آخرین اخبار

4. اسفند 1398 - 5:18   |   کد مطلب: 30172
بازنشر/آیا معدن سنگ آب شرب تویسرکانی ها را آلود کرده؟
معدن سنگ بالادست سد سرابی تهدیدی برای آلودگی آب سد+تصاویر
کارشناسان معتقد هستند که فعالیت معدن سنگ گرانیت بالادست سد سرابی با شرایط موجود می تواند عمر مفید سد را کاهش دهد و این در حالی است که مدیر عامل و مسئول معدن گفته که برداشت از معدن حتی یک درصد تأثیرمنفی در آلودگی سد ندارد!

به گزارش خبرنگار رودآور؛ گفته شده که برداشت از معدن سنگ گرانیت در بالادست سد سرابی تویسرکان موجب افزایش رسوبات ورودی به دریاچه سد و همچنین تأثیر بر آب شرب شهرهای تویسرکان و سرکان شده است.

برای تحقیق در این باره که آیا این معدن تهدیدی برای آب مورد نیاز تویسرکانی ها است یا تنها یک شایعه به گفت و گو با مسئولان مختلف نشستیم.

به طوری که به گفته اهالی این منطقه در این محل رودخانه ای بوده که توسط معدن پر شده و از حالت عادی خارج شده است و هم اینک بیشتر از 10 متر سنگ و لای و خاک توسط این معدن چیان پر شده که با کوچکترین سیلابی تمام این خاک ها جدا و به مخزن سد می ریزد.

مدیر عامل و مسئول معدن: برداشت از معدن حتی یک درصد تأثیرمنفی در آلودگی سد ندارد

در این باره «پرتوی» مدیر عامل و مسئول معدن عنوان کرده که حتی یک درصد هم برداشت از معدن تأثیر منفی در آلودگی سد ندارد.

مدیر محیط زیست تویسرکان: معدن سنگ گرانیت با ضوابط و دستور العمل های زیست محیطی مطابقت ندارد

و اما « محمدکرمعلی گیلانه» مدیر محیط زیست تویسرکان گفته که معدن موجود در بالا دست سد سرابی با ضوابط و دستور العمل های زیست محیطی مطابقت ندارد و آن فاصله ای که باید با رودخانه تغذیه کننده آب سد در نظرگرفته شود متأسفانه مورد توجه قرار نگرفته است و سرباره های آن به طور کامل به داخل رودخانه می آیند و مسیر حرکت و جریان آب رودخانه را تا حدودی مسدود کرده است.

راهکار مفتح برای حل مشکل: متولیان امر می توانند با نظر کارشناسان از دیگر بخش های کوه  بهره برداری کنند

«محمدمهدی مفتح» نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: بهتر از مسئولان متولی بهره برداری از این بخش از  کوه را متوقف کنند و بخشی دیگر از کوه را در اختیار بهره بردار قرار دهند که مشرف بر سد نباشد.

وی تصریح کرد: در این صورت هم بهره بردار می تواند از سنگ این معدن برداشت کند و این معدن به کار خود ادامه دهد و هم برداشت از معدن مشکلاتی برای سد و آب شرب توسرکان و سرکان به وجود نمی آورد.
به گزارش رودآور، طبق نظر کارشناسان فعالیت معدن سنگ گرانیت بالادست سد سرابی با این شرایط می تواند عمر مفید سد را کاهش دهد.

در این باره می توانید گزارش 14 مهرماه سال گذشته رودآور را هم بخوانید:
بر بساطی که بساطی نیست!

معدنی که کار دست باغداران می دهد/ آیا مخزن سد سرابی در خطر است؟/مسئولان: معدن مجوز های لازم را دارد

 

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان