آخرین اخبار

27. مرداد 1394 - 6:33   |   کد مطلب: 19159
سلسله مطالبات تویسرکانی ها از روحانی در آستانه سفر هیئت دولت به استان همدان(1)
از دولتی که هیچ نمی دهد هیچ نمی خواهیم/شهر بحران زده تویسرکان و مشکلات بازاریان و معضل کاهش توان خرید
سرش را به این و طرف و آن طرف می چرخاند شاید مشتری بیاید، مشتری که نیست پشه هم دیگر در مغازه های تویسرکان پر نمی زند و رکود بازار را احاطه کرده و این بازاریان تویسرکانی هستند که از دولت روحانی مطالبات بسیار دارند و می خواهند تا به شهر بحران زده یشان کمک کنند اما با توجه به عدم رسیدگی به خواسته هایشان به ویژه در چند ماه اخیر دل نگران از بی توجهی دولتمردان هستند.

به گزارش خبرنگار رودآور، گفته می شود که هیئت دولت روز دوم شهریور ماه به استان همدان سفر می کند، از این طرف و آن طرف در کوچه و بس کوچه ها زمزمه هایی است آیا روحانی به شهرستان تویسرکان سفر می کند یا وزرا یا نمایندگان یا یکی از معاونان وی به شهرستان می آیند و به درد و دل های تویسرکانی ها گوش می دهند و توجه می کنند!

تویسرکانی هایی که که به دلیل خسارت وارد شده بر اثر سرمازدگی در پنجم اردیبهشت ماه امسال تنها باغداران و کشاورزان آن بیش از 120 میلیارد تومان ضرر دیدند.

به دنبال هر سفری که هیئت دولت به استانی می رود مردم آن استان انتظارها، مطالبات و خواسته هایی دارند و حال در بین بازاریان تویسرکانی در جستجوی مطالبات آنان هستیم تا بی واسطه درد و دل های مردم شهرم را به دولت روحانی بگوییم.

از دولتی که هیچ نمی دهد هیچ نمی خواهیم

آقای قادری یکی از فروشندگان تویسرکانی است، وی در گفت و گو با خبرنگار رودآور می گوید: هیچ توقعی ندارم و هیچ نمی خواهم! برای چه چیزی طلب کنم که به آن نمی رسم، یعنی اگر ما خواسته ای داشته باشیم آنان توجه می کنند؟!

وی ادامه می دهد: مگر در این چند ماه پس از سرمازدگی کسی به داد مردم بینوای تویسرکان رسید که اینک چیزی بخواهم، شنیدم مردم شهرستان های دیگر از سفرهای قبلی هیئت دولت بهره ای نبرده اند حال بیایم، ما نیز فریاد بزنیم، مشکل ما این است، مشکل ما آن است، توجهی نمی شود.

آقای قادری ادامه می دهد: مشکلات روشن هستند اگر یک روز در تویسرکان قدم بگذارند نیاز به گفتن ما نیست مشکلات خود داد می زنند، ما از اینانی که هیچ نمی دهند چه چیزی طب کنیم؟!

وام هایی که که قرار نیست بدهند؟!

آقای مالمیر دست فروشی است که سالیان قبل صاحب مغازه بوده است و به دلیل ورشکستی بالاجبار برای تأمین خرج و مخارج زندگی خود به دست فروشی روی آورده است، وی در گفت و گو با خبرنگار رودآور می گوید: سابق بر این می توانستیم وام بگیرم و با پول آن مرهمی بر زخم های خود بزنیم ولی امروز نه.

وی می افزود: امروز گرفتن وام آنقدر سخت است و ضامن، سفته و چک و از این قبیل موارد می خواهند که از گرفتن وام پشیمان می شویم، حتی اگر از این مشکلات هم بگذریم و در آخر هم وامی بگیرم با بهره های بالای بانک ها چه کنیم؟!

وضعیت اقتصادی مردم تویسرکان بسیار وخیم شده است

یکی از نانواییان تویسرکانی نیز در گفت و گو با خبرنگار رودآور، از کاهش توان خرید مردم سخن گفت و اظهار کرد: زندگی کردن برای مردم در تویسرکان مشکل شده است، همه چیز حتی اگر هم ارزان باشد چون توان خرید ندارند باز برای مردمش گران است، توان خرید ندارند چرا که نه منبع درآمدی است و نه شغلی.

به گزارش رودآور، توان و قدرت خرید تویسرکانی ها به ویژه در یکی دو سال اخیر بسیار کاهش یافته است و معضل خرید نان هم به آن اضافه شده است، ناگفته نماند که نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی نیز در نشستی که یازدهم تیرماه امسال با حضور  خسرو تاج معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در تویسرکان برگزار شد، گفته بود: با این درآمدهای پایین مردم در تویسرکان شنیده شده است که برخی نانوایی ها حساب دفتری که از قدیم مرسوم بود باز کرده اند که این حساب دفتری هیچ وقت در نانوانی ها مرسوم نبوده است و برخی مردم نان را هم نسیه می برند.

وی در آن جلسه تأکید کرد: این مشکل با مسکن های مقطعی حل نمی شود.

کشیدن آه هم سودی برایمان ندارد! دولت برای حل مشکلات ما کاری اگر می خواست تاکنون انجام داده بود

آقای فضلعلی یکی از فروشندگان تویسرکانی نیز آه کشان گفت: کشیدن آه هم سودی برای ما ندارد، وضعیت اقتصادی تویسرکان خوب نیست، بیکاری موج می زند، مردم اینجا از نظر قدرت خرید ضعیف هستند، نه پارک و تفرجگاهی و نه ورزشگاه درستی.

ویمی افزاید: این ها تنها بخش کوچکی از مشکلات ما است، ما بیشتر در این مغازه ها پشه باد میزنیم، شاید مشتری بیاد، مردم دستشان برای خرید بسته است، پولی در جیب ندارند که بیاند خرید کنند.

مالیاتی هایی که کمر مغازه داران تویسرکانی را شکسته است

بیشتر مغازه داران و فروشندگان تویسرکانی از اوضاع نابسمان مالیات نیز گله مند بودند و از دولت خواستند در این وضعیت بحران زده تویسرکانی ها چاره و تدبیری بیاندیشد.

آقای میرمعینی در این باره گفت: ما بارها برای افزایش ناعادلانه نرخ مالیات‌ها به ویژه در تویسرکان مکاتبات بسیار کرده ایم اما دریغ از آن که رسیدگی کنند.

وی می افزاید: بی تدبیری در اخذ مالیات ها در تویسرکان موج می زند، سقوط بازار را هم که شاهد هستیم، گردو فروشان، گردو پوست کن ها و بسیاری از شغل های وابسته دیگر به گردو به دلیل سرمازدگی خسارت دیده اند، با این مالیات های بالا و درآمد پایین ما چگونه می توان مالیاتی را بپردازیم که به گفته برخی مسئولان ارشد شهرستانی نیز ناعادالانه است.

در گزارشی هم درباره اوضاع نابسمان مالیاتی در روزهای قبل در رودآور آمده بود؛

آقای شیخ الملوکی نیز درگفت و گو با خبرنگار رودآور گفت: هم اکنون خرج مغازه را هم به سختی می‌دهیم، سابق برای خرید مغازه‌های خیابان باهنر سر و دست می‌شکستند، اما با این فروش و اوضاع مالیاتی که پیش رود باید مغازه را با قیمت ارزان بفروشیم و برویم.

وی ادامه می‌دهد: درآمد مغازه‌های ما را با تهران و شهرهای بزرگ یکی می‌دانند، ولی درآمدهای ما که یکی نیست که نرخ مالیات‌های ما هم یکی باشد؟!

دولت می‌تواند با مساعدت‌های مالیاتی تا حدودی تویسرکان را از رکود اقتصادی نجات دهد، ولی آیا به طرح پیشنهادی مردم اهمیت می‌دهند؟

صلح‌میرزایی که از صنف طلافروشان بود نیز گفت: تصور همه بر این است که طلافروشان نانشان در روغن است اما اینجا نه نانی است و نه روغنی!

وی افزود: ما از مسئولان درخواست داریم، به دلیل آنکه توان خرید مردم پایین آمده است مالیات را به اندازه بگیرند و با عدالت رفتار کنند، ما از مالیات فرار نمی کنیم.

این فروشنده ادامه داد: این که می‌گویند سرمازدگی خب ما هم قبول کردیم، ولی مسئولان می‌توانند دستگاه‌های متولی را مجاب کنند که اوضاع تویسرکان بحرانی است و حداقل امسال را با ما کنار بیایند و نرخ مالیات را مشابه سال گذشته بگیرند، گرچه فروشمان به اندازه سال 92 نیست ولی حاضریم که مالیات را به آن نرخ پرداخت کنیم.

به گزارش رودآور، برخی دیگر از کسبه بازار اظهار می کنند، تاکنون اقدام مثبتی از سوی هیچ دستگاهی در حمایت از ما صورت نگرفته و در بی ثباتی بازار هرچه ما می گوییم نر است، آنان می گویند بدوشید!

با این وجود چراغ امید در دل مردم تویسرکان روشن است و امیدوار هستند که شاید مسافران کاروان تدبیر و امید برایشان خبری خوش بیاورد!

زنگنه

انتهای پیام/

 

 

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان