آخرین اخبار

23. مرداد 1395 - 9:56   |   کد مطلب: 23983
امروز روستاییان به عنوان یکی از مدافعان اصلی تحقق زیرساخت های اقتصاد مقاومتی در تولید نقش بسزایی دارند و در این میان کنجکاوی های یک روستایی کم سواد در تویسرکان، آن چنان بر تجربیات او افزوده که به عنوان باغدار نمونه در تولید مرغوب ترین گردوی کشور سهیم است.

به گزارش خبرنگار رودآور، با نگاهی به اطراف خود و کمی دقت مشاهده می کنیم که کم نیستند افرادی که سالیان سال با اتکا به نیرو، توان و امکانات محدود، معیشت خود را تأمین می کنند و رزق و روزی را با کار و تلاش از خداوند می خواهند.

در این میان روستاییان که سهم بسیاری در پیشرفت اقتصادی یک شهرستان، استان و حتی کشور دارند، می توانند الگویی موفق در پویایی اقتصاد جامعه برای همگان شوند، از این رو سایت خبری رودآور طبق رسالت خود مبنی بر اطلاع رسانی و ارائه الگوهای موفق اقتصاد مقاومتی هر هفته به معرفی یکی از فعالان این عرصه می پردازد.

مسیر تویسرکان تا روستای کرزان را طی می کنیم، مسیری که برای رسیدن به باغ کشاورز نمونه بخشی از آن خاکی است و دست اندازهای بسیار دارد.

نبی الله جلیلوند باغدار نمونه تویسرکانی است که در باغ به انتظار ما نشسته است، خانواده، دوستان و آشنایان، او را حکمت الله صدا می زنند، نبی الله اسم شناسنامه ای او است.

وقتی که آهسته در میان باغ خود قدم می گذارد مراقبت است تا شاخه ای خم نشود.

حکمت الله از در امان بودن پنج هکتار باغ گردوی خود از سرمازدگی اوایل سال به واسطه بهره مندی از درختان اصلاح شده می گوید، بیش از 95 درصد از باغ او از همین نوع درختان است و مابقی به صورت درختان گردوی غیر اصلاح شده.

خوشه کابلی، چندلر، علی داد و پیوندی انواع درختانی هستند که پس از سرمازدگی شدید باغش در سال های 79 و 80 او را به فکر چاره انداخت تا بیشتر از آن ها استفاده کند، حالا دیگر درختانش پربار هستند.

از آن سال به بعد با تحقیق از روش سرشاخه زنی یا به گفته خودش سربری درختان استفاده می کند تا با واسطه سرمای شدید اوایل بهار دچار خسارت نشوند، گرچه سرمای بی سابقه سال گذشته تا حدودی خسارت به باغ او زد اما نه به اندازه باغات دیگری که از درختان اصلاح شده بهره مند نبودند.

واژه "کنجکاوی" بارها از زبانش بیرون آمد، آنجا که در حین مسافرت در اتوبوس متوجه گردوی مرغوبی در دستان یکی از مسافران می شود و از این شهر به آن شهر به دنبال دانه خشک آن می رود تا با هزینه کردن 70 هزار تومان تنها برای یک دانه خشک شده گردو به تولید نهال و پیوند زدن آن با درختان گردوی خود بپردازد تا در نهایت مقاومت و مرغوبیت محصول خود را بالا ببرد.

در میان باغ از این سو به آن سو می رود، باز کنجکاوی می کند، اگر برگ های درختی زرد رنگ شده باشند، یا شاخه ای خمیده یا حتی تنه درختی به سمتی منحرف شده باشد، با بررسی های بسیار به دنبال چرایی ماجرا می رود، گاهی علت بیماری درخت را استفاده از نوع  یا میزان کود شیمیایی می یابد و گاهی دیگر کرم خراط.

پنج کلاس درس بیشتر نخوانده است اما بسیاری از کشاورزان و باغداران از تجربیات و راهنمایی های او استفاده می کنند، اگر کود جدیدی خریداری کند در ابتدا از آن در بخش کوچکی از زمین خود استفاده کرده تا سازگاری یا ناسازگاری نوع کود را با درختان بررسی کند.

برای انتقال تجربیات خود به دیگران و پرورش و کاشت درختان مقاوم در برابر سرما کم کم متوجه می شود که چه نوع نهالی را پرورش دهد، اکنون در نهالستان گردویش 400 نهال دارد که گاه آن ها را به شهرها و استان های دیگر صادر می کند و گاهی به تویسرکانی ها می فروشد.

از مرغوبیت نوع و جنس خاک و مطلوب بودن آب و هوای تویسرکان برای تولید محصولی گردوی بی رقیب حرف ها به میان می آورد، می گوید کیفیت و آب منطقه عالی است.

گاه شده که بر روی شاخه های برخی از نهال های این باغدار گردو به بار نشسته است.

او نه تنها برای بهره وری بیشتر از باغ همیشه در حال جستجو و تحقیق است و از روش های ابتکاری استفاده می کند بلکه از این نوع نگاه هم برای درختان هلو، سیب، گلابی و آلبالویش استفاده می کند، باز می گوید از روی کنجکاوی زمانی که میوه ای در دست می گیرد آنقدر تمام قسمت های آن را نگاه می کند تا از مرغوب بودن یا نبودن آن مطلع شود و اگر نوع مرغوبی باشد در آن لحظه به هر دری می زند تا نهال میوه را پیدا کرده و با درختان خود پیوند زند و یا به پرورش نهال هایی از آن بپردازد.

حکمت الله درخت گردوی یک ساله که میوه داده است را هم به ما نشان می دهد.

او عاشق باغداری است، در اینجا نفس می کشد و هوای شهر برایش سنگین است و به دنبال بهترین ها برای باغ خود، گردوهایش از نوع کاغذی است و به راحتی شکسته می شوند، اصطلاحات کشاورزی را به خوبی بیان می کند اصطلاحاتی که گاه در تحصیلات دانشگاهی عنوان می شوند.

می گوید کشاورزی و باغداری این گونه نیست که یک شبه ره صد ساله را رفت، بلکه صبر می خواهد و علاقه، عمده فعالیت ها را خودش انجام می دهد با این حال دو دختر و سه پسر و ویژه تر همسرش هم او را همراهی می کنند.

از صبرش برای به ثمر رسیدن درختانی که سرشاخه زنی کرده و پیونده زده هم حرف ها بسیار گفت، آنجا که با دقت بخشی از شاخه ها را بریده و با یک شاخه ای دیگر از درختی مرغوبت تر پیوند می زند.

چندسالی است برای ذخیره سازی آب، استخری در وسط باغ ساخته است، می گوید در طول دو سه سال و هر بار نیم متر به ارتفاع استخر اضافه کردم تا به شکل فعلی برسد و با بکارگیری بلوک در همان سال اول از استخر برای تأمین آب باغ بهره بردم.

او از سال های قبل و از خودکفایی بیشترش می گوید، سال هایی که گاو و گوسفند و مرغ و خروس هم داشتند و هنگام صرف صبحانه به جز قند همه موادغذایی موجود در سفره حاصل دسترنج خودشان بود.

حکمت الله علاوه بر باغداری همزمان مدتی نیز قصاب روستا بوده است، از این رو زمانی که یکی از گاوهایش به واسطه خوردن کودشیمیایی بیهوش می شود، او را به اصطلاح جراحی می کند و تمام مواد سمی را از شکم گاو بیرون می کشد، برای بخیه زدن قسمت های بریده شده از بدن گاو بلافاصله یکی از اقوام خود که دکتر است را تلفنی مطلع می کند و دکتر به موقع رسیده و ادامه کار را انجام می دهد.

گاو همچنان بیهوش است و اطرافیان به حکمت الله می گویند دیگر این حیوان برای تو زنده نمی ماند، اما او امیدوار است و شب هنگام مشاهده می کند که گاوی که تا مرز مردن رفته بود، به هوش آمده و حتی پس از این واقعه نیز چهار گوساله متولد می کند.

این باغدار نمونه می گوید، یک روستایی افتخارش بر این است که دستش را بر روی زانو می گذارد و یاعلی گویان بر می خیزد.

حرف از اقتصاد مقاومتی که به میان می آید اطلاعاتی درباره باغداری و نحوه بهره وری می دهد که گویا سالیان سال در این زمینه تحقیق کرده است در حقیقت تجربیات موفق خود را راه حلی برای تحقق اقتصاد مقاومتی می داند، تجربیاتی که به واسطه آن حالا او را مدافع این راه کرده است.

از نثار جان خود برای انقلاب می گوید و از اینکه در هر لحظه و هر زمان که بتواند به هر طریقی از نظام دفاع می کند، او امروز را روز عمل می داند و می گوید رفتن به سمت تولید بیشتر خود توجه به اقتصاد روستا و سپس اقتصاد شهرستان و کشور است، اقتصادی که بخشی از آینده آن نیازمند توجه به منابع آبی و استفاده از روش های مناسب برای تأمین آب است.

صدای پیامکی سبب می شود دست به جیب شود، گوشی خود را بیرون می آورد، پیامک را خوانده و با لبخندی ادامه می دهد، گرچه با گوشی همراه از حال اقوام و آشنایان مطلع می شویم اما دیدار چهره به چهره را بیشتر می پسندم و خودم را با این وسایل سرگرم نمی کنم.

حکمت الله تاکنون از تسهیلاتی هیچ دستگاه و مرکزی به دلیل بالا بودن سودهای بانکی استفاده نکرده است، هرچند اداره باغ و زمینش برایش سخت است و زحمت بسیار دارد اما دریافت تسهیلات بانکی با شرایط کنونی برایش سخت تر است.

برنامه آینده این باغدار نمونه ایجاد تاکستان در چهار هکتار زمین است، اقدامات اولیه را انجام داده، می خواهد از داربست و شیوه آبیاری قطره ای برای ایجاد تاکستانش استفاده کند تا محصولش از گزند حیوانات، سرما و نیز کم آبی در امان باشد، آنقدر مصمم برای این کار است که زمین مورد نظر را آماده ساخته و منتظر تسهیلات بانکی نمانده است، حتی اگر موفق هم نشود که وامی بگیرد کم کم این تاکستان را تا سال آینده ایجاد می کند.

آلبالوهای چیده شده اش ترش و با مزه است و ما را به خوردن آن تشویق می کند.

وقت رفتن که فرا می رسد دستی تکان می دهد و ما را برای زمان چیدن گردوها و بادم ها دعوت می کند و من در هنگام بازگشت با خود می اندیشم که چه باید انجام داد تا تجربیات موفق این باغدار نمونه در احتیار سایر باغداران قرار بگیرد تا آنان نیز با بهره مندی از شیوه ها و روش های این باغدار محصولات بیشتری تولید کنند و راه های مواجه با سرمازدگی باغات را به صورت تجربی بیاموزند.

به گزارش رودآور، سرمای بی سابقه پنجم اردیبهشت ماه سال گذشته در حدود 120 میلیارد تومان به باغات تویسرکان خسارت وارد کرد، سرمایی که کمتر به باغاتی که در آن درختان اصلاح شده و انواع مرغوب تر وجود داشت، ضرر رساند.

فاطمه زنگنه

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه‌ها

سلام و خسته نباشید ممنون از سایتتون می خواستم بدانم چگونه می شود با این باغدار نمونه ارتباط داشته باشیم و از تجربیات ایشون استفاده کرد با تشکر
با سلام برای خرید نهال از این کشاورز نمونه چگونه باید اقدام کرد با تشکر
باسلام من چن تا نهال گردومیخوام لطفابااین شماره تماس بگیرین09179218574
با سلام وخسته نباشید گزارشتون در مورد باغدار نمونه آقای نبی الله جلیلوند خیلی مفید و کامل بود برای ما که نیاز به استفاده از تجربه این عزیزان داریم آیا راه ارتباطی هست؟ که بتوانیم ازشون مشاوره بگیریم. همراه 09189003672 با تشکر

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان