آخرین اخبار

8. فروردين 1395 - 9:07   |   کد مطلب: 22317
در دو دهه اخیر به علت های مختلف رودخانه قلقلرود که پل تاریخی فرسفج بر روی آن بنا شده است، به طور کامل قطع و در سال جاری آب دوباره در رودخانه جاری شد و پل زیبای فرسفج که در گذشته های دور از پل های ارتباطی مهم در استان همدان بود، رنگ آب به خود دید.

به گزارش خبرنگار رودآور، پل فرسفج از جمله پل‌های ارتباطی مهم در استان همدان می‌باشد، که هم به جهت تاریخی و هم به جهت کاربردی دارای اهمیت بوده است . پل مذکور در فاصله اندکی از کاروانسرای دوران صفویه ساخته شده که نزدیکی این دو بنا حاکی از اهمیت ارتباطی آنها برای امور تجاری بوده است. بنای پل به لحاظ معماری از سنت رایج دوران صفوی تبعیت می‌کند و دارای تزیینات خاصی نمی‌باشد. رودخانه‌ای که پل مذکور بر روی آن زده شده در حال حاضر در جریان است. متاسفانه به دلیل آن که در فاصله حدوداً 200 متری از این پل تاریخی، پل جدیدی مربوط به دوران اخیر احداث گشته است لذا پل فرسفج تا اندازه زیادی اهمیت خود را از دست داده است و به همین لحاظ از پل مذکور به عنوان مسیر ارتباطی فرعی در دوران حال استفاده می‌شود.

پل تاریخی فرسفج در تاریخ ۲۱ اردیبهشت سال 76 با شماره ثبت ۱۸۷۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است، این پل در روستای فرسفج تویسرکان در منتهی الیه جنوب غربی روستا و بر روی یکی از شعبه های پر آب قلقل رود و نزديک کاروانسراي شاه عباسي واقع شده است و محور ارتباطی چندین روستا است.

پل فرسفج از نظر قدمت به دوره صفویه مربوط است و با توجه به کاروان سرایی که در نزدیکی آن قرار دارد، به نظر می رسد این محل هم منزلگاه و هم مسیر کاروان رود بوده است.

طول و عرض پل بسیار کم و دارای سه دهانه آبرفت با قوس جناقی بوده است که در حد فاصل آن ها دو طاق نمای کوچک به چشم می خورد. مصالح اصلی پل از سنگ و آجر است و از قسمت تحتانی تا شروع پاکار. قوس ها از سنگ و از این قسمت با بالا و از آجر و ملات گچ و خاک است.

پل فرسفج در جهت شرقي ـ غربي به طول حدود 60 متر و عرض هشت متر ساخته شده و داراي سه دهانه است.

چشمه مياني، بزرگتر از دو چشمه ديگر است، بر روي پايه هاي پل نيز دو دهانه کوچک ساخته اند که اين امرعلاوه بر کاهش فشار روي پايه ها و صرفه جويي در مصالح، سبب عبور آبهاي طغياني و کاهش اثرات تخريبي سيلاب ها بر بدنه پل مي شود. شالوده و پايه هاي پل، از استحکام مناسبي برخوردار است.

 اين پايه ها در جهت مخالف جريان آب داراي آب برهاي مثلث شکلي است که جريان شديد آب را به خوبي پذيرا شده ، به ميان دهانه ها هدايت مي کند. مصالح مورد استفاده در پايه ها، سنگ و ملات ساروج و در طاق ها و بدنه، آجر است. از آنجا که دهانه مياني بزرگتر از دو دهانه ديگر است، سطح گذر پل از ميانه به سمت طرفين داراي شيب است.

رودخانه قلقل رود سرچشمه مشخص و معین ندارد بلکه در حقیقت مازاد آب رودخانه های سرابی و کرزان و سرکان است که حدود اریکان و دو قلعه به هم می پیوندند و از به هم پیوستن مازاد آب رودخانه های مذکور رودی به وجود می آید که آنر را قلقل رود می نامند.

این رود پس از مشروب کردن بخشی از اراضی فریازان، فرسفج، آمیراباد، چاشت خوره، منجان و کارخانه به رود گاماساب در خاک نهاوند می پیوندند .

در دو دهه اخیر به علت های مختلف رودخانه قلقلرود که پل تاریخی فرسفج بر روی آن بنا شده است، به طور کامل قطع و در سال جاری آب دوباره در رودخانه جاری شد و پل زیبای فرسفج که در گذشته های دور از پل های ارتباطی مهم در استان همدان بود، رنگ آب به خود دید.
به امید روزی که مسئولان ذی صلاح نظارت کامل برجلو گیری از ایجاد چاهای عمیق در سطح شهر وروستاهای ذکر شده داشته باشند تا آب در این رودخانه همانند سال های دور در حال جاری شدن باشد.

این پل در حال حاضر محل عبور عابران پیاده می‌باشد و در مجاورت آن پل جدیدی ساخته شده که عبور و مرور خودروها از طریق آن انجام می شود. 

عکس رودخانه پر از آب و پل شاه عباسی فرسفج سال1371

 

 

عکس جدید و جاری شدن آب در رودخانه فرسفج (قلقلرود)

 

در ذیل توضحیاتی مختصر درباره پل تاریخی برای مهمانان خارجی ترجمه شده است.

  The effect on 21 Ordibehesht 1376 with registration number 1874 has been recorded as one of the national monuments. The bridge in the far southwest of the village Farasfaj Tuyserkan village ghelghelrod over a branch of the Shah Abbasi Inn is located near the axis connecting several villages. Farasfaj bridge to the east - west to around 60 meters long and 8 meters wide, is made with three spans. Central fountain, is larger than the other two sources. Two small openings are made on the basis of Bridge This also the pressure on the base and saving materials and reducing the destructive effects of floods caused by flood waters crossing the bridge to the body. Bridge foundation and basis of consolidation is appropriate. The basic flow of water in the opposite direction Lamb triangle shape that is well accepted by the severe weather, the openings between the leads. Materials used in the base of the arch and body of stone and mortar, brick. Since the mid-span is larger than the other two spans, the bridge over the .middle toward the sides of the slope

انتهای پیام/زنگنه

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱
برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان