آخرین اخبار

12. تير 1396 - 8:20   |   کد مطلب: 29327
چند سالی است که بسیج سازندگی با بهره مندی از نظر کارشناسان حوزه کشاورزی و باغداری در قالب اردوهای جهادی، با رونق بخشی به فعالیت های روستاییان و در راستای خدمت رسانی به آنان، آموزش چگونگی پیوند سرشاخه درختان باغی با هدف افزایش توان باردهی درخت و بهبود کمی و کیفی محصول ارائه می دهد.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ هر ساله همزمان با ایام تعطیلات تابستانه اردوهای جهادی متعددی در سطح استان همدان برگزار می شود، اردوهایی که هدف آن ها تنها رضای خدا، خدمت به مردم و به ویژه محرویمت زدایی در مناطق روستایی است.

35 هزار نفر در سال 96 در اردواهای جهادی حضور دارند

در این باره «شهرام صادقی»مسئول بسیج سازندگی استان همدان از فعالیت بیش از 35 هزار همدانی در اردوهای جهادی در سال 96 خبر داد و گفت: بخش بزرگی از این فعالیت ها در قالب حلقه های صالحین انجام می شود.

وی اظهار کرد: بازسازی و بهسازی خانه های محرومان، کمک به مرمت و بهسازی مساجد و مدارس، برگزاری دوره های آموزشی، احکام مشاوره و قرآن بخشی از فعالیت های عمده جهادگران بسیجی در تابستان امسال است.

پیوند سرشاخه درختان در قالب اردوهای جهادی/حضور بسیج سازندگی به همراه کارشناسان کشاورزی در باغات شهرستان

 
در تویسرکان نیز گرچه در ایام تعطیلات نوروز و همان ابتدای سال فعالیت های جهادی اجرایی شد، اما در تابستان این قبیل فعالیت ها پررنگ تر می شود.
«محمدرضا گمار »گمار مسئول بسیج سازندگی سپاه ناحیه تویسرکان در گفت و گو با خبرنگار رودآور گفت: بسیج سازندگی به منظور پیاده سازی برنامه های طرح ریزی شده خود با رویکرد سازندگی و محرومیت زدایی همیشه در خدمت به مردم پیش گام بوده است و با توجه به همین طرح ریزی های سازمان یافته در اقدامی جهادی همزمان با شروع فصل پیوند زنی درختان ثمرده، فعالیت های خود را با پیوند سرشاخه های درختان باغی هماهنگ و آغاز کرده است.
 
باغداری که با تسهیلات اقتصاد مقاومتی بسیج سازندگی سر و سامانی به باغ خود داد
 
 
به باغ نوری یکی از باغداران روستای کندر می رویم، او 55 ساله است و هفت سالی می شود که در باغ پدری خود به باغداری روی آورده است، نوری سال 92 با کمک بسیج سازندگی 10 میلیون تومان تسهیلات اقتصاد مقاومتی دریافت می کند که عمده آن را برای اموری از جمله احیای قنات و حرس درختان هزینه می کند.
 
در این باره بسیج سازندگی نیز به همراه کارشناسان کشاورزی در باغات حضور یافته و اقدام به خدمات پیوند و مشاوره در زمینه های کشاورزی می کند.
 
 
بهره مندی بسیج سازندگی از کارشناسان حوزه کشاورزی وباغداری در راستای خدمت به مردم
«سید صابر نقیبی» دارای مدرک کارشناسی ارشد فیزیولوژی و اصلاح باغات یکی از کارشناسان این عرصه است و تا جایی که می تواند همسو با برنامه های بسیج سازندگی خدمات خود را به روستاییان ارائه می دهد.
 
 
وی در گفت و گو با خبرنگار رودآور می گوید: سرشاخه زنی و یا یپوند شاخه های درختان به طور عمده با هدف افزایش توان باردهی درخت و بهبود کمی و کیفی محصول انجام می شود. 
نقیبی اظهار کرد:با وجود این تعویض ساختار رویشی و باردهی درخت، تنظیم گرده افشانی در باغ، استفاده از ویژگی های پایه های پیوندی به منظور دسترسی به گیاهان کوتاه قد تابسیار قوی، استفاده از میان پایه ها برای رفع برخی از عوارض و نارسایی های پیوندی، ترمیم زخم های وارد شده به تنه، ریشه و شاخه های اصلی درخت، تسریع در آغاز باردهی و موارد بسیار دیگر از اهدافی هستند که همیشه در ایجاد ترکیب های پیوندی مورد توجه اند.
این کارشناس حوزه باغداری افزود: همچنین زمان پیوند درست در موقعی است که درختان دارای شیره نباتی بوده و این شیره در درختان جریان دارد و دقیقا فصل باردهی و به ثمر نشستن آن ها باشد.
نقیبی با اشاره به اینکه نوع پیوند های فعلی، پیوند وصله ای است، عنوان کرد: نوع پیوند هایی که در این دوره از اردوی جهادی در حال اجرا است شامل آلو در انواع مختلف، زردآلو، شلیل، هلو، سیب و گلابی خواهد بود.
 
به گزارش رودآور در این طرح با هماهنگی های انجام شده و همکاری بسیج سازندگی با چندین روستا، باغداران به سرشاخه کاری حدود ۲۰۰ پیوند درختان باغی اقدام کردند.
 
 
 
 
 
 
 
 
زنگنه 
انتهای پیام/
ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه‌ها

امروز در خبرها نبود بودجه و مالک خصوصی علت عدم مرمت قلعه اشتران بیان شد. حالا مهمترین بخش این سخنان در مصاحبه معاون میراث فرهنگی استان همدان این بود نمی شود همه بودجه مرمت را به قلعه اشتران اختصاص داد. خانم زنگه شما لطفا این سوال را مطرح کنید که از آخرین مرمت صورت گرفته چرا اختصاص بودجه اندک هم تداوم نداشته و بعد از سالها که همه کارهای انجام شده در مرمت قبلی هم نابود شده شما به فکر مرمت افتادید؟ اگر سالی 100 میلیون در همین 10 سل گذشته اختصاص می یافت الان قلعه کاملا مرمت نشده بود؟؟ چرا کاره مرمت متوقف شد؟ چرا همین بودجه قطره چکانی هم برای قلعه اشتران در این سالها در نظر گرفته نشد؟

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان