آخرین اخبار

26. تير 1395 - 8:49   |   کد مطلب: 23587
یک محقق مذهبی و مشاور خانواده از معضل بزرگی به نام نفوذ بی پرده شبکه های اجتماعی و ماهواره ها در خانواده به عنوان زمینه سازهایی برای رواج بدحجابی در جامعه یاد کرد و گفت: زمانی که چشمان مردان و زنان و دختران و پسران ما به دیدن تصاویری که نباید عادت می کند، دور کردن آن ها از این فضا و هدایت جامعه برای رهایی از بند بی حجابی، عریانی و بی بندباری سخت و سخت تر می شود.

به گزارش خبرنگار رودآور، به همت سایت خبری رودآور میزگردی با عنوان "بررسی چرایی رعایت حجاب و عفاف در جامعه" با حضور جوانان تویسرکانی برگزار شد، میزگرد با مطرح موضوعاتی از جمله؛ چگونه رفتار کردن محجبه ها برای جذب اطرافیان به فرهنگ حجاب و عفاف در جامعه، چالش ها و موانع پیش روی توسعه فرهنگ حجاب، عملکرد سینما در ترویج عفاف و حجاب و عفاف و برخی از علل و ریشه های بدحجابی در جامعه پیش رفت.

سوال از اینجا آغاز شد چرا باید حجاب داشته باشیم، یکی می گفت برای آرامش و دیگری می گفت برای امنیت خود، آن یکی هم برای در امان ماندن از نگاه های که نباید به او شود.

بحث ها داغ و داغتر می شد و مردان و بانوان حضور یافته در میزگرد با راهنمایی و هدایت «مهران اشترانی» محقق مذهبی و مشاور خانواده راه خود را در پیش گرفته بود و آنجا که بحث ها بین مدعوین بالا می گرفت با یک جمع بندی ظرفیانه از سوی این محقق پاسخ های مناسبی ارائه می شد.

مشکلاتی از جمله گران بودن البسه حجاب از جمله چادر به عنوان حجاب برتر و هزینه های بالا برای تهیه این نوع پوشش ها نیز مورد بررسی قرار گرفت، اینکه چه می شود بسیاری از تحصیل کرده ها نیز با تغییر دادن اسم بدحجابی و نام نهادن آن با عناوینی از جمله با کلاس بودن، مدرنیته شدن و یا هماهنگ شدن با موج ایجاد شده در جامعه بر این معضل اجتماعی دامن می زنند نیز جز مسائلی بود که مورد بررسی قرار گرفت.

یکی از مدعوین عنوان کرد که چه می شود برای نهادی همچون خانواده به دلیل اینکه جامعه از آن ساخته می شود، وزارت خانواده تشکیل دهند و نیز تفاوت حجاب و بدحجابی در بین اقشار مختلف با طبقه های مختلف اجتماعی و فرهنگی و قومیتی نیز بررسی شد.

حرف های بی پرده بسیاری نیز رد و بد شد، از جمله اینکه "برخی افراد محجبه با یک غرور خاص خود را برتر از دیگران می بینند" و این موضوع سبب ساز دافعه نسبت به حجاب می شود و یا اینکه برخی افراد بدحجاب می گویند"دل ما که پاک است، سایرین نگاهشان را از ما بردارند!" از جملاتی بود که از سوی مدعوین مختلف ارائه شد.

اینکه چرا برخی چادری ها آرایش کرده و یا حتی با ساپورت در جامعه حضور می یابند نیز مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

«مهران اشترانی» محقق مذهبی و مشاور خانواده در این میزگرد گفت: باید بسیاری از مسائل و عوامل بدحجابی ریشه یابی شود، یکی به دلیل مخالفت با رفتار خانواده و دیگری به اسم مدرنیته بودن، یکی هم به اسم عرف جامعه و شرایط امروزی و یا دیگری برای فرار از یک سری عقده های درونی به سمت بدحجابی کشیده می شود.

وی اظهار کرد: مهم آن است که این مسئله باید به صورت موشکافانه بررسی شود که ریشه بدحجابی کجاست، تنها در این صورت است که می توان راهکارهایی برای حل معضل بدحجابی ارائه داد.

این محقق مذهبی و مشاور خانواده افزود: به طور قطع راهکارهایی در این چند ساله ارائه شده است، اما به نظر می رسد کلی بودن راهکارها برای فرهنگ ها و اجتماعات متفاوت و شعار گونه بودن بسیاری از حرف های زده شده درباره حجاب و عفاف آن هم به صورت مقطعی و بدون توجه به عملی شدن، آن طور که باید اثربخش نبوده و گاهی هم جواب عکس داده است.

اشترانی با بیان اینکه فرهنگ حجاب به خوبی منتقل نشده است، عنوان کرد: پوشش های نامناسب بازیگران در صحنه های واقعی و در اجتماع، دوری از برنامه ریزی های مدون و تنها ارائه و انجام طرح های مقطعی با ناهماهنگی های موجود هر برنامه تدابیری بوده که به درستی اندیشده نشده و اثرگذار نبوده است.

وی تصریح کرد: به طور مثال بنرها و تراکت هایی با عنوان رعایت حجاب اسلامی در برخی دستگاه های اجرایی نصب می شود، اما همین که وارد اداره ای شده و کارمندان بدحجاب و شاید با لحن گفت و گوی نامناسب کارمندان زن و مرد مواجه می شویم، غافل از آنکه این موضوع، اثر سویی بر افراد مراجعه کننده می گذارد.

این محقق و مشاوره خانواده از معضل بزرگی به نام نفوذ بی پرده شبکه های اجتماعی و ماهواره ها در خانواده نیز به عنوان زمینه سازهایی برای رواج بدحجابی در جامعه یاد کرد و گفت: زمانی که چشمان مردان و زنان و دختران و پسران ما به دیدن تصاویری که نباید عادت می کند، دور کردن آن ها از این فضا و هدایت جامعه برای رهایی از بند بی حجابی، عریانی و بی بندباری سخت و سخت تر می شود.

اشترانی تصریح کرد: اینکه گاهی مردان با وجود داشتن حس مالکیت نسبت به همسران خود، از آنان می خواهند که با فلان تیپ و آرایش یا با فلان مدل رنگ مو در محیط های عمومی و اجتماع حضور یابند، نشان می دهد که خود این مردان نیز  دوست دارد زنان مردم را هم این گونه ببیند و این حاصل نفوذ فرهنگ غرب در جامعه ما است.

وی همچنین با انتقاد از صدا و سیما و کم بودن فیلم های مختص به حجاب و عفاف آن هم به صورت ریشه ای و تأثیرگذار، افزود: برنامه های تلویزیونی و سینمایی مناسبی برای مخاطبان مختلف با سلایق متفاوت ساخته نشده است.

این محقق و مشاوره خانواده با اشاره به اینکه غربی ها هم خودشان معتقد به حرف هایی که در بسیاری از برنامه ها و فیلم های ساخته شده خود می زنند، نیستند، گفت: حتی در آلمان زمانی که یک فیلم با محتوای ترویج چند همسری برای بانوان پخش شد، جلوی پخش مجدد آن را گرفتند.

اشترانی در ادامه گفت: بایستی موضوع بدحجابی از سوی کارشناسان، جامعه شناسان و رواشناسان و مشاوران هر منطقه با فرهنگ های متفاوت به صورت جداگانه بررسی شود تا نسخه ارائه راهکارهای رعایت حجاب و عفاف و ترویج آن در جامعه را برای همه به یک صورت پیچیده نشود.

وی با تأکید بر اینکه حجابی که همراه با عفت باشد اصل است و نهادینه می شود، تصریح کرد: همان طور که باید بانوان به این اصل رعایت حیا و عفت دقت داشته باشند مردان جامعه نیز رعایت عفت و بیش از پیش در خود تقویت کنند.

این محقق و مشاوره خانواده عنوان کرد: هر مسئله در جهان هستی قواعد خاص خود را دارد و بندگی خدا هم قواعد خود را، باید باور داشت  دارد و معنویت باطنی و ظاهری محبوبیت می آورد و به دنبال محبوبیت، مقبولیت هم به دست می آید.

فاطمه زنگنه

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان