آخرین اخبار

10. مرداد 1394 - 13:19   |   کد مطلب: 18920
حدود سه دهه است که آب شرب شهرستان تویسرکان از سفره های زیر زمینی فلکه علی اصغر خان تامین می شود و شاید مدیریتی قوی در این حوزه انجام نگرفته است که چند سالی است شهروندان تویسرکان گاه گاهی با مشکل کمبود آب شرب دست و پنچه نرم می کنند.

به گزارش خبرنگار رودآور، سلسله مطالبی در این گرمای تابستان برای مدیریت آب بنویسم در این بخش به مدیریت آب شرب و آشامیدنی شهرتویسرکان، شهر سرکان و سرابی قصد دارم بپردازیم.
حدود سه دهه است که آب شرب شهرستان تویسرکان از سفره های زیر زمینی فلکه علی اصغر خان تامین می شود.در این سه دهه به علت بهره برداری مداوم یعنی بیست وچهار ساعت شبانه روز و 365 روز سال آب سفره های زیر زمینی دشت فریازان و فرسفج بسیار پایین رفته است شاید در حدود 30 تا 40 متر و کشاورزی منطقه را با خطر جدی رو به رو کرده است زیرا به گفته کشاورزان ما پمپ های چاه کشاورزی را از اوایل خردادتا شهریور روشن می کنیم حدود 5 تا شش ماه ،اما این ده چاه آب شهر هیچ وقت فعالیتشان متوقف نمی شود و اصلا اجازه نمی دهند سفره های زیر زمینی استراحت و خود را احیا کنند، این شد که آب این چاه هاکم شد ودرنتیجه امسال مجبور شدیم از آب سد سرابی بنوشیم.
اما راهکار چیست؟با این مدیریت سد سرابی هم جوابگو نخواهد بود پس چه باید کرد؟
یک الگوی خوب را می توان استفاده کرد و آن هم روش مدیریت آب در شهر همدان است.شهری که قبلا تنها از سد اکباتان تامین آب می شد و در تابستان قطعی اب 12ساعته داشت اما با این روش این قطعی آب صفر شده است. روش مدیریت آب همدان چیست؟
قبلا همه آب شهر همدان در طول سال از سد اکباتان تامین می شد که جوابگو نبود اما در چند سال اخیر مدیران اب همدان چاره ایی جالب اندیشیدند و اجرا کردند و ان هم تامین آب شهر همدان در شش تا هشت ماه از سال از آب رودخانه عباس آباد(گنجنامه)و دره مرادبیک است اینگونه که از مهرماه تا اول خرداد حدود هشت ماه از سال که کشاورزان به آب نیاز ندارند آب این دو رودخانه را به تصفیه خانه ایی در بالای بلوار ارم انتقال می دهند و اب شهری را از این تصفیه خانه تامین می کنند. ودر نتیجه آب سد اکباتان همدان نه تنها مصرف نمی شود بلکه برای تابستان هم ذخیره می گردد. وهمچنین آب جاری که بلا استفاده رها می شده است در یک چرخه شهری مورد استاده قرار می گیرد.
و اما تویسرکان
تویسرکان چگونه می تواند از این الگو استفاده کند؟
در بالا دست شهرستان تویسرکان نیز شهر سرکان قرار دارد که در گذشته اب شرب این شهر از رودخانه سرکان که آبی بسیار گوارا دارد تامین می شد و دارای تصفیه خانه اب و منبع ذخیره اب می باشد. اما طی سالهای اخیر با استفاده از ایستگاههای پمپاژ و خط انتقال ، آب سرکان نیز از چاه های فلکه تامین می گردد که فشاری مضاعف بر این چاهها می باشد یک راه ارزان و ایده ال این است که از ابتدای فصل بارنندگی یعنی مهرماه تا اواسط خرداد آب شهرستان تویسرکان(تویسرکان،سرکان،سرابی) از آب رودخانه سرکان تامین شود که مزایای بسیاری دارد.که برخی از این مزایا به شرح زیر است:
1-شهر سرکان تا تویسرکان دارای خط انتقال آب می باشد ونیاز به لوله کشی مجدد نیست وتنها باید چند شیر اب تعویض گردد
2- تصفیه خانه و منبع اب سرکان در کنار رودخانه موجود می باشد که تنها نیاز به یک تعمیرات دارد.
3-به علت بالا دست بودن سرکان نیازی به ایستگاه پمپاژ نیست و در هزینه برق صرفه جویی نیز می شود
4- در طول فصل بارش و استفاده از آب جاری رودخانه سرکان سفره های زیر زمینی فریازان و فرسفج احیا می گردد. و آب در پشت سد سرابی برای تابستان بیشتر ذخیره می گردد
5-با انتقال اب جاری رودخانه سرکان در زمستان و بهار در سامانه انتقال اب و لوله کشی در عین استفاده از یک آب بلااستفاده با کاهش سرعت آب این آب فرصت بیشتری برای نفوذ در زمین و تغذیه سفره های پایین دست شهرستان را دارد.
6- با شروع فصل کشاورزی نیز از آب سد سرابی می توان برای شرب شهرستان استفاده کرد و آب رودخانه سرکان را به کشاورزان واگدار نمود. وبا این روش هیچ آبی در طول سال بلااستفاده هدر نمی رود./علی صدیق 

 

تصاویر تکمیلی: 
ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان