آخرین اخبار

23. مرداد 1394 - 8:43   |   کد مطلب: 19133
روزی که سنگ را صیقل می دادند نمی دانست که قرار است بر روی مزار شهید گمنام قرار گیرد و به حرمت شهدا، با گل و گلاب شسته شود.

به گزارش خبرنگار رودآور، آیا زمانی که به گلزار شهدا رفته اید به سنگ مزار آنان با دقت نگاهی کرده اید و یا زمانی که سنگی بر روی مزار شهیدی گمنام قرار می دهند را به چشم خود دیده اید؟ این سنگ روزی تنها یک سنگ ساده بو و کسی به آن توجه نمی کرد، اما وقتی بر روی مزار شهدا قرار گرفت، بسیاری از مردم آن را به حرمت شهدا با گل و گلاب می شویند.

چند روز پیش دو شهید گمنام را در شهر فرسفج، یکی از شهرهای شهرستان تویسرکان به خاک سپردند.

هر مراسم خاکسپاری به طور قطع سنگ مزاری هم می خواهد و از این رو برآن شدم تا ببینیم چه سرنوشتی برای سنگی رقم می خورد که چند روز بعد قرار است بر روی مزار شهدا قرار گیرد. 

«جلال تشکینی» از حکاکان تویسرکانی است که مسئولیت تهیه سنگ مزار دو شهید گمنام را به همراه بردارش هادی بر عهده گرفته بودند.

تشکینی از روزی می گوید که کار را به او سپرده بودند و او و بردارش برای خرید سنگ به همدان رفتند، جالب است بدانید اصل سنگ متعلق به شهرستان تویسرکان است اما بی توجهی مسئولان در عدم ساخت کارخانه ای که سنگ ها را صیقل دهد و برش زند آنان را بالاجبار برای خرید سنگ راهی همدان می کند.

از ماجرای سرنوشت سنگ مزار شهدا دور نشویم.

تشکینی می گوید: آن روز به همدان رفتیم، به دنبال دو سنگ بودیم با اندازه های متناسب و خواسته شده، جنس سنگ مزاری که انتخاب کردیم باید سیاه رنگ می بود و  نوع سنگ هایی که ما به دنبالش بودیم نیز زمانی که صیقل می خورند سیاه رنگ شده وزمانی که بر روی آن حکاکی می شود مغز سنگ که سفید رنگ است خود را نشان می دهد و بهترین نوع سنگ برای سنگ مزار است.

وی ادامه می دهد: نزدیک  ظهر بود و هوا بسیار گرم، به صاحب مغازه گفتیم چنین سنگی با این مشخصات در مغازه شما موجود است تا از او بخریم و او در میان سنگ های خود جستجو کرد، سخت بود اما بعد از مدتی دیدیم که تنها دو سنگ و به همان اندازه مورد نظر ما پیدا شد که برای خود ما هم جالب بود، با این عجله و پیدا کردن چنین سنگی آن هم نزدیک ظهر که درب مغازه ها را  می بندند واقعا جای تعجب داشت اما خواست خدا بود تا ا سنگ ها را به موقع پیدا کرده و خریداری کنیم.

تشکینی می افزاید: سنگ را خریداری کرده و به تویسرکان باز گشتیم و به همراه برادرم هادی نوشته های مربوط به سنگ مزار شهدا را با ابزار خاص خودمان حکاکی کردیم.

پلاکی بر روی سنگ قبر نقش بستیم و جمله هایی از جمله:

هر که می خواهد ما را بشناسد داستان کربلا را بخواند

سید مرتضی آوینی

شهید گمنام

مرقد شقایقی که از شبنم عشق حضرت زهرا(سلام الله علیها) جان گرفت

و با خون حضرت حسین(ع) در سن 28 سالگی جاودانه شد

خواهم که در این میکده آرام بمیرم

گمنام سفر کرده و گمنام بمیرم

عمری است مرا مونس جان نام حسین است

دل خواست که در سایه این نام بمیرم

معراج: جزیره مجنون

عروج: عملیات خیبر سال 1362

رجعت: 20 مردادماه 1394

و بر روی سنگ دیگر نوشته شد

هر که می خواهد ما را بشناسد داستان کربلا را بخواند

سید مرتضی آوینی

شهید گمنام

مرقد شقایقی که از شبنم عشق حضرت زهرا(سلام الله علیها) جان گرفت

و با خون حضرت حسین(ع) در سن 18 سالگی جاودانه شد

لطف ازلی چه نیک فرجامم کرد
فارغ زهر آنچه پخته و خامم کرد
می خواست که پاینده و جاوید شوم 
لطف و کرمش شهید گمنامم کرد

معراج: زبیدات عراق

عروج: سال 1367

رجعت: 20 مردادماه 1394

تصاویر ذیل عکس های گرفته شده از زمان تراش و حکاکی بر روی دو سنگ است تا زمانی که بر روی مزار دو شهید گمنام قرار گرفتند، شاید روزی که سنگ را صیقل می دادند نمی دانست که قرار است بر روی مزار شهید گمنام قرار گیرد و با گل و گلاب شسته شود.

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان