آخرین اخبار

25. فروردين 1395 - 10:14   |   کد مطلب: 22541
کارآفرین نمونه حاجی آبادی با پیاده کردن یک نمونه موفق اقدام و عمل در حوزه اقتصاد مقاومتی و تولید پنج محصول، تنها انتظارش از مسئولان این است، تا حلقه نهایی تحقق اقصاد مقاومتی را که همان بازاریابی و خرید محصولات تولید شده است را با عدم حمایشان قطع نکنند.

به گزارش خبرنگار رودآور، فعالیت های بسیج سازندگی و ارائه تسهیلات بانکی به متقضیان در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی با توجه به منویات رهبری، چند سالی است که در شهرستان تویسرکان پررنگ تر شده است.

به همین دلیل بر آن شدیم تا مسیر 25 کیلومتری تویسرکان به روستای حاجی آباد از توابع بخش خرمرود این شهرستان را طی کنیم و با اولین گلخانه دار تویسرکانی در این روستا و این منطقه به گفت و گو بپردازیم.

«رمضان مومیوند» جوانی پرشور و حال متولد 62، متأهل و دارای دو فرزند است که تا سوم راهنمایی تحصیل کرده است.

رها کردن غم غربت و ترجیح دادن کار در کنار خانواده آرامش بخش است

او چهار سالی می شود که گلخانه دار است و به گفته خود از یک گلخانه چوبی و بسیار کوچک آغاز به کار کرده و اینک با تسهیلاتی که از بسیج سازندگی دریافت کرده، خود را توسعه داده است.

رمضان از گذشته های دورتر خود می گوید از هشت سالی که به علت نبود شغل و امکانات، روستایش را ترک می کند، به تهران می رود، این جا و آن جای تهران کار می کند و سختی می کشد.

تمام مشکلات را به جان می خرد تا لقمه نانی برای خانواده خود تهیه کند، اما دیگر نمی تواند غم غربت را در سینه حبس کند و دوری از خانواده خود را تحمل، به روستای خود باز می گردد.

تأمین سرمایه اولیه با کمک تسهیلات بسیج سازندگی 

باید فکری کند، چاره ای بیاندیشید تا لقمه نانی حلال برای خانواده اش تهیه کند، در زمینه گلخانه داری تحقیقاتی می کند، در ابتدا با گلخانه ای چوبی آغاز می کند، محصولاتی را تولید کرده و به بازار می فروشد، اما زندگی خرج دارد و باید به فکر توسعه کار باشد، سرمایه چندانی ندارد، تا اینکه با بسیج سازندگی آشنا می شود، تسهیلاتی می گیرد و گلخانه اش را به 300 مترمربع ارتقاء می دهد.

در چند سال اخیر 30 تا 40 خانوار از روستای 250 خانواری حاجی آباد به شهرها مهاجرت کرده اند و رمضان همچنان به فکر پیشرفت است تا بتواند زمینه ای را فراهم کند شاید آن خانواده هایی که برای درآوردن خرج و مخارج زندگی یشان از روستا کوچ کرده اند را باز گرداند، باید چیزی در دست داشته باشد تا آنان را قانع کند، باز از بسیج سازندگی کمک می گیرد و با تسهیلات جدیدی که می گیرد گلخانه اش را به یک هزار و 500 مترمربع ارتقاء می دهد.

زحمت چهار ساله به ثمر نشست/گلخانه رمصان الگویی برای اهلی دیگر روستای حاجی آباد و منطقه خرمرود

اسفندماه ماه سال گذشته بود که در ابتدای کار، زمانی که هنوز گلخانه اش به ثمر ننشسته بود، به همره فرمانده سپاه ناحیه تویسرکان بازدیدی از گلخانه وی انجام شد، رمضان آن روز از برنامه هایی که در ذهن داشت حرف ها گفت و امروز ما شاهد اجرایی شدن آن برنامه ها بودیم.

رمضان خوشحال از آن است که اینک در کنار زن و دو فرزند خود زندگی می کند، سابق بر این برای راه اندازی گلخانه خود از گلخانه های دیگر در شهرهای ملایر و همدان الگو می گرفت، اما حالا خود الگویی مقاوم و استوار از یک کارآفرین نمونه برای دیگر هم روستایی های خود شده است.

رمز و راز گلخانه داری را به اقوام و دیگر اهالی نشان می دهد و حال در این روستا در حدود چهارگلخانه در مساحت های یک هزار مترمربع به بالا احداث شده است، حتی برخی از اهالی روستاهای اطراف نیز به سراغ رمضان می آیند و از او راه حل راه اندازی گلخانه و دیگر اقدامات وی را سوال می کنند.

رمضان در حدود 60 میلیون تومان برای راه اندازی گلخانه خود و سالن تولید قارچ از بسیج سازندگی تسهیلات گرفته و خود نیز 80 میلیون تومانی در این چهار سال هزینه کرده است.

وی می گوید: در این گلخانه برای سه نفر به طور مستقیم و سه نفر به طور غیر مستقیم اشتغالزایی انجام شده و درآمد ماهیانه از فروش 200 تا 300 کیلو خیار تولید شده در روز و دیگر محصولاتش در حدود هشت میلیون تومان است که با توجه به هزینه های انجام شده تاکنون درآمد مناسبی نیست، اما همچنان امیدوار، کارش را جلو می برد.

این کارآفرین نمونه حاجی آبادی از وجود مشکلات بسیار بر سر اهداف و راهش می گوید، از عدم برنامه ریزی مناسب مسئولان برای ایجاد بازار خرید محصولاتش و این موضوع را نقطه ضعف مسئولان در حمایت از خود می داند.

رمضان می گوید: با هزاران سختی و مشکلات ما این گلخانه را راه اندازی کردیم، انتظار می رفت و می رود که مسئولان درباره بازاریابی محصول و جلوگیری از نوسانات قیمت ها از ما حمایت می کردند.

او ادامه می دهد: در این روستا در حدود چهار تا 6 گلخانه دیگر پس از گلخانه من راه اندازی شده است، مسئولان می توانند لااقل به راه اندازی کارگاه های کوچک زود بازده در خصوص صنایع تبدیلی به ما کمک کنند تا راحتر محصولاتمان را به فروش برسانیم.

عدم سیاست حمایتی قطع کننده حلقه نهایی اقتصاد مقاومتی است

کارآفرین نمونه حاجی آبادی یک نمونه موفق اقدام و عمل در حوزه اقتصاد مقاومتی را در روستای خود پیاده کرده است، تنها انتظارش از مسئولان این است، تا حلقه نهایی تحقق اقصاد مقاومتی را که همان بازاریابی و خرید محصولات تولید شده است را با عدم حمایشان قطع نکنند.

رمضان از کمک های همسرش می گوید و از اینکه به پیشنهاد وی با وجود آنکه گفته می شود از خیار گلخانه ای نمی توان خیار شور تولید کرد، دست به کار شدند و خیارشور هم هم تولید کردند، البته نه آنقدر برای فروش، بلکه برای مصرف خود و اقوامشان.

او می گوید: اگر حمایت شویم و یا اینکه صنایع تبدیلی را در این روستا راه اندازی کنند، می توانیم از تولید محصولاتمان سود بیشتری ببریم تا آن دسته از روستاییانی که به علت بیکاری به شهرهای دیگر مهاجرت کرده اند با مشاهده فعالیت های به بار نشسته ما باز کردند.

با وجود تمام سختی هایی که رمضان کشیده است، از اینکه در کنار خانواده خود کار می کند راضی است، امید زندگی خود را در آغوش می گیرد و به او با وجود آنکه هنوز دو سال نشده است راه و رسم کسب مهارت زندگی و تأمین معیشت را می آموزد.

ساعت نزدیک 13 می شود و حسام؛ فرزند دیگر رمضان که در کلاس چهارم مشغول به تحصیل است از مدرسه بازگشته و به ما می پیوند، او نیز در اواقات فراغت خود به پدرش کمک می کند.

کارآفرینی رمضان تنها به تولید محصولات گلخانه ای ختم نمی شود، در نزدیکی گلخانه وی سالن قارچی به پا کرده و برای راه اندازی پرورش و تولید قارچ نیز از بسیج سازندگی تسهیلاتی گرفته است.

رمضان نه تنها آشنایی کامل به چگونگی تولید قارچ دارد بلکه از فواید بسیار و حتی غذاهای تولید شده این محصول هم اطلاعاتی به ما می دهد.

بهره بری حداکثری از امکانات حداقلی

همچنان که مشغول مصاحبه گرفتن بودم گویا جرقه ای در ذهن رمضان زده شد و با عجله و لبخندزنان گفت: بهتر است محلی را در همین نزدیکی به شما نشان دهم.

این را که گفت، گام هایم را تندتر کردم تا از او عقب نیافتم و به چشم خود ببینم چه چیزی را می خواهد  نشان دهد.

این کارآفرین نمونه عنوان می کند: در کنار پرورش قارچ و محصولات گلخانه ای، از دو هزار متر زمین دیگر نیز استفاده برده و نهال آلو، هلو و  نیز گلمحمدی پرورش می دهد.

او تصمیم دارد از این بوته های گلمحمدی بهره گیرد و زمانی که به ثمر نشینند برای گلاب گیری استفاده کند و یا شاخه های آن را برای تکثیر به متقاضیان بفروش برساند و این گونه بهره برداری حداکثری حداقل امکانات و زمین را به نمایش می گذارد.

اصلاح الگوی مصرف اولویتی اثرگذار برای تحقق اقتصاد مقاومتی

رمضان از عملیاتی شدن اقتصاد مقاومتی در عمل می گوید و استفاده از آبیاری قطره ای در این زمین، از اینکه چگونه با لوله کشی برای آبیاری قطره ای در برابر کمبود آب ایستادگی می کند.

او به زیبایی، اقتصاد مقاومتی و تکیه بر داشته های خود را در عمل برای ما تعریف کرد و  می گوید: بین هر دو درخت کاشته شده در این زمین، حدود دو متری فاصله است و زمانی که توسط لوله های سیستم آبیاری قطره ای، انجام می شود، بخشی از آب نیز در این فضا به زمین می ریزد و من برای استفاده حداکثری از آب در این فاصله بذرهای بامیه را که در محیط گلخانه در کنار تولید خیار پرورش داده ام، می کارم، تا محصول لذیذ و پرخاصیت بامیه را نیز تولید کنم.

بهره گیری از علم جدید کشاورزی برای بازدهی بیشتر در این حوزه

رمضان از صرفه جویی از آب و بهره گیری از علم روز برای برداشت دو برابر محصولات خود نیز سخن به میان می آورد و باز تأکید می کند، برای پیشرفت نیازمند حمایت مسئولان به ویژه در زمینه بازاریابی هستیم.

استفاده از کود ورمی کمپوست به جای کودهای شیمیایی

او همچنین به سلامت مصرف کنندگان محصولات خود بهای بسیار می دهد و به جای استفاده از کودهای شیمیایی از کود ورمی کمپوست استفاده می کند و در این رابطه اظهار کرد: کود ورمی کمپوست هم کمیت و کیفیت محصولات تولید را افزایش می دهد و هم برداشت محصولات نیز تا چند برابر افزایش می دهد.

آذر ماه سال گذشته بود که گزاری در رودآور با عنوان « تولید کود ورمی کمپوست توسط بسیجیان گامی در تحقق اقتصاد مقاومتی» منتشر شد و در آن به طور مفصل به مزایای استفاده از کود ورمی کمپوست اشاره شد.

همه فن حریف بودن رمضان

رمضان در بخشی از فضایی که در اختیار دارد به پرورش مرغ و خروس و تهیه تخم مرغ مشغول است، مواد غذایی و سبزیجات خود را نیز تولید می کند به قول اهالی روستا رمضان همه فن حریف است.

قباد و منصوری دو نفر از افرادی هستند که گلخانه رمضان مشغول به کار شدند، قباد از اینکه دیگر مجبور نیست روستایش را ترک کن و در نزدیکی خانواده خود به کسب درآمد بپردازد با شور و اشتیاق لحظه ای آرام نمی گیرد و و استراحت نمی کند، او می گوید: فعالیت ر این گلخانه برای من در این فضای سبز روحیه بخش و خسته نمی شوم.

منصوری نیز از فعالیت خود در گلخانه و هم در سالن قارچ می گوید، سالن قارچی که حالا دیگر منبع درآمدی برای زن و فرزندش شده اند، او نیز متأهل و در قبال کار خود بسیار متعهد است، از مزایای قارچ برای هم روستایی های خود و روستاهای اطراف می گوید تا مشوقی برای آنان در راستای کارآفرینی باشد.

به گزارش رودآور بسیار هستند جوانان مستعدی که توان کار دارند و به دنبال کار به هر دری می زنند، جوانانی که شاید در معضل بیکاری تویسرکان تنها سرمایه و حمایت مسئولان را می خواهند و بس تا بتوانند از پس خرج و مخارج زندگی خود برآیند و معیشت خود و خانوده یشان را تأمین کنند.

انتهای پیام/زنگنه

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان