آخرین اخبار

2. آذر 1395 - 10:44   |   کد مطلب: 25312
نگاهی به 17 گزارش منتشرشده درباره فعالیت های سازندگی بسیج در تویسرکان
رد پای بسیج؛ درایجاد اشتغال/بسیجیان؛ مدافعان اقتصاد مقاومتی
همه ما کم و پیش از فعالیت های اقتصاد مقاومتی بسیج مطلع هستیم، فعالیت هایی که آنان با لبیک به رهبر انقلاب در راستای پویایی اقتصاد کشور انجام می دهند و بارها و بارها شاهد حمایت بسیج سازندگی از اقشار مختلف مردم در قالب ارائه تسهیلات و مشاوره های کلان بوده ایم.

امروز روستاییان به عنوان یکی از مدافعان اصلی تحقق زیرساخت های اقتصاد مقاومتی در تولید نقش بسزایی دارند و در این میان کنجکاوی های یک روستایی کم سواد در تویسرکان، آن چنان بر تجربیات او افزوده که به عنوان باغدار نمونه در تولید مرغوب ترین گردوی کشور سهیم است.

به گزارش خبرنگار رودآور، با نگاهی به اطراف خود و کمی دقت مشاهده می کنیم که کم نیستند افرادی که سالیان سال با اتکا به نیرو، توان و امکانات محدود، معیشت خود را تأمین می کنند و رزق و روزی را با کار و تلاش از خداوند می خواهند.

در این میان روستاییان که سهم بسیاری در پیشرفت اقتصادی یک شهرستان، استان و حتی کشور دارند، می توانند الگویی موفق در پویایی اقتصاد جامعه برای همگان شوند، از این رو سایت خبری رودآور طبق رسالت خود مبنی بر اطلاع رسانی و ارائه الگوهای موفق اقتصاد مقاومتی هر هفته به معرفی یکی از فعالان این عرصه می پردازد.

مسیر تویسرکان تا روستای کرزان را طی می کنیم، مسیری که برای رسیدن به باغ کشاورز نمونه بخشی از آن خاکی است و دست اندازهای بسیار دارد.

نبی الله جلیلوند باغدار نمونه تویسرکانی است که در باغ به انتظار ما نشسته است، خانواده، دوستان و آشنایان، او را حکمت الله صدا می زنند، نبی الله اسم شناسنامه ای او است.

وقتی که آهسته در میان باغ خود قدم می گذارد مراقبت است تا شاخه ای خم نشود.

حکمت الله از در امان بودن پنج هکتار باغ گردوی خود از سرمازدگی اوایل سال به واسطه بهره مندی از درختان اصلاح شده می گوید، بیش از 95 درصد از باغ او از همین نوع درختان است و مابقی به صورت درختان گردوی غیر اصلاح شده.

خوشه کابلی، چندلر، علی داد و پیوندی انواع درختانی هستند که پس از سرمازدگی شدید باغش در سال های 79 و 80 او را به فکر چاره انداخت تا بیشتر از آن ها استفاده کند، حالا دیگر درختانش پربار هستند.

از آن سال به بعد با تحقیق از روش سرشاخه زنی یا به گفته خودش سربری درختان استفاده می کند تا با واسطه سرمای شدید اوایل بهار دچار خسارت نشوند، گرچه سرمای بی سابقه سال گذشته تا حدودی خسارت به باغ او زد اما نه به اندازه باغات دیگری که از درختان اصلاح شده بهره مند نبودند.

واژه "کنجکاوی" بارها از زبانش بیرون آمد، آنجا که در حین مسافرت در اتوبوس متوجه گردوی مرغوبی در دستان یکی از مسافران می شود و از این شهر به آن شهر به دنبال دانه خشک آن می رود تا با هزینه کردن 70 هزار تومان تنها برای یک دانه خشک شده گردو به تولید نهال و پیوند زدن آن با درختان گردوی خود بپردازد تا در نهایت مقاومت و مرغوبیت محصول خود را بالا ببرد.

در میان باغ از این سو به آن سو می رود، باز کنجکاوی می کند، اگر برگ های درختی زرد رنگ شده باشند، یا شاخه ای خمیده یا حتی تنه درختی به سمتی منحرف شده باشد، با بررسی های بسیار به دنبال چرایی ماجرا می رود، گاهی علت بیماری درخت را استفاده از نوع  یا میزان کود شیمیایی می یابد و گاهی دیگر کرم خراط.

پنج کلاس درس بیشتر نخوانده است اما بسیاری از کشاورزان و باغداران از تجربیات و راهنمایی های او استفاده می کنند، اگر کود جدیدی خریداری کند در ابتدا از آن در بخش کوچکی از زمین خود استفاده کرده تا سازگاری یا ناسازگاری نوع کود را با درختان بررسی کند.

برای انتقال تجربیات خود به دیگران و پرورش و کاشت درختان مقاوم در برابر سرما کم کم متوجه می شود که چه نوع نهالی را پرورش دهد، اکنون در نهالستان گردویش 400 نهال دارد که گاه آن ها را به شهرها و استان های دیگر صادر می کند و گاهی به تویسرکانی ها می فروشد.

از مرغوبیت نوع و جنس خاک و مطلوب بودن آب و هوای تویسرکان برای تولید محصولی گردوی بی رقیب حرف ها به میان می آورد، می گوید کیفیت و آب منطقه عالی است.

گاه شده که بر روی شاخه های برخی از نهال های این باغدار گردو به بار نشسته است.

او نه تنها برای بهره وری بیشتر از باغ همیشه در حال جستجو و تحقیق است و از روش های ابتکاری استفاده می کند بلکه از این نوع نگاه هم برای درختان هلو، سیب، گلابی و آلبالویش استفاده می کند، باز می گوید از روی کنجکاوی زمانی که میوه ای در دست می گیرد آنقدر تمام قسمت های آن را نگاه می کند تا از مرغوب بودن یا نبودن آن مطلع شود و اگر نوع مرغوبی باشد در آن لحظه به هر دری می زند تا نهال میوه را پیدا کرده و با درختان خود پیوند زند و یا به پرورش نهال هایی از آن بپردازد.

حکمت الله درخت گردوی یک ساله که میوه داده است را هم به ما نشان می دهد.

او عاشق باغداری است، در اینجا نفس می کشد و هوای شهر برایش سنگین است و به دنبال بهترین ها برای باغ خود، گردوهایش از نوع کاغذی است و به راحتی شکسته می شوند، اصطلاحات کشاورزی را به خوبی بیان می کند اصطلاحاتی که گاه در تحصیلات دانشگاهی عنوان می شوند.

می گوید کشاورزی و باغداری این گونه نیست که یک شبه ره صد ساله را رفت، بلکه صبر می خواهد و علاقه، عمده فعالیت ها را خودش انجام می دهد با این حال دو دختر و سه پسر و ویژه تر همسرش هم او را همراهی می کنند.

از صبرش برای به ثمر رسیدن درختانی که سرشاخه زنی کرده و پیونده زده هم حرف ها بسیار گفت، آنجا که با دقت بخشی از شاخه ها را بریده و با یک شاخه ای دیگر از درختی مرغوبت تر پیوند می زند.

چندسالی است برای ذخیره سازی آب، استخری در وسط باغ ساخته است، می گوید در طول دو سه سال و هر بار نیم متر به ارتفاع استخر اضافه کردم تا به شکل فعلی برسد و با بکارگیری بلوک در همان سال اول از استخر برای تأمین آب باغ بهره بردم.

او از سال های قبل و از خودکفایی بیشترش می گوید، سال هایی که گاو و گوسفند و مرغ و خروس هم داشتند و هنگام صرف صبحانه به جز قند همه موادغذایی موجود در سفره حاصل دسترنج خودشان بود.

حکمت الله علاوه بر باغداری همزمان مدتی نیز قصاب روستا بوده است، از این رو زمانی که یکی از گاوهایش به واسطه خوردن کودشیمیایی بیهوش می شود، او را به اصطلاح جراحی می کند و تمام مواد سمی را از شکم گاو بیرون می کشد، برای بخیه زدن قسمت های بریده شده از بدن گاو بلافاصله یکی از اقوام خود که دکتر است را تلفنی مطلع می کند و دکتر به موقع رسیده و ادامه کار را انجام می دهد.

گاو همچنان بیهوش است و اطرافیان به حکمت الله می گویند دیگر این حیوان برای تو زنده نمی ماند، اما او امیدوار است و شب هنگام مشاهده می کند که گاوی که تا مرز مردن رفته بود، به هوش آمده و حتی پس از این واقعه نیز چهار گوساله متولد می کند.

این باغدار نمونه می گوید، یک روستایی افتخارش بر این است که دستش را بر روی زانو می گذارد و یاعلی گویان بر می خیزد.

حرف از اقتصاد مقاومتی که به میان می آید اطلاعاتی درباره باغداری و نحوه بهره وری می دهد که گویا سالیان سال در این زمینه تحقیق کرده است در حقیقت تجربیات موفق خود را راه حلی برای تحقق اقتصاد مقاومتی می داند، تجربیاتی که به واسطه آن حالا او را مدافع این راه کرده است.

از نثار جان خود برای انقلاب می گوید و از اینکه در هر لحظه و هر زمان که بتواند به هر طریقی از نظام دفاع می کند، او امروز را روز عمل می داند و می گوید رفتن به سمت تولید بیشتر خود توجه به اقتصاد روستا و سپس اقتصاد شهرستان و کشور است، اقتصادی که بخشی از آینده آن نیازمند توجه به منابع آبی و استفاده از روش های مناسب برای تأمین آب است.

صدای پیامکی سبب می شود دست به جیب شود، گوشی خود را بیرون می آورد، پیامک را خوانده و با لبخندی ادامه می دهد، گرچه با گوشی همراه از حال اقوام و آشنایان مطلع می شویم اما دیدار چهره به چهره را بیشتر می پسندم و خودم را با این وسایل سرگرم نمی کنم.

حکمت الله تاکنون از تسهیلاتی هیچ دستگاه و مرکزی به دلیل بالا بودن سودهای بانکی استفاده نکرده است، هرچند اداره باغ و زمینش برایش سخت است و زحمت بسیار دارد اما دریافت تسهیلات بانکی با شرایط کنونی برایش سخت تر است.

برنامه آینده این باغدار نمونه ایجاد تاکستان در چهار هکتار زمین است، اقدامات اولیه را انجام داده، می خواهد از داربست و شیوه آبیاری قطره ای برای ایجاد تاکستانش استفاده کند تا محصولش از گزند حیوانات، سرما و نیز کم آبی در امان باشد، آنقدر مصمم برای این کار است که زمین مورد نظر را آماده ساخته و منتظر تسهیلات بانکی نمانده است، حتی اگر موفق هم نشود که وامی بگیرد کم کم این تاکستان را تا سال آینده ایجاد می کند.

آلبالوهای چیده شده اش ترش و با مزه است و ما را به خوردن آن تشویق می کند.

وقت رفتن که فرا می رسد دستی تکان می دهد و ما را برای زمان چیدن گردوها و بادم ها دعوت می کند و من در هنگام بازگشت با خود می اندیشم که چه باید انجام داد تا تجربیات موفق این باغدار نمونه در احتیار سایر باغداران قرار بگیرد تا آنان نیز با بهره مندی از شیوه ها و روش های این باغدار محصولات بیشتری تولید کنند و راه های مواجه با سرمازدگی باغات را به صورت تجربی بیاموزند.

 سرمای بی سابقه پنجم اردیبهشت ماه سال گذشته در حدود 120 میلیارد تومان به باغات تویسرکان خسارت وارد کرد، سرمایی که کمتر به باغاتی که در آن درختان اصلاح شده و انواع مرغوب تر وجود داشت، ضرر رساند.

یک سال چشم انتظاری مردم مناطق محروم برای حضور دانشجویان جهادگر

استقبال گرم روستاییان مناطق محروم از جهادگران دانشجو نشان از اشتیاق آنان برای آموختن دارد، آنان توجه می خواهند، توجه ای که به گفته خودشان حتی با حضور مسئولان در روستا و شنیده شدن حرف ها و شاید اقدامی برای رفع مشکلاتشان، امیدبخش زندگی های سختشان شود.
 اردوهای جهادی یکی از بهترین فرصت های استثنایی به گفته دانشجویان برای خود آن ها است، دانشجویان جوانی که در مناطق محروم در روستاهایی همچون روستاهای قلقل و حاجی آباد تویسرکان حضور پیدا می کنند، دردهای آنان را می شنوند، کار کردن با امکانات کم را به آنان می آموزند و خود با لمس کردن مشکلات این مردم رنج دیده، تزکیه نفس می کنند.

اردوهای جهادی چندسالی است که منسجم تر توسط بسیج دانشجویی در سراسر کشور به منظور پاک کردن چهره محرومیت در مناطق محروم برگزار می شود.

امروز ما هم با این جهادگران دانشجویی رهسپار مناطق محروم می شویم، زنگ تفریح است و همه در حیاط مدرسه ای که جهادگران در آن مشغول فعالیت هستند بازی می کنند.

آب بر سر و روی یکدیگر می ریزند و بلند بلند می خندند.

«سعید سعیدی» فرمانده سپاه ناحیه تویسرکان در گفت و گو با خبرنگار رودآور، گفت: دانشجویان با حضور در اردوهای جهادی توانمندی های فردی، اجتماعی و اخلاقی خود را ارتقاء می دهند.

وی اظهار کرد: اردوهای جهادی زمینه ساز شناخت دانشجویان از مشکلات و محرومیت های روستاییان می شود، چرا که نیاز است تا مسئولان آینده این کشور، درک صحیحی از مشکلات اطراف خود داشته باشند.

فرمانده سپاه ناحیه تویسرکان افزود: خودسازی و شناخت کمبودها و امکانات مناطق محروم و حتی ارائه راهکار برای رفع مشکلات روستاییان و انتقال این موارد به مسئولان از اهداف برگزاری اردوهای جهادی است.

«مرتضی اردلان» مسئول دفتر بسیج دانشجویی تویسرکان هم زمانی که وارد کلاس های آموزشی می شود، همه به سویش می آیند و او با لبانی پر از خنده دستان پسربچه های روستایی را به آرامی فشارد، سلامی می دهد و باز هم لبخند.

او درباره اردوهای جهادی می گوید طعم محرومیت در روستاها با یکی دو روز زندگی کردن در کنار آن ها، آن طور که باید و شاید درک نمی شود، اما خود می تواند جرقه های امید و پویایی برای اهالی این مناطق باشد.

وی از برگزاری فعالیت ها و دوره های آموزشی در عرصه های قرآنی، فرهنگی، اعتقادی، اجتماعی و بهداشتی خبر داد و عنوان کرد: در مدارسی که جهادگران دانشجو حضور دارند سعی شده با پوسترهایی با محتوای احادیث و جملات ناب، پخش کلیپ و سرود، فضایی آرام و روح بخش برای کودکان، نوجوانان و جوانان روستایی فراهم شود.

مسئول دفتر بسیج دانشجویی تویسرکان همچنین به برگزاری مسابقات فرهنگی، ورزشی و هنری و فراهم ساختن زمینه پاسخگویی به سوالات و مشاوره بهداشتی زنان خانه دار و دختران با حضور مشاوران و مربیان حوزی در اردوهای جهادی اشاره کرد.

 

 

سوری یکی از مربیان این اردو که آموزش قرآن، علوم قرآنی، احکام و برگزاری کلاس های آموزشی ـ تربیتی چگونگی احترام به والدین و سبک زندگی اسلامی را عهده دار است از استقبال کودکان و نوجوانان روستایی از کلاس های قرآنی سخن به میان می آورد، که چگونه با حفظ کردن قرآن، دوستان خود را هم به حضور در این کلاس ها تشویق می کنند.

وی برای ترغیب قرآن آموزان خود، گاه گاهی آنان را به اردوهای تفریحی می برد و از فضای سبز و زیبای مزارع و باغات برای دادن روحیه ای مضاعف هم بهره می گیرد.

 

خاکسار مشاور خانواده است، او پنج سالی می شود که گروه جهادی بسیج دانشجویی تویسرکان را همراهی می کند، می گوید، شاید سال اول دختران و زنان روستایی استقبال چندانی از مشاوره های ارائه شده نداشتند، اما سال های بعد با به کار بردن توصیه ها داده شده و لمس کردن موفقیت در زندگی خود، بیشتر به سراغ ما می آمدند و حتی برخی از آنان در طول سال تماس های تلفنی برقرار می کنند، گاهی تشکر است و ابراز محبت و گاهی برای مشاوره گرفتن.

وی ابراز امیدورای کرد که این گونه دوره های آموزشی تنها مختص به تابستان نبوده و به صورت مستمر ادامه پیدا کند، چرا که معتقد است آنچه سبب تثبیت آموخته ها می شود آموزش دادن و فراگیری مستمر است.

ناصری مربی قرآن اردوهای جهادی امسال، که در حقیقت باید وی را حجت الاسلام خواند، یک روحانی است، او از جمع صمیمی اهالی روستا می گوید، روستاییانی که نیازمند توجه مسئولان هستند، ناصری در قم زندگی می کند، اما تابستان ها با همسرش در مناطق محروم و همراه با دانشجویان حضور پیدا کرده تا به گفته خودش ادای دین کند.

یکی دیگر از مربیان این دوره های جهادی در گفت و گو با خبرنگار رودآور از تعداد بالای بانوان روستایی برای حضور در کلاس های گلدوزی می گوید، آنجا که آنان برای آموختن حرفه گلدوزی و روبان دوزی حتی زودتر از ساعت شروع کلاس وارد مدرسه می شوند، آموختن حرفه های کوچک با امکانات اندک در روستاها را ضرروتی برای کسب درآمد روستاییانی می داند که در زمستان آنچنان که باید منبع درآمدی ندارند.

«معصومه خانلری»  سه سالی می شود دانشجویان اعزامی به مناطق محروم را همراهی می کند، او از تهیه یک صبحانه خیلی ساده برای افرادی که در کلاس های شرکت می کنند می گوید تا شاید دورهم خوردن این صبحانه های ساده، زمینه را برای بازگو کردن مشکلات روستاییان فراهم کند و آنان راحت تر درد و دل های خود را بیان کنند.

وی عنوان می کند که بسیاری از روستاییان زمانی که در کلاس های آموزشی، همچون روبان دوزی، گلدوزی و خیاطی حضور پیدا می کنند، کم کم بر تجربیاتشان می افزایند تا بتوانند منبع تأمین درآمدی برای خانواده هایشان باشند و این شاید به نوعی تعبیر تحقق اقتصاد مقاومتی است.

یکی از اهالی روستا نیز در گفت و گو با خبرنگار رودآور، می گوید، سه سال پیش که برای نخستین بار جوانان دانشجو به روستای ما آمدند تعداد افراد شرکت کننده در کلاس ها کمتر از الان بود، اما من همان سال نیز در دوره های آموزشی این جهادگران حضور یافتم.

وی می افزاید: امسال از ماه ها قبل در انتظارشان بودیم، تا حرفه ای جدید یاد بگیریم و در روزهای طولانی تابستان و شب های سخت زمستان با انجام کارهایی که آموختیم هم خودمان را سرگرم کرده و هم درآمدی برای خانواده کسب کنیم.

کم کم وقت رفتن فرا می رسد به حیاط مدرسه می رویم، آنجا که گروهی از کودکان مشغول بازی "این توپ توپ شیطونه" هستند، در این بازی نباید بادکنکی که بر روی آن گناهانی همچون دروغ، غیبت و بد حجابی نوشته شده است در دست کودکی بماند، بدین وسیله کودکان با صفات و گناهانی از این دست آشنا می شوند و از آن دوری می کنند.

 استقبال گرم روستاییان مناطق محروم از جهادگران دانشجو نشان از اشتیاق آنان برای آموختن دارد، آنان توجه می خواهند، توجه ای که به گفته خودشان حتی با حضور مسئولان در روستا و شنیده شدن حرف ها و شاید اقدامی برای رفع مشکلاتشان، امیدبخش زندگی های سختشان شود.

یک بانوی جوان روستایی برای ریشه کنی بیسوادان روستای خود، آستین ها را بالا زده است و با وجود مشکلات بسیار زکات علم خود را پرداخت می کند.
به همراه بسیج سازندگی سپاه ناحیه تویسرکان به روستای ابدالان می رویم جایی که قرار است، این نهاد از آموزشیار نهضت سواد آموزی در روستا تقدیر و تشکر کند.

و این آموزشیار کسی نیست جز «فاطمه نوروزی» که به همراه شاگردان خود منتظر رسیدن ما هستند.

نوروزی لیسانس حقوق دارد و مربی حلقه صالحین بسیج روستا، سال گذشته به بسیج سازندگی مراجعه می کند و با توجه به تفاهمنامه بسیج و آموزش و پرورش مجوز مربیگری نهضت سواد آموزی را می گیرد.

به روستای باز می گردد و در ابتدا دو بیسواد در روستای خود و دو نفر دیگر را هم در قلقل؛ روستای مجاروشان می یابد و به آن ها درس می آموزد.

به درب منازل می رود و یکی یکی آن دسته از افرادی که کم سواد یا بیسواد هستند و زیر 50 ساله ها را شناسایی می کند و برای تشویق و ترغیب آنان به سواد آموزی وارد عرصه می شود.

در ابتدا تعداد شاگردانش کم است و از این رو در منزل کار را آغاز می کند تا اینکه در سال جاری به دلیل رضایت اهالی آن دسته از کم سوادانی که به دلایل مختلف ادامه تحصیل نداده اند نیز به کلاس درس او می آیند و نوروزی پایه های دوم، سوم و چهارم و پنج را نیز به آن ها می آموزد.

نوروزی از هدفش می گوید آنجا که زکات علم خود را آموختن به دیگران می داند و هم اینکه شاید منبع درآمد هرچند ناچیزی هم برای او و خانواده اش مهیا شود.

او اکنون 14 شاگرد دارد که برخی از آنان از صفر شروع کرده اند و برخی دیگر از پایه های دوم، سوم و چهارم به بعد.

یکی از بانوان روستایی حضور یافته در کلاس درس می گوید: من تا چهارم ابتدایی درس خوانده و با توجه به شرایط روستا از ادامه تحصیل باز ماندم و اینک پس از گذشت سال ها و ازدواج کردن، فرزندانم به مدرسه می روند و من باید ضرب و تقسیم را به آنان بیاموزیم و از آنجا که سواد لازم را نداشتم به کلاس خانم نوروزی آمدم تا پایه های تحصیلی بالاتر را بگذرانم.

بانوی دیگری می گوید: من آموختن را برای تلاوت قرآن می خواهم و دوست دارم و از اینکه حالا می توانم قرآن بخوانم خوشحال هستم.

بانوی دیگری از مشکلات روستاییان و زنان روستایی می گوید، آنجا که تحصیل دختران روستایی برای رفت و آمد به شهر برای مقاطع بالاتر سخت و دشوار است و هزینه های زندگی هم که کفاف این همه رفت و آمدشان را نمی دهد.

او از مسولان می خواهد تا علاوه بر فراهم ساختن شرایط لازم برای ادامه تحصیل فزندانشان، حداقل یک مربی خیاطی برای بانوان روستایی اعزام کنند تا با خیاطی کردن در زمستان بتوانند منبع درآمدی برای خانواده خود باشند و رنج این همه بیکاری در زمستان ها را به دوش نکشند.

بانوی دیگری می گوید: درس خواندن در این سنین سخت بوده و امکان فراموش شدن آموخته ها هم بیشتر، چرا که سن و سالی از ما گذشته است، با این وجود خانم نوروزی مشتقانه و با علاقه همیشه به سوالات ما جواب می دهد، حتی اگر تکراری باشد.

او می گوید: متأسفانه برای فرزندان ما تعداد معلم کم است به طوری که پایه های اول تا سوم در یک کلاس و با یک معلم و پایه های تحصیلی چهارم تا ششم هم در یک کلاس دیگر با یک معلم اداره می شوند و آن طور که باید و شاید معلم فرصت آموختن تمامی مطالب را به صورت کامل و جامع به فرزندان ما را ندارد.

عرصه های اقتصاد مقاومتی نجاتگر معیشت خانواده ها؛

رد پای بسیج؛ اینجا اقتصاد مقاومتی جان گرفته است؛ از صفر تا 100+تصاویر

سه روستایی از هر ریال وام اقتصاد مقاومتی خودشان استفاده کرده اند و تنها با 20 میلیون تومان، در عرصه هایی از جمله گلخانه، تولید کود ورمی کمپوست و پرورش مرغ و خروس بومی وارد شده اند.

این روزها شاید خیلی ها حرف از اجرای اقتصاد مقاومتی  می زنند، گاهی همایش برگزار می کنند، گاهی نشست و گاهی هم یک سخنران تمام متن سخنرانی یک روز خود را به این واژه ارزشمند اختصاص می دهد، این موارد همه خوب است، اما در سالی که مزین به اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل است، اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی ارزشمند تر است و از این رو به روستای اشتران از توابع شهرستان تویسرکان می رویم جایی که شنیدیم دو خانواده روستایی همانند دیگر روستاییان حرف و عملشان یکی است و در تحقق گفته هایشان آستین ها را بالا زده اند و مردانه و جهادگرانه وارد عرصه اقتصادی شده اند.

حسین صفایی به همراه دو تن از دوستان خود 20 میلیون تومان تسهیلات اقتصاد مقاومتی از بسیج سازندگی دریافت کرده اند و این روزها سه عرصه اقتصادی را از صفر آغاز کرده اند.

وارد گلخانه می شویم، هنوز مراحل نخستین کار هستند، پایه های کار را بنا می کنند، می گوید با راهنمایی های بسیج سازندگی و جهاد کشاورزی با توجه به بازار فروش قرار است محصولات گلخانه ای همچون گوجه و خیار تولید کرده و روانه بازار کنیم.

صفایی از کسب تجربه از دوستان خود می گوید و آنجا که نیاز به آموزش داشته باشد به سراغ آموختن فوت و فن کار می رود تا در مسیر انتخاب شده کمتر با خطا مواجه شود.

در نزدیکی این گلخانه دست به تولید کود ورمی کمپوست هم زده اند و سمیعی می گوید: گلخانه نیاز به کود دارد و ما معتقدیم کود شیمیایی هم محیط زیست را آلوده می کند و هم کیفیت محصول تولید شده را کاهش می دهد، از این رو با بخشی از همان وام دریافت شده کود ورمی کمپوست تولید می کنیم که به عنوان یک کود طبیعی بسیار به صرفه تر است و برای خاک ضرری هم ندارد و از طرف دیگر سبب افزایش کیفیت و کمیت محصولات گلخانه ای می شود.

صفایی و سمیعی از هر ریال وام اقتصاد مقاومتیشان استفاده کرده اند، کمی آن طرف تر از اتاق تولید کود، محوطه ای را می بینیم که دو روستایی دست به پرورش مرغ و خروس بومی زده اند، مرغ های تخم گذار و جوجه های تزیینی هم پرورش می دهند.

صفایی صاحب سه فرزند و یک نوه است و سمیعی هم سه فرزند دارد، صفایی سابق بر این بر روی قنات کار می کرده است و سمیعی گچکار بوده است و از آنجا که منبع درآمد مناسبی نداشتند، برای اینکه بتوانند خرج و مخارج زندگیشان را تأمین کنند با همفکری و همیاری یکدیگر این گونه پا به عرصه جهادی و اقتصادی گذاشته اند.

سمیعی می گوید: چند سالی است که رکود خاصی بر ساخت و سازها سایه گسترده و ما به ویژه در زمستان ها منبع درآمدی برای تأمین معیشت و حتی نان شب خود نداشتیم، در حالی که امیدواریم با این اقدامات اخیر بتوانیم از پس زندگیمان برآییم.

صفایی هم می گوید: خوشبختانه برای خروس های ما از هم اینک مشتری پیدا شده است و امیدواریم دیگر تولیدات ما هم به موقع بهره برداری شوند و بازار فروش خوبی داشته باشیم و در اینجا ما هم به مانند بسیاری از تولیدکنندگان نیازمند حمایت مسئولان برای بازاریابی هستیم.

مسئول بسیج سازندگی همدان گفت: همه باید در عملیاتی شدن اقتصاد مقاومتی سهمی داشته باشند و بی تردید با یک جا نشستن پیشرفتی حاصل نمی شود، چرا که پویایی اقتصاد هر جامعه ای ارتباط مستقیم با ایده پردازی، فعالیت، کار و تلاش و پشتکار دارد.

به گزارش رودآور، «شهرام صادقی» عصر روز گذشته در همایش مسئولان سازندگی حوزه ها و پایگاه های مقاومت شهرستان تویسرکان گفت: فعالیت در عرصه های اردوهای جهادی، عمرانی و اقتصاد مقاومتی سه محور اصلی و اولویت های بسیج سازندگی است.

وی اظهار کرد: توجه به اقتصاد درون زا برای پیشرفت استان و در نهایت کشور یک اصل است و بسیج سازندگی برنامه های خود را بر همین اصل، بنا نهاده است.

مسئول بسیج سازندگی همدان با بیان اینکه حتی اردوهای جهادی نیز با نگاه اقتصاد مقاومتی در حال اجرا است، افزود: ساخت خانه عالم و خانه بهداشت، کمک به بازسازی مساجد و حسینه ها و حتی کمک به ساخت واحدهای مسکونی نیازمندان در روستاهای مناطق محروم از فعالیت های اثربخش جهادگران در اردوهای جهادی است.

صادقی عنوان کرد: همه باید در عملیاتی شدن اقتصاد مقاومتی سهمی داشته باشند و بی تردید با یک جا نشستن پیشرفتی حاصل نمی شود، چرا که پویایی اقتصاد هر جامعه ای ارتباط مستقیم با ایده پردازی، فعالیت، کار و تلاش و پشتکار دارد.

وی تصریح کرد: اعطای تسهیلات اقتصاد مقاومتی برای راه اندازی و یا فعالیت دوباره واحدهای تولیدی و کارگاه های کوچک زودبازده و همچنین برگزاری دوره های آموزشی به منظور هدایت کارآفرینان به سمت تولید با کیفیت و انتقال تجربیات آنان به دیگران، از جمله برنامه هایی است که چندین سال است توسط بسیج سازندگی انجام می شود.

مسئول بسیج سازندگی همدان با تأکید بر اینکه فرهنگ سازی و تبیین اصول و ارکان اقتصاد مقاومتی نیازمند همت همگان به ویژه بسیجیان است، افزود: مسئولان سازندگی در پایگاه های مقاومت می توانند حتی در دورترین مناطق شهرستان ظرفیت های اقتصادی و تولیدی آن منطقه را شناسایی کنند و با تشویق اهالی به فعالیت در آن عرصه، بسترهای ایجاد اشتغال را فراهم سازند.

صادقی تصریح کرد: به طور مثال در منطقه ای کشت زعفران می تواند درآمدزایی خوبی داشته باشد و در این جا بسیجیان می توانند مردم را به کاشت زعفران ترغیب کنند و البته آن هم با برگزاری دوره های آموزشی متناسب با فعالیت هایی که قرار است انجام شود تا اقدامات اصولی پیش رود.

در راستای اهداف بسیج سازندگی و اقتصاد مقاومتی، بسیجیان پایگاه مقاومت انصارالامام حوزه مقاومت شهید باهنر در روستای قلی لاله از توابع شهرستان تویسرکان اقدام به تعمیر، بهسازی و زیباسازی فضای مسجد امام حسین(ع) روستا کردند.
به گزارش خبرنگار رودآور؛ مسافت مرکز تویسرکان تا روستای قلی لاله 25 کیلومتری هست و ما در یکی از روزهای گرم تابستان به آنجا می رویم، جایی که بسیجیان یک پایگاه از دانش آموز ابتدایی گرفته تا افراد پخته و با تجربه همه و همه آستین های خود را برای بهسازی، تعمیر و زیباسازی مسجد بالا زده اند.

اینان بسیجیان پایگاه مقاومت انصارالامام از حوزه مقاومت شهید باهنر هستند و جلیلوند فرمانده این پایگاه در گفت و گو با خبرنگار رودآور، از بودن بسیجیان در فعالیت های فرهنگی، هنری و ورزشی برای ایجاد شور و نشاط حرف ها به میان می آورد.

او از اینکه همه اقشار مختلف از اهالی روستا به بسیج اعتماد داشته و در حلقه های صالحین برای افزایش خودباوری، تقویت باورها و ارزش های اعتقادی و مذهبی شرکت می کنند خرسند است.

جلیلوند طرح های عمرانی در راستای محرومیت زدایی را یکی از اولویت های بسیج می داند، بسیجیانی که حتی با امکانات ناچیز کارهای بزرگ کرده اند و پویایی و نشاط به یکدیگر و جامعه می بخشند.

بهروز چهاردولی، یکی از بسیجیانی است که در این روستا زندگی می کند، او در رشته برق و الکترونیک تحصیل کرده و کارشناس این رشته است، شغل اصلی اش کشاورزی است، مانند بیشتر اهالی روستا، اما با توجه به مدرک تحصیلی خود چند روزی است کارهای مربوط به برق کشی و تعمیرات برق مسجد امام حسین(ع) را در دست گرفته است.

ترک، یکی دیگر از افرادی است که در اردوهای جهادی حضور دارد، او که دانشجوی رشته بیو سیستم است، هدف و انگیزه اش از بودن و خدمت کردن را زیباسازی مکانی می داند که خود و هم روستاییانش در آنجا به اقامه نماز می پردازند.

ارتقاء معرفت و شناخت خود درباره اهمیت مسجد و به ویژه برگزاری نماز جماعت در این مکان مقدس را از اولویت ها می داند، می گوید که محل برگزاری نماز باید تا حد امکان زیبا باشد، نظم، انضباط و زیبایی بصری مکانی که در آن عبادت انجام می شود، می تواند بر تأثیرگذاری معنویت آن مکان بیافزاید.

او معتقد است انسان به صورت ذاتی و فطری زیبایی ها را دوست دارد.

محمدرضا گمار، مسئول بسیج سازندگی تویسرکان نیز  که همراه ما برای خدا قوتی به بسیجیان پایگاه انصارالامام آمده است، از فعالیت های جهادی افراد با سنین متفاوت در این اردوها می گوید، افرادی که تعطیلات خود را تنها برای کمک رسانی و آبادانی روستاها می گذرانند.

وی بهسازی و زیباسازی مسجد، ساخت خانه عالم و کمک به ساخت خانه های محرومین در مناطق روستایی محروم را بخشی از اقدامات انجام شده و یا در دست انجام جهادگران بسیجی در تویسرکان اعلام می کند.

به اینجا که می رسیم سر و صداها، قهقه ها و خنده ها از محوطه مسجد صحبتمان را قطع می کند، بیرون می روم، دانش آموزان نوجوان شرکت کننده در مرمت مسجد روستا به خود استراحت داده اند، بازی و خنده هایشان گل کرده است، خنده هایشان پویایی و نشاط، طراوت و زندگی می بخشد.

بازشوخی هایشان بالا می گیرد، در پاسخ به این حرف همراه با لبخند من که مراقب باشید دسته گل به آب ندهید، خنده هایشان بیشتر می شود و می گویند بسیجی و دسته گل؟! ما خودمان دسته گل می چینیم.

این روزها به هر دری می زنند تا زودتر مسجد را مرمت کنند، از اینکه تا دیروز با خانواده خود به مسجد می آمدند و ظاهر آن را مناسب نمی دیدند خوشحال نبودند، با سن های کم به قول خودشان کارهای بزرگ انجام می دهند، در حلقه های صالحین با دانش آموزان فداکار و ایثارگری همچون حسین فهمیده ها آشنا شده اند، می خواهند در عمل و اعتقاد به مانند شهدای کم سن و سالی که در حقیقت جز بزرگ مردان بودند رفتار کنند و همکاری در ساخت مسجد را افتخار می دانند.

یکی از این نوجوانان در گفت و گویی عنوان می کند، به قد و قواره کوچک و بازیگوشی های الان من نگاه نکنید، یک تنه همه را حریف هستم،  رنگ آمیزی این کمد هم بر عهده من است، تا حالا کسی را به زرنگی من دیدید!

پای صحبت هر کدام از این جهادگران که بنشینیم، معنویت خاصی در عمق حرف هایشان نهفته است، از عشق و ایمان، الگو قرار دادن شهدا، اعتقادات و باورهای عمیقشان حرف ها برای گفتن بسیار دارند، شاید که تصاویر ذیل ارائه دهنده بخش کوچکی از این حرف های گفته و ناگفته باشد.

 
طرح هجرت3 با هدف ایجاد انگیزه در راستای افزایش توانمندی ها، تخصص، تجربه اندوزی و تقویت روحیه کار گروهی در بین دانش آموزان، می تواند بسترساز تفکر اقتصاد مقاومتی از نوجوانی باشد.
 

به گزارش خبرنگار رودآور، چندسالی است که طرح هجرت3 با استقبال دانش آموزان روبرو می شود، به طوری که هر ساله تعداد متقاضیان حضور در این طرح ویژه بسیج بیشتر و بیشتر می شود.

«خدایار کلی وند» مسئول امر به معروف و نهی از منکر سپاه ناحیه تویسرکان در گفت و گو با خبرنگار رودآور، گفت: طرح هجرت 3 در دو بخش مرکزی و قلقلرود شهرستان با انجام 13 عرصه در حال برگزاری است.

وی با بیان اینکه تاکنون دو عرصه در بخش قلقلرد و 11 عرصه در بخش مرکزی انجام شده و در دست انجام است، اظهار کرد: از 11 عرصه بخش مرکزی پنج عرصه فعالیت جهادی توسط دانش آموزان بسیجی خواهر و 6 عرصه توسط دانش آموزان بسیجی برادر در حال پیگیری است.

کلی وند، افزود: اردوهای جهادی از 19 تیرماه آغاز شده و تا 15 شهریور ماه با هدف پر کردن اوقات فراغت دانش آموزان و کمک به محرومیت زدایی ادامه دارد.

وی رنگ آمیزی، فضاسازی و مرمت مدارس، برگزاری دوره های آموزشی همچون سفره آرایی، اخلاق و احکام را برخی از این دوره ها برشمرد و تصریح کرد: پر کردن اوقات فراغت دانش آموزان با بهره مندی از نشاط و شور نوجوانی و جوانی، یکی از اهداف برگزاری طرح هجرت 3 است.

کلی وند گفت:  این طرح با هدف ایجاد انگیزه در راستای افزایش توانمندی ها، تخصص، تجربه اندوزی و تقویت روحیه کار گروهی در بین دانش آموزان، می تواند بسترساز تفکر اقتصاد مقاومتی از نوجوانی باشد.

وی تصریح کرد: دانش آموزان با تلاش خود در کارهای گروهی بهتر هنر و حرفه ای می آموزند و حتی می توانند با آموختن آن در کمک به اقتصاد خانواده تأثیر گذار باشند.

این مقام مسئول عنوان کرد: طرح هجرت 3 به صورت 10، سه و یک روزه و به ترتیب با حضور، 80، 40 و 20 دانش آموز در تویسرکان انجام می شود.

«جواد اسدبیگی» مدیر آموزش و پرورش تویسرکان نیز در گفت و گو با خبرنگار رودآور، با بیان اینکه طرح هجرت 3 با همکاری سپاه ناحیه تویسرکان و بسیج دانش آموزی در 11 عرصه از جمله زیباسازی، رنگ آمیزی، نقاشی و مرمت فضاهای آموزشی و ورزشی تویسرکان در حال انجام است، گفت: مجتمع ورزشی شهید احد امیدفر، دبستان ابن سینا، هنرستان شهید رجایی و مدرسه تیزهوشان از جمله مکان هایی است که توسط دانش آموزان و با روحیه جهادی آنان مرمت و زیباسازی می شوند.

وی عنوان کرد: با توجه به این که در سال های گذشته طرح هجرت3 نتیجه خوبی به دنبال داشته است، در سال جاری نیز این طرح با قوت بیشتری انجام می شود و سعی شده در اجرای طرح های زیباسازی از الگوهای اسلامی استفاده می شود.

مدیر آموزش و پرورش تویسرکان افزود: تعمیر، بهسازی و زیباسازی مدرسه هزینه بسیاری می خواهد، از این رو اجرای چنین طرح هایی نه تنها فضای آموزشی دانش آموزان را سر و سامان داده، بلکه آنان را با فعالیت های گروهی و آموختن حرفه آشنا می کند.

عربی یکی از دانش آموزانی است که در اردوهای طرح هجرت3 شرکت کرده است، وی سرگرم شدن و پر کردن اوقات فراغت خود و داشتن برنامه منظم آموزشی در تعطیلات تابستانی را از انگیزه های حضورش در طرح هجرت 3 می داند.

عربی گفت: ما در این طرح، با شرکت در کلاس های آموزشی جانبی، با مسائل اعتقادی و مهارت های زندگی نیز آشنا می شویم.

«معصومه بختیاری» از نشاط عمومی حاکم بر طرح هجرت می گوید، نشاطی که برای خود او نیز باور نکردنی است، وی عنوان کرد: شاید افرادی از بیرون نگاهی متفاوت به اردوهای جهادی داشته باشند و تصورشان بر این باشد در بسیج شور و نشاط نیست، در حالی که این گونه نبوده و من از زمان عضویت در بسیج به ویژه فعالیت در طرح هجرت3 آرامش و شوری مثال زدنی پیدا کرده ام.

«مریم عبدالمالکی» نیز عنوان کرد: این که من و دوستانم در کنار یکدیگر حرفه ای می آموزیم، فعالیت گروهی داریم، محبت کردن به یکدیگر را یاد می گیریم خود یک دنیا ارزشمند است.

وی گفت: صفا و صمیت، دوستی و محبت، صداقت و صفا در بین ما با انجام  کار گروهی بسیار روشن است.

«معصومه فتاحی» دیگر دانش آموز شرکت کننده در طرح هجرت3 نیز در گفت و گو با خبرنگار رودآور، اظهار کرد: برای انجام این کار از هفت صبح بیدار می شویم، نظم و انضباط را در تابستان فراموش نمی کنیم، هم از نظر حرفه آموزی مطالبی را فرا گرفته و هم با حضور در کلاس هایی همچون اخلاق و احکام با مسائل شرعی بیش از پیش آشنا می شویم.

وی تصریح کرد: در این طرح حتی برای ما کلاس های سفره آرایی نیز به عنوان دوره های جانبی برگزار می کنند و برای من بسیار مفید بوده است.

 

بانوی شأن آبادی، روسفید در عمل به اقتصاد مقاومتی/درآمدزایی سمیرا از 15 گاو و گوساله+تصاویر

سمیرا، گاوهایش را سالاانه به فروش برساند می تواند درآمدی 15 تا 20 میلیون تومانی داشته باشد، اما نگهداری از گاوها را هرچند که هزینه بر است، بیشتر می پسندد، چرا که مانند هر بانوی موفق روستایی دیگر که از هر انگشتشان هنری می ریزد از شیر تولید شده، پنیر، دوغ، ماست و کره تهیه می کند و با فروش این محصولات لبنیاتی ماهیانه 600 هزار تومان به دست می آورد،
به گزارش خبرنگار رودآور، لبیک گفتن به ندای رهبری زن و مرد، دختر و پسر، پیر و جوان نمی شناسد، اگر بخواهی ولایی باشی هرجا می شود در دورترین روستاها و یا در مرکز شهر تفاوتی ندارد.

شأن آباد یکی از دورترین روستاها از نظر مسافت نسبت به مرکز تویسرکان است، با 47 کیلومتر مسافت، روستایی که اهالی آن چه از نظر فرهنگی و چه از نظر علمی و اقتصادی برخوردار از افراد توانمند است.

و اما سایت خبری رودآور در راستای تعهد خود برای معرفی الگوهای موفق اقتصاد مقاومتی در سطح شهرستان به سراغ بانوی نمونه شأن آبادی رفته است.

سمیرا مردای، بانوی موفق روستایی است، او که در یک خانواده متدین و پر جمعیت 12 نفره بزرگ شده و در سایه تلاش های والدین خود، خوب می داند که چگونه باید بر روی پای خود بایستد، خواهرهایش متأهل شده اند و او امروز در یک خانواده هشت نفره زندگی می کند.

به دیدارش که می رویم چادر به سر به استقبال می آید، با روی خوش، مثل بقیه اهالی، چندماهی است که 20 میلیون تومان تسهیلات اقتصاد مقاومتی از بسیج سازندگی تویسرکان برای سر و سامان دادن به دامپروری خود دریافت کرده است و امروز با بخشی از این وام چند گاو خریداری کرده و با بخشی دیگر به تعمیر و بهسازی محل نگهداری گاو و گوسفندهای خانواده پرداخته است.

سمیرا 15 گاو و گوساله دارد که نگهداری از آن ها را به همراه خانواده خود انجام می دهد، 50 رأس گوسفند و زمین زراعی نیز دارند، سایر اعضا خانواده به گوسفندها و مزارع رسیدگی می کنند و شاید این سمیرا است که به تنهایی به نگهداری از گاوها می پردازد.

به گفته او اگر گاوهایش را سالانه به فروش برساند، می تواند درآمدی 15 تا 20 میلیون تومانی داشته باشد، اما نگهداری از گاوها را بیشتر می پسندد، هر چند که سالانه 15 میلیون تومانی برای هزینه نگهداری از جمله خرید علوفه آن ها صرف می شود، اما او مانند هر بانوی موفق روستایی دیگر که از هر انگشتشان هنری می ریزد از شیر تولید شده پنیر، دو، ماست و کره تهیه می کند و با فروش این محصولات لبنیاتی ماهیانه 600 هزار تومان به دست می آورد، در حقیقت این گونه کار کردن را بیشتر دوست دارد.

با تسهیلاتی که گرفته یکی یکی محل نگهداری دام های خود را تعمیر می کند اما نه به تنهایی بلکه همانند سایر روستاییان همراه با خانواده خود، پدر و مادر و خواهرانش هم به او کمک می کنند.

هزینه این روزهای برای نگهداری دام هایش افزایش یاقته، در زمستان این هزینه ها با توجه به افزایش خرید علوفه بیشتر می شود، بیماری های دامی نیز گاه گاهی دام هایش را تهدید کرده اند، اما او برای جلوگیری از بیمار شدن دام ها به ویژه تب برفکی که این روزها گفته می شود در استان همدان گریبان گیر دام ها شده و البته کنترل نیز شده، تمامی دام های خود را واکسینه کرده است.

با وجود اینکه در روستایی دور دست زندگی می کند و شاید گاهی با درس خواندن دختران روستایی مخالفت شود اما او تا دیپلم درس خوانده و خواهرش نیز دارای مدرک فوق لیسانس حقوق است و به او در زمینه گاوداری کمک می کند.

از فروش محصولات لبنیاتی تهیه شده به دستان خود و خانواده اش، خرج و مخارج نگهداری دام ها فراهم می شود و اندک سرمایه ای را نیز برای توسعه گاوداری سنتی جمع آوری می کند.

سمیرا از بانوان روستایی که دوشادوش مردان کار می کنند حرف ها برای گفتن بسیار دارد و از اینکه هر کسی نسبت به نظام تعهدی دارد.

زندگی روستاییان سخت می گذرد، برای تحصیل مسافت های طولانی طی می کنند، برای تأمین آب با مشکلات دیگر، خرید علوفه ها که گاه به گاه قیمت هایش بالا و پایین می شود، اما افرادی همچون سمیرا تنها به فکر آباد کردن روستا و دیار خود هستند تا کمی از روند رو به رشد مهاجرت به شهرها را کاهش دهند.

به گفته سمیرا اقتصاد مقاومتی آن طور که در نظر رهبر انقلاب است را می توان تنها در عمل و پیاده سازی طرح های خلاقانه اجرایی و عملیاتی کرد، هر کسی به هر اندازه ای که توان دارد، یکی روستایی از داشته های خود به درستی برای کسب درآمد و تأمین معیشت خانواده اش استفاده کند و یک شهری نیز به همین طریق.

یک جا نشستن و آیه یأس خواندن را دوست ندارد، می گوید نباید منتظر مسئولان ماند تا مشکل بیکاری را حل کنند و مرهمی بر زخم های خانواده های چند بیکاره بزنند، باید خود آستین ها را بالا بزنیم و با طرح های نو و با تکیه بر اصول اقتصاد مقاومتی و در ابتدا با توکل به خدا و اعتماد به توانمندی های خود قدم به قدم جلو برویم.

 

فعالیت 410 نفر در اردوهای جهادی تویسرکان با رویکرد اقتصاد مقاومتی؛

روزهای جهادی؛ گرم، با صفا و خاکی/عرق هایی که برای محرومیت زدایی می ریزد+تصاویر

یکی از تلاشگران عرصه جهادی از نامناسب بودن بخش عظیمی از خانه های روستایی می گوید و مشکلات روستاییان در تأمین نیرو منابع مالی برای بازسازی و بهسازی مساکنشان، می گوید در این اوضاع بد اقتصادی که هر کسی از کمبود بودجه و دیگر مسائل حرف به میان می آورد، در حالی که می توان با کارهای جهادی در اقتصاد مقاومتی سهیم بود و در حقیقت هر نوع کمک و خدمت به محرومیت زدایی یک اصل در ایجاد پایه های اقتصاد مقاومتی است.
به گزارش خبرنگار رودآور، سالیان سال است که بسیجیان بسیج سازندگی در راستای کمک به محرومان و مستضعفین به مناطق محروم و روستاهای دوردست رفته، لباس کار بر تن می پوشند، آستین ها را بالا می زنند، اگر آفتاب گیری باشد بر سر می گذارند و یا علی گویان در آن مناطق، کمکی برای محرومان می شوند.

در همین راستا به روستای باباکمال تویسرکان می رویم، باباکمال تا مرکز تویسرکان در حدود 35 کیلومتر فاصله دارد، بسیجیان حوزه شهید باهنر گرد هم جمع شده اند، تا پایگاه بسیج و خانه یکی از اهالی روستا را بسازند، سابق بر این در ساخت خانه عالم روستا نیز فعالیت داشته اند.

به محل کارشان که می رسم، آن چنان مشغول کار هستند که از عکس گرفتن من مطلع نمی شوند، سلام و خدا قوتی گفته و آغاز ماجرا؛

روحانی روستا «حجت الاسلام مهدی ترکاشوندصفایی» نیز به جهادگران روستا کمک می کند و اما امروز او که لباس ار بر تن کرده، می گوید: طرح جوانه های صالحین که شاکله حلقه های صالحین است در خود محرومیت زدایی را نیز جای داده و با حضور بسیجیان پایگاه روستا در اردوهای جهادی تاکنون خانه عالم روستا ساخته شده و این روزها کمک به ساخت مسکن روستاییان و پایگاه مقاومت در دستور کارشان قرار دارد.

مالمیر، که به گفته خودش پیر بسیجی گروه است، نیز همراه با جوانان فعالیت می کند، انرژی اش شاید از جوانان هم بیشتر باشد، سایرین را هم به من معرفی می کند، با شوق از روزهای بسیجی بودن و جهادی خود می گوید، آنجا که به فرمان امام راحل(ره) بسیج مستضعفین تشکیل می شود و او جز اولین های بسیجی.

حالا دستی برای کربلایی خدا کرم بالا می برد و به او می گوید، کربلایی نگاهی هم به ما بیانداز، آن بالابالاها چه می کنی؟

او در دوران دفاع مقدس نیز در جبهه های نبرد حق علیه باطل به عنوان یک بسیجی حضوری فعال داشته و این روزها در جبهه محرومیت زدایی، سیمان می آورد، آجر جا به جا می کند و روی هم می گذارد تا خانه ای ساخته شود.

اینجا جهادگران در گرمای 39 درجه ای بازم هم فعالیت می کنند، من و تویی وجود ندارد، باید خاک، شن و سیمان را به وسیله بیل با آب مخلوط کنند، فرقان را به دست گیرند تا خانه ای ساخته شود، تاول هایی که بر روی دستانشان ایجاد می شود را، تاول های زندگی می دانند و با نگاه به آن ها، خستگی و گرما را احساس نمی کنند، چرا که در راه محرومیت زدایی به وجود آمده است.

در میان این جهادگران دانش آموز، دانشجو و فارغ التحصیل وجود دارد.

عباس از دیگر جهادگرانی جوانی است که مسلمان بودن را تنها در نماز و روزه خلاصه نمی بیند و کمک به محرومان و دستی را گرفتن وظیفه ای می داند که باید انجام دهد تا به سعادتی که دوست دار برسد.

مهدی، محمد، رضا، احمد و حسن همه و همه کار کردن برای مردمی را که امیدشان به آنان است، رضایت کننده می دانند، احساس رضایت مندی از زندگی و درک کردن مشکلات محرومان و اطرافیان را برای خودباوری و تزکیه نفس خود لازم می دانند.

یکی می گوید منتی بر سر کسی نداریم، اولا انجام وظیفه است، دوما چیزی از ما کم نمی شود که دستی را نگیرم، اینجا اگر در ظاهر به کسی کمک می شود، آن طرف تر فردی پیدا می شود که دستمان را می گیرد و هدایتمان می کند، مسیر زندگی را به ما می آموزد و پیدا کردن مسیر صحیح همان و اطمینان خاطر و آرامش قلبمان همان.

گاهی تشنه می شوند، آبی می نوشند و باز کارکردن را آغاز می کنند و افتخارشان کارگری برای محرومان است.

یکی از تلاشگران عرصه جهادی از نامناسب بودن بخش عظیمی از خانه های روستایی می گوید و مشکلات روستاییان در تأمین نیرو و منابع مالی برای بازسازی و بهسازی مساکنشان، می گوید در این اوضاع بد اقتصادی که هر کسی از کمبود بودجه و دیگر مسائل حرف به میان می آورد، در حالی که می توان با کارهای جهادی در اقتصاد مقاومتی سهیم بود، چرا کار نکرد؟

او هر نوع کمک و خدمت به محرومیت زدایی را یک اصل در ایجاد پایه های اقتصاد مقاومتی می داند.

یکی دیگر از جهادگران نیز در گفت و گو با خبرنگار رودآور می گوید: زمانی که تلاشگران عرصه های جهادی به کمک روستاییان می آیند، در همه زمینه هایی که آنان نیاز به کمک دارند پا به کار می شوند و قدمی جلو می گذارند، گاه زمینی برای کشاورزان مسن شخم می زنند و گاه درختی هرس می کنند، گاهی هم پرچین و حصاری می سازنند تا حیوانات مزاحم به مزارع و دام های روستاییان آسیبی نرسانند.

او همه این اقدامات جهادی را تنها در راستای تحقق اقتصادی مقاومتی عنوان می کند.

و اما «محمدرضا گمار» مسئول بسیج سازندگی تویسرکان نیز در گفت و گویی از فعالیت بیش از 410 جهادگر در اردوهای جهادی هفت روزه در تویسرکان خبر می دهد و می گوید: این تعداد نفر تنها در این اردوهای جهادی حوزه های مقاومت فعالیت دارند، این در حالی است که اردوهای جهادی محلات به صورت یک روزه و سه روزه و نیز طرح هجرت 3 دانش آموزی نیز در حال برگزاری است.

وی همچنین عنوان کرد: خدمت رسانی به مناطق محروم در عرصه های جهادی از جمله؛ سازندگی، فرهنگی، عمرانی و علمی و برگزاری دوره های آموزشی در قالب کلاس های تقویتی و فنی و حرفه ای همه و همه برای نهادینه کردن فرهنگ جهادگری در جامعه و به ویژه جوانان است.

مسئول بسیج سازندگی تویسرکانی این اقدامات را راهی برای تقویت تقوا می داند، راهی که با دوری از خانواده و رفتن به روستاهای دور دست به سر منزل مقصود می رسد و سعادت در کمک به مردم است.

«خدایار مومیوند» مسئول تربیت آموزه حوزه شهید باهنر تویسرکان نیز از دیگر طرح های اجرایی در قالب طرح جوانه های صالحین در تابستان سال جاری خبر داد و گفت: علاوه بر فعالیت های عمرانی، کلاس های فرهنگی و ورزشی همچون مباحث قرآنی و اقتصاد مقاومتی و فوتبال نیز برای بسیجیان با بهره مندی از مربیانی که در اردوهای جهادی حضور دارند، برگزار می شود.

هنوز آفتابگردان هایش گل نداده اند، از فروش خانه و دارایی خود برای مهاجرت به شهر بیزار است، برای دانه های روغنی این محصول قبل از تولید بازار فروش هم پیدا کرده و تأکید دارد که مرد باید نان بازوی خود را بخورد.
به گزارش خبرنگار رودآور، اقتصاد مقاومتی واژه ای است پر معنا و مفهوم که هزاران هزار حرف در درون خود احیا کرده است، احیاء اقتصاد بر پایه تکیه بر داشته های درون و توجه به نیروها و منابع مختلف داخلی، منابعی که شاید چند صباحی نادیده گرفته شده است، اما این نادیده گرفتن ها رو به پایان است چراکه رهبر معظم انقلاب از سال ها قبل بر اجرای اقتصاد مقاومتی تأکید بسیار داشته اند، ایشان بارها با تأکید بر اجرای اقتصادی مقاومتی در اقدام و عمل از سوی اقشار مختلف مردم به ویژه مسئولان، برنامه های جامعه این حوزه را ابلاغ کرده اند.

در این بین هستند روستاییان بسیاری که اقتصاد مقاومتی را در عمل معنا کرده اند، از این رو سایت خبری رودآور در راستای انجام رسالت رسانه ای خود، هر هفته به معرفی الگوهای موفق و نمونه مردمی که بی توجه به رکود بازار به دنبال توجه منویات رهبری هستند می پرازد.

فاصله بیش از 47 کیلومتری مرکز تویسرکان تا روستای شأن آباد را در گرمای تابستان طی می کنیم تا به روستا می رسیم، آنجا که باید پای صبحت های از دل برآمده «علیرضا انصاری فر» یکی از اهالی روستا به عنوان یک روستایی سخت کوشش و جهادگر می نشینیم.

انصاری فرد، متأهل و دارای دو فرزند دختر و پسر است؛ ابوالفضل 6 ساله و دنیا، سه ساله، او که از 20 میلیون تومان تسهیلات اقتصاد مقاومتی بسیج سازندگی بهره برده، توانسته در زمین خود به تولید دانه های روغنی کلزار، آفتابگردان و یا کشنیز بپردازد.

امروز که به مزرعه آفتابگردان این کارآفرین روستایی رفته ایم، هنوز آفتابگردان هایش گل نداده اند، او که از فروش خانه و دارایی خود برای مهاجرت به شهر بیزار است، در بیش از سه هکتار آفتابگردان پرورش می دهد، برای دانه های روغنی این محصول قبل از تولید، بازار فروش هم پیدا کرده و تأکید دارد که مرد باید نان بازوی خود را بخورد، یک جا نشستن و درجا زدن را نمی پسندد، از کودکی در مزرعه فعالیت داشته و اما از تحصیل نیز غافل نمانده است.

تربیت فرزندان را در کار و تحصیل می بیند و می خواهد با کمک همسرش همان گونه که خود تحصیل کرده و به کشاروزی مشغول بوده، فرزندان کاری تربیت کند، فرزندانی که آینده سازان کشور هستند، آینده ساز بودن را نیازمند داشتن پیش زمینه های اصولی و اساسی می بیند.

خرمان خرمان در زمین راه می رود و نمی خواهد پایش بر روی گوجه فرنگی های کاشته شده برود، از هر گوشه زمین های کشاورزی اش استفاده می کند، اینجا تک درخت گردویش حالا خودنمایی می کند، او که عاشق باغداری هم هست، به دنبال پس انداز و به اصلاح خود جور کردن سرمایه ای برای خرید باغ نیز بوده، تا از حاصل دست رنج خود نیز در این زمینه بهره مند شود.

از زمین هایی که آفتابگردان هایش را کاشته، کم کم عبور می کنیم، مسیر طولانی و راه رفتن در مزرعه، زبانمان را خشک و لبانمان را تشنه، شاید طلب کمی آب اینجا دیگر نیاز باشد، آفتاب هم حالا مستقیم تر می تابد، چشمانم را کمی بر روی هم می گذارم، از مزرعه گندم این کارآفرین روستایی که بخشی از آن را درو کرده و بخشی دیگرش هنوز درو نشده عبور می کنیم، چهار هکتاری جو و دو هکتاری گندم دارد.

در آن سوی زمین های گندم انصاری فر، آفتابگردان های کاشته شده دیگری نیز می بینیم، اما هنوز به مرحله برداشت نرسیده اند.

زمین هم مانند ما تشنه است، انصاری فر، برای بهره مندی از چاه آب، پمپ را روشن می کند، دستم که به آب خنک می رسد، هم من و هم زمین دوباره جان می گیرم.

حالا دیگر به گفته خودش هم زندگی خود را می چرخاند و هم می تواند برای افرادی دیگر کارآفرینی کند، علاوه بر آن به چرخه اقتصادی کشور هم کمک کرده، تولید کننده است نه مصرف کننده، از راهنمایی ها و مشاوره های بسیج سازندگی و تسهیلات این بخش برای رفتن به سمت تولید دانه های روغنی بهره برده است، مشاوره گرفتن را یک امر ضروری برای بهره برداری بیشتر و افزایش راندمان محصولات تولید شده اش می داند.

کم کم وقت رفتن فرا می رسد و او ما را برای روزی که آفتابگردانش به مرحله برداشت برسد، دعوت می کند، تا در عمل بگوید چرا تولید آفتابگردان را دوست دارد و زیبایی مزرعه اش به ما نشان دهد.

یک جوان روستایی با احداث گلخانه ای برای سه خانواده اشغالزایی ایجاد کرده، به طوری که پیش بینی می شود در هر دوره بتواند در حدود 40 تا 50 تن و به طور میانگین سالانه 100 تن گوجه فرنگی برداشت کند.
 

به گزارش خبرنگار رودآور، این سایت در راستای ارج نهادن به منویات مقام معظم رهبری درباره اقتصاد مقاومتی، هر هفته خوانندگان عزیز خود را با یکی از فعالاناین عرصه به ویژه در سطح روستاهای تویسرکان آشنا می سازد، تا علاوه بر انجام رسالت خود مبنی بر اطلاع رسانی، الگوهای موفق اقتصاد مقاومتی را نیز به جامعه معرفی کند.

از این رو مسافت در حدود 15 کیلومتری تویسرکان تا فرسفج را طی می کنیم، تا به گلخانه محسن سوری برسیم.

محسن، جوان 28 ساله ای است که با بهره گیری از تسهیلات اقتصاد مقاومتی بسیج سازندگی، آستین های خود را بالا زده و برای فرار از بیکاری با یا علی گفتن و دست گذاشتن بر روی زانوی خود و از زمین برخاستن، گلخانه ای به مسافت یک هزار مترمربع می سازد.

در حدود سه ماهی است که با احداث این گلخانه هم برای خود و هم برای برادر دانشجو و بیکارش شغل ایجاد کرده است، علاوه بر این سبب اشتغالزایی برای یک کارگر نیز شده و بدین ترتیب با پرداخت هزینه به آن، سبب ساز تأمین معیشت زندگی آن نیز شده است.

سوری اجازه سوال پرسیدن به من نمی دهد، خود جریان را از سیر تا پیازش برایم تعریف می کند، از اینکه سابق بر این در روستای برگچه به عنوان کارگر در یک گلخانه مشغول به کار بوده است، تا اینکه با کسب تجربیات لازم و برای تأمین مخارج زندگی خود دست به کار می شود و به فرسفج می آید، گلخانه ای می سازد و حال بعد از گذشت دو، سه ماهی که اولین بوته های گوجه فرنگی ها را کاشته، محصولش کمی رشد کرده است.

از ابتدا به فکر بازاریابی برای محصولش نیز بوده و با خریدارانی از همدان و کرمانشاه حرف های خود را زده است، از اینکه روزی قیمت گوجه در بازار ارزان شود و او نتواند آن ها را با قیمت مناسب به فروش برساند هم نگران نیست، می گوید، حتی اگر بازار فروشی برای محصول تولید شده ام نباشد، می توانم با کمک خانواده ام از آن رب تهیه کنم و رب هم که چاشنی اصلی غذای ایرانی است، نه تنها ضرر نمی کنم بلکه برایم هم سودآور است.

بردار سوری دانشجو است، اما به گفته او دست و پا کردن شغل در این دوره  زمانه بسیار سخت است، از این به کمک محسن آمده است.

سابق بر این سوری، به همراه پدر و دیگر اعضاء خانواده یشان از شغل دامداری و باغداری تأمین معیشت می کردند، هم اینک نیز هم دامداری دارند و باغ شان روبر به را است.

وی آینده نگر است و از زمستانی که در پیش است هم نگران، می گوید، گلخانه در زمستان نیاز به وسیله گرمایشی دارد و و برای استفاده از دستگاه گرمایشی در گلخانه نیز نیازمند به تأمین انرژی گاز است، اما برای این بخش از فرسفج گازکشی انجام نشده، وی از رفت و آمدهای مکرر برای تأمین سوخت مورد نیازش می گوید و از اینکه مسئولان مربوطه چندان او را در این زمینه یاری نکرده اند، تنها خواسته او از مسئولان پیدا کردن راه حلی برای انتقال خط لوله گاز به محل احداث گلخانه است.

برای سوری از اینکه بخواهد به شهرهای بزرگ در جستجوی کار مهاجرت کند، خوشایند نیست، چرا که معتقد است هر کسی می تواند در هر نقطه ای باشد برای تأمین خرج و مخارج زندگی اش به امکانات اطراف خود نیم نگاهی بیاندازد و به لطف خدا با اندک سرمایه ای زندگی اش را بچرخاند.

او رفتن از شهری به شهر دیگر در جستجوی کار و در آخر به جایی نرسیدن و هیچ سرمایه ای نیاندوختن را دوست ندارد و می گوید، اگر قرار باشد تلاشی انجام دهم در شهر و دیار و در کنار خانواده ام انجام می دهم تا حداقل اگر در کار هم شکست بخورم حمایت خانواده را به عنوان پشتیبانی برای خود احساس کنم.

سوری از زیبایی گوجه فرنگی های خود که به شکل تخم مرغ هست هم حرف به میان می آورد و از اینکه در هر دوره می تواند در حدود 40 تا 50 تن و به طور میانگین سالانه 100 تن گوجه فرنگی برداشت کند.

وی از روش آبیاری نوین با توجه به کمبود آب در منطقه برای تأمین آب مورد نیاز گلخانه استفاده می کند و صرفه جویی در مصرف آب را یکی از اولویت های خود می داند.

پدری محسن نیز از سختی های زندگی و از اینکه از وقتی خود را شناخته به باغداری و دامداری پرداخته است می گوید، او سال های سال است با وجود کهولت سن هم روی پای خود ایستاده و در کسب لقمه نانی حلال، دست به سوی کسی جز خدا نبرده است.

او توان یک روستایی در تأمین همه جانبه معیشت زندگی از راه کار کردن در زمین کشاورزی، باغداری و دامپروری را سرمایه ای بی نظیر می داند، سرمایه ای که امید بخش زندگی روستاییان با وجود مشکلات بسیار از جمله خشکسالی، سرمازدگی و آفت باغات است.

سوری همچنین با گله مندی از مسئولان، از اینکه هنوز هم بعد از گذشت دو سال خسارت سرمازدگی و خشکسالی را  به کشاورزان و باغداران پرداخت نشده، ناراحت است.

تنها آرزویش سر و سامان دادن به زندگی فرزندان خود است و می گوید، به لطف خدا تاکنون در این زمینه هرچند با مشقت بسیار، کوتاهی نکرده است.

 

در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی؛

دامدار روستایی؛ برای دو خانواده ایجاد اشتغال کرد

سوری، یکی از دامداران تویسرکانی، عاشق کارش است، دامداری حتی با زبان روزه و هدایت گوسفندان از این سو به آن سو بردن را شغلی مناسب برای خود می داند و با تسهیلات اقتصاد مقاومتی بسیج سازندگی، دامداری اش را توسعه داده و برای دو خانواده اشتغالزایی ایجاد کرده است.
به گزارش خبرنگار رودآور، این روزها حرف از برنامه های مختلف بسیج سازندگی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی بسیار است، حرف هایی که بوی عمل به خود گرفته و سبب درآمدزایی خانواده هایی شده است که از طریق این قشر تسهیلات حمایتی گرفته اند.

و ما شاهد بهره برداری از دامداری، پرورش قارچ و زنبور عسل و ایجاد گلخانه های متعدد و طرح های دیگر یکی پس از دیگری هستیم.

از این رو به سراغ یکی از دامداران تویسرکانی در روستای نجفیه رفته تا از نزدیک با تلاش این کار آفرین روستایی آشنا شویم.

خود را علی سوری معرفی می کند و از ابتدا سر اصل موضوع می رود، که با کمک، راهنمایی و معرفی بسیج سازندگی به بانک، 15 میلیون تومان تسهیلات اقتصاد مقاومتی دریافت می کند.

سوری سابق بر این دارای 50 رأس گوسفند بوده و با توجه به ظرفیتی که از خود برای توسعه دامداری اش شناخت دارد، با دریافت تسهیلات اقتصاد مقاومتی تعداد دام ها را به 112 رأس افزایش می دهد، گرچه به گفته خودش نگهداری از 200 رأس دام هم برایش ممکن است، چرا که تجربه کار را دارد.

در حال حاضر برای خانواده خود و پدرش از این دامداری ایجاد اشتغال کرده است، همسرش نیز در این راه او را همراهی می کند، به طوری که چند گوسفند در منزل دارند و برای استفاده این دام ها شبدر و یونچه می کارد.

سوری عاشق کارش است، دامداری حتی با زبان روزه و هدایت گوسفندان از این سو به آن سو بردن را شغلی مناسب برای خود می داند و می گوید: ترک روستا و مهاجرت به شهر برای جستجوی کار به صلاح یک روستایی نیست، یک روستایی هویت واقعی خود را در روستا پیدا می کند، با آن یکی می شود و برای کسب روزی حلال برای خانواده اش تلاشی دو چندان دارد، حتی در این راه خانواده نیز همراه او هستند که رضایتمندی را به دنبال دارد.

او کار کردن را عار نمی داند و آن را تنها در کارمندی نمی یابد، بلکه معتقد است زمانی که می دانم تعدادی از انبیاء به این شغل مشغول بودند، چه جای خجالت کشیدن است، او تلاش برای راحتی خانواده اش را آرامش بخش و نوعی عبادت می داند.

بازار فروش گوشت گوسفندان پروار شده اش هم بد نیست، هماهنگ با چند دامدار دیگر گوسفندان فروشی را بر خاوری سوار کرده و به استان قم می برند.

با این حال، برای راحت تر شدن کار خود می خواهد دامداری صنعتی راه بیاندازد،حتی در یک زمین کوچک هم شده، با ایجاد یک دامداری صنعتی نه تنها میزان درآمدزایی خود را افزایش خواهد داد، بلکه برای تعداد خانواده های بیشتری هم می تواند اشتغالزایی ایجاد کند.

در حال حاضر زمین کوچکی را برای این کار اختصاص داده است و اگر اقساط وامش پایان یابد، تسهیلات جدیدی برای تبدیل کردن دامداری سنتی خود به صنعتی می گیرد، می گوید: با همین زمین کوچک، دامداری صنعتی را آغاز خواهم کرد و کم کم به فکر توسعه اش هستم، فعلا باید بر داشته های خودم اکتفا کنم.

این دامدار روستایی از تمامی وقت خود به خوبی استفاده می کند و با وجود دامداری، باغداری و کاشتن یونچه و شبدر برای دام خود در زمینی که دارد، باز هم با یک تنظیم برنامه، ظرفیت توسعه وضعیت نگهداری از دام های خود را دارد.

در چند هکتاری زمین زراعی که 90 درصدش جو  و مابقی اش گندم است، به زراعت نیز مشغول بوده، با این کار از کاه های تولیدی نیز برای خوراک دام ها به ویژه در زمستان استفاده می کند.

باغ کوچکی نیز دارند همراه با خانواده پدری اش به نگهداری از باغ می پردازد و اگر سرمازدگی در میان نباشد، محصول گردوی خوبی نیز تولید می کنند.

سوری شاکر است و راضی که می تواند زندگی خود را بچرخاند و نان بازوی خود را بخرد و محتاج به کسی نباشد، او صاحب یک دختر پنج ساله به نام زهرا و یک پسر چهارماهه به نام محمد امین است و می خواهد آنیده خوبی برای آنان بسازد و از کودکی آنان را درست تربیت کند تا همیشه با توکل به خدا بر روی پای خود بایستند.

 

جوان زنبوردار تویسرکانی فعال در عرصه اقتصاد مقاومتی، خواستار برخورد مسئولان با دلالان برای جلوگیری از کساد شدن بازار عسل و ایجاد یک تشکل حمایتی از زنبورداران شد.
به گزارش خبرنگار رودآور، با توجه به اهمیت موضوع اقتصاد مقاومتی در توسعه کشورمان و تأکیدات رهبر انقلاب در سال های اخیر به ویژه در سال 95 بر اقتصاد مقاومتی و نیز از آنجا که ایشان امسال را با عنوان "سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل" نامگذاری کردند، سایت خبری تحلیلی رودآور بر آن شده تا با فعالان این عرصه به گفت و گو بنشیند و در فواصل زمانی متعدد به بررسی مشکلات و مطالبات آنان از مسئولان بپردازد که در گزارش هایی از جمله " لبیک جانبازی به ندای رهبر با دستانی پینه بسته/ باغ یک هکتاری نادربیگی و یک دنیا اقتصاد مقاومتی "، " یک روستایی حرفش کمتر و اقدام و عملش بیشتر است/از زنبورداری تا دامپروری یک احمدآبادی+تصاویر" و " گله مندی های کارآفرین نمونه با تولید 5 محصول/عدم سیاست حمایتی قطع کننده حلقه نهایی اقتصاد مقاومتی است " و بسیاری گزارش دیگر به آن پرداخته است.

و اما شهرستان تویسرکان منطقه خوش آب و هوایی است که دارای گل های رنگاوارنگ و متنوعی است و مناسب برای زنبورداری.البته هر کاری نیاز به سرمایه دارد و برخی از این زنبورداران با بهره گیری از تسهیلات اقتصاد مقاومتی از سوی بسیج سازندگی به کسب و کار خود رونق دو چندانی داده اند.

جعفر شکوهی یکی از زنبورداران تویسرکانی است که به همراه فرزند خود وحید با دریافت تسهیلات اقتصادی مقاومتی از سوی بسیج سازندگی تعدادکندوهای عسل خود را افزایش داده و تا حدودی رونقی در ایجاد سرمایه زندگی خود داده است و او اکنون در حدود 350 کندوی عسل دارد.

شکوهی علاوه بر آنکه برای پسر خود اشتغال ایجاد کرده است یک کارگر ثابت نیز دارد و در زمان نقل و انتقال کندوها به مناطق خوش و آب هوا به ویژه انتقال کندوها به قصر شیرین، برای چندین کارگر اشتغال ایجاد می کند.

وی می گوید: زمانی که بارندگی ها مناسب است، عسل خوبی تولید می کنیم در حالی که اگر با خشکسالی همانند سال های گذشته روبرو باشیم تعداد کندوهایمان کاهش می یابد و عسل تولید شده هم کمتر می شود.

نیش بی تدبیری مسئولان بر پیکر زنبورداران

«وحید شکوهی» فرزند این زنبوردار تویسرکانی نیز در گفت و گو با خبرنگار رودآور به مشکلات زنبورداری اشاره می کند و می گوید: زنبورداری مشکلات خاص خود را دارد و نیش خوردن از زنبورها در آن به پای نیش خوردن از نبود حمایت مسئولان از ما و تولیداتمان نمی رسد.

وی اظهار کرد: با توجه به ظرفیت مناسب تویسرکان و مناطق بسیار خوش آب و هوای آن، بسیاری از خانواده ها می توانند در این شهرستان با تولید عسل خرج و مخارج زندگی خود و خانواده یشان را تأمین کنند.

توسعه زنبورداری زمینه اشتغالزایی جوانان را فراهم می کند/زنبورداری راهکاری مناسب برای تحقق اقتصاد مقاومتی

این زنبوردار 26 ساله تویسرکانی افزود: عسل تولید شده این شهرستان با توجه به نقطه جغرافیایی مناسب شهرستان، از ارزش غذایی و خلوص بیشتری برخوردار است و وارداتی هم برای تهیه آن نمی خواهد و در مجموع به نفع اقتصاد شهرستان خواهد بود، چرا که با اندک حمایتی از سوی مسئولان از این شغل مناسب و توسعه آن، زمینه های اشتغالزایی تعداد بسیاری از جوانان را فراهم می شود.

شکوهی تولید عسل را یکی از راهکارهای عملیاتی شدن و تحقق اقتصاد مقاومتی در تویسرکان و رونق بخشیدن به اقتصاد بیمار تویسرکان دانست.

دلالان بازار عسل را کساد می کنند

وی عنوان کرد: تولید عسل ما خوب و مناسب است، عسل طبیعی و ناب، اما مشکل اساسی وجود عسل های تقلبی در بازار تولید و عرضه این عسل های بی کیفیت با قیمت پایین است.

این زنبوردار جوان تویسرکانی در ادامه نبود بازار فروش، وجود دلالان و عدم حضور نظارت بر بازار عرضه عسل را از مشکلات پیش روی تولیدکنندگان این محصول در شهرستان برشمرد و تصریح کرد: برخی سودجویان و دلالان، عسل تقلبی و نامرغوب را وارد بازار می‌کنند و زمینه کساد شدن بازار عسل را مهیا می سازند.

ایجاد تشکل، خواسته زنبورداران است

شکوهی گفت: برای حمایت از ما زنبورداران تشکل و یا تعاونی و یا حداقل مرکز نظارتی که خلوص عسل را سنجیده و برچسب درجه خلوص و کیفیت عسل را بر روی آن بزندوجود ندارد، به همین دلیل سودجویان حتی با عرضه عسل سه هزار تومانی، ضربه های مالی فراوانی به ما می زنند.

وی افزود: از طرف دیگر نیز باید در جامعه فرهنگ سازی شود که هر عسلی را نمی توان به عنوان یک عسل طبیعی که درمان کننده بیماری و تقویت کننده عمومی بدن باشد استفاده کرد، چرا که بسیاری از مردم به ویژه با این اوضاع ضعیف اقتصادی به سراغ عسل هایی با قیمت ارزان می روند، در حالی که از کیفیت بسیار پایین آن عسل های تقلبی مطلع نیستند.

عسل های تقلبی خواص درمانی ندارند/زمینه های استفاده از فرآورده های عسل مهیا شود

این زنبور دار جوان تویسرکانی ادامه داد: متأسفانه عسل های تقلبی که با شکر تولید می شوند قند بالایی دارند در حالی که عسل طبیعی با قند پایین، درمان کننده بسیاری از بیماری های عفونی است.

شکوهی با بیان اینکه از هنوز شهرستان به جایی نرسیده که از فروارده های تولید عسل استفاده کند، تصریح کرد: متأسفانه زمینه های لازم برای بهره مندی از فراورده های عسل در تویسرکان از جمله نیش درمانی، گرده افشانی و عسل درمانی فراهم نشده است.

وی خواستار حمایت مسئولان امر از زنبورداران به ویژه برنامه ریزی و طرح ریزی حمایتی در سال های خشکسالی شد.

267 زنبوردار  در تویسرکان فعالیت می کنند

«مسعوداکبری» مدیر جهادکشاورزی تویسرکان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار رودآور، از فعالیت 267 زنبوردار در تویسرکان خبر داد و گفت: این تعداد زنبوردار از 28 هزار و 645 کلونی زنبورعسل را برای تولید عسل نگهداری می کنند.

وی از تولید سالانه 230 تن عسل نیز خبر داد و گفت: عسل های تقلبی و وجود دلالان در این حوزه و نیز سختی های جا به جایی کلنی ها برخی از مشکلات پیش روی زنبورداران است.

وی افزود: عدم وجود تشکل های حمایتی در راستای عرضه و نظارت مطلوب بر عسل تولید شده و ورود عسل تقلبی به بازار تاکنون آسیب هایی برای زنبورداران تویسرکان ایجاد کرده است.

دیروز لباس سبز پاسداری بر تن داشت و امروز سربند لیبک یا علی بر پیشانی بسته و همچون روزهای دوران دفاع مقدس، لباس خاکی بر تن دارد و دست هایش از کار در باغ خود که نمونه تمام عیار یک الگوی اصیل اقتصاد مقاومتی است پینه بسته.
 
به گزارش خبرنگار رودآور، به سراغ یکی از پاسدارن نمونه بازنشسته تویسرکانی رفتیم، پاسداری که هیچ گاه در پاسداری و حمایت از رهبری بازنشسته نمی شود و تا پای جان از اسلام، انقلاب و مردمان خود حمایت می کند.

30 کیلومتری می شود که از مرکز تویسرکان تا روستای شهرستانه را طی کردیم، مسیر خوش آب و هوای این روستا، دره ها، باغات سرسبز و رودخانه هایی که امسال با نعمت باران و بارش الهی بعد از چنین سال، آب در آن جاری شده است.

به باغ همیشه بهاری بهاران می رسیم، خود را یک دوم خردادی اصل می داند! البته نه از آن دوم خردادی ها! چرا که متولد دوم خرداد ماه سال 45 است، نه چیزی بیشتر نه پیزی کمتر، متأهل و دارای سه فرزند پسر و یک فرزند دختر است، همچون دیگر مردان مرد این سرزمین در شکل گیری انقلاب اسلامی نقشی را رقم می زند.

از همان دوران کودکی واز آنجا که شغل پدریش کشاورزی و باغداری است همراه با پدر کار کرده و مشغول تحصیل هم می شود، تا اینکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در دروان دفاع مقدس به جبهه های نبرد حق علیه باطل می رود و در دو عملیات مهم والفجر10 و مرصاد حضور پررنگ دارد.

نادربیگی از رفتن به جبهه و جاماندن از شهادت می گوید و اینکه اکنون جانبازی 30 درصد است، با این وجود پس از دفاع مقدس نیز به وظیفه پاسداری خود در سپاه ناحیه تویسرکان مشغول می شود.

او مرد کار است، حالا باید زندگی خود و خانواده اش را هم بهتر تأمین کند و بسازد و برای الگو شدن برای جوانان دیگر کاری انجام دهد آن هم در عمل، همزمان با شغل پاسداری به شغل پدری خود نیز اهتمام دارد، باغی، مزرعه ای، زمینی هر ساله از صاحبانش اجاره می کند و در آن به شغل کشاورزی نیز می پردازد.

کار کردن را خفت نمی داند، پس از بازنشستگی به فکر چاره  ای می افتد و در لبیک به منویات مقام معظم رهبری در جبهه اقتصاد نیز مقاومتی وارد عرصه می شود، ابتدا با سرمایه ای اندک باغی خریداری می کند و در کنارش به زنبورداری و پرورش ماهی می پردازد.

خرج و مخارج این قبیل کارها برایش بالا رفته، تصمیم می گیرد که از بسیج سازندگی وام اقتصاد مقاومتی دریافت کند و 30 میلیون تومانی تهسیلات گرفته و به گوشه گوشه کاری که دست و پا کرده می زند، محل پرورش ماهی هایش را تعمیر و چند کندوی دیگر عسل هم خریدای می کند.

احمد نادربیگی در گفت و گو با خبرنگار رودآور در این بار می گوید: از همان روزی که خود را شناختم اعتقادم بر این است که یک چشمه سودی ندارد و باید به داشتن چشمه ها برای ساختن شهرمان بیاندیشیم.

وی تصریح کرد: شهرستان تویسرکان تک محصولی  و باغداران بیشتر محصول گردوی تولید می کنند، حاصل دسترنج بیشتر باغداران و کشاورزان، همنی گردو است و بس، و این تک محصولی در حقیقت مانعی برای پیشرفت است، تک محصولی بودن، یک کشاورز را وابسته می کند و اگر شرایط آب و هوایی مساعد نباشد باید یک سال و یا چندین سال را با کم پولی و بی پولی سپری کند.

این باغدار نمونه تویسرکانی می افزاید: از این رو پس از بازنشتگی ام یک هکتاری زمین برای باغداری خریداری کردم، در این یک هکتار باغ، انواع درختان میوه از جمله آلو، بادام و گردو دارد تا نشان دهم که نباید به تک محصولی بودن وابسته بود.

نادربیگی که دستانش پینه بسته، از کار خسته نمی شود و با بیان اینکه کار عبادت است، ادامه می دهد: زمانی که می گویند اقتصاد مقاومتی، در حقیقت یک اقتصاد ریاضیتی نیست بلکه بدان معناست که از داشته های درونی به خوبی برای تولید در همه ابعاد استفاده کنیم، به طور مثال من برای آبیاری باغ به هیچ عنوان از آبیاری سنتی استفاده نکرده و تأکید من  بر استفاده از آبیاری قطره ای است.

وی می گوید: منویات رهبری را که نمی توان با تنها با حرف زدن عملی کرد، باید اقدامی جدی صورت گیرد و اینکه همایش بگیرم برای امر واضح اقتصاد مقاومتی، اکنون دیگر جوابگو نیست، باید هر کسی از هر استعدادی که دارد برای این مهم استفاده کند، یک کارگر با فکر اقتصادی جلو رود، یک بنا، یک باغدار و کشاورز و یک نخبه تفاوتی ندارد، هر شخصی در هر جایی که هست خود را در مرکز و میدان این عرصه بداند و وارد عمل شود، یا علی بگوید و آستین هایش را برای اطاعت از رهبری بالا بزند.

این پروزش دهنده ماهی نمونه در ادامه از پرورش ماهی که به طور معمول هر دو سال یک بار برداشت دارد هم سخن به میان می آورد و سال اولی که در حدود  500 کیلو از ماهی هایش را فروخته است، از ماهی های شکمو و همیشه گرسنه خود، ماهی سفید و کپور.

برای استخر یا همان محل پرورش ماهی ها هزینه هایی بسیاری صرف کرده است، اما خوشبختانه به ثمر نشسته و می تواند به آن به عنوان منبع درآمدی دیگر حساب کند.

به سمت پایین دست که نگاه می کنیم، صدای وز وز زنبورها هم به بیشتر به گوش می رسد، صدایی که حالا دیگر از صدای آب استخر که ماهی ها ایجاد کرده و صدای پرندگان اطراف بیشتر شده است، گرچه نزدیک بود چند مرتبه این زنبورها ما را هم ممهان کرده و چند نیشی به ما بزنند، اما آنان هم به مانند صاحبش مهمان نواز بودند، نه تنها نیشی نزدند بلکه از عسل شیرین خود ما را هم بهره مند کردند.

نادربیگی در اینجا غلامعلی غلامعلی می گوید و دوست چندین و چند ساله خود را به ما نشان می دهد، می گوید: فلاح از همان دوران خدمت پاسداری با من همراه بوده است، چه در دفاع مقدس چه هم اینک در صحنه اقتصاد مقاومتی.

غلامعلی فلاح  اهل همدان و سه فرزند دختر و یک فرزند پسر دارد، بزرگ مردی آرامی است، که صدایش آرام، آهسته و اعماق نیز  از عشق و محبت به ولایت سخن می گوید، رفتارش همچون دوست صمیمی اش نادربیگی متوازعانه است، زمانی که پای صبحت ها و دردل هایشان می نشینیم، گویا همین جا میدان دفاع است، دیروز بر تن لباس سبز پاسداری را داشتند و امروز لباس خاکی بر تن دارند، همچون روزهای دفاع مقدس که برای دفاع از میهن لباس خاکی بر تن داشتند.

فلاح نیز از دغدغه های رهبری درباره اقتصاد مقاومتی سخن ها به میان آورد و می گوید:  گرچه بازنشسته بودیم ولی یک جا هم که نمی توان نشست، باید وارد میدان می ،ینکه به جوانان بگوییم اقدام و عمل و خود اقدامی نکنیم که فایده ای ندارد، ما باید با اقدام و عملمان راه را برای جوانان برومند ایران زمین روشن کنیم، گرچه بسیاری از جوانان ما در بسیاری از  هایم و فناوری، موشکی و هوا و فضا و به ویژه انرژی صلح آمیز هسته ای، سبب ساز اقتدار و عزت بیش از پیش نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران شدند و هستند اما ما نیز نباید وظیفه خودمان را در انتقال ارزش ها فراموش کنیم.

لبخندهای صمیمانه یشان، دوستی تنگاتنگشان ما را به دفاع مقدس می برد که چگونه در آن دوران نیز در کناریکدیگر بودند و سربندهای یا حسین(ع) و یا زهرا (س) برای یکدیگر بر پیشانی هایشان می بستند و امروز یا علی گویان به ندای رهبر انقلاب برای تحقق اقتصاد مقاومتی لبیک گفته اند.

نادربیگی پروش دهنده مرغ هم است، در حدود 35 مرغ دارد و گوشت و تخم مرغ های خانواده خود و آشنایانشان را هم تأمین می کند و می گوید: گاه گاهی از روستاهای اطراف برای خرید محصولی از باغ یا کندوهایمان به اینجا می آیند، کندوی عسلی می خرند، گاهی مبادله می کنیم، برخی هایشان که پولی ندارند به جای هزینه عسل،بره ای یا مقداری از محصولات تولید شده خودشان را می دهند و من هم با آن ها به اصطلاح کنار می آیم.

نادربیگی می افزاید: گوشت قرمز را هم خودمان تولید می کنیم، گاهی یک یا دو بره گرفته و پرورش می دهیم و از آن برای تهیه گوشت قرمز استفاده می کنیم.

باغ کوچک نادربیگی به قول معروف همه چیز دارد، از شیر مرغ گرفته تا جان آدمیزاد، توت فرنگی و انواع سبزیجات، خیار، گوچه و حتی سیب زمینی هم تولید می کند و به قول صاحبش بیش از 90 درصد مایحتاج زندگیشان از این محصولات تهیه می شود.

فلاح دوست نادربیگی می گوید: گرچه هر فرد بایستی به توانمندی ها و داشته های خود و اطرافش نگاه کرده تا اقتصادی مولد خلق کند، اما همین تولید نیز نیاز به سرمایه اندک دارد و ای کاش مسئولان ما در ارائه تسهیلات به مردم به ویژه به جوانان از وام های با درصد سودپایین استفاده کنند، تا جوانی که اولین قدم های اقتصادی زندگی خود را بر می دارد در همان پله های اول به دلیل مشکلات در بازپرداخت وام خود در جا نزند.

موقع رفتن با اجاز صاحب باغ ناخنکی هم به چغاله بادم های باغ می زنیم و او با مهربانی خود برایمان چغاله بادم می چیند، تا جلوی درب راهنماییمان کردم و با دست تکان دادن دوباره ما را برای رفتن به باغش دعوت می کند.

 

یک روستایی حرفش کمتر و اقدام و عملش بیشتر است/از زنبورداری تا دامپروری یک احمدآبادی+تصاویر

یک روستایی حرفش کمتر و عملش بیشتر است، اگر در عرصه ای ضرر ببیند، به سرعت خود را با شرایط جدید ایجاد شده، تطبیق می دهد و به فکر چاره ای دیگر می افتد تا زندگی خود و خانواده اش را تأمین کند و چقدر خوب سرد و گرم های زندگی آنان را مقاوم کرده است.
 

به گزارش خبرنگار رودآور، در اهتمام به منویات مقام معظم رهبری در باره شعار سال با عنوان اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل، بر آن شدیم  تا با کارآفرینان، دامپروران، زنبورداران و گلخانه داران و بسیاری دیگر از عرصه های حوزه اقتصاد مقاومتی که از بسیج سازندگی، تسهیلات اشتغالزایی دریافت کرده اند به گفت و گو بپردازیم و راز و رمز موفقعیت و مشکلات پیش روی آنان را بازگو کنیم.

در حدود 25 کیلومتر از مرکز تویسرکان را طی کردیه تا به روستای احمدآباد می رسیم، محلی خوش آب و هوا و پر از صدای دل نشین پرندگان.

رضا افتخاری، 45 ساله، متأهل و دارای دو فرزند دختر و دو فرزند پسر، که علاوه بر کشاورزی و باغداری به تولید عسل و گاو داری نیز مشغول است.

می گوید با وجود آنکه در چندین سال گذشته با خشکسالی و سرمازدگی باغ خود روبرو بوده، اما در تأمین خرج و مخارج زندگی اش کم نیاورده است و از زنبورداری، گام داری و پرورش مرغ امرار معاش در کنار باغداری امرار معاش می کند.

زمانی که از زنبورها و کندوهایش می پرسیم با ذوق ما را به سمت کندوها می برد و حتی آرام زنبورهایش را نوازش می کند، زنبورهایی که شهد گل ها را به سمت کندوها آورده اند.

کندوهایش سنتی سنتی است و از گل ساخته شده است، نه مومی در آن قرار می دهد نه قابی (شان)، همه را زنبور ها خود می سازند، رضا سابق براین در زمان خرم بودن دشت و صحرا، 60 کندوی سنتی داشته است، اما سال گذشته به دلیل خشکسالی و عدم وجود تعداد مناسب گل ها در دشت و صحرا تعداد کندوهایش به 25 کندو کاهش می یابد.

رضا ادامه می دهد: در زمانی که همه جا سبز و خرم است در حدود 80 تا 90 کیلو عسل تولید شده اش را با قیمت مناسب و حتی 150 هزار تومان برای هر کیلو به فروش می رساند.

از آنجا که عسل تولید شده صد در صد طبیعی است، سفارش هایی قبل از آماده شدن عسل از قبل به رضا می شود تا سهم سفارش دهندگان را برایشان نگه دارد.

رضا از خاصیت عسل در تقویت عمومی بدن و درمان بیماری ها حرف ها می زند و می گوید: عسل تولید شده توسط زنبورها در این کندوی های سنتی به دلیل طبیعی بودنشان حتی اگر 10 سال هم بماند به اصطلاح عامیانه شکره نمی زند و خراب نمی شود، در حالی که می بینیم متأسفانه عسل های تولید شده تقلبی بعد از مدتی کوتاه، شکره می زنند و رنگ و طمع و به ویژه خاصیت عسل طبیعی را ندارند، چرا که زنبورهای تولید ننده ان عسل ها بیشتر با استفاده از شکر تقویت شده اند.

رضا ادامه  می دهد: سالی یک مرتبه می توانیم از عسل تولید شده آن هم در اواخر تابستان و اوایل مهر بهره مند می شویم.

به اینجا که می رسد، همسرش نیز وارد بحث ما می شود و ما را به گاوداری که 10 گاو در موجود است هدایت می کند، می گوید: از بسیج سازندگی تسهیلات گرفته ایم تا گاوداری را توسعه دهیم، تعدادگاو ها رابیشتر کرده وسقفی مناسب براب آن ها بسازیم.

وی با دست اشاره به گوساله در گاوداری کرده و می گوید: آن گوساله را ببینید، گوساله ای یک روزه است.

او ادامه می دهد: صبح زود از خواب بیدار می شویم، علف و یونجه گاو ها را داده و شیر می دوشیم، شیر گاوها را اقوام و آشنایان در روستاهای دیگر از جمله اشتران، مالیچه و جیجانکوه خریداری می کنند، خدا را شکر، نان و آب مان با فروش این ها تأمین می شود.

 

به حیاط خانه که باز می گردیم، به مرغ های داخل حیاط نیز اشاره می کند و می افزاید: برای تهیه تخم مرغ هم که مشکلی نداریم، گرچه کار کردن در روستا و نگهداری گاو و پرورش مرغ سخت است و مشکلات خاص خود را دارد، اما با عنایت خدا  زندگی را می چرخانیم و یکی از پسران و یکی از دخترانمان را این گونه با فروش محصولات خود به خانه بخت فرستادیم.

رضا هم از قناعت های همسر خود می گوید و از همیاری او در تأمین معاش زندگی خانواده، از اینکه همسرش پا به پای او هرچند سخت اما محیطی مناسب برای تربیت فرزندانشان فراهم ساخته اند.

کم کم باید خداحافظی کرده و به شهر باز گردم، در افکار خود غوطه ور می شوم که یک روستایی چگونه پیاده کننده اقتصاد مقاومتی است، حرفش کمتر و عملش بیشتر است، اگر در عرصه ای ضرر ببیند، به سرعت خود را با شرایط جدید ایجاد شده، تطبیق می دهد و به فکر چاره ای دیگر می افتد تا زندگی خود و خانواده اش را تأمین کند و چقدر خوب سرد و گرم های زندگی آنان را مقاوم کرده است.

مسئول بسیج سازندگی تویسرکان از اعطای هشت میلیارد و 75 میلیون ریال تسهیلات اشتغالزایی و اقتصاد مقاومتی بسیج سازندگی تویسرکان به متقاضیان تویسرکانی در سال94 خبر داد.
 

«محمد رضا گمار» در گفت و گو با خبرنگار  رودآور، با اشاره به نام گذاری سال 95 از سوی مقام معظم رهبری مبنی بر سال" اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل" گفت: تمام تلاش این حوزه توجه به پرورش و توسعه تفکر اقتصاد مقاومتی با تکیه بر داشته های داخلی است.

وی با تأکید بر اینکه شهرستان تویسرکان ظرفیت های بسیاری به ویژه در حوزه کشاورزی و دامپروری دارد، اظهار کرد: با توجه به تأکیدات رهبر انقلاب، زمینه های متعددی برای متقاضیان کارآفرینی از سوی بسیج سازندگی تویسرکان به ویژه برای جوانان جویای کار فراهم شده است.

مسئول بسیج سازندگی تویسرکان افزود: اقدامات مناسب  بسیج سازندگی در راستای اعطای وام و آموزش درخصوص عرصه هایی از جمله پرورش قارچ، زنبورداری، تولید کود ورمی کمپوست، شیلات، کشت زعفران در سال های گذشته، سبب عملیاتی شدن برنامه هایی خوبی در سطح شهرستان شده است.

گمار تصریح کرد: آنچه ک امروز شهرستان ما به آن نیاز دارد؛ ایجاد کردن کارگاه های زودبازده، صنایع تبدیلی و حمایت از واحدهای تولیدی فعال از سوی مسئولان ذی صلاح است که می تواند محصولات تولید شده در عرصه های اقتصاد مقاومتی از سوی شهروندان را خریداری کرده و به عنوان بازرایاب در حمایت از تهیه کنندگان محصولات گام های مؤثری بردارد.

وی گفت: کمک گرفتن از علم روز و تکیه بر اقتصاد دانش بنیان در راستای ایجاد صنایع تبدیلی متناسب به داشته های شهرستان می تواند نجات دهنده و پویا کننده اقتصاد شهرستان باشد.

مسئول بسیج سازندگی تویسرکان به ظرفیت بالای تویسرکان در تولید گردوی مرغوب اشاره کرد و افزود: می توان حتی از پوست سبز گردو در بسیاری از صنایع پس از تبدیل شدن و تغییرات خاص در زمینه های مختلف پزشکی، دارویی و رنگ ریزی از آن استفاده کرد و رسیدن به این مطلوب نیازمند تکیه بر اتصال حلقه تولیدات و صنایع تبدیلی متناسب با ظرفیت های شهرستان است.

گمار خواستار ایجاد و یا فعال شدن تعاونی های موجود شهرستان در حمایت از تولیدکنندگان حوزه های مختلف عرصه های اقتصاد مقاومتی شد.

وی همچنین در ادامه از اعطای هشت میلیارد و 75 میلیون ریال تسهیلات اشتغالزایی و اقتصاد مقاومتی بسیج سازندگی تویسرکان به متقاضیان تویسرکانی در سال94 خبر داد.

مسئول بسیج سازندگی تویسرکان عنوان کرد: این تسهیلات به 48 متقاضی از سطح شهرستان تویسرکان در زمینه هایی اقتصادی از جمله؛ دامداری و دامپروری، زنبورداری، پرورش شتر مرغ، پرورش قارچ، ایجاد گلخانه، تولید زعفران و دانه های روغنی،  پرورش مرغ بومی، ماهی کپور و ماهی ارائه شده است.

گمار، فراهم شدن بستر مناسب برای اشتغالزایی، با بهره گیری از طرح های زود بازده و با رویکرد محرومیت زدایی را از اهداف برنامه های بسیج سازندگی شهرستان نام برد.

وی تصریح کرد: نهادینه ساختن فرهنگ مصرف کالاهای داخلی جز با ترویج فرهنگ و ارتقاء روحیه جهادی و اقتصاد مقاومتی در جامعه ممکن نیست.

کارآفرین نمونه حاجی آبادی با پیاده کردن یک نمونه موفق اقدام و عمل در حوزه اقتصاد مقاومتی و تولید پنج محصول، تنها انتظارش از مسئولان این است، تا حلقه نهایی تحقق اقصاد مقاومتی را که همان بازاریابی و خرید محصولات تولید شده است را با عدم حمایشان قطع نکنند.
 

به گزارش خبرنگار رودآور، فعالیت های بسیج سازندگی و ارائه تسهیلات بانکی به متقضیان در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی با توجه به منویات رهبری، چند سالی است که در شهرستان تویسرکان پررنگ تر شده است.

به همین دلیل بر آن شدیم تا مسیر 25 کیلومتری تویسرکان به روستای حاجی آباد از توابع بخش خرمرود این شهرستان را طی کنیم و با اولین گلخانه دار تویسرکانی در این روستا و این منطقه به گفت و گو بپردازیم.

«رمضان مومیوند» جوانی پرشور و حال متولد 62، متأهل و دارای دو فرزند است که تا سوم راهنمایی تحصیل کرده است.

رها کردن غم غربت و ترجیح دادن کار در کنار خانواده آرامش بخش است

او چهار سالی می شود که گلخانه دار است و به گفته خود از یک گلخانه چوبی و بسیار کوچک آغاز به کار کرده و اینک با تسهیلاتی که از بسیج سازندگی دریافت کرده، خود را توسعه داده است.

رمضان از گذشته های دورتر خود می گوید از هشت سالی که به علت نبود شغل و امکانات، روستایش را ترک می کند، به تهران می رود، این جا و آن جای تهران کار می کند و سختی می کشد.

تمام مشکلات را به جان می خرد تا لقمه نانی برای خانواده خود تهیه کند، اما دیگر نمی تواند غم غربت را در سینه حبس کند و دوری از خانواده خود را تحمل، به روستای خود باز می گردد.

تأمین سرمایه اولیه با کمک تسهیلات بسیج سازندگی 

باید فکری کند، چاره ای بیاندیشید تا لقمه نانی حلال برای خانواده اش تهیه کند، در زمینه گلخانه داری تحقیقاتی می کند، در ابتدا با گلخانه ای چوبی آغاز می کند، محصولاتی را تولید کرده و به بازار می فروشد، اما زندگی خرج دارد و باید به فکر توسعه کار باشد، سرمایه چندانی ندارد، تا اینکه با بسیج سازندگی آشنا می شود، تسهیلاتی می گیرد و گلخانه اش را به 300 مترمربع ارتقاء می دهد.

در چند سال اخیر 30 تا 40 خانوار از روستای 250 خانواری حاجی آباد به شهرها مهاجرت کرده اند و رمضان همچنان به فکر پیشرفت است تا بتواند زمینه ای را فراهم کند شاید آن خانواده هایی که برای درآوردن خرج و مخارج زندگی یشان از روستا کوچ کرده اند را باز گرداند، باید چیزی در دست داشته باشد تا آنان را قانع کند، باز از بسیج سازندگی کمک می گیرد و با تسهیلات جدیدی که می گیرد گلخانه اش را به یک هزار و 500 مترمربع ارتقاء می دهد.

زحمت چهار ساله به ثمر نشست/گلخانه رمصان الگویی برای اهلی دیگر روستای حاجی آباد و منطقه خرمرود

اسفندماه ماه سال گذشته بود که در ابتدای کار، زمانی که هنوز گلخانه اش به ثمر ننشسته بود، به همره فرمانده سپاه ناحیه تویسرکان بازدیدی از گلخانه وی انجام شد، رمضان آن روز از برنامه هایی که در ذهن داشت حرف ها گفت و امروز ما شاهد اجرایی شدن آن برنامه ها بودیم.

رمضان خوشحال از آن است که اینک در کنار زن و دو فرزند خود زندگی می کند، سابق بر این برای راه اندازی گلخانه خود از گلخانه های دیگر در شهرهای ملایر و همدان الگو می گرفت، اما حالا خود الگویی مقاوم و استوار از یک کارآفرین نمونه برای دیگر هم روستایی های خود شده است.

رمز و راز گلخانه داری را به اقوام و دیگر اهالی نشان می دهد و حال در این روستا در حدود چهارگلخانه در مساحت های یک هزار مترمربع به بالا احداث شده است، حتی برخی از اهالی روستاهای اطراف نیز به سراغ رمضان می آیند و از او راه حل راه اندازی گلخانه و دیگر اقدامات وی را سوال می کنند.

رمضان در حدود 60 میلیون تومان برای راه اندازی گلخانه خود و سالن تولید قارچ از بسیج سازندگی تسهیلات گرفته و خود نیز 80 میلیون تومانی در این چهار سال هزینه کرده است.

وی می گوید: در این گلخانه برای سه نفر به طور مستقیم و سه نفر به طور غیر مستقیم اشتغالزایی انجام شده و درآمد ماهیانه از فروش 200 تا 300 کیلو خیار تولید شده در روز و دیگر محصولاتش در حدود هشت میلیون تومان است که با توجه به هزینه های انجام شده تاکنون درآمد مناسبی نیست، اما همچنان امیدوار، کارش را جلو می برد.

این کارآفرین نمونه حاجی آبادی از وجود مشکلات بسیار بر سر اهداف و راهش می گوید، از عدم برنامه ریزی مناسب مسئولان برای ایجاد بازار خرید محصولاتش و این موضوع را نقطه ضعف مسئولان در حمایت از خود می داند.

رمضان می گوید: با هزاران سختی و مشکلات ما این گلخانه را راه اندازی کردیم، انتظار می رفت و می رود که مسئولان درباره بازاریابی محصول و جلوگیری از نوسانات قیمت ها از ما حمایت می کردند.

او ادامه می دهد: در این روستا در حدود چهار تا 6 گلخانه دیگر پس از گلخانه من راه اندازی شده است، مسئولان می توانند لااقل به راه اندازی کارگاه های کوچک زود بازده در خصوص صنایع تبدیلی به ما کمک کنند تا راحتر محصولاتمان را به فروش برسانیم.

عدم سیاست حمایتی قطع کننده حلقه نهایی اقتصاد مقاومتی است

کارآفرین نمونه حاجی آبادی یک نمونه موفق اقدام و عمل در حوزه اقتصاد مقاومتی را در روستای خود پیاده کرده است، تنها انتظارش از مسئولان این است، تا حلقه نهایی تحقق اقصاد مقاومتی را که همان بازاریابی و خرید محصولات تولید شده است را با عدم حمایشان قطع نکنند.

رمضان از کمک های همسرش می گوید و از اینکه به پیشنهاد وی با وجود آنکه گفته می شود از خیار گلخانه ای نمی توان خیار شور تولید کرد، دست به کار شدند و خیارشور هم هم تولید کردند، البته نه آنقدر برای فروش، بلکه برای مصرف خود و اقوامشان.

او می گوید: اگر حمایت شویم و یا اینکه صنایع تبدیلی را در این روستا راه اندازی کنند، می توانیم از تولید محصولاتمان سود بیشتری ببریم تا آن دسته از روستاییانی که به علت بیکاری به شهرهای دیگر مهاجرت کرده اند با مشاهده فعالیت های به بار نشسته ما باز کردند.

با وجود تمام سختی هایی که رمضان کشیده است، از اینکه در کنار خانواده خود کار می کند راضی است، امید زندگی خود را در آغوش می گیرد و به او با وجود آنکه هنوز دو سال نشده است راه و رسم کسب مهارت زندگی و تأمین معیشت را می آموزد.

ساعت نزدیک 13 می شود و حسام؛ فرزند دیگر رمضان که در کلاس چهارم مشغول به تحصیل است از مدرسه بازگشته و به ما می پیوند، او نیز در اواقات فراغت خود به پدرش کمک می کند.

کارآفرینی رمضان تنها به تولید محصولات گلخانه ای ختم نمی شود، در نزدیکی گلخانه وی سالن قارچی به پا کرده و برای راه اندازی پرورش و تولید قارچ نیز از بسیج سازندگی تسهیلاتی گرفته است.

رمضان نه تنها آشنایی کامل به چگونگی تولید قارچ دارد بلکه از فواید بسیار و حتی غذاهای تولید شده این محصول هم اطلاعاتی به ما می دهد.

بهره بری حداکثری از امکانات حداقلی

همچنان که مشغول مصاحبه گرفتن بودم گویا جرقه ای در ذهن رمضان زده شد و با عجله و لبخندزنان گفت: بهتر است محلی را در همین نزدیکی به شما نشان دهم.

این را که گفت، گام هایم را تندتر کردم تا از او عقب نیافتم و به چشم خود ببینم چه چیزی را می خواهد  نشان دهد.

این کارآفرین نمونه عنوان می کند: در کنار پرورش قارچ و محصولات گلخانه ای، از دو هزار متر زمین دیگر نیز استفاده برده و نهال آلو، هلو و  نیز گلمحمدی پرورش می دهد.

او تصمیم دارد از این بوته های گلمحمدی بهره گیرد و زمانی که به ثمر نشینند برای گلاب گیری استفاده کند و یا شاخه های آن را برای تکثیر به متقاضیان بفروش برساند و این گونه بهره برداری حداکثری حداقل امکانات و زمین را به نمایش می گذارد.

اصلاح الگوی مصرف اولویتی اثرگذار برای تحقق اقتصاد مقاومتی

رمضان از عملیاتی شدن اقتصاد مقاومتی در عمل می گوید و استفاده از آبیاری قطره ای در این زمین، از اینکه چگونه با لوله کشی برای آبیاری قطره ای در برابر کمبود آب ایستادگی می کند.

او به زیبایی، اقتصاد مقاومتی و تکیه بر داشته های خود را در عمل برای ما تعریف کرد و  می گوید: بین هر دو درخت کاشته شده در این زمین، حدود دو متری فاصله است و زمانی که توسط لوله های سیستم آبیاری قطره ای، انجام می شود، بخشی از آب نیز در این فضا به زمین می ریزد و من برای استفاده حداکثری از آب در این فاصله بذرهای بامیه را که در محیط گلخانه در کنار تولید خیار پرورش داده ام، می کارم، تا محصول لذیذ و پرخاصیت بامیه را نیز تولید کنم.

بهره گیری از علم جدید کشاورزی برای بازدهی بیشتر در این حوزه

رمضان از صرفه جویی از آب و بهره گیری از علم روز برای برداشت دو برابر محصولات خود نیز سخن به میان می آورد و باز تأکید می کند، برای پیشرفت نیازمند حمایت مسئولان به ویژه در زمینه بازاریابی هستیم.

استفاده از کود ورمی کمپوست به جای کودهای شیمیایی

او همچنین به سلامت مصرف کنندگان محصولات خود بهای بسیار می دهد و به جای استفاده از کودهای شیمیایی از کود ورمی کمپوست استفاده می کند و در این رابطه اظهار کرد: کود ورمی کمپوست هم کمیت و کیفیت محصولات تولید را افزایش می دهد و هم برداشت محصولات نیز تا چند برابر افزایش می دهد.

آذر ماه سال گذشته بود که گزاری در رودآور با عنوان « تولید کود ورمی کمپوست توسط بسیجیان گامی در تحقق اقتصاد مقاومتی» منتشر شد و در آن به طور مفصل به مزایای استفاده از کود ورمی کمپوست اشاره شد.

همه فن حریف بودن رمضان

رمضان در بخشی از فضایی که در اختیار دارد به پرورش مرغ و خروس و تهیه تخم مرغ مشغول است، مواد غذایی و سبزیجات خود را نیز تولید می کند به قول اهالی روستا رمضان همه فن حریف است.

قباد و منصوری دو نفر از افرادی هستند که گلخانه رمضان مشغول به کار شدند، قباد از اینکه دیگر مجبور نیست روستایش را ترک کن و در نزدیکی خانواده خود به کسب درآمد بپردازد با شور و اشتیاق لحظه ای آرام نمی گیرد و و استراحت نمی کند، او می گوید: فعالیت ر این گلخانه برای من در این فضای سبز روحیه بخش و خسته نمی شوم.

منصوری نیز از فعالیت خود در گلخانه و هم در سالن قارچ می گوید، سالن قارچی که حالا دیگر منبع درآمدی برای زن و فرزندش شده اند، او نیز متأهل و در قبال کار خود بسیار متعهد است، از مزایای قارچ برای هم روستایی های خود و روستاهای اطراف می گوید تا مشوقی برای آنان در راستای کارآفرینی باشد.

به گزارش رودآور بسیار هستند جوانان مستعدی که توان کار دارند و به دنبال کار به هر دری می زنند، جوانانی که شاید در معضل بیکاری تویسرکان تنها سرمایه و حمایت مسئولان را می خواهند و بس تا بتوانند از پس خرج و مخارج زندگی خود برآیند و معیشت خود و خانوده یشان را تأمین کنند.

فاطمه زنگنه

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه‌ها

سلام و خسته نباشی خدمت همه همشهریان و زحمت کشان خدا قوت بامید روزی که شهری داشته باشیم با مسافرت معکوس

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان