آخرین اخبار

5. مرداد 1394 - 19:05   |   کد مطلب: 18846
روز ملی تویسرکان با حضور فتاح رییس کمیته امداد امام خمینی(ره) کشور و حضور ائمه جماعت استان در تویسرکان با شکوه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار رودآور، در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران، روز 5مرداد ماه با نام سالروز عملیات مرصاد شناخته شده است.

عملیات غرورآفرینی که با رمز "یا صاحب الزمان (عج) ادرکنی" برای مقابله با حرکت منافقین و بازپس‌گیری مناطق اشغال شده در غرب کشور انجام گرفت.
در این عملیات که با فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب‌اسلامی و با پشتیبانی هوا نیروز ارتش اجرا شد، رزمندگان از سه محور چهارزبر، جاده قلاجه و جاده اسلام آباد- پل دختر وارد عمل شدند و نیروهای ضد انقلاب را تا پشت نوار مرزی عقب راند؛ اما قوای ارتش عراق، ارتفاعات مرزی را همچنان در اشغال خود نگه داشتند.

شش روز پس از قبول قطعنامه توسط ایران و در شرایطی که نیروهای عراقی با زیر پا گذاشتن توافقات ۵۹۸ مجددا به خرمشهر حمله کرده و تا آستانه تصرف آن پیش رفته بودند، سازمان مجاهدین عملیاتی با نام فروغ جاویدان را آغاز کرد.
مسعود رجوی در شب آغاز عملیات گفت: «براساس تقسیمات انجام شده، ۴۸ ساعته به تهران خواهیم رسید....»

اما دیری نپایید که رزمندگان دلاور کشورمان در مقابل منافقین کوردل صف آرایی کردند و آنان را به هلاکت رسانیدند.

در عملیات مرصاد ۳۰۴ نفر از رزمندگان میهن به درجه رفیع شهادت نائل شدند، بنابر اعتراف منافقین در نشریه مجاهد در این عملیات بیش از دو هزار نفر از افراد منافقین به هلاکت رسیدند که حداقل ۱۶ نفر از آنها در زمره مسئولان سازمان مجاهدین خلق،شورای ملی مقاومت و ارتش آزادی بخش بودند .

با توجه به نقش شهدای تویسرکانی در عملیات مرصاد، روز پنجم مرداد ماه به نام روز تویسرکانی معرفی شده و در این راستا مسئولان شهرستان به دنبال ملی کردن این روز هستند، تویسرکان تنها شهرستان استان همدان است که در یک روز پیکر مطهر 38 شهید را همزمان با یکدیگر تشییع و تدفین کرده است.

به همین مناسبت همایش بزرگ گرامیداشت شهدای مرصاد در تویسرکان با حضور رییس کمیته امداد امام خمینی(ره) کشور، برخی از ائمه جمعه استان همدان و حضور پرشور خانواده های شهدا و مردم شهید پرور و عاشق تویسرکان در مصلی امام خمینی(ره) این شهرستان برگزار شد.

رییس کمیته امداد امام خمینی(ره) کشور در سفر به تویسرکان با حضور در گلزار شهدای این شهر به مقام شامخ شهدا ادای احترام کرد. وی همچنین از روند ساخت حزه علمیه تویسرکان نیز بازدید کرد.

درس گرفتن ملت ازایستادگی در عملیات مرصاد، مذاکرات هسته ای را بر قدرت های جهان تحمیل کرد

رییس کمیته امداد امام خمینی(ره) کشور گفت: اینکه دشمنان انقلاب اسلامی متوجه شدند نه با جنگ، نه با تحریم می توانند از ایستادگی ایرانیان بکاهند به این علت در مقابل ایرانیان سر فرود آوردند و و این ایران بود که مذاکرات را بر قدرتهای پوشالی جهان تحمیل کرد.

«پرویز فتاح» در آیین بزرگداشت روز تویسرکان و گرامیداشت مقام 38 شهید این شهرستان در عملیات غرور آفرین مرصاد، عملیات مرصاد را آخرین برگ زرین دفاع مقدس دانست و گفت: منافقین کوردل  می خواستند با استفاده از اصل غافلگیری نظام را برندازند اما به همت دلامردان و رزمندگان ما چنان ضربه ای خوردند که هم اکنون نیز از آن زخم خورده اند و کینه به دل دارند.

ضرورت تبیین زندگی شهدا برای نسل جوان

آیت‌الله غیاث‌الدین طه‌محمدی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه همدان با تأکید بر اینکه عزت و افتخار امروز نظام جمهوری اسلامی ایران در جهان مرهون فداکاری‌ها و ایثارگری‌های شهدا است، عنوان کرد: باید قدر و منزلت شهدا را بسیار بدانیم و آنها را الگوی خود قرار دهیم تا فرهنگ ایثار و شهادت برای قشر جوان و نوجوان تبیین شود.

وی افزود: باید با برگزاری هر چه با شکوه‌تر این آیین‌ها، راه و رسم زندگی و از خودگذشتگی، رشادت، شهادت و ایثار شهدا را به نسل سوم کشورمان به درستی و به صورت تمام و کمال انتقال دهیم.

تویسرکانی ها به شهدا و عالمان خود مفتخرند

«حجت الاسلا موحدی» امام جمعه تویسرکان سابقه نماز جمعه در این شهر را پیش از 150 سال اعلام کرد و گفت:  در آن زماننما جمعه به امامت آیت الله محمد علی تویسرکانی اقامه شده است، همچنین پس از دوره قاجار تاکنون هر هفته نماز جمعه به اشکال گوناگون و در محل های مختلف اقامه و ائمه جمعه با نقش هدایتگری مردم، در برپایی شعائر الهی کوشا بودند.

وی درباره انتخاب این روز به عنوان روز تویسرکان، اظهار کرد: روز پنجم مردادماه سالروز عملیات غرور آفرین مرصاد است و در این روز 38 شهید این عملیات به طور همزمان در شهرستان تویسرکان تشییع و تدفین شدند.

امام جمعه تصریح کرد: شهرستان تویسرکان تنها شهرستان استان همدان است که در یک روز این تعداد شهید را همزمان با یکدیگر تشییع و تدفین کرده است و از این رو در شورای فرهنگ عمومی این شهرستان مصوب شد پنجم مرداد ماه به نام روز ملی تویسرکان نامگذاری شود.

روز تویسرکانی روزی برای جبران عقب ماندگی ها

«محمدمهدی مفتح» نماینده مردم توییسرکان در مجلس شورای اسلامی نیز با گرامیداشت یاد و خاطره شهدا به ویژه شهدای عملیت مرصاد، گفت: نام گذاری یک روز به نام تویسرکان به ویژه در روز تعیین شده، فرصتی مناسبی برای معرفی ظرفیت های متنوع مذهبی، گردشگری، سیاحتی، تفریحی و طبیعت بکر این شهرستان به سایر نقاط ایران و حتی جهان است.

وی اظهار کرد: گرامیداشت روزی برای تویسرکان همچنین فرصت مناسبی برای جبران عقب ماندگی های این شهرستان از نظر عمرانی است تا توجه مسئولان به شهرستان جلب شود.

به گزارش رودآور، برگزاری نمایشگاه های جانبی با غرفه های مختلف از جمله، حجاب و عفاف، امداد و نجات، معرفی آثار نویسندگان تویسرکانی و صناییع دستی این شهرستان از برنامه های حواشی همایش بزرگ گرامیداشت روز تویسرکان بود.

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان