آخرین اخبار

1. تير 1394 - 16:48   |   کد مطلب: 18592
رئیس جهاد کشاورزی تویسرکان با بیان اینکه نقاط ضف و ریسک پذیری تویسرکان در سرمازدگی نمایان شد، گفت با این وجود پیگیری هایی صورت گرفته و اقدامات لازم برای جبران خسارت سرمازدگی باغات به تصمیم گیری مسئولان بالادستی گره خورده است.

به گزارش خبرنگار رودآور، ظهر امروز «مسعود اکبری» رئیس جهاد کشاورزی تویسرکان با حضور در دفتر خبری رودآور به سوالات شهروندان تویسرکانی پاسخگو داد.

صندلی داغ رودآور مورد استقبال اهالی شهر قرار گرفت به طوری که برخی علاوه بر استفاده از شبکه های اجتماعی و اظهار نظر در ذیل برخی اخبار رودآور، برای پرسیدن سوالات خود، حتی با حضور در دفتر رودآور پرسش های خود را به صورت مستقیم از رئیس جهاد کشاورزی تویسرکان جویا شدند.

رفتن به سوی کشت هایی با مصرف آب پایین کشاورزی منطقه را حفظ می کند

آقای اکبری از اینکه به دعوت رودآور برای پاسخگویی به سوالات مردم تویسرکان جواب مثبت دادید سپاسگزاریم. رودآور: برخی از شهرواندان تویسرکانی از شما پرسیدند: "سلام سوال من از رئیس جهاد کشاورزی تویسرکان اینه که با توجه به کم آبی های سال های اخیر توصیه ای به کشاورزان برای روی آوردن به کشت هایی که آب کمتری مصرف کنند دارند؟"

رئیس اداره جهاد کشاورزی با خنده گفت:چرا که نه ما اینجاییم تا مردم هر سوالی دارند بی واسطه پاسخگو باشیم.

اکبری اظهار کرد: کاشت محصولات با نیاز آبی بالا مثل سبزی و صیفی، خیار و گوجه و جالیز در شهر و منطقه ما، لطمه زیادی به منابع محدود آب های زیرزمینی زده است، به ویژه اگر با روش های سنتی آبیاری همراه باشد، به همین دلیل توصیه می شود ضمن بهره گیری از شیوه های نوین آبیاری کشاورزان از کشت محصولاتی مثل کلزا، زعفران و سایر محصولات با نیاز آبی کم نهایت استفاده را با توجه به منابع آبی محدود منطقه ببرند.

رودآور: آقای اکبری شهروندی پرسیدند "برای چه محصولاتی خرید تضمینی هست؟"

رئیس جهاد کشاورزی تویسرکان گفت: بیشتر محصولات زراعی استراتژیک به صورت تضمینی از سوی دولت خردیداری می شود و مراکز خرید با توجه با غالب بودن محصولات تولیدی در هر منطقه تشکیل شده اند و خرید را انجام می دهند.

اکبری تصریح کرد: با توجه به غالب بودن جو و گندم، چغندر قند و نیز سیاست های حمایتی از کشت کلزار، مراکز خرید تضمینی این چهار محصول در شهر ما وجود دارد و خرید تضمینی سایر محصولات در دیگر استان ها بسته به غالب بودن محصول تولیدی انجام می شود.

وی افزود:  به طور مثال خرید تضمینی برنج در شمال و لوبیا در استان مرکزی انجام می شود، البته خرید تضمینی زمانی انجام می شود که قیمت بازار کمتر از قیمت تضمینی باشد واگر در بازار قیمت محصول بالاتر از قیمت خرید تضمینی باشد به طبع کشاورزان نیز تمایل دارند که محصول خود را به صورت آزاد به فروش برسانند.

رئیس اداره جهاد کشاوری تویسرکان، قیمت تضمینی هر کیلو گندم، یک هزار و 150 تومان، جو 920 تومان و کلزا را  دو هزار و 200 تومان به عنوان نمونه اعلام کرد.

خرد بودن قطعات زمین های کشاروزی  و بی برنامگی دستگاه های امر به دلالان اجازه ورود به خرید و فروش محصولات را می دهد

رودآور: عزیزی پرسیدند؟ "چرا با وجود آنکه کشاورزان بیشتر زحمت را می کشند کمترین سود نصیبشان می شوند؟ و چرا دلالان بیشتر سود را می برند؟ مثلا خیار یا گوجه سر زمین کیلویی 200 یا حداکثر 300 تومان است اما تا به دست ما می رسد کیلویی چهارهزار تومان به بالا می شود؟"
رئیس جهاد کشاورزی تویسرکان بیان کرد: خرد بودن قطعات زمین های کشاروزی سبب بهره وری پایین و افزایش هزینه ها می شود و کشاورز را مجبور به فروش محصول به واسطه ها می کند، وجود تشکل های حمایتی، صنفی و نیز یکپارچه سازی مزارع سبب افزایش بهره وری می شود و به طور قطع سهم بیشتری از ارزش محصول تولیدی به خود کشاورز می رسد.

اکبری عنوان کرد: البته محصولاتی که قابلیت نگهداری در انبار ندارند بیشتر در معرض ضرر و زیان هستد و بدین ترتیب کشاورز مجبور به فروش آن به هر قیمتی می شود و زنجیره تولید کامل نبوده و بی برنامگی دستگاه های امر نیز به این ضرر و زیان ها دامن می زند.

برخی کشاورزان با وجود تذکرها به دوره ماندگاری سم بر روی محصولات کشاورزی توجه نمی کنند

رودآور: رئیس جهاد کشاورزی از شما سوال شده است: "راسته که قیمت هویج رفته بالا؟"

رئیس جهاد کشاورزی تویسرکان عنوان کرد: قیمت محصولات از جمله هویج نوسان داشته و بستگی به عرضه و تقاضا دارد.

رودآور: آقای اکبری از دیگر سوالات شهروندان تویسرکانی این است که: "برخی میوه ها طعم خاصی می دهند مثلا برخی خیارها برق خاصی دارند و طعمشان هم طعم واقعی نیست آیا این مطلب نشان نمی دهد که کشاورزان از سموم شیمیایی بیشتر از حد مجاز استفاده می کنند؟"
اکبری عنوان کرد: خیارهای گلخانه ای به صورت ژنتیکی دارای پوست براقی هستند و این موضوع ارتباطی به استفاده از سموم یا مواد خاصی ندارد، سوم مصرفی روی محصولات زراعی و باغی دارای دوره کارنس یا ماندگاری خاصی هستند که در برچسب روی آن ها درج می شود، پس باید پس از بکارگیری سموم تا مدت خاصی که دوره ماندگاری سم سپری می شود از برداشت و عرضه محصول به بازار خودداری کرد.

وی تصریح کرد:  متأسفانه برخی کشاورزان این مسئله را رعایت نمی کنند و باقیمانده سموم روی محصول تولیدی سبب احساس طعم بخصوص و آسیب های جسمی به مصرف کنندگان می شود.

رئیس جهاد کشاورزی تویسرکان خواست: کشاورزان به توصیه کارشناسان کشاورزی در مورد استفاده کمتر از کودهای شیمیایی و به کارگیری صحیح سموم آفت کش توجه بیشتری داشته باشند.

اقدامات لازم برای جبران خسارت سرمازدگی باغات به تصمیم گیری مسئولان بالادستی گره خورده است

رودآور: آقای اکبری شهروندی پرسیدند؛ " این سوال سوال خیلیای دیگم هستt آیابرای جبران خسارت ـ سرمازدگی ـ باغات گردوبرنامه ای دارن؟ کسانی ک بیمه ندارن خسارت بهشون تعلق می گیره؟

رئیس جهاد کشاورزی تویسرکان بیان کرد: جهاد کشاورزی بهره گیری از توان و جایگاه مسئولان شهر از جمله نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی و فرمانداری به بهترین نحو ممکن ابعاد خسارات را بررسی و به بالاترین مقامات اجرایی استان و کشور منعکس کرده است.

وی افزود:  در این راستا پیشنهاداتی درباره جبران خسارات ارائه شده است و تصمیم گیری در خصوص تأمین اعتبار و نحوه اجرایی شدن این کمک ها به عهده مسئولان بالادستی بوده و در صورت اخذ تصمیم و تخصیص اعتبارات لازم، جهاد کشاورزی آماده ارائه این خدمات به بهره برداران خسارت دیده است.

وی در ادامه عنوان کرد: با توجه به درصد پایین کشاورزان بیمه شده، تصمیات و خدمات احتمالی بیشتری متوجه کشاورزان فاقد بیمه است.

سرمازدگی همه اش بد نبود/ نقاط ضف و ریسک پذیری تویسرکان در سرمازدگی نمایان شد

اکبری با اشاره به اینکه نباید به سرمازدگی تنها به عنوان یک مصیبت وارد نگاه کرد، گفت: می توان از یک دید به این سرمازدگی به عنوان نعمت نگاه کرد چرا که این سرمازدگی ریسک پذیری و نقاط ضعف شهرستان را نشان داد.

وی تصریح کرد: این سرمازدگی نشان داد که مشکلاتی از جمله تک محصولی بودن و وابستگی اقتصاد تویسرکان به کشاورزی چرخاندن زندگی در تویسرکان را تهدید می کند.

رئیس جهاد کشاورزی تویسرکان گفت: گرچه سرمازدگی خسارات فراوانی به باغداران وارد کرده است اما همین سرمازدگی سبب نابودی برخی آفات درختان به ویژه یک نوع آفت قارچ شد که آن آفت هم می توانست به مراتب به اندازه سرمازدگی خسارات وارد کند.

مدیریت سایت خبری تحلیلی رودآور از رئیس اداره جهاد کشاورزی که  با آرامش و متانت پاسخگوی سوالات و مطالب مردمی بود تقدیر می کند.

سایت خبری تحلیلی رودآور پیشاپیش از دیگر مسئولانی که خود را نسبت به مردم شهر متعهد می دانند و در این راستا همکاری دارند نیز قدردانی می کند، بدیهی است این سایت عدم پاسخ گویی هر مسئول را اعلام خواهد کرد.

مهمان بعدی سایت رودآور رئیس اداره راه وشهرسازی تویسرکان است.شما سروران می توانید از طریق نظر دهی در همین بخش و یا شماره تلفن 09377955309 و یا شماره پیامک 30008833000061  و نیز تلفن مستقیم 08134938433 سوالات خود را از مسئول مربوطه بپرسید.

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان