آخرین اخبار

28. تير 1396 - 0:42   |   کد مطلب: 29499
برای دومین سال متوالی تعدادی از دام های عشایر تویسرکانی با عبور از مکانی در حوالی روستای آریگان به گفته عشایر مسموم شده و تلف می شوند، اما هنوز هم که هنوز علت مسمومیت دام ها مشخص نشده است و این عشایر هستند که به اقتصادشان لطمه وارد شده است.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ دو سالی است که تعدادی از گوسفندان عشایر تویسرکان بر  اثر مسمومیت تلف می شوند و به طور عمد به گفته خود عشایر هنگام عبور از یک محل خاص در حوالی کارخانه ای در مقلب روستای آریگان گوسفندانشان مسوم شده و تلف می شوند.

بیش از 15 رأس دام هم سال گذشته در حوالی روستای آریگان مسموم شدند

سال گذشته طبق آمار غیر رسمی 15 رأس از دام های عشایر به علت مسمومیت تلف شدند و امسال نیز 29 رأس دیگر هم با مسموم شدند.

صدای صاحبان دام های تلف شده به جایی نرسیده

گلایه مندی های عشایر تاکنون راه به جایی نبرده است که علت این مسومیت ها از کجا نشأت می گیرد و سرچشمه آن از کجاست؟

تلف شدن 29 رأس دام عشایر بر اثر مسمومیت تأیید شد

«میثم غیاثی»رئیس اداره دامپزشکی تویسرکان در این باره در گفت و گو با خبر نگار رودآور با تأیید این مطلب که 29 رأس دام عشایر بر اثر مسمومیت هفته گذشته تلف شدند، گفت: با این وجود مشخص نیست که این گوسفندان صرفاً کجا مسموم شده اند و نمی توان به طور دقیق مکان خاصی را برای مسومیت آنان در نظر گرفت.

وی اظهار کرد: محیط زیست می گوید که آزمایش های لازم را از کارخانه ای که عشایر مدعی هستند پساب آن سبب مسمومیت دام هایشان شده است انجام داده اند و مشکلی ندارد و تاکنون هم سرمنشاء این تلفات روشن نشده است.

دام های تلف شده معدوم شدند

رئیس اداره دامپزشکی تویسرکان درخصوص نگرانی های مردم از اینکه نکند دام های آلوده در قصابی ها توزیع شده باشد، با تعجب افزود: نه هرگز این گونه نیست، مگر می شود که گوشت مسموم شده را توزیع کرد، در حالی که هر 29 رأس دام تلغ شده به طور کامل در چاه دفن کشتارگاه تویسرکان معدوم شدند.

محیط زیست تنها 13 پارامتر زیست محیطی را بررسی می کند/هنوز علت مسمومت ها مشخص نشده

از طرفی «محمد کرمعلی گیلانه » رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست هم در گفت و گو با خبرنگار رودآور؛ گفت: بلافاصله پس از آن که گزارش تلف شدن دام ها به ما رسید، در محل حضور یافته و به همراه مسئولان دامپزشکی و مرکز بهداشت شهرستان از پساب موجود نمونه گیری کردیم.

وی اظهار کرد: بررسی های لازم مطابق با 13 پارامتر مرتبط با آلوده سازی محیط زیست انجام شد و موردی هم یافت نشدو ما البته منتظر ماندیم تا دامپزشکی هم جوابی بدهد چرا که دام ها سریع تلف شده بودند.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست افزود: یکی از عشایر هم به اداره مراجعه کرد و ما به او گفتیم که "13 پارامتر موجود محیط زیست چندان درباره سم و اینکه چه نوع سمی است چیزی را نشان نمی دهد بااین حال اگر تمایلی به پیگیری بیشتری دارید ما آزمایشگاه معتمدی معرفی می کنیم و نمونه مربوطه را از طرف شماو با هزینه خودتان به آزمایشگاه ارسال می کنیم تا مشخص شود نوع سم و علت مسمومیت چیست!"

گیلانه تصریح کرد: این مسئله از سوی آن فرد عشایر مورد استقبال قرار نگرفت و البته ما به صورت دوره ای موارد مرتبط با کارخانه مورد نظر را که عشایر معتقد هستند دام هایشان بر اثر پساب های آلوده آنان تلف شده بررسی و نظارت می کنیم و تاکنون با موردی برخورد نکرده ایم.

هنوز علت مسمومیت 29 رأس تلف شده با وجود پیشرفت های علمی مشخص نشده

به گزارش خبرنگار رودآور، حرف عشایر آن است که چگونه در دو سال متوالی تعدادی از دام های آنان درست در منطقه ای خاص دچار مسمومیت شده و در نهایت تلف می شوند، آیا علم آنقدر پیشرفت نکرده که علت این مسمومیت ها با نمونه برادری در این یکی دو سال مشخص نشده است؟ آنان نگران و گلایه مند هستند که صدایشان به جایی نمی رسد و دستگاه خاصی پیگیر مطالباتشان نیست؟ سوالی که ذهنشان را مشغول کرده این است که سرمنشاء مسمومیت دام هایشان از کجا است؟ آیا مربوط به پساب کارخانه ای که همان حوالی روستای آریگان است یا چاه آب یا موضوع دیگری در میان است؟!

اینجاست که باید دستگاه های ذی ربط از جمله محیط زیست، دامپزشکی، امور آب و هر دستگاه مرتبط دیگری پای کار بیاید و علت مسمویمت را روشن کند.

مسئولان با حل ریشه ای مشکل تلف شدن دام ها از تنش های اجتماعی احتمالی جلوگیری کنند

مسئله اساسی دیگر آن است که تویسرکان، از نظر وسعت شهرستانی کوچک است و هر اتفاقی که در آن روی دهد در کمتر از یک روز به گوش همه می رسد و گاهی هم شایعه سازان به میدان می آیند و حرف هایی می زنند که نباید، مانند اینکه می گویند دام های مسموم در شهر توزیع شده و به دنبال آن نگرانی هایی به وجود آورده اند، در حالی که به گفته مسئولان این گونه نیست و دام های آلوده به هیچ عنوان توزیع نشده است.

در اینجا هم بهتر آن است متولیان امر قبل از آن که چنین موردهایی به معظلی تبدیل شود و نارضایتی های اجتماعی به دنبال بیاورد علاج واقعه را قبل از وقوع بیاندیشند و سرمنشاء مسومیت دام ها را بیابند.

مردم معتقد هستند که دو سال زمان بسیاری زیادی برای یک تحقیق ساده با توجه به علم روز است و مانده اند که چرا هنوز علت مسمومیت دام های عشایر مشخص نشده است.

زنگنه

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان