آخرین اخبار

24. خرداد 1397 - 16:31   |   کد مطلب: 23422
تأملی در یک ماه، مهمان خدا بودن در تویسرکان؛
سی روز گذشت و ما سیمرغ نشدیم
رمضان که به انتها نزدیک می شود، شاید حسرت ها در ساعات پایانی آن، بیشتر و بیشتر می شود و برخی برای جا نماندن از قافله عشق، دستان تنمای خدا را در ماه رحمت، برای جلب بخشایش خدا به آسمان می برند و باز استغفار می کنند.

به گزارش خبرنگار رودآور، ساعات پایانی ماه مبارک رمضان را سپری می کنیم و  در آستانه روز عید سعید فطر روزها را به عقب باز می گردیم و ببنیم در این ماه در تویسرکان چه حال و هوایی معنوی حاکم بوده است و نگاهی می اندازیم که آیا ما جز سیمرغ هایی هستیم که در قافله عشق مسیر را تا به انتها طی کرده ایم.

 گر گدا کاهل بود تقصير صاحبخانه چيست؟/ هزار چراغ دارد و بيراهه مي‌‌‌‌‌‌رود بگذار تا بيفتد و بيند سزاي خويش

از روزها قبل از ماه مبارک رمضان غبارروبی مساجد در شهرستان تویسرکان آغاز کرده بودند و 

صاحبان مشاغل سخت هم پشت به گرما و رو به خدا روزه دار بودند تا نشان دهند روزه دار هستند، لبانشان سفید شده، خشک و ترک برداشته، آن یکی گوسفندانش را به چرا برده و دیگری از پله های نیمه کار ساختمان با فرقانی از سیمان بالا می رود، یکی گرمای نانوایی صورتش را سرخ کرده و دیگری زیر نور آفتاب محصولش را درو می کند اما روزه دار بودند.

و اما در این میان روایتی دیگر از9 سال زندگی کربلایی کاظم در روستای سید شهاب شاید برای تویسرکانی ها روایتی دیدنی و خواندنی بود، بازگویی ماجرایی که یک حافظ بیسواد، بانی جلسات قرآن شد و این جریان که ملامحمدکاظم، مکتب نرفته بود و به نور الهی یک شبه حافظ قرآن شده و با هفت سال زندگی در روستای سیدشهاب تویسرکان، متولی برگزاری نخستین جلسات پررونق قرآنی در روستا می شود از زبان ولی الله بیات که خود را خادم القرآن و خادم المسجد معرفی کرد و در حقیقت مسئول خانه قرآن روستای سید شهاب بود بیان شد.

او از فعالیت های قرآنی اهالی روستا به ویژه در ماه مبارک رمضان حرف های بسیار می زند و اینکه در روزهای ماه خدا هر روز در مسجد جامع روستا، همراه با قاریان قرآن برای اهالی، محفل انسی به صورت جزء خوانی قرآن برگزار می کنند.

بیات به دوره های آموزش قرآن، احکام و احادیث برگزار شده در طول سال اشاره کرده و از دوره هایی که اهالی با حضور بسیارشان به آن رونق می بخشند نیز سخن به میان آورد.

و رودآور همین جا، در کنار روستاییان تویسرکانی به بازخوانی 30 روز به رنگ نور یعنی انتشار تصاویری از تلاوت کلام الهی که به هر جا، رنگ بندگی داده بود پرداخت همزمان با ماه مبارک رمضان نوای دلنشین قرآن کریم بلند و بلندتر می شد و در جای جای کشورمان برگزاری محافل انس با قرآن پررنگتر و در این میان بانوان روستایی نیز با حضور در محافل قرآن به روزه های خود، رنگی نورانی می دهند تا آرامش حقیقی را بیشتر درک کنند.

در این میان استقبال گرم اهالی روستای نجفیه از یک زوج مبلغ شاید بی نظیر بود، از آن رو که با توجه به جمعیت کم روستا، به نظر می رسد، ظرفیت اجرایی طرح های هجرت از سوی زوج مبلغ مهیا نیست، ساک ها را بسته و قصد بازگشت به دیار خود را دارند، اهالی مانع شده و از آن روز تا کنون هفت سالی می شود تابستان ها و ماه های محرم و رمضان در روستا همانند چراغی روشنایی می بخشند.

و در نیمه شعبان و سالروز میلاد خسته امام حسن مجتبی(ع) شاهد مراسم های جشن و ادای نذرهای مختلف در سطح شهرستان بودیم.

در هفته اکرام نیز ، اکرام ایتام در طرح حامی یابی، دل ها را جلایی خاص داد و مدیرکمیته امداد امام خمینی (ره) تویسرکان از توزیع غذای گرم و سرد همزمان با هفته اکرام دراین شهرستان خبر داد و گفت: طرح حامی یابی برای اکرام ایتام نیزدر دست اجراست، طرحی که دل ها را جلا می دهد.

و خدا کند این روزها حسرت شب های قدر را نخوریم، به شب های پر خیر و برکت قدر، شب ضربت خوردن امام اول شیعیان، امام علی(ع) و ندای الغوث و سوگواری تویسرکانی ها به آسمان رفت و دستان پرتمنای عاشقان همنوا با شهدا در نخستین شب قدر.

مردم روزه دار تویسرکانی در شب های قدر با شب زنده داری و قرائت دعاهای مخصوص این شب ها، در سوگ امام اول شیعیان رخت عزا بر تن کردند و اشک ماتم ریختند.

و این شور بندگی تویسرکانی ها در شب بیست و یکم رمضان که غوغا کرد و الهی الفو گفتن ها در این شب.

شب بیست و یکم ماه رمضان، روضه خوان از هر دری سخن گفت، از مظلومیت اول مظلوم عالم، از ضربت خوردن یک امام، از عاشورا و لبان تشنه 72 شهید کربلا، از گلوی بریده 6ماهه و امام حسین(ع)، از غربت امام حسن و امام رضا و زندان کاظم(علیهم السلام) و پهلوی که بین در و دیوار می شکند و اما از سجاده ای که به خون آغشته می شود و باز امان از دل زینب(س).

و حال باید از شب سوم قدر، یعنی شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان شب عشق بندگی و اجابت معبود حرف به ماین آوریم و نجوای معنویت تویسرکانی ها در این شب.

 شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان و سومین شب از شب های پر برکت قدر است، شبی که آسمانیان به زمین چشم دوخته اند و دل های زمینی ها را نورانی می کنند.

روز جهانی قدس پرشعور برگزار شد و همگان به ندای رهبر انقلاب لبیکی جانانه دادند و این اعلام آمادگی روزه داران تویسرکانی برای برگزاری راهپیمایی روز قدس هم در جای خود مثال زدنی بود.

پرداختن به موضوع مهم قدس آن هم هر ساله و در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان می تواند، چراغ امید رهایی را در دل فلسطینی ها روشن نگه دارد و روحیه ایستادگی آنان را بیش از پیش در برابر جنایت حیوان صفتانه رژیم اشغالگر قدس تقویت کند.

و  حضور پر شعور تویسرکانی ها در راهپیمایی روز قدس ی نظیرتر از همیشه بود، همه آمدند، در گرما و با شعار مرگ بر اسرائیل

مردم روزه دار تویسرکانی با حضور پر شعور و شور خود در راهپیمایی روز جهانی قدس، با دیگر جنایات وحشیانه رژیم غاصب صهیونیستی را با مشتانی گره کرده محکوم کرده و سکوت مجامع بین المللی و حقوق بشر را در برابر نسل کشی غاصبان فلسطین را خیانت به بشریت دانستند.

و اما این سفره های ساده افطاری تویسرکانی هاست که با سادگی تمام مهربانی را به خانواده هدیه می دهد.

سفره های ساده افطاری، سفره هایی است که با خود رنگ، بو و طعم معنویت را به دور از هر گونه مصرف گرایی، تجمل پسندی و اسراف به همراه دارند.

روزهای پایانی ماه مبارک رمضان است و اما به مدت سه شبمراسم افطاری برای دو هزار و 400 تویسرکانی به همت اوقاف و امور خیریه تویسرکان برگزار شد.

فاطمه زنگنه

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان