آخرین اخبار

29. خرداد 1395 - 17:03   |   کد مطلب: 23251
با توجه به جمعیت کم روستا، به نظر می رسد، ظرفیت اجرایی طرح های هجرت از سوی زوج مبلغ مهیا نیست، ساک ها را بسته و قصد بازگشت به دیار خود را دارند، اهالی مانع شده و از آن روز تا کنون هفت سالی می شود تابستان ها و ماه های محرم و رمضان در روستا همانند چراغ، روشنایی می بخشند.

به گزارش خبرنگار رودآور، هفت سال پیش بود که زوج جوان مبلغی به همراه کودک خردسال خود به نام محمدصادق برای حضور در گروه مبلغان طرح هجرت از قم ثبت نام کرده و اعلام آمادگی می کنند تا اینکه قرعه روستای نجفیه تویسرکان را به نامشان می زنند و به این روستا برای اجرای طرح تابستانه راهی می شوند.

این مبلغان که اصالتی کرمانی دارند، سابق بر این در روستاهای متعددی از جمله بردسیر کرمان، برای اجرای طرح هجرت عازم شده بودند.

این زوج جوان کسانی نیستند جز «حجت الاسلام علیرضا ایرانمنش» و «مریم شیخ شجاعی» از روحانیون طرح هجرت، که به طور دقیق تابستان سال 87 به روستای نجفیه تویسرکان می آیند، روستایی با جمعیتی در حدود 300 تا 350 نفر، چند روزی در روستا به تبلیغ می پردازند، تعداد اهالی کم است و به نظر می رسد نمی توانند طرح های مورد نظر خود را با این جمعیت اجرایی کنند، به ناچار، تصتیم به ترک دیار کرده، ساک خود را بسته و می خواهند روانه قم شوند، اما همان چند روزی را که در روستا مشغول فعالیت بودند، کافی بود تا خود را در دل اهالی جای دهند، اهالی بلافاصله یکدیگر را مطلع می کنند و با گرفتن ساک های این دو مبلغ، مانع از رفتنشان می شوند.

حجت الاسلام ایرانمنش به همراه همسر و فرزندش که شعار اصلی تبلیغشان کیفیت است نه کمیت، در روستا می مانند و این می شود بهترین خاطر مریم و همسرش در این هفت سال.

سال اول را با سختی های بسیاری سپری می کنند، گرچه خانه ای هرچند کوچک برای اسکان آنان مشخص می شود، اما سه ماه تابستان و در اوج گرما را با بی آبی خانه می گذارند، آب قطع است و همسایه با شلیک آبی از روی دیوار خانه، برای آنان آب را فراهم می سازد.

سختی های سال اول به حمام نداشتن و مشکلاتی از این دست ختم نمی شود، حجت الاسلام ایرانمنش معتقد بود که اگر قرار است نسلی نیکو تربیت شده و آینده مملکت بر روی دوش آنان در راه ارزش های اسلام و انقلاب باشد، باید از اساس وارد میدان شد و بری نهادینه شدن آموزه های دینی از دوران کودکی، نوجوانی و جوانی، اقداماتی اصولی و زیربنایی انجام شود، از این رو بیشتر وقت خود را با کودکان و نوجوانان سپری می کرد و برایشان قصه های قرآنی، اشعار زیبای اسلامی، مسابقات فرهنگی متعدد و ده ها برنامه دیگر اجرا، این همنشینی با کودکان و نوجوانان گاهی سبب به سخره گرفتن آنان، از سوی برخی از اهالی مسن روستا می شد و می گفتند چرا این همه با کودکان هستی؟

ماجرا به اینجا ختم نمی شود، کم کم همین افراد زمانی که متوجه تغییر رفتاری کودکان و نوجوانان خود می شوند که چگونه مشتاق به اجرای احکام الهی و مقید شده اند، از جمله آن که احسان به والدینشان نیز بیشتر و بیشتر شده، احترام خاصی برای این  زوج جوان می گیرند، به طوری که تابستان سال بعد، برای اینکه به قول خودشان این خانواده مبلغ را از دست ندهند، ماه ها قبل، با مسئولان اداره تبلیغات اسلامی برای اعزام مجدد آنان رایزنی می کنند.

این شور و اشتیاق، همراهی و استقبال گرم زوج جوان مبلغ را برای حضور مجدد در روستای نجفیه مصمم تر می کند به گونه ای که امسال هفتمین سال حضور آنان در این روستا است.

حجت الاسلام ایرانمنش و همسرش مهمان نوازی و محبت اهالی را بالاتر از حد تصور می دانند و نه تنها در طرح هجرت تابستانه بلکه در ایام محرم و ماه مبارک رمضان نیز برای تبلیغ به این روستا می آیند.

ایرانمش از حضور گرم و پرشور اهالی در مراسمم های معنوی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی مردم روستا می گوید، با وجود جمعیت اندک روستا، حضور آنان در نماز جماعت ها بین 70 تا 100 نفر و روزهایی بیشتر از این تعداد است، شرکت مردم در راهپیمایی ها و گرم کردن مراسم های متعدد معنوی را هم باید به این هماهنگی و تعامل روحانیون و مردم اضافه کرد.

در ماه رمضان استقبال اهالی برای شرکت در نماز جمعه بیشتر می شود، این موضوع سبب شده تا حجت الاسلام ایرانمنش هر جمعه دو اتوبوس یکی برای آقایان و یکی برای بانوان گرفته و آنان راهی تویسرکان کند.

ایرانمنش از عشق اهالی روستا به دانستن معارف و آموزه های دینی حرف ها برای گفتن بسیار دارد، اقامه نماز جماعت، در سه نوبت، صبح، ظهر و عصر، مغرب و عشاء برپاست. برای آنکه اهالی را تشویق به اقامه نماز اول وقت در ماه رمضان آن هم در برای نماز و مغرب و عشاء کند، با کمک اهالی با شیرمال و شیر از روزه داران پذیرایی می کند و افطاریشان همین می شود و بعد به خانه می روند.

با وجود آنکه تعدادی از اهالی روستا برای جستجوی کار به شهرهای دیگر مهاجرت کرده و تعداد اهالی در این هفت سال هر روز کمتر و کمتر شده، اما علاقه خانواده ایرامنش به افزایش کیفیت تبلیغ و استقبال خوب اهالی آنان را در روستا ماندگار کرده است.

حجت الاسلام ایرانمنش چهار سالی می شود که در ماه مبارک رمضان اهالی را برای گرفتن مراسمی با شکوه و نیز دادن افطاری دسته جمعی در شب وفات حضرت خدیجه(س) و شب میلاد امام حسن(ع) تشویق کرده است، در این راستا فراخوانی زده و هر کسی از اهالی نذری دارد برای این دو شب در نظر می گیرد، او می خواهد با این اقدام غربت و غربی امام حسن(ع) را که مغفول مانده به سهم خود جبران کند.

استقبال از این طرح آنقدر بالا بود که حتی بانویی از اهالی روستا انگشتر طلای خود را نذر می کند، او حلقه های انس و معرفت بانوان دیگر همراه با پدران و همسرانشان را برای برپا کردن مراسم مثال زدنی می داند.

حجت الاسلام ایرانمنش برای کودکان، نوجوانان، جوانان و بزرگسالان برنامه های مختلفی متناسب با شرایط سنی آن ها دارد، اما بیشتر وقت خود را برای آموختن معارف دینی به کودکان گذرانده و در این راه از برنامه های ابتکاری خاص خود استفاده می کند، برای تثبیت آموزه های دینی در اذهان کودکان با شعر خوانی وارد عرصه می شود، با آنان فوتبال بازی می کند، به دشت و صحرا می روند، در رودخانه آب بازی می کنند، رفتن به گلزار شهدا و برگزاری مسابقات فرهنگی هم جز این برنامه هاست.

گاهی صبح ها آنان را تشویق به زود بیدار شدن می کند، به صحرا رفته، کلوخی، هیزمی جمع آوری می کنند، صبحانه برپا کرده و با خنده های کودکان می خندد، او معتقد است که کودکان باید بازی، سرگرمی و تفریحات سالم داشته باشند تا با روح و جسمی سالم بیشتر بتوانند آموزه های دینی را درک کنند.

زمانی که کودک، شاداب و با نشاط است برای پذیرش حق بیشتر جذب می شود، حجت الاسلام ایرانمنش برایشان قصه های قرآنی می گوید و قرار است در راستای تشویق همه اقشار روستا به فرهنگ مطالعه و کتابخوانی مسابقه کتابخوانی برگزار کند هر کدام متناسب با سن خودشان، برای نوجوانان از کتاب داستان و راستان و برای بزرگترها کتاب عدل شهید مطهری را در نظر گرفته.

او عنوان می کند، که ایدئولوژی و اندیشه های به تحریر درآمده شهید مطهری، پایه ها و اصول انقلاب اسلامی است که با تبیین آن، پاسخ بسیاری از شبهات امروزی جامعه داده می شود.

این روحانی طرح هجرت آشتی دادن نوجوانان و جوانان با کتاب و کمرنگ کردن نقش فضای مجای در زندگی آنان را، از دیگر اهداف برگزاری مسابقات کتابخوانی عنوان می کند.

استمرار این آموزش ها سبب شده تا اهالی نسبت به باغات و زمین های خود که در مجاورت یکدیگر هستند با حساسیتی بیشتری برخورد کنند تا شبه ای برای کسب روزی حلال برایشان ایجاد نشود.

حجت الاسلام ایرانمنش از پسر 12 ساله خود به نام محمدصادق نیز می گوید و از پشه هایی که در تابستان در روستا بر خلاف مهمان نوزای اهالی روستا، خوش برخورد نیستند و آنان را که عادت به این نیش زدن ها ندارد اذیت می کنند.

«مریم شیخ شجاعی» همسر او نیز که یکی از مبلغه های قم است در این هفت سال او را همراهی کرده، برای بانوان روستا، جلسات قرآنی، ختم و تفسیر قرآن برگزار می کند، بیان مسائل شرعی، احکام و پیام های قرآنی، آموختن روخوانی و روانی خوانی قرآن کریم را نیز در برنامه های فرهنگی خود گنجانده است.

شیخ شجاعی از استقبال خوب اهالی از کلاس های آموزشی به نسبت جمیت کم روستا می گوید و معتقد بوده، بانوان جامعه اگر آموزه های اصیل انقلابی و اسلامی را بیاموزند در ساختن آن جامعه نقشی اساسی دارند، از این رو تمام همت خود را بر آن داشته تا به بیان سبک زندگی اسلامی به اشکال مختلف در بین بانوان بپردازد، فرهنگ ازدواج به موقع و تبیین انقلاب منویات ولی فقیه را از دیگری اصولی می داند که ابتدا به آن ها پرداخته است.

او از ازدواج با علیرضا در سال 81 می گوید و 15 سال سابقه تبلیغ در مناطق و روستای های محروم و دور دست مختلف کشور، از همکاری با دانشکده علوم پزشکی بوشهر، یاسوج و کرمان در اروهای جهادی دانشجویی و حضور در مناطق محروم کشور نیز حرف به میان می آورد.

اما راز موفقیت و اثربخشی تبلیغ را، تبلیغ دو نفره یعنی با همسرش و استمرار آن می داند، می گوید زمانی که بانوان روستا به من اعتماد می کنند، با بازخوانی مسائل مطرح شده در خانواده، همسران و فرزندان خود را تشویق به آموختن احکام الهی می کنند.

این مبلغه به نقش بانوان در تربیت فرزندانی نیکو و صالح و نیز اثربخشی کلام آنان در خانواده اشاره می کند و برای دختران جوان از اثرات مدگرایی و آسیب های فضای مجازی هم بسیار سخن به میان آورد.

تحصیلات شیخ شجاعی، سطح سه حوزه است و اصلی ترین هدف یک مبلغ یا مبلغه را پرداخت زکات آموخته های خود می دان، او از اینکه در روستاهای مختلف کشور برای تبیین مسائل شرعی و آموزه های دینی حضور دارد، آرامش و احساس خوشایندی برایش ایجاد می شود.

گاه گاهی سازمان تبلیغات به این زوج جوان هزینه ای تخصیص می دهد، اما هزنیه های اصلی زندگیشان را همین مردم برای قدردانی از زحماتشان می پردازند، گاهی هم هزینه ای دریافت نمی کنند و باز شکر خدا می گویند.

مرضیه سوری یکی از پیشکسوتانی است که در دوره های قرآنی این مبلغه حضور داشته و با رفتن با این و خانه آن خانه و زدن درب منازل روستا، بانوان را برای حضور در کلاس ها تشویق کرده است.

یکی دیگر از بانوان روستا می گوید من و چند نفر دیگر در نهضت سوادآموزی درس خوانده ایم،با حضور در این کلاس ها، روخوانی و روان خوانی قرآن کریم برایمان راحتر شده است.

وی از حضور این زوج مبلغ در روستایشان ابراز خوشحالی می کند، نحوه چگونه بیشتر شاداب زندگی کردن در کنار خانواده را ناشی مطالبی می داند که در این کلاس ها آموخته است.

بهجت یکی دیگر از اهالی روستا است، او نیز می گوید؛ از زمانی که مریم خانم و همسرش به روستای ما آمده اند، همه چیز رنگ و بویی دیگر به خود گرفته است، آرامش خاصی بر روستا حاکم بود و دل هایمان روشن تر شده است.

حسنا؛ دختر جوانی است که حضور در کلاس های آموزشی شیخ شجاعی را در تغییر رفتار و نحوه پوشش خود اثربخش می بیند، چرا که فلسفه حجاب و عفاف به خوبی برایش تبیین شده است.

انتهای پیام/زنگنه

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه‌ها

ضمن ارزوي سلامتي براي همه انهائي كه در راستاي اموزش قران ومفاهيم قراني از هيچ كوششي دريغ نكرده وبا صلابت به اين امر اهتمام ميورزندازشمانيزبه جهت اطلاع رساني خوبتان ممنون وسپاسكذريم.

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان