آخرین اخبار

21. بهمن 1398 - 6:38   |   کد مطلب: 26555
ماه مبارک رمضان به نیمه رسیده بود در سرکان به مناسبت میلاد امام حسن مجتبی(ع) مجلس جشنی برگزار شده بود که بعد از سخنرانی حجت الاسلام آل طاها تظاهرات با شعار مرگ بر شاه به خیابان کشیده شد که رییس پاسگاه تعداد زیادی را از جمله حجت الاسلام عبدالصالح سبزواری را با توهین و فحاشی به پاسگاه بردند، در اتاقی سه در چهار حدود بیست نفررا با شلاق کتک می زدند.

به گزارش رودآور؛ پرده اول: اولین تظاهرات در تویسرکان، در نیمه شعبان سال ۵۷حجت الاسلام ناظم زاده روحانی اعزامی از قم در مسجد زرهان و راسته بازار بر علیه رژیم پهلوی سخنرانی کردند و نام امام خمینی (ره) را که می آوردند جمعیت سه صلوات می فرستادند، شب شانزدهم شعبان بعد از سخنرانی ایشان در مسجد زرهان اولین مرگ بر شاه علنی در تویسرکان شنیده شد که احمد نامی  با تیر اندازی ماموران ستمشاهی مجروح شدند .

واولین مجروح انقلاب در تویسرکان بودند، حجت الاسلام ناظم زاده دستگیر و با حکم ساواک همدان  ممنوع المنبر شد .در پی اعتراض به دستگیری ایشان مردم با رهبری حجت الاسلام  والمسلمین شیخ عبد الصالح سبزواری جلو شهربانی تجمع که با حمله ماموران مردم متفرق شدند .

پردوم دوم: درماه مبارک رمضان حجه الاسلام آل طاها بعد از نماز ظهر و عصر در مسجد جامع تویسرکان سخنرانی می کردند، که روز ۱۷ماه مبارک  مأموران جلو درب های مسجد را گرفته و به مردم حمله کردند و که آثار تیر اندازی تا مدت ها در مسجد خودنمایی می  کرد.

مردم ماموران را گرفته ویکی از آنان را  داخل حوض مسجد انداختند و اسلحه کلت اورا برداشتند  که بعدا با آن قصد ترور یکی از ماموران ساواک را داشتند که موفق نشدند .

مردم با شعار مرگ بر شاه داخل خیابان آمدند و ماشین های آتشنشانی با آب به مردم حمله کردند.!شاید می  خواستند آتش خشم مردم را خاموش کنند .

پرده سوم:  آن روز ششم آبان ۵۷در در دبیرستان امیر کبیر تویسرکان کلاس اول دبیرستان بودیم در مراسم .صبحگاه یکی از دانش آموز ان سال چهارم ریاضی برایمان در مورد انقلاب سخنرانی کرد به طوری که در اثر سخنان ایشان با شعار مرگ بر شاه به سوی میدان یادبود حرکت کردیم که با تیر اندازی مأموران به مدرسه برگشتیم مشاهده کردیم دانش آموزی تیر خورده و اورا به سوی دفتر مدرسه می آورند، لحظاتی بعد تحویل شهربانی شد که بعد از ظهر خبر شهادت ایشان در شهر پخش شد.

آری سخنران، مجروح و شهید آن روز کسی نبود جز شهید فرشید هرمزی؛ که به مناسبت شهادت ایشان در این میدان نام میدان یادبود به میدان شهید فرشید هرمزی تغییر یافت.

پرده چهارم: ماه مبارک رمضان به نیمه رسیده بود در سرکان به مناسبت میلاد امام حسن مجتبی(ع) مجلس جشنی برگزار شده بود که بعد از سخنرانی حجت الاسلام آل طاها تظاهرات با شعار مرگ بر شاه به خیابان کشیده شد که رییس پاسگاه تعداد زیادی را از جمله  حجت الاسلام عبدالصالح سبزواری را با توهین و فحاشی به پاسگاه بردند، در اتاقی سه در چهار حدود بیست نفررا با شلاق کتک می زدند.

بعد از یک‌ساعت سبزواری را آزاد کردند اما ایشان گفتند همه را باید آزاد کنید، پس از اصرار و پافشاری وی همه بازداشتی ها حدود ساعت دو نیمه شب  آزاد شدند.

پرده پنجم: تعدادی از بزرگان تویسرکان، از جمله حاج مرحوم‌ سید جعفر شیخ الاسلامی و مرحوم حاج هوشنگ مرآتی، سید احمد وحاج سید محمدعلی شیخ الاسلامی، حاج سید طاهر میرمعینی و حاج‌طاهر خوشنویس توسط شهربانی دستگیر و زمستان داخل آب سرد حوض حیاط انداخته و بعد از آن با شلاق آن ها را می زدند، تا به خیال خودشان اعتراف بگیرند.

پرده ششم:  دهم دی ماه سال ۵۷ تظاهرات علیه رژیم ستمشاهی از جلو مسجد اعظم تویسرکان شروع شد، قرار بود تظاهرات آرام برگزار شود جمعیت زیادی آمده بودند در صف جلو تعدادی از روحانیون  و بزرگان معتبر شهر حرکت می کردند  که ناگهان چهار راه حافظ مأموران به سوی مردم تیراندازی کردند که تیری به پایین تر از گوش حجت الاسلام شیخ اسماعیل بیاتی اصابت کرد، تعدادی از مردم از جمله مرحوم حجت الاسلام عمانی مسئول حوزه علمیه آن زمان، حجت الاسلام  عبدالصالح مدرس سبزواری، مرحوم حاج حسین صدر و حاج بلوری توسط مآموران دستگیر وتا شب در شهربانی بازداشت بودند.

اما تیر اندازی ادامه داشت که شهید حجت الله صادقی در کوچه حاجی ها روبه روی مسجد اعظم مورد اصابت گلوله قرار گرفت و تیر به قلب وی اصابت کرده بود.

آری آن روز تا ساعت چهار بعدازظهر تظاهرات ادامه داشت .که شیشه ها و وسایل مشروب فروشی واقع در خیابان باهنر فعلی شکسته شد.

پرده هفتم: مرحوم حجت الاسلام عبدالصالح مدرس سبزواری جلودار انقلاب بودند .برنامه ریزی تظاهرات از منزل ایشان. تنظیم می شد، روحانیون انقلابی و اعزامی از قم منزل وی سکونت داشتند، یاد آیت الله مؤمن که الان عضو شورای نگهبان هستند، حجت الاسلام احمدی  به خیر؛که تقریبا مدت سه سال  قبل از  پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در تویسرکان تبعید بودند .اما رژیم نمی دانست مردم از روشنگری آنان استفاده می  نمایند مثلا آیت الله مؤمن در مسجد باغوار جلسه تفسیر قرآن داشت که  جوانان بسیاری شرکت می کردند.

زنگنه

انتهای پیام/ز

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱
برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان