آخرین اخبار

29. خرداد 1395 - 20:09   |   کد مطلب: 23253
سوری، یکی از دامداران تویسرکانی، عاشق کارش است، دامداری حتی با زبان روزه و هدایت گوسفندان از این سو به آن سو بردن را شغلی مناسب برای خود می داند و با تسهیلات اقتصاد مقاومتی بسیج سازندگی، دامداری اش را توسعه داده و برای دو خانواده اشتغالزایی ایجاد کرده است.

به گزارش خبرنگار رودآور، این روزها حرف از برنامه های مختلف بسیج سازندگی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی بسیار است، حرف هایی که بوی عمل به خود گرفته و سبب درآمدزایی خانواده هایی شده است که از طریق این قشر تسهیلات حمایتی گرفته اند.

و ما شاهد بهره برداری از دامداری، پرورش قارچ و زنبور عسل و ایجاد گلخانه های متعدد و طرح های دیگر یکی پس از دیگری هستیم.

از این رو به سراغ یکی از دامداران تویسرکانی در روستای نجفیه رفته تا از نزدیک با تلاش این کار آفرین روستایی آشنا شویم.

خود را علی سوری معرفی می کند و از ابتدا سر اصل موضوع می رود، که با کمک، راهنمایی و معرفی بسیج سازندگی به بانک، 15 میلیون تومان تسهیلات اقتصاد مقاومتی دریافت می کند.

سوری سابق بر این دارای 50 رأس گوسفند بوده و با توجه به ظرفیتی که از خود برای توسعه دامداری اش شناخت دارد، با دریافت تسهیلات اقتصاد مقاومتی تعداد دام ها را به 112 رأس افزایش می دهد، گرچه به گفته خودش نگهداری از 200 رأس دام هم برایش ممکن است، چرا که تجربه کار را دارد.

در حال حاضر برای خانواده خود و پدرش از این دامداری ایجاد اشتغال کرده است، همسرش نیز در این راه او را همراهی می کند، به طوری که چند گوسفند در منزل دارند و برای استفاده این دام ها شبدر و یونچه می کارد.

سوری عاشق کارش است، دامداری حتی با زبان روزه و هدایت گوسفندان از این سو به آن سو بردن را شغلی مناسب برای خود می داند و می گوید: ترک روستا و مهاجرت به شهر برای جستجوی کار به صلاح یک روستایی نیست، یک روستایی هویت واقعی خود را در روستا پیدا می کند، با آن یکی می شود و برای کسب روزی حلال برای خانواده اش تلاشی دو چندان دارد، حتی در این راه خانواده نیز همراه او هستند که رضایتمندی را به دنبال دارد.

او کار کردن را عار نمی داند و آن را تنها در کارمندی نمی یابد، بلکه معتقد است زمانی که می دانم تعدادی از انبیاء به این شغل مشغول بودند، چه جای خجالت کشیدن است، او تلاش برای راحتی خانواده اش را آرامش بخش و نوعی عبادت می داند.

بازار فروش گوشت گوسفندان پروار شده اش هم بد نیست، هماهنگ با چند دامدار دیگر گوسفندان فروشی را بر خاوری سوار کرده و به استان قم می برند.

با این حال، برای راحت تر شدن کار خود می خواهد دامداری صنعتی راه بیاندازد،حتی در یک زمین کوچک هم شده، با ایجاد یک دامداری صنعتی نه تنها میزان درآمدزایی خود را افزایش خواهد داد، بلکه برای تعداد خانواده های بیشتری هم می تواند اشتغالزایی ایجاد کند.

در حال حاضر زمین کوچکی را برای این کار اختصاص داده است و اگر اقساط وامش پایان یابد، تسهیلات جدیدی برای تبدیل کردن دامداری سنتی خود به صنعتی می گیرد، می گوید: با همین زمین کوچک، دامداری صنعتی را آغاز خواهم کرد و کم کم به فکر توسعه اش هستم، فعلا باید بر داشته های خودم اکتفا کنم.

این دامدار روستایی از تمامی وقت خود به خوبی استفاده می کند و با وجود دامداری، باغداری و کاشتن یونچه و شبدر برای دام خود در زمینی که دارد، باز هم با یک تنظیم برنامه، ظرفیت توسعه وضعیت نگهداری از دام های خود را دارد.

در چند هکتاری زمین زراعی که 90 درصدش جو  و مابقی اش گندم است، به زراعت نیز مشغول بوده، با این کار از کاه های تولیدی نیز برای خوراک دام ها به ویژه در زمستان استفاده می کند.

باغ کوچکی نیز دارند همراه با خانواده پدری اش به نگهداری از باغ می پردازد و اگر سرمازدگی در میان نباشد، محصول گردوی خوبی نیز تولید می کنند.

سوری شاکر است و راضی که می تواند زندگی خود را بچرخاند و نان بازوی خود را بخرد و محتاج به کسی نباشد، او صاحب یک دختر پنج ساله به نام زهرا و یک پسر چهارماهه به نام محمد امین است و می خواهد آنیده خوبی برای آنان بسازد و از کودکی آنان را درست تربیت کند تا همیشه با توکل به خدا بر روی پای خود بایستند.

انتهای پیام/زنگنه

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان