آخرین اخبار

24. آبان 1397 - 6:42   |   کد مطلب: 30230
اینجا بانوان یک روستا با حصیر بافی با خوشه های گندم و به گفته خودشان معرق با ساقه گندم، برای خانواده هایشان درآمدزایی می کنند و اما در این میان چشم انتظار حمایت های مسئولان امر هستند تا دست دلالان واسطه های خریدار را از سرشان کوتاه کنند.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ رهبر معظم انقلاب از سال های گذشته رشد اقتصادی کشور را در تحقق اقتصاد مقاومتی مطرح کردند و این روزها هم بیشتر بر موضوع پویا شدن اقتصاد مقاومتی تأکید دارند.

این مهم تنها با برگزاری یکی دو همایش، نشست و تنها حرف و شعار محقق نمی شود، همت می خواهد و اراده، نگاه به درون می خواهد و باور به اینکه "ما می توانیم".

هستند این روزها که به جمله "ما می توانیم" تنها به عنوان یک شعار نگاه نمی کنند و در عمل و با تکیه بر توان و امکانات موجود در حد خودشان دست به تولید می زنند با هر وسیله ای و با تفکر کارآفرینی.

و اما اینجا در روستای سوتلق بانوان بسیجی در قالب حلقه های صالحین از فرصت به دست آماده تابستان استفاده می کنند و علاوه بر آن که ساعاتی را به همراه همسران خود و یا دیگر اعضای خانواده به کار کشاورزی و دامداری مشغول هستند، بخشی از روز خود را به پختن رب، جمع آوری، پاک کردن و بسته بندی عدس مشغول کرده اند و برخی دیگر هم از هنر خود در هر زمینهای استفاده می کنند و با آموزش به دیگر اهالی روستا مهارت و در عمل ماهیگیری را به آنان می آموزند تا به گفته خودشان با آموختن مهارت های گوناگون برای درآمدزایی دستشان به جیب خودشان باشد.

در این زمینه «حسین سوری» جانشین فرمانده سپاه ناحیه تویسرکان در گفت و گو با خبرنگار رودآور؛ با بیان اینکه دشمن در جنگ و ترورهای کور نتوانست ملت استوار مارا از پای درآورد، گفت: چندین و چند سال است که دشمنان انقلاب و نظام با مأیوس شدن از نقشه های شوم سخت خود به دنبال راه های جدید برای گمراه کردن جوانان و بی هویت کردن آنان هستند.

وی اظهار کرد: استکبار جهانی گاهی با جنگ نرم وارد میدان می شود و بی غیرتی زنان و مردان ما را می خواهد و گاهی با تحریم ها و فشارهای اقتصادی به دنبال به زانو درآوردن ملت است، در حالی که با آگاهی بخشی در زمینه جنگ نرم و با اقتصاد مقاومتی در برابر تمامی تحریم ها به خوبی می توان ایستادگی کرد.

جانشین فرمانده سپاه ناحیه تویسرکان افزود: اقتصاد مقاومتی با تکیه بر نیرو و امکانات درونی و با چشم اندازی به پویایی اقتصادی و حضور در تمامی عرصه های بین المللی راهکاری اساسی در برابر تمامی توطئه های اقتصادی دشمن است و در این زمینه نقش کارآفرینان و توجه به تولیدات و مصرف داخلی می تواند زمینه ساز اصلی این مهم شود.

سوری با تأکید بر اینکه اقتصاد مقاومتی بر مبنای مدل اسلامی ـ انقلابی طرح ریزی شده است که مسلمانان و به ویژه ملت ما را از وابستگی همه جانبه به کشورهای بیگانه رهایی می بخشد، عنوان کرد: در این مدل یک خانواده روستایی می تواند حتی خود با طرح ها و ایده هایی نو و تلفیق آن با آموزه های خود مرکز تولیدی در روستا شود و برای اهالی اشتغال ایجاد کند.

وی به ظرفیت های مهم بخش کشاورزی، باغداری و مبل و منبت تویسرکان هم اشاره کرد و افزود: اقشار مختلف بسیج از جمله بسیج مهندسین و بسیج سازندگی در ارائه الگوهای موفق واحدهای تولیدی به دنبال ترویج گفتمان اقتصاد مقاومتی هستند تا با ارائه تسهیلات لازم زمینه ساز ترغیب و تشویق همشهریان در زمینه روی آوردن به درآمدزایی با تکیه بر ظرفیت های بومی شوند.

جانشین فرمانده سپاه ناحیه تویسرکان تصریح کرد: گاهی که نیاز به مشاوره باشد، متخصصین وارد میدان می شوند و گاهی که نیاز به سرمایه اولیه بسیج سازندگی و گاهی دیگر هم با فرهنگ سازی و نهادینه کردن مفاهیم و معنای اقتصاد مقاومتی در حلقه های صالحین به ویژه رده سنی جوانان، تفکر و روحیه آنان را به سمت کارآفرینی و بالندگی اقتصادی می کشانند.

«فاطمه گمار» فرمانده حوزه مقاومت حضرت فاطمه(س) نیز در گفت و گو با خبرگار رودآور، با اشاره به برگزاری دوره های مختلف آموزشی در زمینه قالیبافی، خیاطی، حصیربافی، نمددوزی و عروسک سازی در سطح روستاها و پایگاه های تابعه این حوزه، گفت: تمام سعی ما از ابتدای تابستان سال جاری بر آن بود تا علاوه بر پر کردن اوقات فراغت بانوان روستایی، حرفه و مهارتی نیز توسط هنرمندان همان روستا به دیگر اهالی آموخته شود.

وی اظهار کرد: تلاش بر آن است تا تولیدات این هنرآموزان را در نمایشگاه های بین روستایی و یا شهری ارائه دهیم تا لااقل این افراد بتوانند هنردست خود را نه تنها به نمایش گذاشته بلکه برایشان بازاریابی هم شود.

«زهرا بختیاری» فرمانده پایگاه انیسه سوتلق نیز در گفت و گو با خبرنگار رودآور، گفت: با شناسایی بانوان فعال در زمینه قالی بافی و حصیردوزی و علاقمندی های دیگر بانوان روستا دوره های آموزشی مختلفی برگزار کردیم.

وی عنوان کرد: اینجا بانوان علاوه بر آن که با مفاهیم قرآنی و فرهنگ ایثار و شهادت در حلقه های صالحین آشنا می شوند، بلکه هنری هم می آموزند تا زمستان های خود را لااقل با عملیاتی کردن آموخته های خود بگذرانند و در کنارش منبع درآمدی برای خانواده هایشان ایجاد کنند.

فرمانده پایگاه انیسه سوتلق افزود: طرح و نقش فرش های این روستا در نوع خود منحصر به فرد است، اما متأسفانه ریسندگان و بافندگان به دلیل وجود دلالان نمی توانند آن گونه که باید درآمدزایی داشته باشند.

«هاجر بیات» که به گفته اهالی از هر انگشتش هنری می بارد می گوید که حصیر بافی با ساقه گندم را از مادربزرگ خود آموخته است، هرچند درآمدی اندکی از این کار به دست می آورد اما از اینکه به دیگر بانوان اهالی چنین هنری را می آموزد ابراز رضایت دارد.

وی گفت: خوشه های گندم را یک شبانه روز در آب قرار می دهد و پس از نرم شدنشان گره های قهوه ای رنگ داخل ساقه ها را بیرون می کشد، با این کار ساقه های خیس و نم دار قابل حالت دهی هستند و با بافتن این ساقه ها وسایل تزئینی مختلف از جمله جای نخ و سوزن و لوازم آرایشی و یا حتی سبد در اندازه های مختلف برای نگهداری نان و سبزی تهیه می کند.

این بانوی موفق روستایی بلغور و کشک درست کردن، رب پختن، تهیه خشکبار، خیاطی و هر هنر دیگری از جمله فرش بافی و تهیه تابلو فرش راهم به خوبی انجام می دهد و اما این روزها از بی توجهی مسئولان امر در زمینه بازاریابی گلایه مند است و عنوان می کند که ما در روستا از هر وسیله ای استفاده می کنیم و حتی خوشه های گندم را دور نمی ریزیم و با آن وسیله ای تولید می کنیم، اما از مسئولان متولی انتظار داریم تا با زمینه سازی برای بازاریابی محصولات ما حداقل محل فروشی مهیا سازند و دست واسطه و دلالان را از سر ما بردارند.

بیات تصریح کرد: بسیار شده فرش ها و تولیدات ما را دلالان با قیمت های پایین خریداری می کنند و بعد در شهرهای دیگر با قیمت های بیشتری به فروش می رساند و سودی به دست ما نمی رسد.

به گزارش رودآور، اینجا بانوان یک روستا با حصیر بافی با خوشه های گندم و به گفته خودشان معرق با ساقه گندم، برای خانواده هایشان درآمدزایی می کنند و اما در این میان چشم انتظار حمایت های مسئولان امر هستند تا دست دلالان واسطه های خریدار را از سرشان کوتاه کنند، امید آن دولت بتواند با ارائه طرح های حمایتی پاسخگوی چشم انتظاری این بانوان جهادگر باشد.

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان