آخرین اخبار

16. تير 1398 - 6:06   |   کد مطلب: 23965
ضرورت بها دادن به صنایع سنگ ایران در راستای اقتصاد مقاومتی؛
ردپای چینی ها در دیار باقی!/ چینی هایی که به سنگ قبر هم رحم نمی کنند
در آشفته بازاری که واردات کالاهای چینی بازار ایران را قبضه کرده است، چندسالی می شود که سنگ قبرها هم نشان از محصولات چشم بادامی ها دارد، کشوری که با صادارات سنگ های خود به ایران، به سنگ قبرها هم رحم نکرده است.

به گزارش خبرنگار رودآور، این روزها گویا بازار ایران از لوازم خانگی، برقی و محصولات باغی و زراعی گرفته تا حتی عروسک، دفتر و لپ لپ! در دستان چینی ها است، اما آنچه که حیرت همگان را به خود واداشته و همه را انگشت به دهان! سنگ های خارجی و عمدتا چینی و هندی در بازار ایران است که که چند سالی است بازار را قبضه کرده اند.

جلال و هادی تشکینی دو برادری هستند که در سنگ تراشی تویسرکان فعالیت دارند.

هادی تشکینی می گوید: یک سری سنگ فناوری شده توسط علم نانو و قالب ریزی در اثر فشار و با دانه بندی های فشرده با مخلوطی از پودر سنگ، چسب و رنگ را به عنوان سنگ چینی تحویل بازار ایران دادند که متأسفانه استقبال خیلی خوبی هم از سوی مشتری های ظاهربین و احساساتی داشته است.

وی اظهار کرد: در ایران این نوع از سنگ ها از سال ها قبل به اسم سنگ برزیلی و هندی معرفی و در انواع مختلف و کیفیت های متفاوت عرضه شدند و می توان گفت حتی با دوام هستند.

این سنگ تراش تویسرکانی ادامه می دهد: گرچه می گویند این نوع سنگ ها سه چهار روزه دچار تغییر رنگ می شوند، اما این گونه نیست که به همین راحتی راحتی تغییر رنگ دهند، شکسته شوند و یا اصلا دوام نداشته باشند.

تشکینی عنوان کرد: با این حال سنگ های خارجی به ویژه سنگ های چینی از نظر مرغوبیت و کارایی توان مقابله با سنگ های تویسرکان، سرکان، چایان، شبق و زابل را ندارند، اما چه شده که مسئولان آن طور که باید حمایتی از صنایع سنگ ایرانی نمی کنند خود علامت سوال بزرگی برای همه افرادی است که در این زمینه فعالیت می کنند و خرج و مخارج زندگیشان به واسطه سنگ و سنگ تراشی و امور مرتبط با آن تأمین می شود.

وی با بیان اینکه سنگ های خارجی هیچ گاه از نظر طبیعی بودن و زیبایی کارایی سنگ های ایرانی را ندارند، تصریح کرد: اگر سنگ های طبیعی ساب خوبی بخورند، از نظر دانه بندی و چگالی بالایی که دارند می توانند هم جایگزین سنگ های خارجی شوند و هم آنکه می توان در این حوزه اقتصاد مقاومتی را به معنای واقعی اجرا کرد.

این سنگ تراش تویسرکانی گفت: اقتصادی مقاومتی با شعار، همایش و حرف که محقق نمی شود، این همه شعار بس نیست؟! برخی ها تنها می گویند اقتصاد مقاومتی ولی در عمل هیچ، آیا منظور از اقتصاد مقاومتی واردات سنگ از کشورهای خارجی به ویژه چین است؟!

محصولات چینی، چوب لای چرخ گذاران چرخه تولید صنایع سنگ

تشکینی عنوان کرد: اگر ما از سنگ های با کیفیت کشور خودمان استفاده کنیم، خود این موضوع کمک بزرگی به چرخه تولید صنایع سنگ ایران می شود.

وی با ابراز تأسف از برخی رفتار فعالان عرصه سنگ در داخل کشور، گفت: متأسفانه عده ای از فرصت موردپسند واقع شدن سنگ های خارجی استفاده می کنند یا بهتر بگوییم سوء استفاده می کنند و قورباغه را رنگ کرده به جای قناری می فروشند، زیرساب سنگ های سرکان و نطنز را رنگ می ریزند سپس آن سنگ ها را ساب زده  که دوام بسیار کمی در برابر آفتاب دارند و  به اسم سنگ خارجی روانه بازار می کنند.

جلال تشکینی سنگ تراش دیگر تویسرکانی نیز در گفت و گو با خبرنگار رودآور از کیفیت و قیمت پایین سنگ های چینی و هندی در بازار می گوید و از اینکه قیمت های پایین سنگ های چینی زحمات سنگ تراش های ایرانی را به باد می دهد.

فاطمه زنگنه

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان