آخرین اخبار

28. مرداد 1395 - 21:30   |   کد مطلب: 24054
عصر امروز یک تانکر حمل سوخت در پمپ بنزین محور تویسرکان ـ کنگاور به طور کامل در آتش سوخت.

به گزارش خبرنگار رودآور، عصر روز گذشته ساعت 19 و 28 تماسی مبنی بر آتش سوزی در یکی از جایگاه های سوخت تویسرکان(پمپ بنزین محور تویسرکان ـ کنگاور) با خبرنگار رودآور گرفته می شود، خبرنگار رودآور، پنج دقیقه بعد بلافاصله در محل حاضر می شود.

به گفته شاهدان عینی آتش سوزی هنگام تخلیه تانکر بنزین در حدود ساعت 19 و 20 دقیقه رخ داده بود.

دود غلیظی به آسمان قد کشیده است و هر لحظه به جمعیت اطراف افزوده می شود و تعدادی از این افراد با موبایل های خود حتی برای فیلم گرفتن به محل آتش سوزی نزدیک کمی شوند.

خودروهای آتش نشانی هم بین ساعت 19 و 27 دقیقه تا 19 و 35 دقیقه به محل رسیدند، تعدادی از آنان با لباس شخصی آمده بودند، برخی دیگر از نیروهای خدماتی شهرداری بودند، هدر رفتن آب از بخش هایی از لوله ها و یا جدا شدن لوله از تانکر آب خودروی آتش نشانی، نشان از فرسوگی برخی از وسایل داشت.

کمی آن طرف تر راننده تانکر در حال سوختن بر زمینی نشسته، رنگ پریده، مبهوت، نای حرف زدن هم ندارد و اطرافیان او را آرام می کنند و می گویند جان خودت سالم باشد تانکر ارزشی ندارند، اما او هر لحظه حالش بدتر می شود، به طوری که برای دور ساختن او از محل حادثه زیرشانه هایش را می گیرند.

ساعت نزدیک 19 و 45 دقیقه با کمک برخی از نیروهای محیط زیست، راهور و بسیج مردم از اطراف متفرق می شوند اما از همان حوالی باز دور نمی شوند.آب دو تانکر تمام شده و هنوز شعله های آتش شعله ور است.

در آن طرف تر یکی از کارکنان جایگاه سوخت که در حین تخلیه سوخت در محل حاضر بوده سراسیمه و مضرب نزدیک می شود، بخشی از شلوار و پایش سوخته و از شدت هیجان و گرما عرق کرده و صورتش برافروخته است.

  می گوید با یکی از دوستانش مشغول تخلیه سوخت از تانکر بودند، بوده که نمی داند چگونه به طور ناگهانی جرقه ای در شلنگ انتقال سوخت زده می شود و آتش می گیرد و سپس آتش هر لحظه شعله ورتر می شود.

صابر یکی دیگر از افرادی است که در این جایگاه سوخت کار می کند او هم گفت: شلنگ در دست حمید بود نمی دانیم چه شد که یک باره آتشی ایجاد و شعله ور شد و آتش نشانان به نظرم 10 دقیقه بعد از تماس ما رسیدند.

عبدالمالکی یکی از محیط بانان تویسرکانی که به همراه چند تن از همکاران خود در محل حاضر هستند تماس های خروجی گوشی همراه خود را نشان می دهد و می گوید دقت کنید 19 و 37 دقیقه با مرکز فوریت های تویسرکان تماس گرفته ایم اما آنان می گویند که هر دو تا آمبولانس به مأموریت رفته اند.

در این بین سوری یکی از همشهریان تویسرکانی هم که شاهد ماجرا بوده می گوید: امکانات کم این گونه ناهماهنگی ها را هم به دنبال دارد و بیشتر آتش نشانان امنیت نداشتند چرا که لباس فرم مناسبی ندارند و اگر زودتر می آمدند و از همان ابتدا از کف استفاده می کردند شاید آتش هم اینک خاموش شده بود، اگر دقت کندی از بخش های مختلف این لوله ها آب و کف بیرون می زند.

برق جایگاه سوخت را از همان ابتدا قطع کرده اند و فردی فریاد زنان می گوید از کنار ستون های برق فاصله بگیرید مبدا بر اثر ذوب شدن بر روی سرتان بیافتد و اما باز عده ای برای عکس گرفتن خود را به شعله های آتش نزدیک می کردند.

مهدی ایزدیار از نیروهای خدماتی شهرداری تویسرکان نیز که از ابتدا در محل حادثه حضور داشته است می گوید الان ساعت 20 است و هنوز درخواست کمکی که از آتش نشانی های فرسفج و سرکان داشته ایم اجابت نشده و آنان هنوز نیامده اند.

خدابخشی مسئول جایگاه جایگاه اختصاصی المهدی نیز در گفت و گو با خبرنگار رودآور می گوید: در این گونه مسائل مدیریت بحران باید پا به کار شود این حادثه، واقعا یک جرقه است، فردا  روزی شاید نوبت جایگاه سوخت من شود، آیا در این شهر نباید آتش نشانی پودر لازم را برای اطفاء حریق داشته باشد؟!

وی اظهار کرد: به طور قطع اصطحکاک و دیگر عوامل در حین حرکت خودروهای حامل سوخت سبب می شود شلنگ های تخلیه که پلاستیکی هستند گاهی دچار جرقه شوند و آتش سوزی راه بیافتد، ولی باید این اوضاع را مدیریت کرد.

خدابخشی می افزاید: حالا که این اتفاق رخ داده، باید سریع جلوی گستردگی آتش را گرفته شود، نگاه کنید مردم هم حتی به نزدیکی شعله های آتش می روند و عکس و فیلم می گیرند، اگر به یک باره انفجاری رخ دهد چه می شود؟!

حالا دیگر ساعت 20 و سه دقیقه شده و فردی با بلندگو می گوید از محل فاصله بگیرید احتمال انفجار مخزن وجود دارد.

صفر بصیری مسئول جایگاه سوخت هم که سمندش طعمه حریق شده است می گوید، خودروی من زیر درختی در 20 تا 25 متری تانکری که بنزین را تخلیه می کرد  بود که این گونه در آتش سوخت، وی از حضور آتش نشانان برای خاموش کردن آتش تشکر کرد.

ساعت 20 و چهار دقیقه آتش نشانی سرکان از راه می رسد اما اکنون آتش خاموش شده است و آتش نشانان بیشتر تانکر حمل سوخت را به طور کامل خنک می کنند تا مبدا دوباره شعله ور شود.

الوندی یکی از شاهدان عینی نیز می گوید: این حادثه نشان می دهد که شهرداری هنوز بودجه کافی برای تأمین امکانات ندارد، درست است که شاید این اتفاقات به سال هم شده رخ ندهد اما باید پیشگیری کرد شاید به یک باره اتفاقی بدتر از این رخ می داد، آیا نباید مدیریتی صحیح برای کنترل اوضاع صورت گیرد؟!

وی اظهار می کند: محل مدیریت بحران شهرستان را که به ستاد ادعیه داده اند، اگر خدایی ناکرده زلزله ای رخ دهد، باید در مکان مدیریت بحران بنشینند و تنها دعا کنند تا همه چیز را درست کنند؟، خدا می گوید از تو حرکت . آیا ما نباید حرکتی از خودمان داشته باشیم، مگر محل مدیریت بحران جایگاهی برای ستاد ادعیه باید باشد؟!

در حدود ساعت 20  بخشدار و شهردار هم از راه می رسند و ساعت 20 و 17 دقیقه فرماندار.

صدایی به گوش می رسد و می گوید آمپولانس آمد و ساعت 20 و 20 دقیقه را نشان می دهد، نزدیک آمپولانس که می شویم درب را می بندند و به سختی اجازه عکس گرفتن می دهند.

کمی آن طرف تر یک نفر می گوید: امروز نیروهای مرکز فوریت های پزشکی خسته اند، مأموریت های پست شر هم بسیاری داشتند و این ها هم قبل از حضور در این محل در مأموریت بودند.

ساعت 20 و 40 دقیقه آتش به طور کامل مهار می شود، آتشی که بخشی از جایگاه و زمین های اطراف هم تا حدود اندکی سوزاند.

خبرنگار رودآور با پیگیری های انجام شده متوجه شد که در حدود 16 نفر از پرسنل بیمارستان تویسرکان در همان دقایق اولیه شنیدن خبر حادثه بلافاصله در اورژانس بیمارستان حاضر می شوند و خوشبختانه با مصدومی روبرو نمی شوند و دو مصدوم حادثه؛ حمید اروندی و محسن بیات که به بیمارستان انتقال یافته اند به صورت سرپایی مداوا شدند.

طبق تماسی که با 115 گرفته شد، آقای خزایی از مکالمات ضبط شده و مأموریت های آنان قبل از اعلام حادثه آتش سوزی در پمپ بنزین خبر داد و گفت: هر دو آمبولانس این مرکز در زمان اطلاع یافتن از آتش سوزی در مأموریت بودند و بی تردید اگر این گونه نبود در کمترین زمان در محل حادثه حاضر می شدند.

طبق شواهد موجود امکانات محدود مرکز فوریت های پزشکی و رفتن آنان به مأموریت برای یاری رساندن به دیگر همشهریان تویسرکانی سبب تأخیر آنان در محل حادثه شد.

محمدخدابخشی مسئول آتش نشانی تویسرکان نیز در گفت و گو با خبرنگار رودآور می گوید: این حادثه ساعت 19 و 24 دقیقه به ایستگاه مرکزی آتش نشانی تویسرکان اطلاع داده شد که تانکر حمل سوخت واقع در جایگاه دچار حریق شده و بلافاصله آتش نشانان هر دو ایستگاه به محل اعزام و از شیفت استراحت هم استفاده می شود.

وی با بیان اینکه با همکاری نیروهای خدمات شهری در کمتر از دو ساعت تانکر دچار حریق شده خاموش می شود، اظهار کرد: علت حادثه در دست بررسی است و باید کارشناسان موضوع را به صورت کامل موشکافی کنند تا علت مشخص شود.

مسئول آتش نشانی تویسرکان افزود: برای خاموش کردن این حریق، از 12 نفر نیروی آتش نشانی و 20 نفر از عوامل خدمات شهری و نیز کمک های مردمی استفاده شد.

خدابخشی تأکید کرد: کف و آب استفاده شده درحجم بالایی بود تا به موقع تانکر در حال سوختن خاموش شود و اگر به زدوی خنک نمی شد به دلیل مخازن در اطراف این محل معلوم نبود که چه خسارت جبران ناپذیری وارد می شد.

وی عنوان کرد: بنده به شخصه با نیروهای در حال استراحت تک به تک تماس گرفتم تا هرچه سریعتر در محل حضور یابند.

به گفته شهروندان تویسرکانی کمبود امکانات و خودروهای مرکز فوریت های پزشکی برای اینکه بتوانند در همزمانی حوادث پاسخگوی همه جانبه باشند و نیز نبود بودجه کافی برای خرید دستگاه های مورد نیاز آتش نشانی از عواملی بود که سبب ناراحتی آنان شد و آنان از مسئولان خواستند تا همتی داشته و برای روزهای بحرانی همیشه آماده باشند.

به گزارش رودآور، اما آنچه که بیشتر گلایه های مردمی را به دنبال داشت و حتی در شبکه های احتماعی هم عنوان شد آن است که چرا ساختمان ستاد بحران در دستان ستاد ادعیه قرار دارد؟ ستاد ادعیه ای که به گفته سرپرست اداره تبیلغات اسلامی تویسرکان مجوز ندارد و این علامت سوال بزرگی است که هنوز پاسخ روشنی برای آن داده نشده! امید است که مسئولان پاسخگوی افکار عمومی باشند.

فاطمه زنگنه

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان