آخرین اخبار

9. مرداد 1394 - 22:37   |   کد مطلب: 18897
بررسی مشکل آب در تویسرکان
آب نیست؟ یا مدیریت آب نیست؟‎
مشکل آب ،مشکلی که در تابستان داغ می شود و با سردی هوا سرد می شود و با زمستان فراموش می شود.

به گزارش رودآور، در شهرهای کویری همچون یزد آب نیست اما با مدیریت صحیح و استفاده چند باره از آب با مشکل نبود آب دست و پنجه نرم می کنند و تاکنون نیز در مدیریت آب موفق بوده اند. اما تویسرکان

در شهر تویسرکان آب هست اما مدیریت آب نیست. در این فرصت قصد دارم سلسله مطالبی در سایت رودآور در مدیریت صحیح آب مختص شهر تویسرکان برای خوانندگان محترم این سایت بنویسم.

اگر کمی به آبیاری فضای سبز شهری در تویسرکان توسط شهرداری بنگریم خواهیم دید یا با تانکر انجام می پذیرد یا با انتقال آب با لوله از نقطه ایی به نقطه دیگر که هزینه ایی گاه بسیار دارد هزینه لوله کشی و پمپ و... برای مثال از کنار سینما آب به آرامگاه حیقوق نبی علیه اسلام انتقال داده اند و از شهرداری به تپه نورالشهدا و آرامگاه رضی الدین آرتیمانی و با تانکر بلوار ها را آبیاری می کنند و همیشه هم درختان تشنه اند چون آب کافی نیست. و شهرداری در تهیه و توزیع اب همیشه در مضیقه است. اما راهکار چیست؟ چگونه میتوان شهری سرسبز مثله کاشان کویری داشت که آب کمتری از تویسرکان دارد؟

یک راه حل ساده:

در گذشته در هر محله ایی از تویسرکان قناتی وجود داشت که آب شرب اهالی محل ، آب خزینه حمام محله و کشاورزی مردم را جوابگو بود اما با مدرن شدن شهر این قنوات به تدریج نا پدید شدند و توسط مسیولین دهانه انها کور شده و به فاضلاب شهری هدایت شدند. مثلا قنات مسجد زرهان که همچنان موجود است. 

اما قنواتی که هستند اما دیده نمی شوند و می توانند منبعی مطمئن و در دسترس برای آبیاری فضای سبز شهر باشند.

1- قنات مسجد جولستان که در وسط خیابان جلو مسجد قرار دارد که به داخل فاضلاب هدایت شده که با ساخت یک منبع بتونی در زیر خیابان قابل بهره برداری است.

2- قنات کریم در محله پشت قلعه جولستان

3- قنات خان دراز روبه روی مهدیه تویسرکان کنار درخته توت

4-قنات مسجد پایین محله

5-قنات ارامگاه رضی الدین آرتیمانی

همه قنات های داخل شهر با مدیریتی صحیح وساخت یک منبع مناسب قابل بهره برداری هستند./گزارش ازعلی صدیق خبرنگار افتخاری رودآور

تصاویر تکمیلی: 
ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان