آخرین اخبار

16. مرداد 1395 - 11:58   |   کد مطلب: 23932
یک سال چشم انتظاری مردم مناطق محروم برای حضور دانشجویان جهادگر
مسئولان اردوهای جهادی را دریابند/روستاییان: درآمدزایی با امکانات کم را خوب آموختیم
استقبال گرم روستاییان مناطق محروم از جهادگران دانشجو نشان از اشتیاق آنان برای آموختن دارد، آنان توجه می خواهند، توجه ای که به گفته خودشان حتی با حضور مسئولان در روستا و شنیده شدن حرف ها و شاید اقدامی برای رفع مشکلاتشان، امیدبخش زندگی های سختشان شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از رودآور، اردوهای جهادی یکی از بهترین فرصت های استثنایی به گفته دانشجویان برای خود آن ها است، دانشجویان جوانی که در مناطق محروم در روستاهایی همچون روستاهای قلقل و حاجی آباد تویسرکان حضور پیدا می کنند، دردهای آنان را می شنوند، کار کردن با امکانات کم را به آنان می آموزند و خود با لمس کردن مشکلات این مردم رنج دیده، تزکیه نفس می کنند.

اردوهای جهادی چندسالی است که منسجم تر توسط بسیج دانشجویی در سراسر کشور به منظور پاک کردن چهره محرومیت در مناطق محروم برگزار می شود.

امروز ما هم با این جهادگران دانشجویی رهسپار مناطق محروم می شویم، زنگ تفریح است و همه در حیاط مدرسه ای که جهادگران در آن مشغول فعالیت هستند بازی می کنند.

آب بر سر و روی یکدیگر می ریزند و بلند بلند می خندند.

«سعید سعیدی» فرمانده سپاه ناحیه تویسرکان در گفت و گو با خبرنگار رودآور، گفت: دانشجویان با حضور در اردوهای جهادی توانمندی های فردی، اجتماعی و اخلاقی خود را ارتقاء می دهند.

وی اظهار کرد: اردوهای جهادی زمینه ساز شناخت دانشجویان از مشکلات و محرومیت های روستاییان می شود، چرا که نیاز است تا مسئولان آینده این کشور، درک صحیحی از مشکلات اطراف خود داشته باشند.

فرمانده سپاه ناحیه تویسرکان افزود: خودسازی و شناخت کمبودها و امکانات مناطق محروم و حتی ارائه راهکار برای رفع مشکلات روستاییان و انتقال این موارد به مسئولان از اهداف برگزاری اردوهای جهادی است.

«مرتضی اردلان» مسئول دفتر بسیج دانشجویی تویسرکان هم زمانی که وارد کلاس های آموزشی می شود، همه به سویش می آیند و او با لبانی پر از خنده دستان پسربچه های روستایی را به آرامی فشارد، سلامی می دهد و باز هم لبخند.

او درباره اردوهای جهادی می گوید طعم محرومیت در روستاها با یکی دو روز زندگی کردن در کنار آن ها، آن طور که باید و شاید درک نمی شود، اما خود می تواند جرقه های امید و پویایی برای اهالی این مناطق باشد.

وی از برگزاری فعالیت ها و دوره های آموزشی در عرصه های قرآنی، فرهنگی، اعتقادی، اجتماعی و بهداشتی خبر داد و عنوان کرد: در مدارسی که جهادگران دانشجو حضور دارند سعی شده با پوسترهایی با محتوای احادیث و جملات ناب، پخش کلیپ و سرود، فضایی آرام و روح بخش برای کودکان، نوجوانان و جوانان روستایی فراهم شود.

مسئول دفتر بسیج دانشجویی تویسرکان همچنین به برگزاری مسابقات فرهنگی، ورزشی و هنری و فراهم ساختن زمینه پاسخگویی به سوالات و مشاوره بهداشتی زنان خانه دار و دختران با حضور مشاوران و مربیان حوزی در اردوهای جهادی اشاره کرد.

 

 

سوری یکی از مربیان این اردو که آموزش قرآن، علوم قرآنی، احکام و برگزاری کلاس های آموزشی ـ تربیتی چگونگی احترام به والدین و سبک زندگی اسلامی را عهده دار است از استقبال کودکان و نوجوانان روستایی از کلاس های قرآنی سخن به میان می آورد، که چگونه با حفظ کردن قرآن، دوستان خود را هم به حضور در این کلاس ها تشویق می کنند.

وی برای ترغیب قرآن آموزان خود، گاه گاهی آنان را به اردوهای تفریحی می برد و از فضای سبز و زیبای مزارع و باغات برای دادن روحیه ای مضاعف هم بهره می گیرد.

 

خاکسار مشاور خانواده است، او پنج سالی می شود که گروه جهادی بسیج دانشجویی تویسرکان را همراهی می کند، می گوید، شاید سال اول دختران و زنان روستایی استقبال چندانی از مشاوره های ارائه شده نداشتند، اما سال های بعد با به کار بردن توصیه ها داده شده و لمس کردن موفقیت در زندگی خود، بیشتر به سراغ ما می آمدند و حتی برخی از آنان در طول سال تماس های تلفنی برقرار می کنند، گاهی تشکر است و ابراز محبت و گاهی برای مشاوره گرفتن.

وی ابراز امیدورای کرد که این گونه دوره های آموزشی تنها مختص به تابستان نبوده و به صورت مستمر ادامه پیدا کند، چرا که معتقد است آنچه سبب تثبیت آموخته ها می شود آموزش دادن و فراگیری مستمر است.

ناصری مربی قرآن اردوهای جهادی امسال، که در حقیقت باید وی را حجت الاسلام خواند، یک روحانی است، او از جمع صمیمی اهالی روستا می گوید، روستاییانی که نیازمند توجه مسئولان هستند، ناصری در قم زندگی می کند، اما تابستان ها با همسرش در مناطق محروم و همراه با دانشجویان حضور پیدا کرده تا به گفته خودش ادای دین کند.

یکی دیگر از مربیان این دوره های جهادی در گفت و گو با خبرنگار رودآور از تعداد بالای بانوان روستایی برای حضور در کلاس های گلدوزی می گوید، آنجا که آنان برای آموختن حرفه گلدوزی و روبان دوزی حتی زودتر از ساعت شروع کلاس وارد مدرسه می شوند، آموختن حرفه های کوچک با امکانات اندک در روستاها را ضرروتی برای کسب درآمد روستاییانی می داند که در زمستان آنچنان که باید منبع درآمدی ندارند.

«معصومه خانلری»  سه سالی می شود دانشجویان اعزامی به مناطق محروم را همراهی می کند، او از تهیه یک صبحانه خیلی ساده برای افرادی که در کلاس های شرکت می کنند می گوید تا شاید دورهم خوردن این صبحانه های ساده، زمینه را برای بازگو کردن مشکلات روستاییان فراهم کند و آنان راحت تر درد و دل های خود را بیان کنند.

وی عنوان می کند که بسیاری از روستاییان زمانی که در کلاس های آموزشی، همچون روبان دوزی، گلدوزی و خیاطی حضور پیدا می کنند، کم کم بر تجربیاتشان می افزایند تا بتوانند منبع تأمین درآمدی برای خانواده هایشان باشند و این شاید به نوعی تعبیر تحقق اقتصاد مقاومتی است.

یکی از اهالی روستا نیز در گفت و گو با خبرنگار رودآور، می گوید، سه سال پیش که برای نخستین بار جوانان دانشجو به روستای ما آمدند تعداد افراد شرکت کننده در کلاس ها کمتر از الان بود، اما من همان سال نیز در دوره های آموزشی این جهادگران حضور یافتم.

وی می افزاید: امسال از ماه ها قبل در انتظارشان بودیم، تا حرفه ای جدید یاد بگیریم و در روزهای طولانی تابستان و شب های سخت زمستان با انجام کارهایی که آموختیم هم خودمان را سرگرم کرده و هم درآمدی برای خانواده کسب کنیم.

کم کم وقت رفتن فرا می رسد به حیاط مدرسه می رویم، آنجا که گروهی از کودکان مشغول بازی "این توپ توپ شیطونه" هستند، در این بازی نباید بادکنکی که بر روی آن گناهانی همچون دروغ، غیبت و بد حجابی نوشته شده است در دست کودکی بماند، بدین وسیله کودکان با صفات و گناهانی از این دست آشنا می شوند و از آن دوری می کنند.

به گزارش رودآور، استقبال گرم روستاییان مناطق محروم از جهادگران دانشجو نشان از اشتیاق آنان برای آموختن دارد، آنان توجه می خواهند، توجه ای که به گفته خودشان حتی با حضور مسئولان در روستا و شنیده شدن حرف ها و شاید اقدامی برای رفع مشکلاتشان، امیدبخش زندگی های سختشان شود.

 

 

فاطمه زنگنه

انتهای پیام/

 
ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان