آخرین اخبار

13. تير 1394 - 11:48   |   کد مطلب: 18647
فرو رفتن کسبه تویسرکانی در بهت مالیاتی!
سخت گیری های مالیاتی، تویسرکانی ها را به زمین می زند
امسال سازمان امور مالياتي صاحبان مشاغل را به منظور اخذ ماليات طبق قانون مکلف به استفاده از صندوق مکانیزه فروش كرده است، حال آن كه مردم بحران زده تويسركان مي‌گويند اين شرايط عادلانه نيست.

به گزارش خبرنگار رودآور، چند هفته ای است که کسبه بازار تویسرکان از عملکرد مسئولان و بی توجهی آن در اخذ ناعادلانه مالیات‌ها گله مند هستند و از طریق دستگاه‌های مختلف اعتراض خود را به گوش مسئولان رسانده‌اند.

گله‌مندی‌هایی که به نظر می‌رسد باید بلندتر فریاد بزنند تا گوشی را برای شنیدنش پیدا شود.

چند روز گذشته خبری در رودآور منتشر شد که مصداق این گله‌مندی‌ها بود؛ در آن خبر آمده بود:

آقای میرمعینی فروشنده لوازم خانگی می گوید: من و بیشتر صنف لوازم خانگی‌های تویسرکان نامه‌ای مبنی بر افزایش ناعادلانه نرخ مالیات‌ها به سه دستگاه ارائه دادیم و اميد به كسب جواب داريم وگرنه باید مغازه‌یمان را ببندیم، مگر نمی‌گویید سرزدگی خسارات زيادي زده و ما بحران زده‌ایم، پس چرا به دادمان نمی رسید و با منطقه‌ای بحران زده این گونه رفتار مالیاتی دارید؟ً

تدبیر نباشد سقوط بازار تویسرکان حتمی است

آقای اکبری فروشنده دیگر تویسرکانی از مشکلات مالیاتی خود نیز گفت: می‌گویند مالیات باید بر مبنای میزان درآمدی باید باشد که به دست می‌آید، ولی من یکی خودم توان پرداخت مالیات را ندارم که عادلانه نیست، مضاف بر اینکه از ما می‌خواهند صندوق الکترونیکی قرار دهیم، این قانون است ما هم نمی‌خواهیم از قانون فرار کنیم، اما خودتان قضاوت کنید با این درآمد پایین چگونه ما می‌توانیم رایانه و اینترنتی تأمین کنیم تا به صورت آنلاین به تهران در تماس باشیم؟!

آقای شیخ الملوکی نیز درگفت و گو با خبرنگار رودآور گفت: هم اکنون خرج مغازه را هم به سختی می‌دهیم، سابق برای خرید مغازه‌های خیابان باهنر سر و دست می‌شکستند، اما با این فروش و اوضاع مالیاتی که پیش رود باید مغازه را با قیمت ارزان بفروشیم و برویم.

وی ادامه می‌دهد: درآمد مغازه‌های ما را با تهران و شهرهای بزرگ یکی می‌دانند، ولی درآمدهای ما که یکی نیست که نرخ مالیات‌های ما هم یکی باشد؟!

دولت می‌تواند با مساعدت‌های مالیاتی تا حدودی تویسرکان را از رکود اقتصادی نجات دهد، ولی آیا به طرح پیشنهادی مردم اهمیت می‌دهند؟

صلح‌میرزایی که از صنف طلافروشان بود نیز گفت: تصور همه بر این است که طلافروشان نانشان در روغن است اما اینجا نه نانی است و نه روغنی!

وی افزود: ما از مسئولان درخواست داریم، به دلیل آنکه توان خرید مردم پایین آمده است مالیات را به اندازه بگیرند و با عدالت رفتار کنند، ما از مالیات فرار نمی کنیم.

این فروشنده ادامه داد: این که می‌گویند سرمازدگی خب ما هم قبول کردیم، ولی مسئولان می‌توانند دستگاه‌های متولی را مجاب کنند که اوضاع تویسرکان بحرانی است و حداقل امسال را با ما کنار بیایند و نرخ مالیات را مشابه سال گذشته بگیرند، گرچه فروشمان به اندازه سال 92 نیست ولی حاضریم که مالیات را به آن نرخ پرداخت کنیم.

با کسبه کنار بیایند تا چرخ اقتصادی تویسرکان بچرخد

آقای صلح‌میرزایی تصریح کرد: اینکه می‌گویند صندوق الکترونیکی در داخل مغازه داشته باشیم، هم قبول داریم، چرا که قانون است و باید اجرا شود، ولی با این شرایط اقتصادی این طور نمی شود و رکود اقتصادی تویسرکان بیشتر رقم می‌خورد.

وی افزود: زندگی مردم این شهر بر پایه کشاورزی و درآمد گردو می‌چرخد، امسال کشاورزان ما ضرر دیدند، به دنبال آن نیز فروشنده‌های دیگر، که به طور مستقیم یا غیر مستقیم دستشان در کار است ضرر می‌بییند و همین طور ادامه دهیم چرخ اقتصادی تویسرکان نابود می‌شود دیگر نخواهد چرخید.

به گزارش رودآور، برخی دیگر از کسبه بازار اظهار می کنند، تاکنون اقدام مثبتی از سوی هیچ دستگاهی در حمایت از ما صورت نگرفته و در بی ثباتی بازار هرچه ما می گوییم نر است، آنان می گویند بدوشید!

امام جمعه تویسرکان خطاب به استاندار: به جای این همه دویدن دنبال سرمایه دار از سرمایه گذران استانی حمایت کنید

«حجت الاسلام مرتضی موحدی» نیز با تأکید بر سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر اجرای اقتصاد مقاومتی در کشور و بها دادن به کارگاه‌های کوچک و متوسط، گفت: استاندار همدان تلاش می کند که سرمایه گذاران برای تأسیس مراکز تولیدی وارد استان شوند.

وی خطاب به استاندار، اظهار کرد: به جای دویدن دنبال سرمایه دار از سرمایه داران داخلی استان و به ویژه بنگاه‌های کوچک و متوسط حمایت خوب و عملی داشته باشید.

امام جمعه تویسرکان افزود: آنچه مشهود است؛می گویند حمایت می کنیم اما حقیقت و عمل این گونه نیست، چرا که سرمایه گذار در استان همدان به طور واقعی با مشکل روبرو است.

موحدی با تأکید بر اینکه باید تنگناها و سختی‌ها را برداشت و مالیات‌ها اصلاح شود، گفت: فرهنگ مالیات دهی ضروری و در حقیقت عبادت است چرا که از همین مالیات‌ها حکوت و نظام می چرخد.

وی با بیان اینکه مردمی که این همه پای انقلاب جان و خون مال داده‌اند هم می‌دانند که باید خمس، زکات و صدقه و مالیات بدهند و نسبت به انجام عمل خیر بی تفاوت نیستند، تصریح کرد: مالیات هم ثواب است چرا که جامعه با آن توسعه می باید اما باید مشکلات سیستم مالیاتی اصلاح شود.

اصلاح سیستم مالیاتی ضرورت امروز جامعه است

امام جمعه تویسرکان عنوان کرد: این سخنان سبب نشود فردا روزی برخی بگویند امام جمعه تویسرکان با مالیات مخالف است، من صراحتا می گویم با دادن مالیات موافق هستم اما سیستم جاری مالیاتی در کشور باید اصلاح شود.

موحدی گفت: بسیاری از شرکت‌های تولیدی و توزیع کننده می آیند با استخدام یک حسابرس خوب و منطقی و دفاتر مالیاتی تهیه می کنند، اما اداره مالیات با کوچترین بهانه این دفاتر را مردود می دانند و علی الرأس می کنند و با کوچکترین بهانه دفاتر را علی رأس کرده و با رفتار سلیقه ای مردن را اذیت می کنند.

افزایش مالیات کسبه تویسرکان در شرایط بحرانی امروز ناعادلانه است

وی با تأکید بر اینکه ما انتظار داریم نظام مالیاتی اصلاح شود و به حق مالیات بگیرند، افزود: اینکه بدون هیچ گونه آموزشی ازکسبه می خواهند صندوق الکترونیکی و نرم افزار مالیاتی نصب کنند تا مالیات را محاسبه کنند و اگر اجرایی نشود مالیات را افزایش می دهند، جای سوال دارد و اینکه چون در یک زمان اندک همه کسبه کار با صندوق را فرا گیرند مگر امکان پذیر است؟!

امام جمعه تویسرکان اضافه کرد: ازمواردی دیگری که باید اداره مالیاتی در نظر داشته باشد، شرایط روز و تنگناها همچون سرمازدگی باغات تویسرکان است که به گفته مسئولان همین شهر در حدود 90 درصد از باغات تویسرکان را سرما زد و درختان آن‌ها سوخت.

موحدی تصریح کرد: در تویسرکان تنها برباغداران خسارت وارد نشده، وقتی جیب آنان خالی است به دنبالش هم کسبه کوچه و بازار تویسرکان نیز با رکود اقتصادی مواجه می شوند، زمانی که پولی نیست، خرید هم نیست.

وی با تأکید بر اینکه دولت بايد از مردم محروم تویسرکان حمایت کند، گفت: اینکه به هر بهانه ای سعی کنیم مالیات را افزایش دهیم، مشکلی را حل نمی کند بلکه روند مهاجرت مردم از تویسرکان شیب صعودی تری به خود می گیرد.

امام جمعه تویسرکان گفت: انتظار می رود مسئولان بن بست بودن تویسرکان، شرایط درآمدها و تنگناهای شهرستان را در نظر داشته باشند تا مشکل مالیاتی حل و سیاست‌های به صورت روشن بیان شود و مجدانه با مردم تعامل داشته باشند.

موحدی تصریح کرد: مسئولان مالیاتی به حق برخورد و در تکمیل اظهارنامه مالیاتی مردم را راهنمایی کنند تا درست به حق تنظیم شود متصدیان مالیاتی به حق برخورد کنند و برای شهرستانی بحران زده ای چون تویسرکان حداقل هایی مالیاتی را در نظر داشته باشند.

وی ابراز کرد: مسئولان باید امروز برای پویایی کشور جلوی وارادات بی رویه و حرکت دلالان اقتصاید را بگیرند و با دانه درشت هایی که مالیات نمی دهند با جدیت برخورد کنند، تا مردم عادی برای پرداخت مالیات تشویق شوند.

مدیر اداره دارایی تویسرکان: مالیات ها طبق قانون اخذ می شود

در این باره «علی توکلی» مدیر اداره دارایی تویسرکان نیز در گفت و گو با خبرنگار رودآور گفت: طبق ماده 71 قانون نظام صنفی و ماده 21 قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه و دستورالعمل ماده 19 قانون مالیات بر ارزش افزوده و ماده 169 و 169 مکرر ق ج ج صاحبان مشاغلی که فهرست آن‌ها توسط سازمان امور مالیاتی کشور طبق اولویت‌های اعلام شده مکلف به استفاده از صندوق مکانیزه فروش هستند باید از ابتدای سال 94 اقدام به نصب صندوق کنند.

وی اظهار کرد: همچنین مقرر شده در صورت عدم استفاده مؤدیان از اعمال معافیت موضوع ماده 101 ق ج ج محروم می شوند و دلیل افزایش غیر معمول مالیات برخی از مؤدیان عدم نصب و استفاده از سیستم مکانیزه فروش است.

مدیر اداره دارایی تویسرکان در پاسخ به سوال رودآور، که اصنافی چون صنف لوازم خانگی‌ها می گویند، اطلاع رسانی ضعیف بوده است، افزود: اطلاع رسانی از طریق اتحادیه ها، مجامع امور صنفی، روزنامه‌های کثیرالانتشار انجام شده است.

تکلو در پاسخ به این سوال که برخی کسبه معتقدند مالیات سال 92 علی الرأس گرفته اند و امسال دارایی می گوید به طور واقعی مالیات باید پرداخت شود، گفت: مالیات عملکرد سال 92 بیشتر مؤدیان هنوز وصول نشده و امکان اینکه ما برای یک عملکرد دوبار مالیات وصول کنیم وجود ندارد مگر در مواردی خاص و آن هم به موجب برگه تشخیص متمم که مؤدی ابلاغ می شود.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه هنوز کسبه با نحوه کارکرد صندوق الکترونیکی آشنا نیستند و طرح استفاده از صندوق از نظر آنان ضربتی و بدون آموزش بوده است، عنوان کرد: این گونه افراد به ناچار طبق قانون باید از سیستم مذکور استفاده کنند و قانونگذار راهکاری برای آنان تعریف نکرده است.

مدیر اداره دارایی تویسرکان ادامه داد: این مشکل با تعامل حل می شود، به نظرم آنچه موجب به وجود آمدن مشکل می‌شود فرار از قانون و عدم اجرای آن است، در بیشتر اوقات مؤدیان مالیاتی معتقد به عدم رعایت عدالت مالیاتی هستند بنابراین بهتر است که از این روش در راستای شفاف شدن فعالیت خود و اعمال مالیات عادلانه استقبال کنند.

تکلو گفت: سازمان امور مالیاتی نیز در راستای اهداف خود ودر شفاف سازی فعالیت‌های اقتصادی اخذ مالیات عادلانه، احترام به حقوق مؤدیان، کم هزینه شدن وصول مالیات، مبارزه با پولشویی و سایر ملاحظات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی به دنبال طرح این موضوع و اجرای آن است.

وی تصریح کرد: مؤدیانی که اقدام به نصب صندوق مکانیزه فروش نکرده اند در صورت اقدام به این امر و تأیید اداره امور مالیاتی می توانند از معافیت ماده 101 ق ج ج در مرحله رسیدگی استفاده کنند و هیچ گونه حقی از آن‌ها تضییع نخواهد شد و مضاف بر اینکه هزینه نصب  تهیه تجهیزات به عنوان هزینه قابل قبول در سال نصب از آن‌ها پذیرفته خواهد شد.

همان گونه که امام جمعه در حمایت از مردم گفت همه تابع قانون هستند و مردم نیز تأکید بر اجرای قانون دارند، اما آنچه که مشخص است سیستم مالیاتی کشور هنوز اصلاح نشده است و علاوه بر آن مردم تویسرکان نیز به علت بحران سرمازدگی در سال جاری توان پرداخت این همه مالیات که معتقد بر ناعادلانه بودن آن هستند را ندارند و می طلبد مسئولان امر برای گذر از این بحران با مدیریت جدی تر وارد عرصه شوند.

و اما این مردم شهر من هستند که در سکوت خود، دل سوخته از نظام بانکی و مالیاتی کشور می گویند: قاصد روزان ابری، داروگ! کی می رسد باران؟

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان