آخرین اخبار

15. مهر 1394 - 12:37   |   کد مطلب: 19691
از سایه سنگین اقتصاد عاریتی و واردات گردو و سیر گرفته تا نادیده گرفتن حقوق مردم تویسرکان و تعطیل یا نیمه تعطیل بودن کارخانه های اندک آن، سبب شده این شهرستان، با قدمتی 6 هزار ساله در سونامی مهاجرت به دام افتاد.

به گزارش خبرنگار رودآور، امروز پای صحبت یکی از همشهریان تویسرکانی که سال ها در سنگر تعلیم وتربیت خدمت کرده است وبازنشسته شده وبا اندک حقوق معلمی  فرزندانی ممتاز در بالاترین رشته ها تحویل جامعه داده، نشستم و به درد دل او گوش فرا دادم .

به طور حتم شاید شما هم زمانی که مصاحبه را بخوانید و این مطالب و حوادث را، شما هم می گویید این اتفاق هم  برای ما هم  خواهد افتاد یا افتاده است!و دم فرو برده اید و گفته باشید هر چه بادا باد، مگر چند سال زنده هستیم!

این همشهری شروع به گفتن می کند و اظهار کرد: سال 33 که پدرم در شهربانی سابق در تهران خدمت می کرد و گفت برای خدمت به همشهریان و خدمت به پدر و مادرم تهران را رها کردم وبه زادگاهم مراجعه کردم.

اما خدای رحمتش کند همیشه به او می گفتم به چه دل خوش کردی و ما را به این شهر سکونت دادی و این سئوال همیشگی از پدرم بود و زمانی که مسائل و مشکلات شهر را احساس می کردم سوالاتی بیشتری به سراغم می آمد.

امروز، روز بسیار سخت ومشقت آوری بود روزی که فرزندم به خاطر نبود اشتغال و تازه یک سال است که زندگی متاهلی را آغاز کرده و حال به دلیل شاید لج و لج بازی و رابطه بازی ها، گاهی هم تبعیض و عدم وجود امکانات آموزشی و بهداشتی و تفریحی مناسب عاقبت تصمیم  به ترک دیارش کرده و مهاجرت را انتخاب کرد.

به گزارش رودآور، بالاخره با این همه مشکلات پدر ومادر دو زوجه در میان این همه غم واندوه بر تصمیم فرزندانشان کوتاه آمدند  و قربت وتنهایی فرزندانشان در شهردیگر را پذیرفتند و با این نهیب به خودشان، دلشان را کمی آرام کردند که ما که 56 سال در تویسرکان ماندهایم ، چه شد، پیشرفت کردیم ، نه هیچ!

این همشهری آهی می کشد و ادامه می دهد: برای کوچکترین بیماری و درمان زمانی که به تنها بیمارستان تویسرکان مراجعه می کنیم می ترسیم که بگویند آمبولانس درب بیمارستان آماده است و همدان می خواهید بروید یا ملایر آن هم به تشخیص پزشک اگر تخت خالی پیدا کنند  با آن هااعزام خواهی شد .

او افزود:  در برنامه رادیو دریچه همدان خانم سن بالایی در رابطه با شکستکی شانه خود به بیمارستان مراجعه کرده بود ساعت 10 صبح و به او گفته شده بود بعدازظهر به مطب دکتر واقع در میدان فرشید مراجعه کند و ساعت 16 بعدازظهر همان روز مراجعه  کرده  و اطلاعیه زده شده بود دکتر تا دوشنبه هفته آینده نمی آید و گفت این چیه که هر کس به بیمارستان مراجعه می کند به همدان اعزام می شود؟

 این همشهری تصریح کرد: در همان روز معاونت آموزش علوم پزشکی که در مصاحبه برنامه دریچه حضور داشت، می گوید: ان شا الله تا سال 94 بیمارستان قائم(عج)  شهرستان  تویسرکان افتتاح خواهد شد!!!

وی دلسوخته از هرجا می افزاید: برای درمان بیماری بایستی ساعت ها در مطب پزشکان همدان و تهران پرسه بزنیم و در مراکز درمانی وقت تلف کنیم و آخر هم هزینه های زیادی پرداخت کنیم .

حتی برای گرفتن یک عکس سی تی اسکن ، ام آر آی ، بایستی چند بار رفت وآمد کنیم و به این دلیل دلمان را راضی کردیم تا فرزندانمان از این دیار مهاجرت کنند تا شاید، برای رهایی از این سختی ها مرهمی باشد.

هر چه بادا باد، شاید غریبی  بتواند مرهمی رو زخم هایمان بگذارد تا دیگر فرزندان و نسل های آینده مان دغدغه های چند ساله ی مارا نداشته باشند .

بالاخره اثاثیه منزل را فرزندم که دارای مدرک دکترای p.h.d  می باشد و 22 سال زحمت کشیده تابه این درجه رسیده است، سوار بر کامیون می کند و دل ما را هم ذره ذره با خود می برد، برای چند روزی همراهیش کردیم، با این همه غم و اندوه که بر ما حکم فرما بود و آمدیم و دوباره به گردنه خیرآباد رسیدیم که 56 سال است چندان تغییری در ان ایجاد نشده است.

ماندن در این شهر،  گویا طاقت مارا می برد و فرزندم باید بامشکلات شهرمان خداحافظی کرد و به شهری دیگر که دارای امکانات زیادی  می باشد مهاجرت کرد .

یک دفعه به ذهنم رسید که سال گذشته در پیام مردمی روزنامه هگمتانه به متنی رسیدم که برادری از کرج نوشته بود امیدی در تویسرکان داشتم وگاه گاهی سر به زادگاهمان می زدیم وامیدمان ناامید شد او بخاطربیماری و نبود پزشک متخصص و امکانات درمانی مغازه و خانه اش را فروخت و راهی تهران شد .

به گزارش رودآور، اما می توان با وجود وحدت و همدلی که بین فرماندار جدید، نمایده تویسرکان و امام جمعه است امیدوار بود  که با همدلی مشکلات شهرمان از جمله اشتغال، ایجاد مکان های تفریحی ، خارج کردن شهر از بن بست با احداث تونل گنجنامه همدان از شهرستانه و ... حل شود اما به تدریج.

چرا که اگر فکری به حال مردم نشود عاقبت روز به روزجمعیت  شهر وروستا کمتر شده  و مردم به شهرهای دیگر مهاجرت می کنند که این چنین دغدغه هایی را نداشته باشند .

می توان از سایه سنگین اقتصاد عاریتی و واردات گردو و سیر گرفته تا نادیده گرفتن حقوق مردم تویسرکان و تعطیل یا نیمه تعطیل بودن کارخانه های اندک آن، سبب شده شهرستان تویسرکان، با قدمتی 6 هزار ساله در سونامی مهاجرت  به دام افتاد.

انتهای پیام/

 

 

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه‌ها

من از سال ۹۳ از تویسرکان رفتم . شغلم طراحی وب سایت است . وقتی امار جمعیت تویسرکان را دیدم ۵۵ هزار نفر ناراحت شدم . همه شهر های همدان بجز چندشهر بسیار کوچک مثل کبودرآهنگ جمعیت بالای ۱۰۰ هزار را دارند . اما چرا باید شهری که اینقدر اب و هوای خوب دارد مردمانش فکری به حال توسعه شهر خود نکنند . مگر تویسرکان از ملایر چه کم دارد.حیف است و واقعا امیدوارم که این شهر از این سراشیبی خارج شود

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان