آخرین اخبار

31. فروردين 1395 - 8:17   |   کد مطلب: 22619
در گذر سالیان دراز و با عبور سیلاب های خروشان، ساختار مستحکم پل تغییر چندانی نکرده و به قول محلی ها از آن بر می آید که در صورت مرمت و رسیدگی تا سالیان متمادی بتواند به پایداری خود ادامه دهد.

به گزارش خبرنگار رودآور، پل تاریخی روستای قلعه شیخ در شهرستان تویسرکان که در بخش مرکزی این شهرستان و در دهستان حیقوق نبی(ع) واقع شده، مربوط به دوره قاجار است، این اثر در تاریخ ۱۸ اسفند 87 با شمارهٔ ثبت ۲۵۱۲۸ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

این بنا  بر روی رودخانه قلعه شیخ قرار گرفته و بر روی کتیبه آجری که بر پیشانی آن قرار گرفته شده تاریخ  1317 هجری قمری  قرائت می شود.

پل تاریخی قلعه شیخ توسط سازندگان، وقف استفاده مردم شده و تا سال های اخیر به عنوان جاده اصلی اتسفاده می شد، اما به دلیل نیاز به ایمنی و مقاومت بیشتر به ویژه برای خودروهای سنگین پل جدیدی در کنار آن ساخته و عبور و مرور از روی آن انجام می شود.

این پل با طولی معادل 7/8 مترو( قسمت آجری) عرضی برابر 5/60 متراز یک چشمه طاقگرد (رومی) ساخته شده و شانه های دو طرف پل در محل اتصال با زمین از سنگ لاشه است.

در گذر سالیان دراز و با عبور سیلاب های خروشان، ساختار مستحکم پل تغییر چندانی نکرده و به قول محلی ها از آن بر می آید که در صورت مرمت و رسیدگی تا سالیان متمادی بتواند به پایداری خود ادامه دهد.

و حال اهالی روستای قلعه شیخ از مسئولان می خواهند تا توجهی برای مرمت پل تاریخ روستایشان داشته باشند.

به گزارش رودآور،  طاق پل از نوع گرد(رومی)  و ارتفاع راس آن تا کف رودخانه 3/90 متر وعرض دهانه 5/60متر وارتفاع روی پل تا کف رودخانه حدود پنج متر است.

ساختار این پل ازآجر ختائی (20 *20سانتی متر ) و ملات آهک ساخته شده است.

از ویژگی های خاص این اثر می توان به چیده شدن بسیار دقیق آجرها بر روی یک دیگرایجاد یک طاق (رومی) دقیق اشاره کرد.

سنگ های یکی از شانه های جانبی پل که از سنگ لاشه و به صورت خشکه چین بوده، جهت انجام ساختمان سازی به تاراج رفته و این امر می تواند شرایط تخریب طاق اصلی را در اثر برهم خوردن تعادل نیرو در دو طرف آن فراهم آورد و همچنین نفوذ رطوبت از پایه ها نیز میتواند نگران کننده باشد.

رودآور از مسئولانی که پاسخگوی مطالبات به حق مردم به ویژه روستائیان هستند تشکر و قدردانی کرده و امید است که در این باره نیز وارد میدان شده و خواسته اهالی قلعه شیخ را برآورده سازنند.

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه‌ها

باسلام و احترام باعرض خسته نباشيد و تشكر از دلسوزي و پيگيري مدير محترم سايت روداور. سيد مجيد حسني اداره كل تعاون ، كار و رفاه اجتماعي استان همدان

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان