آخرین اخبار

10. خرداد 1395 - 13:58   |   کد مطلب: 23153
برخی ها پیش بینی می کردند که پس از اجرای برجام و ایجاد جو روانی ناشی از آن، سایه رکود ایجاد شده بر بازار مسکن از بین برود، اما تاکنون نه تنها خبری نبوده است، بلکه با ارائه تسهیلات بانکی با درصد بالا، نه تنها سازندگان مسکن بلکه خریداران مسکن نیز با چالش های جدیدی روبرو شده اند.

به گزارش خبرنگار رودآور، این روزها با نزدیک شدن به فصل تابستان و آغاز جستوجوی مستأجران و شاید متقاضیان خرید خانه خانه، می بایست شاهد رونقی بر بازار مسکن باشیم، اما انگار نه انگار سایه رکود چندین ساله بر بازار مسکن تمامی دارد و این خانه به دوشان هستند که به ویژه در شهرستان های کوچک با کاهش قدرت توان خرید به هر دری می زنند تا حتی یک زیرزمینی را برای اجاره و زندگی کردن بیابند تا در روزهای سرد زمستان سرپناهی هرچند کوچک داشته باشند.

بازار مسکن از سال 91 دچار چالش رکود شد، گرچه با وعده و عیده های دولت یازدهم به نظر می رسید رکود مسکن به ویژه در سال های 92، 93 و 94 از بین رود و حتی با وجود آنکه از سوی برخی توقعات ایجاد شده بود و انتظار می رفت با جو روانی ناشی از تصویب برجام و پسا برجام مشکلات را تا حدودی حل کند، اما با کذشتن ماه ها پس از اجرای برجام هم شاهد هستیم که بازار مسکن هم از زیر تیغ رکود هنوز خارج نشده است.

گرچه از سوی برخی کارشناسان گفته می شود سال 95 سال خروج از این رکود است اما تاکنون آن طور که باید نه سازندگان مسکن و نه بنگاه هاي معاملاتي ملكي و فروشندگان و متقاضیان این تغییرات را احساس کرده اند و به نظر می رسد اگر سیاست های دولت در مواجه با این رکود ادامه داشته باشد، بعید است به این زودی شاهد تغییر و تحولاتی در این عرصه باشیم.

افزایش به یک باره قیمت مسکن و به دنبال آن کاهش در یک بازه زمانی و ماندن در همان میزان رکودی را بر بازار مسکن رقم زد که اداره کنندگان بنگاه هاي معاملاتي ملكي بخشی از عوامل این رکود را نتیجه قطع وام های با درصد پایین و جایگزینی وام های مسکن با درصد های 15 تا 24 درصد می دانند.

در یکی از خبرگزاری ها یکی از طرح‌های دولت برای خروج غیرتورمی مسکن از رکود مطرح شده را، تقویت طرف عرضه و افزایش ساخت و سازها در راستای تامین نیاز متقاضیان مسکن و آن هم از طریق ارائه تسهیلات بانکی با همکاری بانک مسکن و وزارت راه و شهرسازی بود، وامی که بر اساس آن ۱۵۰ میلیون تومانی ساخت مسکن برای سازندگان در نظرگرفته شد، اما ارائه همین نوع وام ها و بازپرداخت آن با سود بالا توان پیمانکاران و فعالان عرصه ساخت و ساز مسکن را با مشکلی جدید همراه کرد.

 مشکلاتی که در ذیل به برخی آن ها با گفت و گوهای انجام شده توسط خبرنگار رودآور آشنا می شویم.

«داوود اسماعیلی» یکی از فروشندگان مصالح ساختمانی در تویسرکان است که در گفت و گو با خبرنگار رودآور، گفت: در حال حاضر پیمانکارانی که از ما و همکاران ما مصالح و تجهیزات برای ساخت و ساز مسکن خردیداری کرده اند، هنوز پول اجناس خریداری شده را پرداخت نکرده اند.

وی اظهار کرد: گاهی هم برخی از این پیمانکارن به چای پرداخت پول اجناس فروخته شده، قول تحویل یک واحد از آپارتمان در دست ساخت خودشان را می دهند، که با این رکود خرید و فروش مسکن از آن هم پولی در نهایت به دست ما نمی رسد.

این فروشنده مصالح ساختمانی افزود: با این درآمدهای پایین و رکود ساخت و ساز مسکن به ویژه در تویسرکان، بسیاری از سازندگان ساختمان که حتی از پیمانکاران معروف شهرستان نیز هستند، تصور می کردند که با دریافت وام می توانند مرهمی بر زخم های کمبود پول و بی ولی خود برای خرید مصالح بزنند، اما این گونه نشد، چرا که شرایط دریافت این وام ها و بازپرداخت و اقساط وام های دریافتی مسیری سخت را پیش روی آنان ایجاد کرد.

اسماعیلی تصریح کرد: خرید اوراق از بانک و آن هم از وامی که دریافت می شود تقریبا یک ششم یا یک هفتم وام را از دست وام گیرندگان خارج می کرد، این در حالی است که دریافت کنندگان این تسهیلات به همه آن مبلغ برای ادامه ساخت و ساز خود نیازمند بودند و این گونه این پیمانکاران با مشکلات بسیار دست و پنجه نرم می کنند.

«ابوالقاسم شیخ الملوکی» مسئول اتحادیه مصالح ساختمانی تویسرکان نیز در گفت و گو با خبرنگار رودآور گفت: به طور معمول تقاضا برای خرید خانه از سوی زوج  های جوان است و این تقاضا در چندین سال گذشته کاهش یافته است و از این رو ساخت و ساز مسکن نیز کاهش یافته است.

وی اظهار کرد: یکی از این عوامل نبود شغل در تویسرکان و معضل بیکلری است، چرا که در سال های اخیر مهاجرت جوانان به دیگر شهرهای بزرگ افزایش یافته و زمانی کخ تویسرکان با کاهش جمعیت جوان روبرو شود، تقاضا برای خرید خانه نیز کاهش می یابد و این سریال دنباله داری است که همچنان ادامه دارد.

مسئول اتحادیه مصالح ساختمانی تویسرکان افزود: پیمانکاران هم زمانی که با این رکود خرید و فروش مواجه می شوند، از آنجا که دیگر صرفه اقتصادی برایشان در انجام کارشان نمی بینند، انگیزه ای برای ساخت و ساز ندارند، شاید از یک طرف به این موضوع اگر نگاه کنیم شاهد مسکن هایی باشیم که حتی خالی هستند و متقاضی ندارند، گرچه متقاضیان خریدار نیز با اوضاع بد اقتصادی حاکم بر شهرستان قدرت و توان خرید مسکن مورد نیاز خود را ندارند.

آقای عبدالمالکی مسئول یک بنگاه هاي معاملاتي ملكي در تویسرکان نیز در گفت و گو با خبرنگار رودآور، گفت: قیمت هر متر خانه برای فروش در تویسرکان با توجه به موقعیت محلی و جفرافیایی قرار گرفته از 700 هزار تومان یا یک میلیون و 200 هزار تومان است و با این درامدهای پایین بیشتر مردم شهرستان چند سالی است که خرید و فروش مسکن در رکود به سر می برد.

وی اظهار کرد: دو، سه سال قبل دریافت وام مسکن ساده تر بود متقاضیان مسکن که به طور عمده از جوانان بودند در صورت نداشتن هزینه و سرمایه لازم از تسهیلات چهار درصدی استفاده می کردند، در حالی که در این دو سال کسانی که تصمیم به استفاده از این گونه وام ها دارند، بالاجبار باید به طور مثال از 30 میلیون تومان وام دریافتی، 6 میلیون تومانش را اوراق از بانک مسکن خریداری کنند و در نهایت برای پرداخت اقساط هم به دلیل بالا بودن مبلغ قسط بندی شده دچار مشملات جدیدی می شوند، به همین دلیل از خرید خانه منصرف می شوند.

عبدالمالکی افزود: بارها شده که بسیاری از مراجعه کنندگان ما کشاورزان یا روستاییان به دلیل مشکلات کم آبی و ضرر و زیان محصولاتشان برای کار، به شهر مهاجرت کرده اند و یا حتی برخی از شهروندان تویسرکانی هستند که توان اجاره یک خانه 50 متری و یا یک زیرزمین را هم ندارند، و من نمی دانم برای این افراد باید چه کاری انجام دهم.

مسئول یکی دیگر بنگاه هاي معاملاتي ملكي در تویسرکان نیز عنوان کرد: در حال حاضر افراد بسیاری که توان خرید خانه را ندارند، اجاره نشینی را انتخاب کرده اند، اجاره دادن هم در این اوضاع بد معیشتی به ویژه برای اکثر تویسرکانی ها که منبع درآمد خاصی ندارند، سخت است.

وی عنوان کرد: قیمت رهن کامل یک خانه اجاره ای 80 متری در تویسرکان در حدود 12 میلیون تومان است و در صورتی که مستأجر پول پیش و این هزینه را نداشته باشد، می تواند با پرداخت دو تا سه میلیون تومان پول پیش و ماهیانه بین 170 تا 300 هزار تومان اجاره، زندگی اجاره ای خود را سپری کند.

خانم محمدی یکی از مستأجران تویسرکانی است، وی متأهل و دارای دو فرزند است، او نیز به خبرنگار رودآور گفت: شغل همسر من آزاد است و به هر دری می زند تا لقمه نانی حلال برای ما به دست بیاورد، اما قیمت بالای اجاره خانه امانمان را بریده است.

آقای سوری یک معلم تویسرکانی است که در خانه استیجاری زندگی می کند، وی نیز می گوید: گرچه من ماهیانه درآمدی دارم، اما حقوق معلمی هم کفاف زندگی اجاره ای مرا نمی دهد و بسیار شده که برای تأمین مخارج زن و فرزندم در ساعات بیکاری به جوشکاری می پردازم.

به گزارش رودآور، به نظر می رسد مشکلات بازار مسکن از ساخت و ساز و خرید و فروش گرفته تا مستأجران، به اصطلاح یکی و دو تا نیست که بدون برنامه حل شدنی باشند و می طلب مسئولان امر به ویژه دولت برنامه های جامع تری را برای رفع چالش های پیش روی مسکن مردم طرح ریزی کنند.

انتهای پیام/زنگنه

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان