آخرین اخبار

11. مرداد 1396 - 7:20   |   کد مطلب: 29812
به گفته کارشناسان مؤسسات مالی بدون مجوز با رشد قارچ گونه سبب ورشکستی بانک های دولتی شدند و سلب اعتماد مردم ودر نهایت افزایش افسار گسیخته نقدینگی در دست مردم شدند و اگر چاره ای برای ایجاد امنیت اقتصاد، اجتماعی و روانی در فضای ملتهب اقتصادی کشور تدبیر نشود و پول های مردم در راستای تولیدداخلی، اشتغالزایی و کارآفرینی هزینه نشود، این سرگردانی نقدینگی خبر از تورمی بزرگ در آینده با خود به همراه می آورد.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ به نظر می رسد مطابق با نظر کارشناسان امر، این روزها شاهد افزایش نقدینگی در کشور و به تبع در استان همدان هستیم، نقدینگی در دست مردم که می تواند زنگ خطری باشد برای اقتصاد کشور که در آینده ای نزدیک، تبعات اقتصادی همچون تورم را به دنبال خود بیاورد.

ورشکستگی برخی مؤسسات مالی اعتماد مردم ار از بین برد/افزایش نقدینگی در دست مردم مشهود است

از این رو «امیر خجسته» رییس مجمع نمایندگان استان همدان در گفت و گو با خبرنگار رودآور گفت: باتوجه به این که این روزها بانک های خصوصی همچون آرمان وک اسپین اعتبار خودشان را از دست داده اند، اعتماد مردم نسبت به سرمایه گذاری از طریق بانک ها از دست رفته و نقدینگی در دستشان بیشتر از گذشته است و نمی دانند برای امرار معاش خود کجا سرمایه گذاری کنند. 

وی اظهار کرد: مجلس پیگیری های خود را انجام داده است و در این پیگیری هاشاهد بودیم که بری از بانک ها پول های جمع آوری شده را در برج سازی به کار بردند و بسیاری از پول های هم به خارج از کشور رفت.

مردم مقصر نیستند/کوتاهی از نهادهای اقتصادی و نظارتی دولتی است

رییس مجمع نمایندگان استان همدان با تأکید بر اینکه مردم مقصر نیستند، افزود: در سال های اخیر بانک های قرض الحسنه و خصوصی بسیاری همچون قارچ رشد کردند و بدون هیچ گونه نظارتی از سوی بانک مرکزی، وزارت اقتصادو دستگاه های نظارتی و اینجا سکوت دستگاه های نظارتی خود جای سوال دارد. 

خجسته تصریح کرد: باید از بانک مرکزی و دستگاه های نظارتی سوال شود که چرا نظارتی بر رشدقارچ گونه این مؤسسات مالی و بانک های خصوصی نداشتند تا آنان به راحتی بیایند و پول مردم را غارت کنند و حتی برخی هم پول ها را به خارج از کشور انتقال دهند.

مؤسسات مالی بدون مجوز با رشد قارچ گونه سبب ورشکستی بانک های دولتی شدند

وی گفت: متأسفانه شاهد هستیم که تعدادی از بانک های دولتی به دلیل نبود نظارت بر بانک های خصوصی ورشکسته شده اند و در این جا که بتوان با بسته های حمایتی نظر مردم را جلب کرد و اعتماد سلب شده یشانرا به دست آورد، نقدینگی موجود در بین مردم تبدیل به زمینه های ایجاد اشتغال و کارآفرینی می شود.

بازی سودبازی مردم را به سمت سود بیشتر با کار کمتر برد

« پیرمؤذن» مسئول روابط عمومی بانک کشاورزی همدان هم در گفت و گو با خبرنگار رودآور، گفت: نبود صنعت بزرگی در استان همدان نشان می دهد که در جامعه فضای ملتهبی برای سپرده گذاری های بلند مدت و دریافت سودهای بانکی در این استان وجو دارد و فرادی به دنبال آن هستند افرادی که کجا سود بیشتری می دهند و پول های خود را در آن بانک آن هم به صورت سپرده های بلند مدت و با سود بالا سرمایه گذاری کنند.

وی اظهار کرد: این روزها شاهد هستیم مردمی که امید سودهای کلان حتی 24 درصدی رفته بودند با ورشکتی برخی بانک های خصوصی همراه شدند در حالی که سابق براین بانک از 80 درصد پول های سپرده گذار شده در زمینه های مختلف اقتصادی استفاده می شد و در یک جریان پولی منطقی با اعتمادی متقابل هرچندد با سود کم گردشگ پلی خوبی در جامعه حکمفرما بود.

مسئول روابط عمومی بانک کشاورزی همدان افزود: در آن شرایط گردش پولی خوبی بین بانک هاو مردم بود اما با تأسیس مؤسسات اعتباری و بانک های خصوصی به صورت قارچ گونه مردم هم به تبع دنبال سود بیشتر با فعالیت کمتر بودند، از این رو شاهد هستیم مردم به جای سرمایه گذاری دراشتغال و کارآفرینی به سمت سپرده هاگذاری های بلند مدت با درصد سود بالایی برخی مؤسسات مالی رفتند.

 وام های گران قیمت در برابر سودهای گران قیمت 

وی عنوان کرد:  از طرفی بانک های دولتی هم بالاجبار به سمت وام های گران قیمت رفتند تا منبع درآمدی اشته باشند و اگر بانک های خصوصی با سودهای بالا نبودند، بانک های دولتی وام های گران قیمت برای حفظ خود روی نمی آوند و فضای جاعه به ان سمت کشیده شد.

مسئول روابط عمومی بانک کشاورزی همدان گفت: در این میان هم هستند افرادی که با واسطه و با روش های مختلفی که نباید، از بانک های دولتی وام های کلانی گرفتند و به جای آن که در بخش صنعت و فعالیت های اقتصادی هزینه کنند در یک مؤسسه مالی اعتباری با ارائه سود بالا برای سودآوری سپرده گذاری کردند و بدین ترتیب بانک های دولتی دلشان خوش است که وام برای ایجاداشتغال پرداخته اند و و از سوی دیگر آن بانک خصوصی هم دلش خوش است که پول های سرگردان مردم را جمع کرده است، در حالی که آن مشتری در یک فضای بیماری سودبازی کمال استفاده را برده است.

فروریختن دومینوی سودبازی سبب ساز سلب اعتماد مردم و در نهایت افزایش نقدینگی در دست مردم شد

پیرمؤذن افزود: اما خدا نکند که این دومینوی سودبازی شروع به فروریختن کند و می شود همان اتفاقی که در چند ماه اخیر رخ داده و آن بلایی که صندوق های قرض الحسنه همچون آرمان و کاسپین بر سرمردم درآوردند و مردم به هر دری زدند تا پول هایشان ر از بانک بیرون بکشند.

نبود صنعت بزرگی در استان همدان نشان از رواج بیماری سودبازی دارد

وی تصریح کرد: صاحبان این مؤسسات غیرمجاز یعنی همان دروغ گوها از طمع ایجاد شده و رواج بیماری سودبازی بهره بردند و عده ای را به اشتباه انداختند تا جایی که شاهد هستیم در استان همدان صنعت بزرگی ایجاد نشده و بیکاری همچنان موج می زند و میلیاردها تومان سرمایه خارج می شود و نظارت آن چنانی هم نیست طوری که هرکسی با خانواده اش قهر کرده، قرض الحسنه ای تأیس می کند.
نبود نظارت کافی بر تأسیس مؤسسات مالی جای سوال دارد
وی گفت: باید تحقیق شود چرا نظارتی بر تأسیس این بانک ها نبوده است در حالی که ما اگر بخواهیم حتی یک مغازه کوچک برای خود دستو پا کنیم، باید مراحلی را طی کنیم، اما آن طرف این گونه بانک های غیرقانونی که حتی بانک مرکزی هم خودش راجع به این دست بانک ها هشدار داده بود رشدی قارچ گونه داشته و حتی در شهرهای کوچک هم شعبه های زدند تا جایی که به راحتی بنرهای خود را بالا برده، پول های مردم را جمع آوری کردند و یا با ورشکستگی مواجه شدند یا تعدادی از آن ها پول ها بردند و رفتند.
جریان سودبازی به دلیل مشکلات اقتصادی در جامعه روی داده است

«پوریا گلمحمدی» نویسنده، پژوهشگر و دانشجوی دکترای جامعه شناسی  اقتصادی و توسعه هم در این باره به خبرنگار رودآور، گفت: نمی توان از رفتن مردم به سمت سودآوری بانکی به عنوان یک فرهنگ یاد کرد و البته این یک جریان است و امید آن که به زودی از بین برود، جریانی که به دلیل مشکلات اقتصادی موجود در جامعه شکل گرفته است.

وی اظهار کرد: به طور مثال زمانی که یک گله دار بره هایی برای بزرگ کردن خریداری می کند و یا اینکه باغدار و کشاورزی هزنیه های برای تولید محصول خود صرف می کنند، سودچندانی متناسب با هزینه کردهای خود به دست نمی آورند و اگر هم که با یک خشکسالی و سرمازدگی و یا یک بیماری محصول خود را از دست بدهند در عمل پول های هزینه شده هم باز نمی گردد، بنابراین همین دست افراد با توجه به اوضاع نامساعد اقتصادی جامعه ریسک نمی کنند و ترجیح می دهند که پول های خود را در بانک های خصوصی سپرده گذاری کند تا به واسطه آن سود امرار معاش کنند.

عدم حمایتی های مناسب دولت از تولیدکنندگان سبب روی آوردن مردم به سودآوری از بانک ها شده است

این پژوهشگر حوزه جامعه شناسی اقتصادی و توسعه افزود: از یک طرف هم شاهد هستیم که دولت آن حمایتی را گه باید از گله دار و کشاور که باید داشته باشد، ندارد، به طور مثال دراستان همدان سیرهای مرغوب کاشت و بردشت می شود و یا صنعت چرم می تواند سودی خوبی به همراه داشته باشد، اما شاهد هستیم که سیرهای چینی و یا کمربندهای چرم چینی وارد کشور می شود، همین ها به تولیدکنندگان داخلی ضربه می زنن و محل کسب درآمدی برایشان نیست پس بازم هم اینجا به سودآوری بانکی روی می آورند.

در بازی سودبازی عده ای از مردم فریب خوردند و گرفتار در باتلاقی شدند که خودشان ایجاد کردند

گلمحمدی تصریح کرد: گاهی پیش آمده که یک بانک خصوصب پول های مردم را در بازار مسکن هزینه می کند و بعد از آن با بحران پیش روی مسکن ورشکسته می شود و درنهایت آن دست از مردم هم که در این گونه بانک ها سرمایه گذاری کرده اند متضرر می شوند به نوعی که شاید بتوان گفت برخی از مردم فریب خورده اند و گرفتار در باتلاقی  شده اند که خودشان ایجاد کرده اند.

وی عنوان کرد: پشت پرده این سودهای کلان بانکی مشخص نیست از کجا نشأت گرفته است و چگونه مردم رابا این همه پرداختن سود فریب داده اند مگر می شود سودهای آن چنانی به مردم بپردازند بدون آن که خودشان سود چندانی نبردند؟!

دولت باید برای سازماندهی افزایش نقدینگی مردم به سمت حوزه  های اقتصادی برنامه ریزی کند

این پژوهشگر حوزه جامعه شناسی اقتصادی و توسعه با تأکید بر اینکه نقدینگی موجود در دست مردم افزایش یافته است، گفت: اینجا است که باید این نقدینگی توسط دولت سازماندهی شود و در راستای حوزه های اقتصادی و تولید و کارآفرینی هزینه شود.

خصوصی سازی دولتی به اقتصاد کشور ضربه زد

گلمحمدی گفت: قرار بود اقتصاد ما به سمت خصوصی سازی پیش برود درحالی که این گونه نشد و به سمت خصوصی سازی دولتی پیش رفت، یعنی آن که چند نفر از یک سازمان و ارگان دولتی گرد هم جمع شدند و از مزیت های بخش خصوصی بهره بردند و در عمل بخش خصوصی واقعی و تجار آن استفاده را برای کارآفرینی نبردند و فعالیت های اقتصادی از یک نهاد دولتی گرفته و به نهادی دیگر داده شد و نتیجه اقتصادی مناسبی برای مردم به دنبال نداشت.

مردم برای تولید امنیت اجتماعی، روانی و اقتصادی می خواهند

گلمحمدی با تأکید بر اینکه مردم در حال حاضر امنیت اجتماعی، روانی و اقتصادی می خواهند، گفت: حتی اگر امنیت اقتصادی واجتماعی ایجاد شود، اما امنیت روانی برای سرمایه گذاری مردم در بخش خصوصی ایجاد نشود، قدرت ریسکشان کاهش یافته و درعمل نقدینگی در جامعه افزایش می یابد.

به گزارش رودآور، سوالات بسیاری است که هنوز بی جواب مانده است، اینکه چرا دستگاه های نظارتی آن نظارتی را که باید بر مؤسسات مالی تازه تأسیس داشته باشند نداشتند و این روزها رشد قارچ گونه این گونه صندوق های مالی نظام بانکی کشور را با مشکلات بسیار روبرو کرده است؟

این که چه دست های پشت پرده مانعی شد برای یک نظارت درست، جامع کامل، تا صندوق های اعتباری و مالی بدون مجوز همانند قارچ رشد کنند و از آن سو با ورشکستگی و یا غارت پول ها، اعتماد مردم به بانک ها را سلب کنند، طوری که مردم مانده اند در بازی سودبازی نه راه پیش دارند و نه راهی به گذشته برای جبران.

حال با وجود این همه نقدینگی دردست مردم و سرگردانی پول ها چه باید اندیشه شود و دولت چگونه باید برنامه ریزی کند و چرا تاکنون آن طور که باید وارد میدان عمل نشده و پاسخگو نیست.

و چه سازمان و ارگانی  باید امنیت اجتماعی، روانی و اقتصادی را فراهم سازند تا مردم به دور از دغدغه فکری به دنبال ایجاد اشتغال و کارآرینی باشند و در گرداب سودجویان گرفتار نشوند.

زنگنه

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان