آخرین اخبار

17. ارديبهشت 1395 - 13:05   |   کد مطلب: 22829
عدم چرخه تکمیل تولیدات در حوزه مبل و منبت و نبود بازارچه فروش دائمی محصولات در تویسرکان و نیز نظارت ضعیف بر خرید و فروش مبل و منبت وارادتی به اسم تولیدات تویسرکانی، فعالان این عرصه اقتصادی در شهرستان را با چالش روبرو کرده است.

به گزارش خبرنگار رودآور، هنوز به کارگاه نرسیده ایم، که صدای تراشیدن چوب و چکش و یا برش چوب ها به گوش می رسد.درب کارگاه یا همان سوله مبل و منبت یکی از تویسرکانی ها را باز کرده و وارد می شویم.

رضا خدابخشی یکی از منبت کاران نمونه تویسرکانی در زمینه ایجاد اشتغال برای خود و 25 نفر از تویسرکانی های دیگر است که اگر به پای درد و دلش بنشینیم شاید بیشتر با فرصت ها و تهدیدهای بازار مبل و مبت تویسرکان آشنا شویم.

خدابخشی متأهل و دارای دو فرزند پسر است، وی سال 69 دیپلم ماشین ابزار را از هنرستان گرفته و در سال 70 همزمان با خدمت سربازی به کارآموزی برای آموختن حرفه نجاری و منبت می پردازد.

در سال 71 در زیرزمینی به همراه سه برادر دیگر خود کارگاه نجاری کوچکی راه اندازی می کند، خرج و مخارج زندگی شان را با همین کارگاه کوچک تا سال 77 تأمین می کنند تا اینکه در این سال سوله ای برای تولیدات بیشتر می سازند و در آنجا به کلاف بری، نجاری، منبت کاری و منتاژ کاری می پردازند.

چندسالی مبل و منبت تولید شده خام خود را به شهرهای تبریز، تهران و شیراز و نیز برخی دیگر از شهرهایی که متقاضی این بودند صادر می کند تا اینکه در سال 86 دفتر فروشی نیز برای عرضه مبل و منبت تولید شده دایر کرده و  رنگ کاري و رويه کوبي مبل و منبت را خود انجام می دهد.

این منبت کار نمونه تویسرکانی درباره مشکلات پیش روی خود به خبرنگار رودآور گفت: اولین مشکل ما تهیه مواد اولیه است که از جنگل تهیه می شود و به دلیل آنکه تویسرکانی هایی که در این زمینه فعالیت می کنند مجوز حمل و نقل و تهیه چوب را به طور مستقیم از جنگل ندارند، در دام برخی از واسطه ها و دلالان تهیه مواد اولیه منبت کاری افتاده و هزینه های بسیاری را برای تأمین مواد اولیه متحمل می شوند.

خدابخشی با بیان اینکه در سال 90 مدتی نیز به عراق صادرات داشتیم و از زمانی که داعشی ها آمدند صادرات ما نیز متوقف شده است، عنوان کرد: تنها دلیل متوقف شدن صادرات مبل و منبت ما ناامن شدن کشور عراق نبود، بلکه حمایتی خاصی از سوی مسئولان استانی از ما در گمرگ نشد و ما می بایست در آن روزها برای فروش خود با واسطه و از طریق یک صادرکننده دیگر تولیدات خود را صادر می کردیم که همین امر سبب شد تا آن هزینه ای که برای فروش قرار بود به اطلاح دست ما را بگیرد، از دستمان رفت.

وی گفت: این واسطه ها هم نیز که دلشان برای تولیدات ما نمی سوخت و نه در نگهداری و نه در حمل و نقل، آن طور که باید اصول را رعایت نمی کردند و زمانی که در مقصد تولیدات ما به دست مشتری می رسید به دلیل ضربه هایی که هنگام جابه جایی خورده بود از کیفیت آن کاسته می شد و بی اعتمادی در مشتریان ما به وجود می آورد.

خدابخشی همچنین خواستار قانون سختگیرانه تری برای چک های برگشتی شد و تصریح کرد: متأسفانه یکی از مواردی که به تولید کنندگان مبل و منبت ضربه وارد کرده، ارائه چک و وصول نشدن آن ها از سوی خریداران است، چرا که منبت کارانی که نیاز به پول دارند بالاجبار با فروش تولیدات خود و دریافت چک و آن هم قیمت های پایینتر از معمول تولیدات خود را به فروش می رسانند و این مطلب یعنی یک ضرر.

این منبت کار تویسرکانی ادامه داد: از آنجا که در مورد چک های برگشتی نیز سختگیری هایی که باید به نظر من صورت نمی گیرد این تولید کنندگان از رفتن و آمد به دادگاه برای وصول چک هایشان عقب نشینی می کنند.

خدابخشی می گوید: اینکه مسئولان هرزچندگاهی روز صنایع دستی و یا روز کارگر نشست هایی برگزار می کنند و تنها در این روزها به یاد ما هستند و یا اینکه زماین به آن هامراجعه می کنیم حرف از ارائه تسهیلات می دهند، که این موارد برای ما سودی ندارد، ما از آن ها می خواهیم حمایت گسترده تری از ما به وسیله تبلیغات و بازاریابی داشته باشند.

وی تصریح کرد: مسئولان می توانند با بهره 'یری از راهکارهای قانونی در بازاریابی مشکلات اداری پیش روی تولیدکنندگان مبل و منبت را برطرف سازند و می توانند حتی با ارائه مستندهایی زیبا و جذاب از مبل و منبت نمونه تویسرکان آن را به هم استانی ها و استان های دیگر کشور معرفی کنند.

خدابخشی با تأکید بر اینکه همین حمایت از منبت کاران در زمینه فروش تا حدود بسیاری مشکلات پیش روی انان را برطرف می کند، عنوان کرد: مسئولان می توانند از فرصتی که منبت کاران در اختیار آنان قرار داده است حتی برای معرفی شهرستان و جذب توریست و مسافر به شهرستان بهره بگیرند تا شهر از نظر رونق اقتصادی پیشرفتی داشته باشد.

وی گفت: زمانی که مشتریان به طور مستقیم در شهرستان مبل و منبت تولید شده ست تویسرکانی ها را می ببیند و از نزدیک کیفیت و زیبای آن را با این قیمت پایین مشاهده می کنند بی تردید در معرفی مبل و منبت تویسرکان به سایر نقاط دیگر در کشور اثربخش خواهند بود.

این منبت کار تویسرکانی می گوید: مسئولان باید در حوزه نظارتی بیش از پیش وارد شوند تا مبل و منبت تولید شده دست منبتکاران تویسرکانی به دست مشتریان برسد چرا که اگر نظارتی دقیق بر خرید و فروش این تولیدات نباشد، همانند آنچه که بر سر گردوی تویسرکان آمد بر سر مبل و منبت شهرستان هم خواهد آمد و آن چیزی جز ارائه مبل و منبت وارداتی دیگر به نام مبل و منبت تویسرکان نخواهد بود.

خدابخشی تصریح کرد: مبل و منبتی که به اسم تویسرکان به فروش می رسد بی تردید کیفیت تولیدات ما را ندارد و از این رو به این عرصه اقتصادی شهرستان ضربه وارد می شود و آن را از رونق می اندازد.

وی در ادامه از ایجاد یک اتحادیه در حوزه مبل و منت در تویسرکان خبر داد و گفت: قرار بود این اتحادیه تشکیل شود اما هنوز هم که هنوز خبری از تشکیل اتحادیه مبل و منت تویسرکان نشده است.

بیش از این نیز سایت خبری رودآور با بانوی منبت کار تویسرکانی به گفت و گو پرداخته بود، ترکاشوند دراین گفت و گو عنوان کرده بود که، شاید نامهربانی اصلی مسئولان در بی توجهی آنان به خام فروشی مبل تویسرکان است که متأسفانه زحمت اصلی را منبت کاران تویسرکانی متقبل می شوند، اما به دلیل نبود کارگاه های رنگاری و رویه دوزی سود اصلی از آن را برگزارکنندگان نمایشگاه ها در شهرهای بزرگ برای خود می برند.

بانوی منبت کار تویسرکانی عنوان کرد: در تویسرکان بیشتر تنها کلاف ( اسکلت اولیه) مبل ساخته می شود و بقیه مراحل تولید مبل در شهرهای دیگر،  اگر در این باره مسئولان اقدامات مناسبی انجام ندهند این همه سرمایه از تویسرکان خارج نمی شود.

ترکاشوند ابراز کرد: نامهربانی مسئولان، زمینه را برای نبود تضمین امنیت شغلی و مهاجرت روستائیان و اهالی شهر به شهرهای بزرگ  فراهم می سازد و امید است مسئولان با شنیدن حقیقی صدای مردم تویسرکان، اقدامی در خور و شایسته آنان انجام دهند.

به گزارش رودآور، روستاهای اشترمل، جیانجو و سید شهاب از ظرفیت مناسبی برای تولید مبل و منبت برخوردار هستند و قرار بود سال های گذشته ناحیه صنعتی جیجانکوه در حمایت از منبت کاران چند روستای بزگ که درآمد اصلیشان از فروش مبنت است، ساخته شود، اما تا این لحظه تنها بیلبورد آن را زده اند و به قول روستاییان، مسئولان مهری در مسجد گذاشته و رفته اند!!!

وجود 4 هزار کارگاه تولید صنایع مبل و منبت در تویسرکان

« حبیب مومیوند» فرماندار تویسرکان در باره حمایت از منبتکاران تویسرکانی در گفت و گو با خبرنگار رودآور بازدید از کارگاه های مبل و منبت و بررسی مشکلات دیگر کارگاه های کوچک و متوسط تویسرکان را در دستور کار خود در راستای توجه به تولید داخل در سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل قرار داده است.

وی با بیان اینکه به دنبال بررسی مشکلات سایر واحدهای تولید به ویژه واحدهای تولیدی متوسط و کوچک در شهرستان هستیم، اظهار کرد: در این راستا پس از یک جمع بندی و بررسی مشکلات اولیه واحدهای تولیدی در جلسات، راهکارهای عملیاتی برای رفع موانع پیشرفت آنان ارائه خواهد شد.

فرماندار تویسرکان با تأکید بر اینکه عنوان سال جاری از سوی مقام معظم رهبری، "سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل" نامگذاری شده است، تصریح کرد: همه ما مسئولان مؤظف هستیم در این زمینه به ویژه در حوزه تولید و اشتغالزایی فعالیت های گسترده تری داشته باشیم.

مومیوند گفت: توجه به توسعه و گسترش کارگاه ها و واحدهای تولیدی متوسط و کوچک زود بازده در تویسرکان یکی از اولویت های اساسی در راستای تولید اشتغال است و امید آنکه با رفع موانع موجود بر سر راه این تولیدکنندگان، شاهد رشد اقتصاد و اشتغال تا پایان سال جاری در این شهرستان باشیم.

وی با اشاره به اینکه اهتمام به تولید مبل و منبت در تویسرکان باید بی از پیش باشد، گفت: این شهرستان با برخورداری از چهار هزار کارگاه و بهره مندی از هفت هزار نیروی فعال در حوزه مبل و منبت می تواند با اندک حمایت و سرمایه های اندک به قطب اصلی تولید مبل و منبت استان و حتی کشور با کیفیت بالا و قیمت مناسب تبدیل شود.

تویسرکان ظرفیت تبدیل شدن به قطب تولید مبل و منبت غرب کشور را دارد

«میثم الوندی» مدیر اداره میراث فرهنگی تویسرکان بیشترین تعداد این کارگاه ها در روستاهایی همچون میانده، بابا کمال، جیجانکوه، سید شهاب، اشترمل، عین آباد و شوق آباد قرار دارد.

وی با بیان اینکه وجود این کارگاه ها علاوه بر اینکه شهرستان تویسرکان را به یکی از قطب های تولید منبت در غرب کشور تبدیل کرده، سبب افزایش اشتغالزایی در منطقه مورد نظر شده است، گفت: این صنعت با توجه جنس خوب مواد اولیه و هنر دست هنرمندان تویسرکانی نیاز به توجه بیشتری دارد.

مدیر اداره میراث فرهنگی تویسرکان کیفیت تولیدات بخش مبل و منبت تویسرکان را در حد صادرات به خارج از کشور دانست و ابراز کرد: این شهر سابقه صادرات تولیدات مبل و منبت به برخی شهرهای عراق را در کارنامه خود دارد.

الوندی به عدم چرخه تکمیل تولیدات در حوزه مبل و منبت و نبود بازارچه فروش دائمی محصولات در تویسرکان اشاره کرد و افزود: این دو مشکل سبب شده تا بخش اعظم سود حقیقی زحمت منبت کاران به جیب واسطه های برون شهری رود.
وی به ضرورت برنامه ریزی منسجم در راستای سازماندهی فعالان حوزه مبل و منبت در تویسرکان اشاره و عنوان کرد: راه اندازی بازارچه دائمی صنایع دستی و فروش سوغات تویسرکان یک ضرورت است که توجه به آن بیش از پیش می تواند شهرستان تویسرکان را به عنوان یکی از قطب های مبل و منبت غرب کشور معرفی کند.

به گزارش رودآور؛ "طرح های بیست گل"، "گلفروشی اسلیمی"، "کتیبه ای هخامنشی"، "چروکی گل ریز و گل درشت" و"دسته گلی"  از جمله طرح های مختلف منبت بر روی تولیدات مبلمان  تویسرکان است که مهمترین استیل تولید مبلمان با عنوان "طرح سلطنتی" در روستای اشترمل را می توان یکی از انحصاری ترین استیل مبلمان در کشور به حساب آورد.

می مطلب مسئولان بیش از پیش به رشد و ارتقاء جایگاه مبل و منت تویسرکانی نظری بیاندازند تا بدین ترتیب با ایجاد اشتغالزایی و مهاجرت معکوس همشهریان، توسعه اقتصادی شهرستان را شاهد باشیم.

انتهای پیام/زنگنه

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان