آخرین اخبار

27. فروردين 1396 - 7:38   |   کد مطلب: 27929
رییس اداره میراث فرهنگی تویسرکان با بیان اینکه پس از فصل بارش بنای آرامگاه حیقوق نبی(ع) در صورت نیاز مرمت می شود،گفت: یکی از مشکلات اصلی محوطه این بنای تاریخی، وجود پایه روشنایی در روبروی درب ورودی بنای اصلی است، که شهرداری بدون هماهنگی با کارشناسان اداره میراث فرهنگی دست به این کار زده، در حالی که با این اقدام زیبایی اصلی نمای بیرونی این بنای قرن هفتمی گرفته شده است.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ پس از انتشار مطلبی از یک همشهریان تویسرکانی در کانال خبری رودآور مبنی بر به خطر افتادن بنای آرامگاه حضرت حقیقوق نبی(ع) به دلیل بارش های چند روز اخیر در این شهر، رییس میراث فرهنگی و صنایع دستی تویسرکان پاسخ جامعی دادند که به آن اشاره می شود و البته در این جا پای شهرداری تویسرکان هم به میان آمد.

و اما مطالبه یکی از همشهریان تویسرکانی آن بود که: وجود نم تا ارتفاع نزدیک به یک متری سازه آرامگاه حیقوق(ع) رسیده  این نم به دلیل محوطه سازی وفضای سبز اطراف است که می طلبد  اداره اوقاف امور خیریه، میراث فرهنگی  وشهرداری از خواب  بیدار شوند.

وی اظهارکرد: ازاین دست موارد برای بناهای قدیمی زیاد رخ می دهد، حال کرم و همت و دلسوزی مسئولان چقدر است؟ به نظر می رسد محوطه اطراف فاقد  نقشه  تأسیسات بوده وهیچ گونه سیستم زه کشی ندارد ونگران کننده است.

عبدالمالکی در ادامه عنوان کرد: با توجه به اینکه بیش از 20سال از محوطه سازی اطراف آرمگاه حیقوق گذشته  و محوطه قدیمی  سنگ فرش وچمن و نیز گل کاری آن چنانی وجود نداشت، فضای  سبز به خودی خود آبخیزداری و رطوبت را بالا می کشد و از طرفی طبق شواهد چاهی که در ضلع شرقی متمایل به جنوب شرقی به سردآب زیرین آرمگاه راه داشت که با همین محوطه سازی ازبین رفته ودر عمل هوا دهی به طبقه زیرین یا همان سرداب داشت وفشاری وجود دارد که حتی با کمی نزولات جوی در۲۰ سال گذشته سطح آب های زیزمینی پایین رفته فشار زیر سطحی منشا مشخصی ندارد.

وی تصریح کرد: احتمال می رود لوله کشی وتأسیسات محوطه سازی جدید جای  نشتی داشته باشد و البته نیاز به بررسی دارد و مهم آن است که اطراف بناها بایستی جداره های زه کش وجود داشته باشد که رطوبت احتمالی را جذب وخارج کند.

در این باره «میثم الوندی» رییس میراث فرهنگی و صنایع دستی تویسرکان در گفت و گو با خبرنگار رودآور و در پاسخ به این سوال همشهری تویسرکانی گفت: سال 90 با توجه به یک همچنین مشکلی، 20 میلیون تومان برای مرمت بنا از داخل بنا هزینه شد و با بهره گیری از یک ترکیب مصالح ویژه حتی با وجود بارش های شدید پند روز اخیر در حال حاضر نم به داخل بنا نفوذ نکرده است.

وی اظهار کرد: بی تردید پس از اتمام فصل بارش ها و در زمان مناسب در صورتی که بنا نیاز به مرمت مجدد از نمای بیرونی هم داشته باشد میراث فرهنگی اقدامات لازم را بلافاصله انجام می دهد.

رییس میراث فرهنگی و صنایع دستی تویسرکان افزود: هر چند که طبق قانون هر گونه ساخت و ساز و تغییرات در محوطه اطراف بناها و آثار تاریخی باید با نظر و اجازه میراث فرهنگی انجام شود تا خطری این بناها را تهدید نکند اما باید دقت هم داشت که مجوزها با اداره میراث فرهنگی است و رسیدگی به محوطه اطراف این بنا بر عهده شهرداری وامید است که آنان همکاری لازم را داشته باشند.

الوندی افزود: متأسفانه در چندین مورد همکاری شهرداری با این اداره وجود نداشته است، که از این جمله می توان به قرار دادن یک پایه روشنایی در محوطه این آرامگاه و درست در نمای روبروی درب ورودی آرامگاه اشاره کرد که بدون هماهنگی با کارشناسان حوزه میراث فرهنگی انجام شده است.

وی با ابراز تأسف از اینکه این پایه روشنایی زیبایی بیرونی بنای تاریخی قرن هفتمی را از نمای روبرو گرفته است، تصریح کرد: چندین مرتبه این مسئله با شهرداری در میان گذاشته شده است تا پایه روشنایی را جا به جا کنند، در حالی که هنوز تغییری در محل روشنایی نمی بینیم.

رییس میراث فرهنگی و صنایع دستی تویسرکان تأکید کرد: اگر تا 15 تا 20 روز آینده شهرداری اقدامی برای رفع این مشکل نکند، مطابق با قانون از متولیان امر شکایت می کنیم.

به گزارش رودآور؛ حضرت حیقوق نبی (ع) است که آرامگاه وی در جنوب غربی شهر تویسرکان، از شهرهای استان همدان، در خیابان شهید اشرفی اصفهانی و در انتهای خیابانی به نام ایشان قرار دارد.

حیقوق نبی (ع) کیست؟

حیقوق نبی (ع) از پیامبران صاحب کتاب بنی‌اسرائیل و از نسل حضرت موسی (ع) بوده است. نام پدرشان یشوعالیت و نام مادرشان شونامیت بوده است. ایشان بعد از شعیای نبی (ع) مبعوث گردیده و با دانیال نبی (ع) و الیاس نبی (ع) معاصر بوده است.

این پیامبر الهی در زمان خودش نگهبان معبد سلیمان (معبد بزرگ یهودیان) در اورشلیم (بیت‌المقدس کنونی) بوده است و به همین جهت دارای شان و مقام مذهبی خاصی نزد پیروان دین یهود است و نام ایشان در کتاب تورات عهد عتیق که برای یهودیان بسیار معتبر است، ذکر شده است.

راز نام‌گذاری ایشان

حیقوق یا بنا بر ضبطی دیگر حَبَقّوق به زبان عبری به معنای «در آغوش گرفته شده» است. نهادن این نام بر این فرستاده‌ی خداوند بی‌سبب نبوده است و اندک زمانی بعد از ولادتشان راز این نام‌گذاری برملا می‌شود. ایشان در زمان کودکی از دنیا می‌روند اما به اذن الهی دوباره زنده شده و به حیات خود ادامه می‌دهند. چگونگی این واقعه به دو صورت روایت شده است که هر در هر دو صورت ایشان بعد از مرگ در آغوش گرفته شده و سپس دوباره زنده می‌شود.

عده‌ای از مورخین این گونه نقل کرده‌اند که الیاس نبی (ع)، کودک از دنیا رفته را در آغوش گرفته و از خدای متعال می‌خواهد که او را برگرداند و این دعا در دم مستجاب می‌شود.

نقل تاریخی دیگر این است که مادرشان طفل بی‌جان را در آغوش گرفته، او را در بسترش می‌خواباند. او به عبادت می‌ایستد و پیش از آنکه عبادتش تمام شود، کودک زنده می‌شود.

ورود حیقوق نبی (ع) به ایران

یکی از مهم‌ترین حکومت‌های منطقه‌ی میان‌رودان (بین‌النهرین) در هزاره‌ی اول قبل از میلاد، حکومت بابلی‌ها بوده است و یکی از مشهورترین پادشاه بابلی‌ها بخت نصر نام داشته است. وی همان کسی است که لشکر بابلی‌ها در سال ۶۱۲ قبل از میلاد به فرماندهی او بر آشوریان غلبه و پایتخت آنها را تصرف کردند.

در سال ۵۹۷ قبل از میلاد، بخت نصر به اورشلیم حمله کرد و این شهر را به تصرف خود درآورد. در این حمله معبد سلیمان تخریب شد، گروهی از یهودیان کشته شدند و تعداد کثیری از آنها به اسارت گرفته شده و به شهر بابل، نزدیک بغداد فعلی، انتقال داده شدند. این اسرای یهودی مدتی طولانی (۵۸ ساتل) در بابل زندانی بودند.

در سال ۵۳۹ قبل از میلاد، کوروش هخامنشی پادشاه ایران به بابل حمله کرد، لشکریان بابلی شکست خوردند و بابل تصرف شد. کوروش دستور آزادی زندانیان یهودی را صادر و آنها را به مهاجرت به بیت‌المقدس تشویق کرد.

یکی از این اسرای یهودی، حیقوق نبی (ع) بود که بعد از آزادی به همراه عده‌ای از پیروانش به بیت‌المقدس باز نگشت. او به ایران مهاجرت کرد و در منطقه‌ی رودآور، تویسرکان امروزی، ساکن شد و در همان منطقه نیز از دنیا رفت.

از چهره‌ی این پیامبر الهی تصویری نقاشی شده موجود است که در موزه‌ی لوور نگه‌داری می‌شود. همچنین تصاویری از ایشان به همراه تندیس‌هایی از سنگ مرمر در موزه‌ی واتیکان موجود است.

حیقوق نبی در اسلام

نام این پیامبر الهی در متون اسلامی آمده است که به دو نمونه از آن‌ها اشاره می‌شود.

یکی از اعمال مستحبی که در روز پانزدهم ماه رجب در کتاب مفاتیح‌الجنان توصیه شده، اعمال ام داوود است. در میان اعمال ام داوود مناجاتی وجود دارد که نام بسیاری از پیامبران الهی در آن آمده که حیقوق نبی نیز جزو پیامبران نام برده شده است.

یکی از مناظراتی که امام رضا (ع) در دربار مامون عباسی در آن شرکت کردند، مناظره با جاثلیق دانشمند یهودی معروف به راس جالوت بود. در این مناظره امام رضا (ع) در احتجاجات خود به انبیای یهود از کتاب حیقوق نبی نیز گواهی آورده‌اند که به این مناسبت نام ایشان در این روایت وارد شده است و متن کامل آن در کتاب بحارالانوار علامه مجلسی (ره) وجود دارد.

آرامگاه حیقوق نبی (ع)

آرامگاهی را در سرزمین بعثت این نبی الهی به ایشان نسبت داده‌اند که با توجه به بررسی‌های تاریخی که نتیجه‌ی آن‌ها در همین مقاله آورده شد، پایه و اساس تاریخی ندارد و همین آرامگاهی که در تویسرکان است بیشتر با سرگذشت ایشان هم‌خوانی دارد.

ساختمان آرامگاه حیقوق نبی (ع) مربوط به دوره‌ی سلجوقیان، قرن هفتم هجری قمری، است. این بنا بدنه‌ای هشت‌ضلعی شامل هشت ترکه‌ی آجری به عنوان ستون‌های اصلی بنا و سقفی مخروطی‌شکل دارد. ارتفاع این بنا از سطح زمین، ۱۲ متر است و سقف آن که گنبدی با انحنا و تحدب کم است، از ارتفاع ۷ متری شروع می‌شود و در قسمت انتهای پیشانی بنا، چندین کنگره‌ی آجری برجسته به شکل مثلث دارد.

زنگنه 

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه‌ها

بنده خاطرم هست برای آزمایش چاه آب دانشگاه که در سالهای گذشته مراجعه می کردیم این چاه آب تنها 30 دقیقه آب داشت. اما در سالهای اخیر با وجود کم آبی این قدر آب چاه دانشگاه آزادتویسرکان که در مجاورت آرامگاه حیقوق نبی افزایش یافته که اگر 24 ساعت هم از آن چاه آب خارج کنیم آب چاه تمام نمی شود. دلیل را که بررسی کردیم متوجه شدیم در آن سالها شهرداری تویسرکان با لوله آب قناتی را از جنب سینما آزادی به حیقوق منتقل کرده و در تمام طول سال و ساعات روز آب این قنات در محوطه آرامگاه و فضای سبز رها می شود که خود عامل اصلی به خطر افتادن بنای ارامگاه هم شده است

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان