آخرین اخبار

7. مرداد 1394 - 13:51   |   کد مطلب: 18851
گزارشی ویژه با تصاویری اختصاصی؛ مسئولان به گوش باشند
چه کسی درب های مسجد خان تویسرکان را بست/مسجدی در محاصره مغازه ها!
مسجد خان یا مسجد خرابه، نام مسجدی است که سال ها قبل از پیروزی انقلاب اسلامی درب های آن بسته شد و تاکنون همچنان بسته مانده و کسی دیگر در آنجا نمازی نخوانده است.

به گزارش رودآور، مسجد از دیر باز به عنوان مأمن و پناهگاهی برای مردم و مکانی برای انس و مناجات با خداوند متعال محسوب می شودآ این مکان مقدس به عنوان نیایشگاه و محل گردهمایی مسلمانان زمین است و تنها محلی برای عبادت و راز و نیاز با خداوند نبوده و کاربردهای متعددی در جامعه دارد.

به همین دلیل ظالم ترین مردم در منطق قرآن مجید، کسانی هستند که مانع رفت و آمد افراد به این مکان های آسمانی شوند؛ چنانچه خداوند متعال در آیه 114 سوره بقره می فرماید: «وَ مَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ مَنَعَ مَساجِدَ اللَّهِ أَنْ یُذْکَرَ فیهَا اسْمُهُ وَ سَعى‏ فی‏ خَرابِها: و کیست بیدادگرتر از آن کس که نگذارد در مساجد خدا، نام وى برده شود و در ویرانى آنها بکوشد؟»

واژۀ مسجد، جمعاً 28 بار در قرآن کریم ذکر شده که در 22 مورد به صورت مفرد و در 6 مورد دیگر، به صورت جمع آمده است. در این آیات، به اهمیت و جایگاه رفیع مسجد در اسلام، پاره ای از احکام مسجد و مسجد الحرام و احکام خاص آن و برخی مساجد اسلام اشاراتی شده است.

امام علی(ع) می فرمایند: کسی که پیوسته به مسجد برود، یکی از این منافع هشتگانه نصیبش می شود: برادران مفید و با ارزشی پیدا می کند، با علم و دانش نو و تازه آشنا می شود، عقائد خود را با دلیل و برهان محکم و استوار می سازد، کلمات و سخنانی که موجب هدایتش شود می شنود، رحمت الهی شامل حالش می گردد، مواعظی که او را از فساد و گناه جلوگیری کند می شنود، به خاطر حیاء و آبروی خویش، ترک گناه می کند و به خاطر ترس الهی مرتکب عمل خلاف نمی شود.»

با توجه به اهیمتی مسجد سال ها قبل حتی با وجود ظلم شاهان زمانه عده ای خیر برای اصلاح امور جامعه از زمین، مال و حتی جان خود گذشتند و زمین هایی را برای احداث مساجد وقف کردند.

یکی از این مساجد که به صورت وقفی است و صیغه مسجد بر آن خوانده شده، مسجد خان در تویسرکان است.

این مسجد در بازار سرپوشیده تویسرکان قرار دارد و حال چهار درب آن توسط چهار دهنه مغازه مسدود و سقف آن تخریب شده است.

به گفته قدیمی های بازار که آن ها هم تنها موضوع را شنیده اند، گفته شده که این مسجد برای ادای فرضیه نماز بازاریان ساخته شد و با احداث و وقف آن همزمان وقف های دیگر از  جمله حمام خان و مدرسه خان نیز همراه بوده است، اما مشخص نیست چه کسی راه های ورودی مسجد را مسدود کرده است.

یکی از همشهریان تویسرکانی با کنایه گفت: چرا باید با وقف این گونه رفتار شود که حال باید با بالگرد بروند و داخلش نماز بخوانند البته اگر مکانی باشد برای نماز خواندن!

یکی دیگر از همشهریان تویسرکانی که در حدود 80 سال سن دارد می گوید زمانی که من از سربازی بازگشتم، متوجه شدم یک چنین اتفاقی افتاده است و مردم اعتراض هایی داشته اند، اما آخر ما هم متوجه نشدیم چه شد که درب های مساجد بسته و راه عبوری اش مسدود شد.

با تحقیقات انجام شده از سوی رودآور مشخص شد در تاریخ هفتم اسفند ماه سال 45 آن زمان که می خواهند از بازار سرپوشیده شهر راهی برای ایجاد خیابان شهدا احداث کنند، چند تن  از بزرگان از جمله امام جمعه وقت سندی تهیه می کنند تا شاید یکی از راه های ورودی به درب مسجد باز شود، اما با توجه به اینکه راه ورودی توسط چند دهنه مغازه مسدود شده و مغاره ها صاحب سند هستند این کار عملی نشد و همچنان مسجد در محاصره مغازه ها قرار دارد.

«علی افشاری» مدیر اداره اقواف و امور خیریه شهرستان تویسرکان در گفت و گو با خبرنگار رودآور، گفت: در اینکه این محل مسجد است و زمین آن وقفی شکی نیست چرا که اسناد مربوطه موجود است، هم صیغه مسجد برای آن خوانده اند و هم بارها در آن نماز اقامه شده است، اما هنوز مشخص نشده که چه کسی و با چه انگیزه های راه های ورودی مسجد را می فروشند تا مغازه زده شود و بعد از آن درب مسجد بسته شود.

وی اظهار می کند: از چند سال قبل به دنبال راه حل قانونی برای احیاء این موقوفه هستیم تا بتوان راه ورودی را باز کنیم اما در حال حاضر به نتیجه نرسیده ایم، چرا که باید اسناد قانون پسند بیشتری پیدا شود منوط بر اینکه این راه متعلق به راه ورودی مسجد است و عده ای که در مسیر قرار دارند زمین های مربوطه را به نوعی واگذار کنند.

به گزارش رودآور، مردم می خواهند تکلیف مسجد خان یا همان مسجدی که دیگر به عنوان مسجد خرابه از آن یاد می کنند مشخص شود، آنان می گویند زمین و مسجد وقفی را که نمی شود گذاشت به امان خدا، مسجد برای نماز خواندن است.جامعه ما جامعه اسلامی است و صلاح نیست با زمین های وقفی که امانت مردم و به نوعی خدا هستند این گونه برخورد شود، درست است که قبل از انقلاب درب های آن حال با ناجوانمردی بسته شده ولی اکنون ما در جامعه اسلامی زندگی می کنیم این اقدام ما را به یاد تصرف مسجدالاقصی می اندازد.

رودآور منتظر پاسخ قانع کننده ای از سوی مسئولان امر برای احیای این مسجد است تا آن را به مردم شهرش منتقل کند.

تصاویر تکمیلی: 
ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان