آخرین اخبار

25. خرداد 1395 - 12:36   |   کد مطلب: 23208
امسال رمضان، صدای اذان که بلند می شود، اهالی پایین محله بالا در تویسرکان، خود را برای اقامه نماز جماعت در مسجدی که پس از 21 سال به همت جوانان محل بازسازی شده، آماده می کنند.

به گزارش خبرنگار رودآور، از خیابان انقلاب تویسرکان، به سمت محله پایین محله بالا می رویم، جایی که در حدود 60 سال پیش زمینی در آن توسط واقفی خیراندیش به نام حاج رضا قلی محمدظاهری وقف و به همت خود او ساخته می شود و تا سال 74 در آن نماز جماعت اقامه می شد.

اما پس از اینکه واقف مسجد، دعوت حق را لبیک می گوید، کم کم این نماز جماعت است در مسجد برگزار نمی شود.

نیره محمدظاهری دختر مرحوم حاج رضا می گوید: در حدود 60 سال پیش، پدرم این مسجد و حمامی را ساخته و وقف عام می کند و تا سال 74، نماز ظهر و عصر، مغرب و عشاء در آن توسط متدین محله اقامه می شود و حتی در زمان قبل از پیروزی انقلاب اسلامی حجت الاسلام خلوصی یکی از مجتهدین مخالف جنایات و سلطنت رضاشاه که به تویسرکان تبعید شده، پیش نماز مسجد بود.

وی اظهار کرد: از سال 74 تا مدتی برادر بزرگم متولی امور بود و با فوت وی کم کم برگزاری نماز جماعت در مسجد که نام آن را فاطمیه گذاشته اند، کمرنگ تر می شد تا اینکه توسط عده ای از جوانان محل به همراه برادر کوچکم چندسالی است که بازسازی مسجد آغاز شده است و امسال به پایان رسید.

محمدظاهری افزود: مرحوم حاج رضا قلی تمام زندگی خود را وقف مردم کرد، حتی خانه ای را نیز که از او به جا مانده، اکنون تبدیل به دارالقرآن شهرستان شده است.

وی تصریح کرد: اینکه این روزها از مسجد صدای اذان به آسمان برمی خیزد، دلم آرام گرفته و مطمئن هستم پدرم نیز، از اقدام جوانان و اهالی محل خرسند است.

به گفته منصور جلیلوند یکی از جوانان این محله، اهالی، این مسجد را که در خیابان امیر کبیر، جنب کانون قرآن قرار دارد به نام مسجد مرحوم حاج رضاقلی می شناسند، منصور به همراه تعدادی از دوستانش، زمانی که سقف های شیروانی خراب شده مسجد و دیوارهای قدیمی و ترک خورده و حتی فرو ریخته مسجد را می بییند، دلشان به درد می آید که چرا باید در محلی زندگی کنند و نمازی در مسجد آن اقامه نشود.

از این رو به همراه دوستان خود و به سرپرستی مرحوم روح الله مقدسی زاده در ابتدا حسینیه مسجد، سرویس های بهداشتی و آشپزخانه را سر و سامانی داده، هیئتی به نام بیت العباس(ع) تشکیل می دهند و هم قسم می شوند، مسجد را هم از آن وضعیت نامطلوب خارج کرده، تا بتوانند پس از سال ها نماز جماعت در آن برگزار کنند.

آستین ها را بالا می زنند در یک حرکت خودجوش در حدود 130 میلیون تومان که از اهالی محل جمع آوری شده برای بازسازی مسجد هزینه می کنند و با این حال مسجد برای اتمام کار نیاز به هزینه های دیگری برای کچ کاری و نمای ساختمان دارد، از این رو، رحمت محمدظاهری فرزند واقف مسجد که متولی موقوفات پدرش است پا به کار می شود و او نیز در بازسازی مسجد همانند دیگر اهالی وارد میدان می شود.

بیات یکی دیگر از جوانانی است که با حضور در پایگاه بسیج باب الحوائج(ع) این محله، همسو با دیگران آستین خود را بالا می زند و امروز که ما در کنارش هستیم، لامپ هایی را که خریداری کرده، برای روشنایی مسجد نصب می کند، او احیاء موقوفات به ویژه این مسجد را وظیفه ای بر گردن خود می داند که با کار کردن نسبت به واقف آن ادای دین می کند.

خطیبی از دیگر جوانانی است که به همراه دوستان خود، به هر دری می زند تا مسجد را که سال هاست در آن نماز جماعت برپا نشده است و نمازی در آن خوانده نشده برای رمضان امسال آماده کنند، او از وحدت جوانان محل می گوید و آرامشی که از کمک به دوستان خود در حین کار در مسجد برایش به وجود آمده است.

بانوان این محله برای اینکه از قافله خدمت رسانی به مسجد عقب نمانند، نیز دست به کار شدند و اینک غبارروبی و آمادسازی مسجد را برای برگزاری نماز ودیگر عبادات در ماه مبارک رمضان بر عهده گرفته اند، یکی جارو به دست دارد و دیگری با دستمالی مرطوب دیوارهای تازه کچ کاری شده را پاک می کند، دیگری فرش پهن کرده و آن یکی از خاطرات مادرش که سال های دور در این مسجد نماز برپا داشته می گوید و آرزوهایی که امسال برآورده می شود تا دست در دست دوستان خود بانوان نوجوان و جوان محله را با خود همراهی کنند.

احسان عبدالمالکی از دیگر جوانان محله ای است که مسجد فاطمیه در آن قرار دارد، او که عضو هیئت بیت العباس(ع) است، می گوید: مسجد فاطمیه به خواست خداوند متعال، یاری اهل بیت(ع) و به همت هیئت امنا و بچه های هیئت که در این مکان فعالیت و حضوری پرشور داشتند بازسازی و از حالت قدیمی و تخریب بودنش خارج شد.

وی اظهار کرد: در زمان ساخت و بازسازی این مسجد بچه های هیئت شبانه روز، بی وقفه و با روحیه ای خستگی ناپذیر مشغول به کار بودند و هر کدام از آن ها، از هرکاری که در توانشان بود دریغ نمی کردند، چرا که می دانستند برای رضای خداوند متعال قدم برمی دارند.

عبدالمالکی از سختی های پشت سر گذاشته می گوید که به همت تک تک اعضاء هیئت یکی پس از دیگری مرتفع شد و از اینکه آرزوی اهالی محل برای برگزاری نماز جماعت در مسجد برآورده شده، احساس رضایت دارد.

رخشنده عزیزی از قدیمی های محله است، جوانان محله او را به نام "بی بی" می شناسند و به گفته خودشان مهربان تر از بی بی قصه های مجید است، "بی بی" مادر معلم شهید، علی محمدظاهری است، او در حین کار جوانان محله از آنان گاهی پذیرایی کرده است.

و حالا از اینکه در ماه رمضان برای انجام عبادات خود مجبور نیست مسافتی طولانی را طی کند و به مسجدی برود، خوشحال است، بی بی محله هنگام خداحافظی دستی برایمان تکان می دهد و آرزوی دعا دارد، اما من خوب می دانم که اگر او دعا کند، دعایش مستجابتر است.

حاج جواد مولانا از اهالی بسیار قدیمی تر این محله است، که در سال های قبل از فوت مرحوم حاج رضاقلی، در مسجد فاطمیه به عنوان پیش نماز بوده، قدم هایش را با تکیه بر عصا یکی یکی بر می دارد، حالا دیگر صدای اذان می گوش می رسد و او برای رفتن به مسجد آماده می شود و جوانان محله را با فرستادن صلواتی دعا می کند.

به گزارش رودآور، مسجد فاطمیه که به همت اهالی پایین محله بالا و به ویژه جوانان بسیجی و هیئت بیت العباس(ع) بازسازی شده، با حضور مسئولان تویسرکان افتتاح شد و  اینک اهالی در ماه مبارک رمضان در آن نماز جماعت برپا می دارند، آرزوی همه اهالی که پس از 21 سال برآورده شد.

انتهای پیام/زنگنه

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان