آخرین اخبار

20. مرداد 1396 - 8:20   |   کد مطلب: 29914
روز گذشته خبرنگاران استان همدان در قالب یک تور گردشگری که برنامه آن توسط خانه مطبوعات استان تدارک دیده شده بود، از امکان تاریخی و گردشگری تویسرکان بازدید کردند.

به گزارش خبرنگار  رودآور، به مناسب هفته خبرنگار، روز گذشته شهرستان تویسرکان میزبان بیش از 70 خبرنگار استان همدان بود .تور گردشگری یک روزه که به کام خبرنگاران خوش آمد.

خبرنگاران استان در ابتدای ورود از روستای اشترمل که یکی از روستاهای تویسرکان و فعال در عرصه مبل و منبت است بازدید کردند و در حسینیه این روستا بانوان فرش بافی را دیدند که یکی یکی گره بر گره فرش می افزودند و این گونه به اشتغالزایی روستا کمک می کردند.

در این میان یکی از خبرنگاران همدان هم سر ذوق آمده و چند گره ای بر فرش فرش باف زد، گویا فرش بافی در ذات این خبرنگار بود و دست هاش تند تند گره ها را پشت سر هم می زد.

بازدید از آرامگاه سد سرابی و حرم مطهر حیقوق نبی(ع) هم در برنامه اولیه گنجانده شده بود اما به دلیل نبود زمان کافی اجراکنندگان برنامه از بازدید از این دو مکان منصرف شدند.

و اما بازدید از آرامگاه میررضی آرتیمانی شاعر دوره صفوی و صاحب اثر ساقی نامه و حضور در پارک تفریحی ـ توریستی کمربسته سرکان بخش های دیگر از برنامه های این تور یک روزه بود.

حوالی ظهر بود که «محمدرضا عارف» رئیس خانه مطبوعات استان همدان به جمع خبرنگاران پیوست در کمربسته پیوست.

عارف همچنین همراه با خبرنگاران به ورزش دارت پرداخت.

و اما در میان خبرنگاران استان مهسا طاقتی که گفته می شود کوچکترین خبرنگار استان همدان و در روزنامه همدان پیام مشغول فعالیت است نیز حضور داشت و او در گفت و گویی مختصر با خبرنگار رودآور از موفقیت های دوران خبرنگاری خود می گوید، آن جا که از هشت سالگی رو به داستان نویسی و خبرنویسی آورده و دفترخاطرات بسیاری دارد.

خبرنگاران استان در نقطه پایانی در شهر فرسفج هم گرد هم آمدند و از کاروانسرای شاه عباسی صفوی که یکی از 999 کاروانسرایی است که در روزگاه شاع عباسی در مسیر عتبات عالیات بنا شده است بازدید کردند و در آخر با سوغاتی های تویسرکان همچون نقل و شاطه حلوایی بدرقه شدند.

و اما خوش ذوقی ملایری ها و علاقه مندی آنان ها به سبک گلریز در صنعت مبل و منبت هم قابل توجه بود و تشکر پایانی این خبرنگاران ملایری از خبرنگاران تویسرکانی هم در نوع خود جالب بود و آنان خواستار تعامل و همکاری با تویسرکانی ها برای ارتقاء استان در تمامی زمینه ها شدند.

قدمت تویسرکان به دوران قبل از میلاد مسیح می‌ رسد

به گزارش رودآور؛ قدمت منطقه تویسرکان به دوران قبل از میلاد مسیح می‌ رسد و شهرستان تویسرکان با در‌ه‌های پر از گردوی خود یکی از مهم‌ترین شهرستان‌های استان همدان را تشکیل می‌دهد و از این جهت به شهر طلای سبز معروف است.

تویسرکان از شمال به شهرستان‌های همدان و اسدآباد، از غرب به شهرستان ملایر، از جنوب به شهرستان نهاوند و از باختر به شهرستان کنگاور محدود می‌شود و اساس اقتصاد این ناحیه را کشاورزی، باغداری، دامداری و صنایع دستی تشکیل می‌دهد.

این منطقه به لحاظ صنایع از رونق نسبی برخوردار بوده و نجاری، منبت‌کاری، صابون سازی، قالی بافی و گلیم بافی و گیوه‌بافی را شامل می‌شود.

تویسرکان گنجینه ای از آثار تاریخی و طبیعی

پل‌تاریخی فرسفج، قلعه اشتران، دره سرکان، دره آرتیمان، امامزاده شاه‌زاده ناصر، پیر کمر بسته سرکان، قلعه دختر (قز قلعه سی)، مسجد جامع تویسرکان، درخت چنار کهنسال مسجد باغوار، کاروانسرای شاه‌عباسی فرسفج، دره‌ گزندر، دره‌ فاران، دره‌ شهرستانه، شهر بازی و بوستان نبوت و بازار سنتی سرپوشیده مهمترین دیدنی‌های شهرستان تویسرکان را تشکیل می‌دهند.

در خصوص وجه تسمیه این شهرستان چنین عنوان شده که شهر قدیمی “رودآور” دارای سه بخش ” توی”، “سرکان” و “شکان” بود که پس از حمله مغول اهمیت خود را از دست داد و مردم آن به بخش توی روی آوردند و به تدریج آن جا را آباد کردند.

بخش شکان در اثر زلزله خراب شد‌ اما سرکان به فاصله ۱۰ کیلومتری شمال غرب تویسرکان هنوز پابرجاست و اکنون یکی از شهرهای شهرستان تویسرکان است.

تویسرکان فعلی که از ترکیب دو کلمه ” توی” و “سرکان” ساخته شده است، همان بخش “توی” قدیمی است.

وجود آرامگاه حضرت حیقوق نبی (ع) تأییدی بر قدمت چندهزارساله تویسرکان

از سوی دیگر وجود آرامگاه حضرت حیقوق نبی (ع ) در مرکز توی و نزدیک ” رود آور ” سابق با توجه به زمان زندگی آن حضرت در حدود ۷۰۰ سال قبل از میلاد و کاوش های باستان شناسی اطراف بقعه، نشانگر قدمت و وجود آبادانی منطقه در آن عصر است.تویسرکان در دوره های صفویه و قاجاریه نیز مورد توجه بوده است و از این دو دوره آثاری در شهر به جا مانده که می توان به بازار دوره قاجاراشاره کرد.

زنگنه 

 

تصاویر تکمیلی: 
ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان