آخرین اخبار

24. فروردين 1398 - 1:45   |   کد مطلب: 27137
شهرستان تویسرکان با برخورداری از 221 اثر تاریخی، گردشگری و طبیعی دومین شهرستان استان از این منظر است و صاحب صنایع دستی همچون مبل و منبت و غذاهای محلی خاص خود همچون آش سماق.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ به عید باستانی نوروز و تعطیلات آن نزدیک می شویم، شاید بسیاری از مردم عزیز کشورمان اصفهان، شیراز و یا تبریز و یزد را مقصد گردشگری خود قرار دارند و اما این بار می خواهیم شهری متفاوت تر را برای مسافران نوروزی معرفی کنیم و آن بهشت غرب ایران، شهر طلای سبز و سرزمین خوبی ها، تویسرکان است.

از این رو به گفت و گو با میثم الوندی رئیس میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری تویسرکان می نشینیم و مطالبات ذیل برگرفته از گفته های الوندی است.

از گردنه های پرپیچ و خم به سمت شهرستان زیبای تویسرکان دیار کهن ایران زمین در دامنه جنوبی  کوه اوند واقع در استان همدان می رویم، این شهر دارای دره های سرسبز و باغات پربار گردو و سرزمین خوش آب و هوایی است.

آب و هوای این منطقه را معتدل کوهستانی می دانند، این شهرستان همانند بیشتر شهرهای کشور دارای جاذبه های دینی و طبیعت بکر خاص گردشگری خودش است که با برخورداری از 221 اثر تاریخی و طبیعی دومین شهرستان استان از این منظر است و برخوردار از صنایع دستی و غذاهای محلی خاص خود.

یکی از بناهای تاریخی این شهرستان خانه مسعودی است که در دو طبقه بنا شده است و در بدو ورود هر گردشگری مجذوب حیاط و باغچه دلربایش می شود.

این امارت یکی از بناهایی است که در دوره قاجار بنا شده و نام آن برگرفته از ساکنین آن در زان تأسیس بنا است.

خانه مسعودی از خانه های محلی است که در محله شاهزادگان تویسرکان بنا شده است، این محله سابق بر این به محله شاهزادگان معروف بوده و شاهزادگان قجری در این قلعه زندگی می کردند و تنها خانه به جای مانده از این قلعه همان خانه مسعودی است.

هر طبقه این خانه یک خانه اصلی و چندین خانه فرعی دارد و می توان گفت که زیباترین اتاق آن، اتاق شاه نشین در طبقه هم کف است که روی دیوارها و سقف آن هنر دست استادان را خودنمایی می کند، تصاویری از پادشاهان ایران باستان.

این خانه هم اینک به موزه تاریخ و فرهنگ تویسرکان تبدیل شده است، گفته می شود بنای آن 130 سال پیش نهاده شده و در سال 1374 به فهرست آثار ملی ایران اضافه می شود.

از دیگر اماکن تاریخی و دیدنی تویسرکان آرامگاه حبقوق نبی(ع) در این شهر است، حبقوق نبی(ع) از نوادگان حضرت موسی و یکی از پیامبران 12 گانه یهود بودند که نامشان در کتاب تورات عهد عتیق هم ذکر شده است.

این پیامبر از جمله پیامبران صاحب کتاب بنی اسراییل و نگهبان معبد بزرگ یهودیان در اورشلیم بوده است، ایشان و پیروانشان در حدود 540 سال قبل از میلاد مسیح به ایران مهاجرت کرده اند.

گفته شده که بنای این آرامگاه متعلق به دوران سلجوقیان است، بنای زیبای هشت ضلعی با ارتفاع 12 متر و معماری شگفت انگیزی دارد که حتی با گذشت 9 قرن در برابر تمامی بلای طبیعی از جمله طوفان و زلزله مقاومت کرده است.

این بنا در سال 53 به عنوان یکی از آثار ملی کشورمان ثبت می شود.

از دیگر جاذبه های تویسرکان می توان به درخت چنار دو هزار ساله در محله باغوار اشاره کرد که در مسجد این محله واقع شده است، این درخت تنومند با ارتفاع 35 متری و تنه ای قطور یکی از قدیمی ترین درختان ایران است.

پارک زیبای کمربسته در شهر سرکان نیز از دیگر اماکن تفریحی و توریستی شهرستان تویسرکان محسوب می شود.

به شهر فرسفج می رویم و در حاشیه شهر که به عنوان شهر شکوفه های گیلاس شهرت دارد، شاهد یکی از 999 کاروانسرهای بنا شده توسط شاه عباس صفوی در مسیر عتبات هستیم.

کارونسرایی با شکوه با چهار هزار مترمربع و پلان مستطیل شکل و  نیزحجره های متعدد، مکانی که گاهی از آن حتی برای داد و ستد هم استفاده می کردند.

این بنای تاریخی در سال 1373 ثبت آثار ملی می شود و این روزهای می تواند محلی زیبا برای بازدید گردشگران باشد.

تویسرکان را به عنوان دیار عارفان و شاعران هم می شناسند از این رو که در این شهر میررضی آرتیمانی متولد می شود، او از عارفان و شاعران برجسته عصر صفوی بوده است و آرامگاهش را شاید گفت یک بنای منحصر به فرد با چهار ورودی در چهار ضلع.

از میررضی،  این شاعر پرآوازه عصر صفوی یک هزار و 200 بیت شعر به یاد گادر مانده که ساقی نامه و سوگندنامه او بی همتا است.

تویسرکان را همه به عنوان پایتخت گردوی ایران می شناسند که دارای مرغوبت ترین گردوی این سرزمین است، علاوه بر استفاده از گردو به عنوان یک خشکبار مقوی و مغزی، تویسرکانی ها از آن در تهیه غذای محلی یعنی آش سماق استفاده می کنند.

بانوان خوش سلیقه تویسرکانی با بلغور، لوبیا، عدس، گردو و سماق یکی از غذاهای ترش مزه و خوش مزه کشورمان را به زیبایی پخت می کنند و بر سر سفره های مهربانیشان جای می دهند.

در تویسرکان آثار تاریخی، گردشگری و طبیعی بسیار دیگری وجود دارد که در ذیل به تعدادی از آن ها اشاره شده است؛ آرامگاه حبقوق نبی(ع)، آرامگاه میر رضی الدین آرتیمانی، آرامگاه ابوالمحجن یا کمر بسته،  امام زاده زید  بن علی یا شاه زید، امام زاده سلطان ابراهیم، بازار سرپوشیده یا راسته بازار، روستای تاریخی قلعه سفید، زیارتگاه امام زاده ناصر، حمام سرابی، خانه دکتر اقتداری، خانه عباسی، خانه مسعودی، قلعه اشتران، قلعه شاهزادگان یا محله شاهزادگان، قنات چاه اسماعیل، کاروانسرای شاه عباسی، مدرسه شیخ علیخان زنگنه، مسجد زرهان، مسجد باغوار، مسجد سرابی.

آبشار اللو سرکان، پارک نبوت، پناهگاه شکار ممنوع خان گرمز، دامنه کوه کمر زرد، دامنه کوه کلیان، دامنه کوه سیاه دره، چشمه دار توت تقی آباد، چشمه کمره سازیان، چشمه دروغه در قلی لاله، طبیعت دره هیلاق، طبیعت دره گاومیش دره، طبیعت دره خرس دره، طبیعت دره خنجر بیگ، طبیعت دره تخت در گنبله، طبیعت دره سرکان، طبیعت دره آرتیمان، طبیعت دره گزندر، طبیعت دره شهرستانه، طبیعت روستای گشانی، منطقه ییلاقی فاران.

زنگنه

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱
برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان