آخرین اخبار

4. خرداد 1395 - 11:46   |   کد مطلب: 23104
چند سالی است که جوانان کشور به سمت میانسالی در حرکت هستند و جامعه رو به کاهش جمعیت نهاده، در حالی که کاهش جمعیت جوان یک جامعه، می تواند آن کشور را با خطرات فرهنگی، سیاسی، امنیتی و اقتصادی به چالش بکشاند و در اینجا می توان از ظرفیت های حلقه های صالحین بسیج و مراکز بهداشت برای تبیین سیاست های ابلاغی جمعیت بهره برد.

به گزارش خبرنگار رودآور، از 29 اردیبهشت ماه سال جاری، نمایشگاه های متعددی تا 6 و برخی تا 9 خردادماه با عنوان "نمایشگاه پویایی، بالندگی و جوانی جمعیت" در شهرستان های بسیاری در کشور برپا شده است.

نمایشگاه هایی که برای اعلام زنگ خطر پیر شدن جمعیت و کاهش جمعیت جوان کشور و با اهداف مختلف به ویژه فرزندآوری به موقع و ارتقاء مهارت های زندگی دایر شده است.

رهبر معظم انقلاب در نوزدهم مرداد سال 91 فرمودند: « یکی از مهم‌ترین موجودی‌های باارزش ما، همین نسل جوانِ تحصیلکرده است. نسل جوان تحصیلکرده، هم شجاعت دارد، هم امید دارد، هم نشاط و تحرک دارد. من همین جا در داخل پرانتز عرض بکنم یکی از خطاهایی که خود ما کردیم ـ بنده خودم هم در این خطا سهیمم ـ این مساله‌ تحدید نسل از اواسط دهه ۷۰ به این طرف باید متوقف می‌شد. البته اوّلی که سیاست تحدید نسل اتخاذ شد، خوب بود، لازم بود، لیکن از اواسط دهه ۷۰ باید متوقف می‌شد. این را متوقف نکردیم؛ این اشتباه بود. عرض کردم مسئولین کشور در این اشتباه سهیمند، خود بنده حقیر هم در این اشتباه سهیمم. این را خدای متعال و تاریخ باید بر ما ببخشد.

نسل جوان را باید حفظ کرد. با این روند کنونی اگر ما پیش برویم ـ من چندی پیش هم در ماه رمضان در سخنرانی گفتم ـ کشور پیر خواهد شد. خانواده‌ها، جوان‌ها باید تولید مثل را زیاد کنند و نسل را افزایش دهند»

ایشان در سال های اخیر به ویژه خطر کاهش جمعیت جوان را به مسئولان گوشزد کردند و برنامه های ابلاغی متعددی به مسئولان ارائه دادند.

چند سالی است که جوانان کشور به سمت میانسالی در حرکت هستند و جامعه ر و به کاهش جمعیت نهاده، در حالی که کاهش جمعیت جوان یک کشور می تواند آن کشور را با خطرات فرهنگی، سیاسی، امنیتی و اقتصادی به چالش بکشاند.

از این رو مسئولان امر با ورود به این عرصه به دنبال محقق شدن سیاست های کلی ابلاغ شده جمعیت از سوی رهبر معظم انقلاب هستند و در این زمینه از نقش حلقه های صالحین بسیج در تبیین این سیاست ها نمی توان غافل بود.

استفاده از ظرفیت حلقه های صالحین برای تبیین سیاست های جمعیتی

«مرضیه نانکلی»  فرمانده حوزه مقاومت شهیده سمیه(س) تویسرکان در گفت و گو با خبرنگار رودآور، به ظرفیت حلقه های صالحین بسیج در راستای تشریح و تبیین مهارت های زندگی، سک زندگی اسلامی و سیاست های ابلاغی رهبری درخصوص جمعیت اشاره کرد و گفت: حلقه های صالحین برگفته از شجره طبیه ای است که در آن آموزه های دینی، اعتقادی و ارزش های والای اسلامی و انقلابی برای اقشار مختلف جامعه به ویژه بانوان بازگو می شود.

وی اظهار کرد: نقش بانوان در فرزند آوری، کسب مهارت های زندگی برای تداوم بخشیدن به بنیان خانواده و تربیت و پرورش نسلی نیکو و صالح برای پیشرفت، توسعه و آبادانی ایران اسلامی بر کسی پوشیده نیست، از این رو می توان با اجرای برنامه های متعددی در حلقه های صالحین و در اقشار مختلف به سمت کسب این مهارت ها رفت.

فرمانده حوزه مقاومت شهیده سمیه(س) تویسرکان افزود: پیگیری سیاست های کلی رهبر معظم انقلاب درباره افزایش جمعیت از اولویت های بسیج خواهران است و ما برای اجرایی شدن و تحقق آن نیازمند عزم عمومی هستیم  و نه تنها دستگاه های فرهنگی، بلکه سایر نهادها و دستگاه های کشور باید با یک هماهنگی، همدلی و همسویی در این عرصه وارد شوند و برنامه های مدون و جامعی ارائه دهند.

نانکلی تصریح کرد: ادامه حیات جامعه ما بدون توجه به فرزند آوری و تربیت نسلی صالح ممکن نیست و  در صورت کاهش جمعیت با خطرات بسیاری در این مسیر دست و پنجه باید نرم کرد.

بالندگی جامعه در جوانی است

«زهرا ربیعی» کارشناس مسئول بهداشت خانواده مرکز بهداشت تویسرکان از برگزاری "نمایشگاه پویایی، بالندگی و جوانی جمعیت" در سراسر کشور خبر داد و گفت: این نمایشگاه ها از 29 اردیبهشت ماه سال جاری آغاز شده و در برخی شهرستان ها تا ششم و در برخی دیگر تا نهم خردادماه جاری برپا هستند.

وی با بیان اینکه مخاطبان این نمایشگاه به طور عمده جوانان در شرف ازدواج، دانشجویان، طلاب، رابطین بهداشتی و مراکز سلامت و نیز جامعه سلامت مدارس هستند، اظهار کرد: این نمایشگاه در تویسرکان از یکم خردادماه افتتاح شده و تا ششم ماه جاری در محل نمایشگاه سالن اداره ارشاد شهرستان برپا خواهد بود.

کارشناس مسئول بهداشت خانواده مرکز بهداشت تویسرکان افزود: بر پایی چنین نمایشگاه هایی با توجه به بندهایی از سیاست های کلی سلامت کشور که از سوی رهبر انقلاب ابلاغ شده است، صورت گرفته تا با اجرای منویات رهبری تأکیدی بر ارتقای پویا، بالندگی و جوانی جمعیت و نیز افزایش نرخ باروری در سطح جامعه داشته باشیم.

ربیعی عنوان کرد: در این نمایشگاه سعی شده با پوستر و بنرهای آموزشی، عرضه کتاب و بروشور محتوای اصلی برنامه اجرایی که همان مهارت های فرزند پروری، فرزند آوری، کنترل و مدیریت استرس و مقوله ناباوری است به شکل مطلوبی انجام شود.

وی افزود: در این نمایشگاه غرفه های دیگری نیز با موضوعات مبارزه با دخانیات، آموزش و بهداشت جوانان، بهزیستی، پیشگیری و مبارزه با بیماری ها، بهداشت خانواده و تغذیه و غرفه ای نیز برای نیروی انتظامی اختصاص در راستای امینتی اختصاص یافته است.

کارشناس مسئول بهداشت خانواده مرکز بهداشت تویسرکان تصریح کرد: کسب مهارت هایی درباره اتخاذ سبک زندگی سالم، تغذیه سالم و مقوله محورهای خودمراقبتی از دیگر اهداف برگزاری این نمایشگاه است.

ربیعی عنوان کرد: در حقیقت موضوعات اصلی نمایشگاه؛ آمادگی برای ازدواج، تندرستی خانواده، بارداری و فرزندآوری، زایمان و مراقبت های پس از آن، فرزند پروری، مدیریت منابع خانواده، مدیریت استرس و بحران، ناسازگاری و مدیریت آن، شیوه زندگی و اختلالات ناباروری است.

انتهای پیام/زنگنه

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان