آخرین اخبار

27. تير 1395 - 15:28   |   کد مطلب: 23608
گاهی آمارها و ارقام ها از کاهش بیکاری در جامعه خبر می دهند و گاهی بالا و پایین شدن میزان آن ها با تفاوت های چشمگیر، به گفته برخی مسئولان کوتاهی در انتقال آمارها به مردم را نشان می دهد، چرا که آمارها با واقعیت ها در تضاد هستند، واقعیت هایی که حاکی از افزایش بیکاری و تورم در جامعه است، این در حالی است که روحانی، رئیس دولت یازدهم گفته بود" ملاک گرانی جیب مردم است نه آمار و ارقام نهادهای دولتی."

به گزارش خبرنگار رودآور، این روزها، گویا یک، دو و یا حتی سه بیکاره بودن در یک خانواده امری عادی، اما پر از درد در جامعه ما شده است.

برای جوانان تحصیل کرده کار نیست، بیکاری شاید به گفته مردم بیداد می کند، حتی برای آنانی که می خواهند با نان کارگری هم روزی حلال کسب کنند به دلیل وجود رکود ساخت و سازهای مسکن کار نیست.

بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری در سال 94 نسبت به سال 93، چهار دهم درصد افزایش یافته است، حسن روحانی رئیس دولت یازدهم در ابتدای شروع به کار خود مدعی شد که ملاک گرانی جیب مردم است نه آمار و ارقام نهادهای دولتی.

روحانی  بعدها نیز بر این موضوع تأکید کرد که «معیار سنجش تورم باز هم جیب مردم است و بنده همچنان قبول دارم که در زمینه گرانی، ارزانی و زندگی ملاک جیب مردم است».

در سالنامه آماری استان همدان مربوط به سال 93 از کاهش بیکاری در جامعه آمارهایی آمده است که تصاویر ذیل گویای آن است و اما آنچه که از میزان اشتغالزایی و یا بیکاری طبق آمارها اعلام می شود با واقعیت یکی نیست، می توان به این واقعیت با یک گزارش میدانی در بین نمایندگان استان همدان و مسئولان و مردم پی پرد.

نرخ بیکاری 8.5 درصدی درهمدان

«افشار» معاون اطلاعات و آمار سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان همدان نیز در این باره گفت: سال 94 نرخ بیکاری در استان همدان هشت و نیم دهم درصد و نرخ مشارکت(نسبت جمعیت فعال، شاغل و بیکار 10 ساله و بیشتر) 36 و هشتم دهم درصد بوده است.

صفایی روابط عمومی این سازمان نیز گفت: تعداد بیکاران استان را باید ازاداره کار بگیرید.

 مدیر کل مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان آماری از تعداد بیکاران همدان اعلام نکرد

در این باره «احمد توصیفیان» مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان در گفت و گو با خبرنگار رودآور، گفت: این گونه آمارها از سوی مرکز آمار ایران به وزارت خانه مربوطه داده می شود و مرجع نهایی مرکز آمار ایران است.

وی اظهار کرد: اگر ما آماری در دست داشتیم به شما اعلام می کردیم!

مفتح: بیکارری در میان تحصیل کرده ها بیشتر است

«محمدمهدی مفتح» نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت و گویی عنوان کرد: موضوع بیکاری واقعیت تلخی است و اقتصاد ما در سطح کشور با این پدیده مواجه هست،  عمق این مطلب را می توان در کلام رهبری دانست آن جا که فرمودند" شرمندگی من از بیکاری جوان کمتر از خودش نیست".

وی با بیان اینکه میانگین بیکاری اعلام شده در سطح تحصیل کرده ها و بیشتر در سنین 25 تا 40 درصد بسیار بالایی است، اظهار کرد: این همه بالا بودن آمار بیکاری ناشی از نبود فرصت شغلی است و اقدمات ما باید برای ایجاد زمینه های اشتغالزایی در راستای تأمین معیشت مردم انجام شود.

نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی افزود: احیاء واحدهای تولیدی تعطیل شده و همراهی بانک ها برای در اختیار قرار دادن سرمایه در گردش به سرمایه گذاران شاید بتواند این معضل را تا حدودی حل کند.

مراجعات مکرر مردم جوایای کار نشان از تفاوت آمارها و واقعیت ها دارد

مفتح عنوان کرد: در جلسات متعدد زمانی که آمارهای اشتغال ایجاد شده در سطح تویسرکان ارائه می شود، به نظر من با واقعیت یکسان نیست، چرا که مراجعات مکرر بیکاران این شهرستان به ویژه جوانان جویای کار نشان از واقعیت تلخ درصد بالای نرخ بیکاری در تویسرکان دارد.

وی با تأکید بر اینکه آمارها باید مطابق با واقعیت باشد، گفت: همان گونه که یک راننده و خلبان برای حرکت دادن خودرو و هواپیما باید اطلاعات صحیحی از اوضاع و شرایط داشته باشند، برنامه ریزان نیز برای ایجاد فرصت های شغلی و طرح ریزی سیاست های کلان نیاز به داشتن آمارهای واقعی و صحیح دارند.

نماینده مردم ملایر در مجلس: بیکاری، مشکلی کشوری است

«محمد کاظمی» نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت و گو با خبرنگار رودآور، گفت: من آمار دقیقی از تعداد بیکاران ندارم، اما باید گفت که بیکاری یک مشکل اجتماعی، عمومی و فراگیر کشوری است و باید سیاست هایی را در پیش بگیریم تا بتوانیم شاهد کاهش این آمار  و ایجاد اشتغال باشیم.

وی اظهار کرد: ایجاد امنیت و آرامش برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی در کشور و به دنبال آن در استان و هماهنگی بین قوا و مسئولان، می تواند زمینه ساز آرامش خاطر و اطمینان دهی به سرمایه گذار برای حفظ سرمایه اش باشد.

در حمایت از سرمایه گذاران کم کاری کردیم/بانک ها دنبال منافع شخصی خود هستند

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی افزود: در این رابطه یعنی  کمک و حمایت از سرمایه گذار داخلی و خارجی بسیار کم کاری داریم و بانک های ما به این مسئله اعتقاد ندارند که باید اشتغال ایجاد شود و دنبال منافع شخصی و مجموعه بانکی خودشان هستند، تا زمانی که شرایط این گونه باشد نمی توان به جایی برسیم.

تعطیلی 60 درصدی واحد های صنعتی استان همدان

کاظمی با بیان اینکه در سطح استان مسئولان و نمایندگان به دنبال فعال کردن واحدهای صنعتی تعطیل شده هستند، عنوان کرد: در مجموع 60 درصد واحدهای تولیدی کشور و به طور قطع در استان تعطیل هستند.

نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی: آمار مشخصی از بیکاری در کشور نیست

«حسن بهرام نیا» نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت و گو با خبرنگار رودآور، گفت: در حال حاضر آمار مشخصی از بیکاری در کشور نیست، برخی آمارها یک عدد را ارائه می دهند برخی دیگر با عددی متفاوت آماری دیگر.

درصد بیکاری در استان همدان چشمگیر است

وی با اشاره به اینکه استان همدان یکی از استانی هایی است که درصد بیکاری در آن رقم چشمگیری دارد و همین طور شهرستان نهاوند از همه چشمگیرتر، اظهار کرد: بهره مندی از تسهیلات و منابع بانکی، سرمایه در گردش ها و پرداخت آن به تولیدکننده ها، فعال کردن واحدهای تولیدی تعطیل شده و ایجاد کارگاه های کوچک می تواند فرصت های شغلی برای رفع بیکاری ایجاد کند.

در کشور با رکود مواجه هستیم

نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی افزود: در کشور با رکود مواجه هستیم و دولت باید کمک بدهد این مشکل با ارائه سیاست هایی از جمله مدیریت در واردات و حمایت از تولیدکنندگان داخلی و کنترل قیمت ها، حل شود.

بهرام نیا گفت: باید سیاست هایی را دولت به کار گیرد تا تولید در کشور بالا رود، رکود پایین بیاید و به همین نسبت معیشت و اشتغال مردم بهتر شود تا  توانمندی و قدرت خرید آنان نیز یشتر شود.

در استان طرح آمایش نداریم

 وی همچنین با بیان اینکه در استان همدان طرح آمایشی نداریم، تصریح کرد: اینکه در هر منطقه و در هر شهرستان باید بر روی چه حوزه ای از جمله کشاورزی، صنعتی و یا گردشگری سرمایه گذاری شود هنوز مشخص نیست، به طوری که طرح آمایشی متناسب با هر منطقه جغرافیایی نداریم.

نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی افزود: این بدان معنا است که هنوز مشخص نکرده ایم که اگر در منطقه ای که مستعدد کشاورزی است، یک کارخانه صنعتی احداث شود یا نشود و بدون طرح آمایش اگر جلو برویم، با احداث کارخانه در آن منطقه به دلیل ایجاد آلودگی، جلوی رشد و نمو محصولات کشاورزی گرفته می شود و ضرر آن بیشتر از نفعش است.

آمار واقعی به مردم منتقل نمی شود/کوتاهی در ارائه آمارها

بهرام نیا در ادامه عنوان کرد: آقایان بنا به هر دلیلی که خودشان می دانند در زمینه بیان آمارها کوتاهی می کنند و آمار واقعی به مردم منتقل نمی شود.

آمار بیکاری محرمانه است!

یک منبع آگاه در تویسرکان در گفت و گو با خبرنگار رودآور، گفت: آمار بیکاری را ما نداریم چرا که آن ها خودشان سرشماری کرده اند و استان دارد، آمار محرمانه است نمی دهند من در جریان هستم.

مردم تویسرکان نیز در گفت و گوهای متعددی از وجود بیکاری در خانواده هایشان سخن ها به میان آوردند.

پذیرش های دانشگاه ها نیازسنجی نشده است

یکی از همشهریان تویسرکانی در گفت و گو با خبرنگار رودآور گفت: من راننده آژانس هستم مدرک تحصیلی دارم اما از آنجا که پذیرش های متناسب با شرایط بیکاری و شناخت از نیاز جامعه به هر شغل نبوده، اکنون بالاجبار در زمینه ای فعالیت دارم که از زمین تا آسمان با مدرک تحصیلی من متفاوت است.

بکارگیری مجدد بازنشسته ها در هر سیتسمی،  فرصت های شغلی را از بین برده

بختیاری که بازنشسته است نیز در گفت و گو با خبرنگار رودآور گفت: بیکاری در جامعه بیداد می کند، اوضاع اقتصادی و رکود هم که به نظر روز به روز بدتر می شود، غم بارتر آنکه گاهی اوقات با روابطی خاص، بازنشسته ها را مجدد بر سر کار می برند، بکاریگیری مجدد بازنشسته ها در هر سیتسمی،  فرصت های شغلی را برای جوانان ما از بین برده است.

وی همچنین اظهار کرد: که پسرش تحصیل کرده و بیکار است.

بالا بودن تعداد افراد بیکار در خانواده های تویسرکانی

شهروند دیگری نیز در گفت و گو با خبرنگار رودآور، از بیکاری پسر و دختر تحصیل کرده خود خبر داد و عنوان کرد: دخترم لیسانس حقوق دارد و پسرم در رشته برق و قدرت تحصیل کرده است، اما اینک شغلی برای آنان نیست.

یکی دیگر از شهروندان تویسرکانی گفت: من یک کارگر هستم و به دلیل رکود ساخت و سازها شغلی ندارم، بماند که سابق بر این در زمستان ها هم با مشل بیکاری دست و پنجه نرم کرده و به سختی نان شب برای خانواده ام تأمین می کنم.

وی عنوان کرد: اگر از هر خانواده تویسرکانی سوال کنید حداقل یک یا دو بیکار در خانواده آنان خواهید یافت، که اگر چنین نبود جمعیت جویای کار مهاجر تویسرکانی به شهرهای بزرگ کشور کاهش می یافت، این در حالی است که جمعیت این شهرستان هر ساله رو به کاهش است.

فاطمه زنگنه

انتهای پیام/

 

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان