آخرین اخبار

6. خرداد 1395 - 15:55   |   کد مطلب: 23125
جوان زنبوردار تویسرکانی فعال در عرصه اقتصاد مقاومتی، خواستار برخورد مسئولان با دلالان برای جلوگیری از کساد شدن بازار عسل و ایجاد یک تشکل حمایتی از زنبورداران شد.

به گزارش خبرنگار رودآور، با توجه به اهمیت موضوع اقتصاد مقاومتی در توسعه کشورمان و تأکیدات رهبر انقلاب در سال های اخیر به ویژه در سال 95 بر اقتصاد مقاومتی و نیز از آنجا که ایشان امسال را با عنوان "سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل" نامگذاری کردند، سایت خبری تحلیلی رودآور بر آن شده تا با فعالان این عرصه به گفت و گو بنشیند و در فواصل زمانی متعدد به بررسی مشکلات و مطالبات آنان از مسئولان بپردازد که در گزارش هایی از جمله " لبیک جانبازی به ندای رهبر با دستانی پینه بسته/ باغ یک هکتاری نادربیگی و یک دنیا اقتصاد مقاومتی "، " یک روستایی حرفش کمتر و اقدام و عملش بیشتر است/از زنبورداری تا دامپروری یک احمدآبادی+تصاویر" و " گله مندی های کارآفرین نمونه با تولید 5 محصول/عدم سیاست حمایتی قطع کننده حلقه نهایی اقتصاد مقاومتی است " و بسیاری گزارش دیگر به آن پرداخته است.

و اما شهرستان تویسرکان منطقه خوش آب و هوایی است که دارای گل های رنگاوارنگ و متنوعی است و مناسب برای زنبورداری.البته هر کاری نیاز به سرمایه دارد و برخی از این زنبورداران با بهره گیری از تسهیلات اقتصاد مقاومتی از سوی بسیج سازندگی به کسب و کار خود رونق دو چندانی داده اند.

جعفر شکوهی یکی از زنبورداران تویسرکانی است که به همراه فرزند خود وحید با دریافت تسهیلات اقتصادی مقاومتی از سوی بسیج سازندگی تعدادکندوهای عسل خود را افزایش داده و تا حدودی رونقی در ایجاد سرمایه زندگی خود داده است و او اکنون در حدود 350 کندوی عسل دارد.

شکوهی علاوه بر آنکه برای پسر خود اشتغال ایجاد کرده است یک کارگر ثابت نیز دارد و در زمان نقل و انتقال کندوها به مناطق خوش و آب هوا به ویژه انتقال کندوها به قصر شیرین، برای چندین کارگر اشتغال ایجاد می کند.

وی می گوید: زمانی که بارندگی ها مناسب است، عسل خوبی تولید می کنیم در حالی که اگر با خشکسالی همانند سال های گذشته روبرو باشیم تعداد کندوهایمان کاهش می یابد و عسل تولید شده هم کمتر می شود.

نیش بی تدبیری مسئولان بر پیکر زنبورداران

«وحید شکوهی» فرزند این زنبوردار تویسرکانی نیز در گفت و گو با خبرنگار رودآور به مشکلات زنبورداری اشاره می کند و می گوید: زنبورداری مشکلات خاص خود را دارد و نیش خوردن از زنبورها در آن به پای نیش خوردن از نبود حمایت مسئولان از ما و تولیداتمان نمی رسد.

وی اظهار کرد: با توجه به ظرفیت مناسب تویسرکان و مناطق بسیار خوش آب و هوای آن، بسیاری از خانواده ها می توانند در این شهرستان با تولید عسل خرج و مخارج زندگی خود و خانواده یشان را تأمین کنند.

توسعه زنبورداری زمینه اشتغالزایی جوانان را فراهم می کند/زنبورداری راهکاری مناسب برای تحقق اقتصاد مقاومتی

این زنبوردار 26 ساله تویسرکانی افزود: عسل تولید شده این شهرستان با توجه به نقطه جغرافیایی مناسب شهرستان، از ارزش غذایی و خلوص بیشتری برخوردار است و وارداتی هم برای تهیه آن نمی خواهد و در مجموع به نفع اقتصاد شهرستان خواهد بود، چرا که با اندک حمایتی از سوی مسئولان از این شغل مناسب و توسعه آن، زمینه های اشتغالزایی تعداد بسیاری از جوانان را فراهم می شود.

شکوهی تولید عسل را یکی از راهکارهای عملیاتی شدن و تحقق اقتصاد مقاومتی در تویسرکان و رونق بخشیدن به اقتصاد بیمار تویسرکان دانست.

دلالان بازار عسل را کساد می کنند

وی عنوان کرد: تولید عسل ما خوب و مناسب است، عسل طبیعی و ناب، اما مشکل اساسی وجود عسل های تقلبی در بازار تولید و عرضه این عسل های بی کیفیت با قیمت پایین است.

این زنبوردار جوان تویسرکانی در ادامه نبود بازار فروش، وجود دلالان و عدم حضور نظارت بر بازار عرضه عسل را از مشکلات پیش روی تولیدکنندگان این محصول در شهرستان برشمرد و تصریح کرد: برخی سودجویان و دلالان، عسل تقلبی و نامرغوب را وارد بازار می‌کنند و زمینه کساد شدن بازار عسل را مهیا می سازند.

ایجاد تشکل، خواسته زنبورداران است

شکوهی گفت: برای حمایت از ما زنبورداران تشکل و یا تعاونی و یا حداقل مرکز نظارتی که خلوص عسل را سنجیده و برچسب درجه خلوص و کیفیت عسل را بر روی آن بزندوجود ندارد، به همین دلیل سودجویان حتی با عرضه عسل سه هزار تومانی، ضربه های مالی فراوانی به ما می زنند.

وی افزود: از طرف دیگر نیز باید در جامعه فرهنگ سازی شود که هر عسلی را نمی توان به عنوان یک عسل طبیعی که درمان کننده بیماری و تقویت کننده عمومی بدن باشد استفاده کرد، چرا که بسیاری از مردم به ویژه با این اوضاع ضعیف اقتصادی به سراغ عسل هایی با قیمت ارزان می روند، در حالی که از کیفیت بسیار پایین آن عسل های تقلبی مطلع نیستند.

عسل های تقلبی خواص درمانی ندارند/زمینه های استفاده از فرآورده های عسل مهیا شود

این زنبور دار جوان تویسرکانی ادامه داد: متأسفانه عسل های تقلبی که با شکر تولید می شوند قند بالایی دارند در حالی که عسل طبیعی با قند پایین، درمان کننده بسیاری از بیماری های عفونی است.

شکوهی با بیان اینکه از هنوز شهرستان به جایی نرسیده که از فروارده های تولید عسل استفاده کند، تصریح کرد: متأسفانه زمینه های لازم برای بهره مندی از فراورده های عسل در تویسرکان از جمله نیش درمانی، گرده افشانی و عسل درمانی فراهم نشده است.

وی خواستار حمایت مسئولان امر از زنبورداران به ویژه برنامه ریزی و طرح ریزی حمایتی در سال های خشکسالی شد.

267 زنبوردار  در تویسرکان فعالیت می کنند

«مسعوداکبری» مدیر جهادکشاورزی تویسرکان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار رودآور، از فعالیت 267 زنبوردار در تویسرکان خبر داد و گفت: این تعداد زنبوردار از 28 هزار و 645 کلونی زنبورعسل را برای تولید عسل نگهداری می کنند.

وی از تولید سالانه 230 تن عسل نیز خبر داد و گفت: عسل های تقلبی و وجود دلالان در این حوزه و نیز سختی های جا به جایی کلنی ها برخی از مشکلات پیش روی زنبورداران است.

وی افزود: عدم وجود تشکل های حمایتی در راستای عرضه و نظارت مطلوب بر عسل تولید شده و ورود عسل تقلبی به بازار تاکنون آسیب هایی برای زنبورداران تویسرکان ایجاد کرده است.

انتهای پیام/زنگنه

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان