آخرین اخبار

6. ارديبهشت 1396 - 7:18   |   کد مطلب: 28106
این روزها گزین کاران یا همان کارگرانی که برای وجین سیر در زمین های کشاورزی کار می کنند، دستانشان بیش از همیشه تاول زده است و نان کارگری را هرچند سخت به دست می آورند بهتر از نان نجومی بگیران می دانند و می گویند تنها امیدشان رفع محرومیت توسط رییس جمهور آینده است.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ امروز دومین روز از هفته کار و کارگر است، هفته ای که از پنجم اردیبهشت ماه آغاز می شود و تا یازدهم این ماه ادامه دارد.

کارگری متعدد دارد، کارگر معدن، کارگر ساختمان، کارکردن در خانه های اطرافیان برای کسب روزی حلال و در نهایت کارگری در روی زمین های کشاورزی و باغ ها.

این روزها همزمان با فصل بهار "وجین سیر" در تویسرکان آغاز شده است، تویسرکانی ها این کار را با نام محلی "گزین سیر" می شناسند که تقریباً از روز 13 فرودرنی ماه هر ساله آغاز می شود و تا اواخر اردیبهشت ماه ادامه  دارد.

زمانی که از کنار زمین های سیر می گذریم زنان و مردان بسیاری را هم می بینیم که ساعت ها بر روی دو زانو نشسته و در زمین سیر به صورت نیم نشسته حرکت می کنند و علف های هرز اطراف سیرهای کاشته شده را می چینند.

یکی از این کارگران برای دقایقی ایستاده و می گوید: من از کنگاور برای گزین سیر به تویسرکان آمده ام، دستانم را ببین آن قدر با این وسیله "گزین کن" علف های هرز کنار هر سیر را کنده ام، که تاول زده است، چه کنم باید با نان کارگری هم شده لقمه نانی برای فرزندانمانم تهیه کنم یا، نمی توانم که جلوی هر کسی دستم را دراز کنم و سال هاست با نان کارگری سوختم و ساختم و با سیلی صورت خود را سرخ نگه داشته است تا محتاج کسی نشوم.

او ادامه می دهد: باید کار کنم، از ساعت هفت صبح می آییم تا 18 عصر کار می کنیم آن هم برای لقمه نانی که این روزها به سختی عایدمان می شود.

نپرسیده خودش از انتخابات می گوید و امیدوار است رییس جمهور آینده فکری به حال محرومان جامعه کند و چاره ای برایشان بیاندیشد.

در حقیت این روزها زنان سرپرست خانواده نیز به "گزین سیر" مشغول می شوند تا به عنوان کارگر در زمین های کشاورزی تویسرکان یا شهرهای اطراف درآمدی هرچند اندک برای خود به دست آورند.

"آقا سید" صاحب زمین است او نیز خود با کارگران بر روزی زمین کار می کند و می گوید: به تنهایی توان رسیدگی به زمین کشاورزی خود را ندارد و با گزین سیر یا همان وجین کردن سیر برای یک ماهی هم شده برای 10 تا 15 نفر ایجاد اشتغال می کند.

او می افزاید: با وجین دستی و خاک ورزی علف های هرز اطراف هر سیر را کنده و همچنین خاک های دور تا دورش را به نوعی شخم می زنیم تا اگر هم علف های کوچکی را ندیده ایم خشک شود و به محصولمان آسیب نرساند، با این کار ما دیگر از آفت کش ها استفاده نمی کنیم.

او سیر تویسرکان را یکی از مرغوبترین سیرهای کشور می داند و ادامه می دهد: اگر سیر وارادتی نباشد، منظورم همان سیرهایی است که به طور عمده از چین و اوکراین به بازار می آیند، از فروش این محصول می توان سود مناسبی به دست آورد و اگر نظارتی بر بازار فروش نباشد و دستان دلالان و واسطه ها به میان آید، تمام زحمات ما بر باد می رود.

این سیرکار تویسرکانی می گوید: سیرهایی که هنوز نرسید و برگچه مانند سبزی دارند هم به کار می آید و هستند بسیار که از این سیرها برای تهیه آش های لذیذ و مزه دار کردن آن آش ها استفاده می کنند.

یکی دیگر از کارگرانی هم که بر روی زمین کار می کند، درباره این که چرا می گویند "گزین سیر" سخت و دشوار است حرف ها به میان می آورد، آنجا که ساعت ها دو زانو و نیمه نشسته بر روی زمین کشاورزی حرکت می کنند و به طور عمده فشار بسیاری بر روزی زانوایشان باید تحمل کنند.

در میان این کارگران هستند افراد مسنی که باید در این سن و سال بیشتر استراحت کنند تا کمتر بیمار شوند، اما چه باید کرد در جامعه ای که به قول خودشان برخی مسئولان بی توجه به نیازمندان حقوق های نجومی می گیرند، آنان برای کسب روزی حلال باید کار کنند و کار و کار و کار تا نداری به زمینشان نزند.

به گفته سیرکاران، کاشت، داشت و برداشت سیر در ظاهر آسان است اما باید به میدان عمل آمد تا مشاهده کرد چه سختی های بسیاری دارد، چرا که زمان برداشت سیر تیرماه است و آن روزها هم گرمای طاقت فرسا امان سیرکاران را می گیرد.

زنگنه

انتهای پیام/

 
ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان