آخرین اخبار

14. خرداد 1398 - 7:30   |   کد مطلب: 28827
15 خرداد سال 42 و قیام مردم سراسر کشور در اعتراض به دستگیری حضرت امام و پس از آن به خاک وخون کشیده شدن حدود 15 هزار نفر در آن روز، سبب کاشته شدن ریشه انقلاب در آن سال شد، انقلابی که 15 سال بعد یعنی بهمن 57 به ثمر رسید و به فرموده حضرت آیت الله خامنه ای مردم، امام و انگیزه مذهبی؛ سه عنصر وجودی قیام 15 خرداد بود که باید به آن توجه داشت.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ به گفته بسیاری تاریخ انقلاب اسلامی حوادث تلخ و شیرین بسیاری را تجربه کرده است، انقلاب یک شبه پیروز نشده و برای آن خون دل ها خورده و خون هایی بسیار ریخته شده است و 15 خرداد می شود نقطه عطف تحولات اساسی برای پایه گذاری یک حکوکت اسلامی از نوع جمهوری و مردمی در کشور ایران.

خرداد ماه سال 42 و همزمانی آن با ماه محرم، ماه عزای حسینی سبب قوت گرفتن قلب مردم در برابر ظلم و بیدا ستم رژیم شاهنشاهی شد و ملتی که به واسطه علما هر چند به طور عمده در خفا اما عمیق با فلسفه قیام عاشورا آشنا شده بودند و درمکتب حسینی پرورش یافته بودند، در روز سیزدهم همان ماه برای نخستین بار با شعار کوبنده "مرگ بر دیکتاتور" واد صحنه شدند و در مقابل کاخ مرمر هر آن چه در دل داشتند فریاد زدند، گفته شدهه جمعیت تظاهرات کنندگان 1000 هزار نفر بوده است.

عصر عاشورای سال 42 و سخنرانی کوبنده امام 

عصر عاشورای همان سال در مدرسه فیضیه به منبر می رود و با سخنرانی تاریخی خود حرکتی را آغاز می کند که لرزه بر تن شاه و مزدورانش در داخل و حمایانش در بیرون از مرزها می اندازد، در آن سخنرانی بود که امام به صورت علنی و با جملاتی شدید اللحن در خطاب مستقیم به شاه، پهلوی و رژیم ظاغوتی و اسراییل را به یکبار زیرسوال می برد و اینجا است که مبارزه شکلی گسترده تر به خود می گیرد و نقطه شروعی می شود برای قیام 15 خرداد.

امام را ساعت سه بامداد 15 خرداد سال 42 دستگیر می کنند

درست به فاصله چندین ساعت بعد از سخنرانی کوبنده حضرت امام مأموران ساواک وقاحت را به انتها رسانیدند و ساعت سه نیمه شب روز 15 خرداد به منزل امام حمله ور می شوند و با دستگیری و انتقال ایشان به تهران، مزدور بودن خود را بیش از پیش نشان می دهند.

پس از آن بود که خبر دستگیری امام به سرعت در ابتدا در قم و تهران و سپس در سراسر کشور پیچیده شد و مردم قم می شوند نخستین تظاهرات کنندگان علیه رژیم طاغوتی در اعتراض به دستگیری عالم، مرجع تقلید و رهبرشان.

تظاهرات گسترده مردمی در شهرهای بزرگ کشور علیه رژیم پهلویدر 15 خرداد42 و شهادت 15 هزار تن 

تمامی این تظاهرات ها در تمامی شهرها به خاک و خون کشیده شد و حتی در دانشگاه تهران مردم و زن، پیر و جوان و نیز کودکان و خردسالانی که همراه والدین خود به تظاهرات آمده بودند با تانک و مسلسل محاصره شده و عده ای بسیاری در برابر گلوله های مزدوران رژیم به شهادت رسیدند و حتی بسیاری هم زخمی شدند.

تاریخ این ننگ و ذلت بزرگ را بر پیشانی پهلوی گذاشت به طوری که گفته می شود تنها تعداد شهدای 15 خرداد بین 5 تا 15 هزار نفر تخمین زده شد.

بی تردید این قیام و تظاهرات مردمی از آنجا که مقبولیت و محبوبیت مراجع تقلید و به ویژه حضرت امام در بین مردم را به شاه خائن و جلادانش نشان داد، سبب شد، رژیم مزدور پهلوی به اصطلاح دست پاچه شده و به فکر تبعید امام بیافتد تا شاید با دور کردن ایشان بتواند مردم را به خیال خام خود سرجایشان بنشاند، در حالی که این گونه نشد و به دنبال همین قیام، قیام های متعدد دیگری هم در سراسر کشور روی داد، تا آن که 15 سال بعد یعنی درست در بهمن 57، انقلابی که با خون هزاران هزار شهید آبیاری شده بود، به ثمر نشست و پیروزی خود را به رخ جهانیان کشاند.

اهانت به دین و اعتقادات مردم سبب ساز قیام 155 خرداد

در این باره کتابی با عنوان مجموعه "خاطرات 15 خرداد" به نویسندگی "حجت‌الاسلام باقری" منتشر شده که در آن خاطرات  قیام 15 خرداد سال 42 در شهرهای قم، تهران، شیراز و تبریز در پنج جلد آمده است، این نویسند معتقد است که اهانت به دین و اعتقادات مردم سبب ساز قیام 15 خرداد وتظاهرات آنان علیه رژیم ستم شاهی بوده است.

فرازی از خطبه تاریخی و تحلیلی آیت‌الله خامنه‌ای در زمان امامت جمعه خود درباره 15 خرداد در سال 60

تاریخ هیچ گاه سخنرانی آیت‌الله خامنه‌ای در زمان امامت جمعه خود در نماز جمعه پانزدهم خرداد ماه سال ۶۰ را که خطبه‌ای تاریخی و تحلیلی درباره قیام ۱۵ خرداد در دانشگاه تهران ایراد فرمودند را فراموش نمی کند و در اینجا به بخش هایی از این خطبه ها اشاره می کنیم.

امام امت حقایق افشا نشده‌ تا آن روز را با مردم بی واسطه در میان گذاشتند

۱۵خرداد یک قیام مردمی بود. علت این قیام هم این بود که در روز عاشورای آن سال که مصادف با سیزدهم خرداد می شد، امام امت حقایق افشا نشده‌ تا آن روز را با مردم بی واسطه در میان گذاشتند، که درباره‌ این ارتباط بی واسطه‌ی امام و امت حرفی دارم که عرض می کنم. 

جملات امام این‌ها بود که «اسرائیل می خواهد در ایران قرآن نباشد. اسرائیل می خواهد در ایران روحانیون نباشند. اسرائیل می خواهد در ایران اسلام نباشد.»

آن روز برای خیلی ها این مطلب قابل فهم نبود که اسرائیل کجا، ایران کجا؟ و اسرائیل چه دشمنی با قرآن و با روحانیت دارد آن هم در ایران؟

قیام 15 خرداد خط مبارزه را روشن و واضح کرد

ایشان در بخشی دیگر در آن خطبه فرمودند: این قیام یک نقطه‌ی عطف شد. اگر چه عده‌ای را مرعوب کرد، اما خط مبارزه را روشن و واضح کرد. از آن روز حرکت انقلابی مردم ایران که از تقریباً نه ماه قبل از آن یا یک سال قبل از آن به تدریج آغاز شده بود، شکل قطعی و جدی گرفت و این قیام به انقلاب ۲۲ بهمن منتهی شد و در مئال، جمهوری اسلامی را به وجود آورد.

مردم، امام و انگیزه مذهبی؛ سه عنصر قیام 15 خرداد

در ۱۵ خرداد سه عنصر وجود داشت. یکی عنصر مردم بود، یکی عنصر رهبر و امام بود و سومی عنصر انگیزه‌ی مذهبی و روح شهادت‌طلبی و فداکاری برای خدا بود. نطفه‌ی انقلاب ما با این سه عنصر بسته شد. وقتی می گوئیم مردم بوده‌اند، معنایش این است که هیچ یک از احزاب و گروه‌ها و دسته‌جات سیاسی و سردمداران سیاسی و مدعیان مبارزه و مقاومت در این حرکت مردمی کوچکترین نقشی نداشتند. نه آن کسانی که با انگیزه‌ی ملی گرایی حرکت می کردند و نه آن کسانی که با انگیزه‌های مادی و مارکسیستی راه می رفتند و نه حتی آن گروه‌هایی که با انگیزه‌های مذهبی و اسلامی تشکلی داشتند. هیچ کدام در این خیزش عمومی خونین پرشکوه کمترین تأثیری نداشته‌اند. چرا، تأثیر منفی بعضی از گروه‌ها داشتند.

شکی در این نیست که در حادثه‌ی ۱۵ خرداد و جریان‌هایی که از آن منشعب می شد، جز علمای اسلام، روحانیون مبارز و کسانی که آماده‌ی جانبازی برای اسلام بودند، هیچکس نقش گرداننده نداشت.

اگر این کار مستمر ۱۵ ساله در شهرها، دهات، دورافتاده‌ترین نقاط کشور نمیبود، انقلاب ما در ۲۲ بهمن با پاسخ عمومی ملت روبرو نمی شد. مردم بدون اطلاع و شناخت حرکتی نمیکنند. آن‌ که به این مردم اطلاع و شناخت داده بود در طول پانزده سال، همان پیام‌آوران انقلاب و اندیشه‌ی انقلابی از حوزه‌ی علمیه‌ی مقدسه‌ی قم و بعضی از حوزه‌های دیگر بودند. در طول این مدت امام رهبری کرد و در طول این مدت فکر اسلامی به‌وسیله‌ی همین رُسُل انقلاب پخته شد. در ۲۲ بهمن با آمادگی های سال ۵۶ و ۵۷ این سه عنصر در حد رشد و کمال، انقلاب را به وجود آوردند.

ما امروز مرهون قیام ۱۵ خردادیم

۱۵ خرداد گذشت، این سه عنصر در جامعه باقی ماند.

حضرت آیت الله خامنه ای در فرازی دیگر از این خطبه کوبنده عنوان کردند: ما امروز مرهون قیام ۱۵ خردادیم. امروز جمهوری ما یک جمهوری به معنای واقعی است. یعنی مردمی است. این را شما می دانید و لمس می کنید، اما من همان دانسته‌ی شما را به زبان می آورم. این برگی از تاریخ است. 

به گزارش رودآور؛ «غائله انجمن‌هاى ایالتى و ولایتى، رفراندوم «انقلاب سفید»، فاجعه مدرسه فیضیه و واکنش‌هاى امام و روحانیت در برابر این وقایع زمینه را براى رخدادى بزرگ فراهم آورد. رخدادى که به تحولى گسترده در تاریخ مبارزات مردم مسلمان ایران انجامید.

با فرارسیدن ماه محرم، فرصتى مناسب براى گسترش دامنه قیام و هدایت مردم به سوى یک مبارزه بزرگ به دست آمد. رژیم، که از این حقیقت آگاه بود براى خنثى کردن چنین حرکتى به تهدید و ارعاب واعظان و روحانیان پرداخت و از آنان خواست ضمن پرهیز از سخنان تحریک آمیز، موارد زیر را رعایت کنند:

1ـ علیه شخص اول مملکت سخن نگویند؛

2ـ علیه اسراییل صحبت نکنند؛

3ـ عبارت «اسلام در خطر است» را به کار نبرند.

این تهدیدها در نهایت راه به جایى نبرد و در بیشتر مجالس سوگوارى، روحانیان مردم را با خیانت‌هاى رژیم آشنا ساختند.

این اعتراض‌ها در روز عاشورا به ویژه هنگام سخنرانى امام خمینى در مدرسه فیضیه به اوج رسید. امام در نطق آتشین در عصرعاشورا (13 خرداد 42) حکومت پهلوى را با دودمان بنى امیه و یزید مقایسه کرد، به طور مستقیم شاه را مورد انتقاد و حتى تهدید قرار داد و درباره همسویى‌اش با اسراییل و صهیونیسم به وى هشدار داد.»

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان