آخرین اخبار

1. مهر 1395 - 23:59   |   کد مطلب: 24306
تعارض ارائه آمار از سوی یک سمن محیط زیستی با ارقام مطرح شده از سوی مسئولان سبب شد تا حمایت از اهالی روستاها و مسئله حفاظت از محیط زیست به حاشیه رود.

به گزارش خبرنگار رودآور، عصر امروز نشست توان افزایی و ظرفیت سازی جوامع محلی حاشیه مناطق حفاظت شده استان در منطقه حفاظت شده خانگرمرز تویسرکان با حضور مسئولان و مدیران ملی و استانی برگزار شد، نشستی که به نظر می رسید کمتر حرف از سیاست به میان بیاید و امید بر آن بود دغدغه های مردم نیز بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

سخنرانان نشست، «حبیب مومیوند» فرماندار تویسرکان، «محمدی» مدیر کل محیط زیست استان همدان، «محمدابراهیم الهی تبار» معاون سیاسی امنیتی استاندار همدان، مغازه ای نماینده سمن های محیط زیست استان همدان، «قیاسی» رئیس اداره دامپزشکی تویسرکان، «محمدمهدی مفتح» نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی، سخنرانی دوباره فرماندار، «شهربانو امانی» مشاور امور بانوان سازمان محیط زیست، «عراقی» معاون عمرانی استاندار، «مهرداد نادری فر» مدیرکل امور اجتماعی استانداری همدان، «محمد درویش» مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط زیست، «سعدی عبدلی» بخشدار تویسرکان بودند و در نهایت مدیران کل میراث فرهنگی و جهادکشاورزی نیز مطالبی را عنوان کردند.

«حبیب مومویند» فرماندار تویسرکان سخنران ابتدایی نشست بود، وی گفت: دایره محیط زیست دایره بزرگی است و آنچه که در دولت مورد نظر است مشارکت و کمک گرفتن از مردم است، این دولت باور دارد که به تنهای و با تعداد اندک نیروی انسانی و با اعتبارات محدود، امکان رفع موانع و مشکلات در این بخش ها را ندارد و اعتقاد دولت بر این است از سازمان های مردم نهاد استفاده کند.

«محمدرضا محمدی» مدیر کل حفاظت محیط زیست استان همدان نیز گفت: خانگرمرز ویترین مناطق حفاظت شده استان همدان است، در این راستا برای جلب مشارکت جوامع ملی پروژه ای که سمن های محیطی زیستی همدان انجام داده اند و با رویکرد جدید سازمان مطابقت دارد انجام شده است.

وی اظهار کرد: به دنبال آن هستیم در راستای جلب مشارکت جوامع ملی از ظرفیت های سمن های زیست محیطی استان استفاده کنیم و برای نمونه در کمتر از دو ماه، 20 کارگاه آموزشی در راستای جلب مشارکت مردمی برای حفظ منطقه خانگرمرز برگزار کردیم که به طور عمده مطالبات و پیشنهادت مردم است تا به درخواست های آن ها توجه شود و آنان تعلق خاطری به حفظ محیط زیست و منطقه خانگرمرز داشته باشند.

«محمدابراهیم الهی تبار» معاون سیاسی امنیتی استاندار همدان هم به عنوان سخنران سوم نشست، گفت: توسعه در کنار محیط زیست سالم شکل می گیرد و اگر در این راه مشارکت مردمی نباشد اقدامات ما عقیم می ماند.

حالا دیگر نوبتی هم که باشد به سخنرانی «بابک مغازه ای» مدیر پروژه توانمندسازی و ظرفیت سازی جامعه ملی منطقه حفاظت شده خانگرمرز رسید، وی در ابتدای سخنرانی خود تأکید کرد که گزارش ارائه شده حرف خود اهالی روستاها است.

مغازه ای با بیان فرایند اجرای پروژه گفت: فرآیند پروژه شامل طراحی و تصویب پروژه، شناسایی روستاهای هدف و مذاکره با دهیاران، طراحی محتوا و روش اجرای کارگاه های هم اندیشی، برگزاری کارگاه ها و کار میدانی و جمع بندی نتایج به دست آمده و ارائه گزارش است.

مغازه ای به چالش ها و مطالبات روستاییان در حوزه های مختلف اشاره کرد و افزود: این چالش ها و مطالبات در چهار حوزه آب، کشاورزی و زمین، دام و سایر موارد بررسی شد و لایروبی قنات ها، بهبود سیستم انتقال آب، ساماندهی آب های سطحی، افزایش آبشخورها برای دام و وحوش را برخی از چالش های پیش روی در حوزه آب عنوان کرد.

وی اظهار کرد: در بخش کشاورزی و زمین چالش های راه های روستایی، عدم رسیدگی و بذر باشی مراتع، عدم شفاف سازی در سند زمین ها، تخریب زمین های زراعی توسط وحوش به ویژه گراز، عدم پرداخت یارانه سم و کود، کمبود ذخیره علوفه و عدم برآورد علوفه مصرفی، وابستگی زیاد معیشت مردم به دام و چالش های موجود در واکسیناسیون از جمله کیفیت واکسن  ها، زمان انجام نحوه تزریق و در نتیجه مرگ و میر بالای بره ها همه و همه برخی از مشکلات و مطالبات مردم روستاهای اطراف منطقه حفاظت شده خانگرمرز است.

صحبت های مدیر پروژه توانمندسازی و ظرفیت سازی جامعه ملی منطقه حفاظت شده خانگرمرز به اینجا که رسید و ارائه و آمار و ارقام که در تعارض با آمارها و ارقام ارائه شده از سوی مسئولان بود، سبب شد تا برخی از مسئولان حاضر در جلسه از جمله نماینده مردم تویسرکان در مجلس، فرماندار و بخشدار مرکزی و رئیس دامپزشکی تویسرکان اعتراض هایی به آن داشته باشند، به طوری که محمدی مدیر کل محیط زیست استان همدان برای ارائه توضیحاتی مجددا تریبون را به دست گرفت و گفت: این ارائه گزارش به منزله گزارش عملکرد دولت نیست.

در این لحظه فرماندار تویسرکان عنوان کرد: که خبرنگار در جلسه است و به این آمارها استناد می کند و محمدی هم در پاسخ اظهار کرد: خبرنگاران حاضر در جلسه جمع بندی را در انتهای مراسم ارائه می دهند.

کمی بعد قیاسی رئیس اداره دامپزشکی تویسرکان درباره آمار تب برفکی در شهرستان در سال گذشته گفت: تلف شدن تعداد 45 رأس دام از یک کشاورز در یک روستا صحت ندارد، چرا که تعداد مرگ و میر دام ها در سطح شهرستان از 370 هزار رأس دام موجود تنها 46 مورد ثبت شده است.

وی عنوان کرد: میزان واکسن های موجود برای تب برفکی در تویسرکان هم به مقدار کافی بوده است و آمار ارائه شده از سوی این سمن اصلا صحیح نیست.

«محمدمهدی مفتح» نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی نیز که از روستاگردشی ها و گلایه مندی مردم از نحوه برخورد محیط زیست با آنان درباره وجود گرگ ها در تعدادی از روستاها و ضرر رساندن به آنان مطالبی عنوان کرد، ادامه داد که با وجود تمام مشغله کاری خود در بین مردم حضور دارد و مشکلات آنان را از نزدیک با دیگر مسئولان بررسی می کنند.

وی با تأکید بر اینکه باید محیط زیست به گونه ای عمل کند که در خدمت مردم باشد، تصریح کرد: کار محیط زیستی با کار سیاسی کردن همخوانی ندارد و محیط زیست قانون دارد و باید طبق وظایفش عمل کند.

نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی گفت: هر کسی در هر جایگاهی باید حرف از حمایت مردم بزند و  محیط زیست در خدمت مردم است.

مفتح افزود: این کار چه ارتباطی به محیط زیست دارد مگر می خواهیم کار سیاسی با محیط زیست انجام دهیم و امروز فضای همکاری خوبی در شهرستان و استان برقرار است و باید تلاش کنیم که به این هم افزایی افزوده نشود و نباید مسائلی مطرح کنند که مشکلی به مشکلات افزوده شود.

«حبیب مومویند» فرماندار تویسرکان هم پس از مفتح برای دومین بار پشت تریبون حاضر شد و در دفاع از دولت گفت: بیش از 25 سال در حوزه های مختلف شهری و روستایی و آب و دیگر موارد شهرستان فعالیت کرده ام و برای دانستن این آمارها نیاز به 12 میلیون تومان هزینه و مشاور گرفتن و این چیزاها نبود.

وی اظهار کرد: هر اموری متولی دارد و آمارها باید از سوی مدیران آن ها ارائه شود این مسائل و امارهایی که گفته شد و اینکه اصلا صنایع دستی در 6 روستای اطراف خانگرمرز نیست و یک طوری صحنه آرایی کردند که گویی دولت در این شهرستان یک صحرای کربلایی درست کرده، است، که چه شود؟!

فرماندار تویسرکان افزود: ما در کشور قانون داریم،  هر کسی که نمی تواند آمار بدهد، دام و دامپزشکی متولی خاص خود را دارد و تعداد دام های تلف شده بر اثر تب برفکی را اعلام می کند، به طور قطع در اینجا مسئول قند و شکر هم که نمی تواند بیاید در رابطه با دام نظر بدهد! این اقدام سمن محیط زیستی یعنی چی؟ آمار نادرست، این کجایش تحقیق است؟!

مومیوند همچنین گفت: اگر در یک جلسه بود که تنها بحث کارشناسی انجام می شد مشکلی برای بیان این مسائل نبود و موارد یکی یکی بررسی می شد، اما اینکه در یک جلسه ای که مردم و خبرنگاران حضور دارند، یعنی مسئولان را مقابل مردم قرار دادند که چه؟!

وی گفت: من خود یک روستایی هستم و این شیوه گزارش دادن در جمع مردم و نادیده گرفتن زحمات مسئولان با وجود تمام تلاش هایی که صورت گرفته صحیح نیست، چرا که تصور من از سازمان های مردم نهاد دلسوزانی است که کمک کننده دولت برای گره گشایی از کار مردم  هستند.

فرماندار تویسرکان افزود: بر طبق چه اسنادی این آمار ارائه شده؟ ! خانگرمرز یک منطقه ارزشمند و نگینی است که ظرفیت بالایی دارد و تصور بر آن بود جلسه به سمتی هدایت شود تا از مردم برای حفظ این منطقه کمک گرفت ولی ظرفیت خانگرمرز این نیست که بیاییم روستاهای اطراف را تحریک کنیم که قنوات اطراف لایروبی نشده، بروید شورش کنید! اینکه یک جوان دانشگاهی که امور اجرایی انجام نداده و بیاید، بنشیند و متنی تنظیم کند و نماینده مجلس و دولت را زیر سوال ببرد که نمی شود.

در ادامه «شهربانو امانی» مشاور امور بانوان سازمان محیط زیست نیز با تأکید بر اینکه باید از ظرفیت سمن ها استفاده کرد، گفت: گزارشی که ارائه شد، نظراتی بوده که توسط مردم بیان شده و برداشت مسئولان این سمن محیط زیستی بر طبق حرف های اهالی روستاها بوده است.

وی خطاب به تیم محیط زیستی ارائه دهنده گزارش عنوان کرد: آفرین بر شما جوانان عزیزی که ایستادید و گوش دادید.

مشاور امور بانوان سازمان محیط زیست افزود: باید از فردگرایی و انحصار طلبی که فقط خودمان را بالا ببریم، دوری کنیم، چرا که دولتی می تواند تحمل نهادهای مدنی و سمن ها را داشته باشد که قدرتش را به مردم واگذار کند و این دولت هم از مردم قدرت گرفته است و معتقد است سازمان های مردم نهاد بازوان آن ها هستند.

امانی با بیان اینکه باید قدر رأی مردم را بدانیم و فرصت ایجاد شده توسط سمن ها را مغتنم بشماریم، تأکید کرد: از رسانه ها انتظار داریم حتما گزارش های آماری را از مسئولان متولی طلب کنند.

«محمودرضا عراقی» معاون عمرانی استاندار همدان نیز در ادامه جلسه عنوان کرد: تقویت نهادهای اجتماعی از اولویت های کاری ما است.

«محمد درویش» مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط زیست هم به عنوان یکی دیگر از سخنران جلسه گفت: اگر بخواهیم محیط زیست حفظ شود باید به دور از نگاه های سیاسی از سازمان های مردم نهاد و سمن ها حمایت کرده و آن ها را تقویت کنیم.

وی اظهار کرد: مردم سرمایه های اجتماعی هستند و توانمندسازی آنان برای همکاری در حوزه های مختلف به ویژه در امور محیط زیست از جمله احیای بسیاری از تالاب ها مؤثر بوده است.

مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: باید مسئولان به گونه ای رفتار کنند تا ملاحظات محیط زیستی در برابر ملاحظات اجتماعی قرار نگیرد ،چرا که همه باید در کنار هم باشیم تا پیشرفت کنیم.

به گزارش خبرنگار رودآور، اینکه چه مقدار از آمار ارائه شده صحیح است یا نیست یک طرف ماجراست، طرف دیگر و اصلی ماجرا مردم هستند که مطالبات، خواسته ها و انتظاراتی از مسئولان دارند، شاید اگر کشاورزی با مشکل بی آبی و تأمین معیشت زن و فرزندان خود روبرو باشد، حفظ محیط زیست برای او به اولویت های سوم و چهارم زندگی اش تبدیل شود.

بی تردید فرهنگ سازی برای جلب حمایت های مردم در حفاظت از محیط زیست زمانی به نتیجه مطلوب می رسد که توجه به زندگی روزمره روستاییان نیز به حداکثر خود برسد و آنان از نظر خرج و مخارج زندگی، امکانات رفاهی و تأمین منابع مالی، آبی و خاکی با مشکلات کمتری روبرو باشند.

فاطمه زنگنه

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان