آخرین اخبار

26. ارديبهشت 1395 - 13:16   |   کد مطلب: 22888
تصور می کردم که اعتیاد هیچ گاه به سراغ خانواده ما نمی آید، ما و اعتیاد؟ خنده دار بود، اما خنده های زندگیمان با ورود مواد مخدر و در ابتدا قلیان، به گریه تبدیل شد، دورهمی های همسرم به قلیان کشیدن و قُل قُلی مصرف کردن می گذشت، تا اینکه یک روز رفت برای همیشه رفت.

به گزارش خبرنگار رودآور، بانویی کیسه به دست، در میان کوچه پس کوچه ها، از سطل های زباله ها یکی پس از دیگری به دنبال خرده آشغال ها به این طرف و آن طرف می رفت، نگاهم که به نگاهش افتاد انگار نه انگار که مرا دیده باشد، باز به سراغ سطل زباله بعدی رفت، دستانش را که دستکشی بر روی آن دیده نمی شد، در میان زباله ها فرو برد، زباله ها را زیر رو می کرد، دست دوستم که مرا همراهی می کرد گرفتم و به طرفش رفتم، گفت: کجا؟!، گفتم: بهتر است مبلغی پول به این خانم کمک کنیم حداقل برای امشب نان شبی داشته باشد و به او بگوییم که به نهادهایی که رسیدگی به محرومان را بر عهده دارند مراجعه کند، ریحانه؛ دوستم را می گویم دست مرا محکم فشرد و به سمتی دیگر برد و گفت: بهتر است کمکی به او نشود، معتاد است، همیشه در میان زبالهها پرسه می زند، آب سردی بر تن من ریخته شد، شنیده بودم گاهی بانوان نیز به سمت اعتیاد می روند، اما یک بانوی معتاد را ندیده بودم.

به این بهانه بر آن شدم تا گزارشی در این باره بنویسم.

یاد سال ها قبل افتادم، سال هایی که برای تهیه گزارش به محله ای رفته بودم و به بن بستی برخورد کردم که البته با دیواری با ارتفاع کم به صورت بن بست تبدیل شده بود، بالاجبار از این ارتفاع کم به آن طرف بالارفتم تا زودتر به مقصد برسم، همین که به آن طرف رسیدم، در میان سراشیبی سرنگ ها و سوخته های کاغذ و سیگار و زر و برق هایی بود که به چشم می خورد، در میان خرابه های نزدیک کوچه گودالی به اندازه دو متر عرض و نیم متری ارتفاع و دودی که از آن به هوا برخاسته بود، مرا متوجه خودش کرد، زیرچشمی که نگاه کردم، دو مرد در کنار یکدیگر نشسته بودند، یکی کتی بر روی سر انداخته بود و دیگر سیمی به دست و بطری شیشه ای را هر طور بود در میان این فضای اندک بر زمین گذاشته بود، بعدها متوجه شدم به آن قُل قُلی می گویند همان وافور!

اعتیاد سرمنشاء بسیاری از جرائم امروزی/طرح امنیت اجتماعی، طرحی مؤثر در پیشگیری از رو آوردن به مواد مخدر

«سرهنگ محمدمعصومی» فرمانده نیروی انتظامی تویسرکان در این باره گفت: خوشبختانه در سال های گذشته اقدامات در خور توجهی به ویژه با اجرای طرح امنیت اجتماعی در سطح شهرستان انجام شده و یکی از اولویت هایی که در دستور کار پلیس مبارزه با مواد مخدر شهرستان قرار گرفته، پاکسازی نقاط آلوده است.

وی اظهار کرد: در اجرای این طرح به صورت ضربتی خرده فروشان مواد مخدر، شناسایی و دستگیر شده، محله های جرم خیز پاکسازی، ابزارآلات مواد مخدر کشف و ضبط و معتادان متجاهر شناسایی و دستگیر و به مراجع قانونی ارجاع داده می شوند.

فرمانده نیروی انتظامی شهرستان تویسرکان افزود: اعتیاد ارمغانی جز نابودی و نیستی به دنبال خود ندارد و یکی از عواملی که در پیشگیری از اعتیاد در جامعه مؤثر خواهد بود، مراقبت والدین از فرزندان به ویژه جوانان خود است.

فعالیت سه کمپ ترک اعتیاد در تویسرکان

«سعید موسیوند» رئیس اداره بهزیستی تویسرکان نیز در گفت و گو با خبرنگار رودآور گفت: سه کمپ ترک اعتیاد در تویسرکان وجود دارد که بیشتر از روش سم زدایی و ترک بدون دارو به صورت عمده استفاده می کنند.

وی با بیان اینکه "جوانه های بهشت"، "به پا خاستگان" و " امید رهایی " نام های این سه کمپ ترک اعتیاد در تویسرکان هستند، عنوان کرد: بر اساس قوانین مصوب، کمپ های ترک اعتیاد برای آغاز فعالیت های قانونی خود به طور قطع به مجوز اداره بهزیستی نیاز دارند.
 

15 گروه زیر نظر انجمن معتادان گمنام در تویسرکان فعالیت دارند

مسئول روابط عمومی انجمن معتادان گمنام در تویسرکان نیز ازفعالیت 15 گروه زیر نظر انجمن معتادان گمنام در تویسرکان خبر داد و گفت: یکی از این گروه ها برای مخصوص بانوان است.

وی از عضویت دو هزار و 600 عضو در این انجمن نیز خبر داد و اظهار کرد: از 15 گروه انجمن معتادان گمنام در تویسرکان، پنج گروه در شهر تویسرکان، دو گروه در شهرهای تابعه و نیز هشت گروه در روستاها فعالیت دارند.

مسئول روابط عمومی انجمن معتادان گمنام در تویسرکان خواستار اختصاص بیلبوردی به صورت دائم برای ارائه تبلیغات انجمن در راستای اطلاع رسانی صحیح به مردم از سوی مسئولان شد و افزود: فعالیت های این انجمن بدون هیچ گونه وابستگی مالی و جناحی به احزاب یا گروه ها انجام می شود و به صورت عمده، با بهره مندی از انتقال تجربیات افرادی که ترک اعتیاد کرده اند، اقدامات پایه ای برای ترک اعتیاد انجام می شود.

قلیان و سیگار دروازه ورود به مواد مخدر

«محمد قلخانباز» مسئول بهداشت محیط و حرفه ای مرکز بهداشت تویسرکان، نیز در گفت و گو با خبرنگار رودآور، گفت: با وجود مصوبات بسیار درخصوص جلوگیری از استعمال دخانیات در اماکن عمومی، هنوز هم به دلیل عدم پذیرش جامعه متأسفانه شاهد اجرای کامل این قوانین در سطح جامعه نیستیم.

وی اظهار کرد: دورهمی های خانوادگی، فامیلی و دوستان به ویژه در سنین جوانی، امروزه گاه و بی گاه به دور همی های مصرف سیگار ختم شده است، برخی ها هم به تصور اینکه استفاده از قلیان آسیب کمتری وارد می کند به استعمال قلیان روی آورده اند، در حالی که غافل از ضررهای 100 برابری قلیان نسبت به سیگار هستند.

مسئول بهداشت محیط و حرفه ای مرکز بهداشت تویسرکان با اشاره به اینکه اعتیاد به سیگار و قلیان به عنوان دراوزه ورود به مواد مخدر، هشداری جدی برای جامعه است، افزود: نمی توان باور کرد که چگونه خانواده ها در مکان های عمومی و در محافل خانوادگی بدون در نظر گرفتن تولید این دودهای مضر برای نوزادان و کوکان خود اقدام به مصرف قلیان می کنند.

برخی جوانان به اسم پرستیژ قلیان می کشند!

قلخانباز عنوان کرد: خوشبختانه در سال های گذشته رشد قارچ گونه مکان های عرضه قلیان در  سطح شهرستان تویسرکان با همکاری امکان و اتاق اصناف تویسرکان پس از بازدیدهای مشترک انجام گرفته متوقف شده است، اما نکته اصلی خود خانواده ها هستند که شاید اطلاعات چندانی از مضررات قلیان در دست ندارند، وگرنه چگونه می توانند به اسم پرستیز و تنها برای خودنمایی! به استفاده از این گونه مواد خطرناک روی آورند و مشکلات جسمی و روحی برای خود اعضای خانواده یشان به وجود آورند.

وی تصریح کرد: بی تردید باید گفت  استفاده از قلیان و ابستگی به استعمال تنباکو همانند دیگر مواد مخدر ، اعتیاد آور است، و شاید این وابستگی شدیدتر هم باشد چرا که به صورت تدریجی و مزمن عمل می کند و آثار سوء آن بیشتر خواهد بود.

50 نوع ماده سرطانی در قلیان

وی با بیان اینکه وابستگی به مصرف تنباکو همچون سیگار  مانند دیگر مواد مخدر اعتیاد آور است، اظهار کرد: این نوع وابستگی، وابستگی تدریجی، مزمن و خطرناک است و آثار سوء و جبران ناپذیری به دنبال دارد.

قلخانباز با بیان اینکه تحقیقات نشان از وجود 400 نوع ماده سمی، 50 نوع ماده سرطان زا و چهار هزار نوع ماده شیمیایی در دود سیگار دارد، گفت:  فردی سیگاری نه تنها به خود بلکه به اطرافیان خود نیز ضرر های بسیاری می رساند.

اعتیاد در بیخ گوش ما

«خانم.ف»همسر یکی از معتادان تویسرکانی در گفت و گو با خبرنگار رودآور، گفت: زمانی که فیلم هایی با مضامین اعتیاد و معتادان می دیدم هیچ گاه تصور نمی کردم که روزی شوهرم رو به استفاده از این مواد افیونی بیاورد.

وی می افزاید: به نظرم همه چیز در  زندگی ما عالی بود، همسرم لیسانس داشت، کارمند نیز بود و اکنون دیگر نیست، چندسالی است که دیگر خودش هم نیست و معلوم نیست به کجا گریخته است.

خانم.ف ادامه می دهد: تصور می کردیم که اعتیاد هیچ گاه به سراغ خانواده ما نمی آید، ما و اعتیاد؟ خنده دار بود، اما خنده های زندگیمان با ورود مواد مخدر تبدیل به گریه شد، گاهی همسرم به بهانه فرار از خستگی سیگار می کشید، گاهی در دورهمی ها قلیان می کشیدند، حتی هم پیش می آمد که مرا مانند برخی همسران دوستانش دعوت به استفاده از قلیان می کرد و من سعی می کردم به هر بهانه ای فرار کنم.

وی می گوید: پسرم هم گاه گاهی با اینکه کودکی چهار ساله بود، به تقلید از پدر مدادرنگی هایش را به نشانه سیگار کشیدن به دست می گرفت و من هر روز نگران تر از روز قبل می شدم، سوختم و ساختم اما نتوانستم همسرم را واردار به ترک کنم، به طرز ناگواری به سیگار و قلیان کشیدن روی آورده بود، تا اینکه کم کم به جایی رسید که نباید.

خانم.ف عنوان کرد: تصور نمی کردم که معتاد شدن در همین نزدیکی و در بیخ گوش ما رخ دهد و این چنین من و خانواده ام را با مشکلات بسیار روبرو کند.

اعتیاد زمینه ساز بیش از 60 درصد جرائم رخ داده در جامعه است

به گزرش رودآور، طبق آمارها و تحقیقات اعتیاد به مواد مخدر بیشتر با دروازه بانی سیگار و قلیان آغاز می شود و با روی آوردن یکی از اعضای خانواده تمام اعضای دیگر خانواده را گریبان گیر می کند، و می توان گفت، اعتیاد زمینه ساز بیش از 60 درصد جرائم روی داده در جامعه است.

اعتیاد می تواند سبب ساز طلاق شود، زمینه معتاد شدن فرزندان خانواده را فراهم کند، زمینه ساز بیماری های تنفسی، مزمن، سرطان و کبدی شود، اعتیاد در بیخ گوش ماست و نباید هیچگاه از این بلای خانمانسوز غافل شد.

حضرت آيت اللَه العظمي خامنه اي (حفظه الله):
استعمال مواد مخدر و استفاده از آنها با توجه به آثار سوءشان از قبيل ضررهاي شخصي و اجتماعي قابل ملاحظه اي  که بر استعمال آنها مترتب مي شود، حرام است و به همين دليل کسب در آمد با آنها از طريق حمل و نقل و نگهداري وخريد و فروش و غير آن هم حرام است.

حضرت آيت اللَه العظمي مکارم شيرازي (حفظه الله):
بدون شک استعمال مواد مخدر يکي از محرمات است که ادله مختلف شرعيه بر حرمت قطعي آن دلالت دارد و بر همه مسلمانان واجب است که از اين مواد پليد پرهيز و اجتناب کنند

حضرت آيت اللَه العظمي نوري همداني (حفظه الله):
اين فرهنگ بايد در جامعه جا بيفتد که چيزي که مضر است حرام است و مواد مخدر براي بدن مضر است. 

انتهای پیام/زنگنه

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه‌ها

بسم الله الرحمن الرحيم خدايا هركسي را كه دراين راه براي حفظ امنيت جامعه وخانواده قدم برمي دارد موفق وانان راكه براي جوانان اين مرز وبوم دام اعتيادمي گسترنند نابوشان كن ضمنا از تلاش برادران نيروي انتظامي قدر داني كرده برايشان از خداوند بزرگ سلامت وشادماني ارزو دارم

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان