آخرین اخبار

15. مهر 1394 - 8:22   |   کد مطلب: 19686
دالان عشق در روستای کهنوش واقع در شهرستان تویسرکان، محل گره خوردن نگاه دو محرم برای پیوندی آسمانی و عاشقانه بود.

به گزارش خبرنگار رودآور، سنت ازدواج در قدیم و به ویژه در روستاها در زیر سایه حیایی باورنکردنی به سرانجام رسید، دختران و پسرانی که در روستا و در آن محیط، با آن جوشش چشمه ها، سبزی درختان و لطافت شبنم روی گل ها و باران بهاری، صدا خروش رودخانه و هوایی معطر از گل های تازه روییده، بزرگ می شدند و همگی نقشی در زندگی ایفا و کم کم با واسطه آشنایان دور و نزدیک همدیگر را شناخته و زیر سایه حجب و حیا با یکدیگر ازدواج می کردند.

و اما امروز پانزدهم مهرماه روز روستا نامگذاری شده است و به همین مناسبت به میان مردم روستای کهنوش رفتیم تا از نزدیک با یکی از بخش های زندگی روستایی یعنی سنت شیرین ازدواج در روستای کهنوش با آن آداب وسنن خود بپردازیم.

«پوریا گلمحمدی» کارشناس ارشد مردم شناسی و نویسنده کتاب کهنوش در گفت و گویی اختصاصی با خبرنگار رودآور گفت: در روستای زیبای کهنوش دالان هایی وجود دارد که بر بلندی آن خانه های مسکونی بنا کرده اند.

وی اظهار کرد: این دالان ها علاوه بر نشان دادن هنر معماری مردم کهنوش پر از خاطرات دوران کودکی و جوانی اهالی روستا است.

نویسنده کتاب کهنوش افزود: دالان محمدکریم که بین بانوان روستا به نام دالان عشق از قدیم شهرت یافته و البته یکسالی رو به تخریب شدن گذشته است، در محله قلا کنار چشمه واقع شده .

 

گلمحمدی تصریح کرد: در حال حاضر این دالان به دلیل آتش گرفتن خانه بالای آن به صورت تخریب شده در آمده است و  این دالان که به "دالون عشق" معروف  است، می توانست یکی از جاذبه های گردشگری روستای کهنوش باشد. 

وی با بیان اینکه در سالیان قبل زمانی که دخترو پسر روستایی با هم محرم می شدند تا روز عروسی نمی توانستند همدیگر را ببیند و گاهی خانواده های آنان برای یک نگاه و یک دیدار کوتاه پس از عقد و در زمان نامزدی و به قول مردم روستای کهنوش در زمان دستگیرون در این دالان دیار کوتاهی داشتند.

این کارشناس مردم شناسی گفت: دیدارها نه از نوع دیدارهایی که شاید به تصور برخی نباید باشد رخ می داد بلکه حجب و حیا بر آن سایه افکنده بود، چرا که دختر و پسر پس از محرم شدن و با اجازه خانوده هایشان برای لحظه ای از دالان عبور کرده و در تقاطع همدیگر را می دیدند و آن هم یک نگاه از روی حیایی که در دختران روستایی موج می زند.

گلمحمدی افزود: زمانی که دختر از چشمه آب باز می گشت پسر در این دالان منتظر می ماند تا او را ببیند و آن ها به سختی می توانستند دور از چشم اهالی روستا دیداری ساده  در این دالان داشته باشند.

وی عنوان کرد: زمانی که خانواده ای در قدیم تصمیم به آن می گرفت تا آستین هایشان را برای پسر خانواده بالا بزنند به دوستان و اقوام خود می گفتند تا دختران را معرفی کنند و دخترانی که به اصطلاح سر چشمه رفته بودند را شناسایی می کردند و به مادر یا خواهر پسر نشان می دادند و گاهی محل دیدار مادر و خواهر پسر با دختری که قرار بود عروس خانواده شود در این دالان رخ می داد.

نویسنده کتاب کهنوش ادامه داد: اگر کمی به زندگی هآی گذشته نگاهی بیاندازیم استحکام بودن بینان خانواده را به خوبی درک می کنیم، امروز متأسفانه برهی دختران و پسران بدون در نظر گرفتن شرع و عرف جامعه و گاهی در فضاهای مجاری با یکدیگر آشنا می شوند و نتیجه آن متأسفانه بالا رفتن آمار طلاق در جامعه شده است.

به گزارش رودآور، اهالی روستا معتقد هستند به دلیل بی توجهی میراث فرهنگی و سازمان گردشگری تویسرکان این فضاهای جذاب و مناسب برای گردشگر در حال تخریب شدن و نابودی است، امید آنکه  امیدواریم که مسئولان نسبت که گردشگری کردن کهنوش و جلوگیری از نابود شدن جاذبه های گردشگری جلوگیری کنند.

فاطمه زنگنه

پایان پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان