روزه بگیرند تا تمرینی برای روزه گرفتن در آیندیشان باشد.

حجت الاسلام رضیئی تصریح کرد: در شرایطی که دشمنان اعتقادات ما را نشانه گرفته اند و برای انحراف نسل جوان ما برنامه ریزی های گسترده ای انجام می دهند، ماه رمضان فرصت مناسبی برای دور جستن از این تبلیغات سو است تا با روزه داری و رفتن به سویی بندگی خدا دل های پاک و سالمی پرورش دهیم.

وی ابراز کرد:  از این رو ضرروت دارد تا خانواده ها بیش از پیش در تشویق و ترغیب فرزندان خود به روزه داری و قرائت قرآن اهتمام داشته باشند.

به گزارش رودآور با توجه به اینکه روزه اولی ها در سن رشد هستند کارشناسان تغذیه توصیه هایی برای آنان دارند از جمله آنکه تعذیه مناسب و خوردن سحری را در ایام روزه داری را فراموش نکنند و  به نکاتی که باید در سبد غذایی این ماه مورد توجه قرار گیرد، اهتمام ویژه ای داشته باشند.

کارشناسان تغذیه می گویند: در این سن، استخوان‌ها از نظر طول رشد می‌کنند، به همین منظور نباید از میزان غذای این افراد در طول ماه رمضان کم کرد،  به عبارتی دریافت انرژی، آهن و کلسیم اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند؛ بنابراین توصیه می‌شود مصرف کلسیم را این گروه از افراد در ماه رمضان جدی بگیرند و در وعده سحر، شیر و در زمان افطار، خرما مصرف کنند

از نکات دیگر آنکه همه روزه داران به ویژه روزه اولی ها اید رعایت کنند این است که  آن‌ها باید در وعده شام، ماست، دوغ کم‌نمک و بدون گاز را از یاد نبرند و البته در کنار تغذیه مناسب میزان زمانی که نوجوانان برای خوابیدن در نظر می‌گیرند نیز مهم است.

 هشت ساعت خواب در طول شبانه‌روز به روزه اولی‌ها توصیه می‌شود حتی اگر تا زمان سحر، این ساعات جبران نشد باید  ساعت باقی‌مانده را در طول روز جبران کنند.

روزه هایتان قبول حق و التماس دعا...

انتهای پیام/
 
 
 
 
ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان