آخرین اخبار

15. شهريور 1396 - 15:41   |   کد مطلب: 30310
گرچه در سال های اخیر نوشت افزارهایی ایرانی با طرح شخصیت های کارتون هایی همچون دیرین دیرین و شکرستان و از ننه قمر گرفته تا جناب خان مخاطبانی به سمت خود جلب کرده است اما تا رسیدن به مقصود نهایی و بازگشت هزینه کرد تولیدات داخلی گام های بسیاری مانده که نیازمند حمایت جدی متولیان امر و فرهنگ سازی عمومی است.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ تنها 16 روز دیگر تا آغاز سال تحصیلی جدید باقی مانده است و در خانواده هایی که فرزندان دانش آموز دارند شور و شوق خرید نوشت افزار، کیف و کفش غوغا می کند و امادر این میان قصه پرغصه و تکراری نوشت افزارهای خارجی و یا طرح ایرانی با طرح های خارجی تکرار شده است و حتی کیف و کفش دانش آموزان هم طرحی از فیلم ها و انیمیشن های بتمن، است

واردات 70 درصدی نوشت افزارهای خارجی

به گفته «سعید حسینی» مدیرعامل مجمع نوشت افزارهای ایرانی اسلامی ۷۰ درصد نوشت افزارها از خارج وارد می‌شود و تولیدات داخلی در این بازار داغ فروش میلیاردی سهمی بسیار اندک به دست می آورند.

حسینی در گفت و گویی عنوان کرده است: که گردش مالی سالانه نوشت افزار در بازار ایران چهار هزار میلیارد تومان است که ۷۰ درصد این ظرفیت از خارج کشور به صورت قانونی یا قاچاق وارد می‌شود.

«زهرا سوری» یک کارشناس رواشناسی در گفت وگو با خبرنگار رودآور، گفت: میزان کیفیت، تنوع رنگ و شاخصه های دیگر یک محصول برای جلب مشتری از یک طرف و رفتن ذهن دانش آموزان برای خرید یک نوشت افزار با طرحی که سابق بر این کارتون یا فیلم و سریال آن را دیده اند از سوی دیگر همه و همه دست به دست هم داده تا اقبال به سمت نوشت افزارهای ایرانی کمتر شود.

وی اظهار کرد: گرچه در سال های اخیر با پخش کارتون هایی همچون دیرین دیرین و شکرستان تا حدودی این خلاء پر شده اما کافی نیست و نیاز به فرهنگ سازی عمومی و همیاری دستکاه های متولی دارد.

این کارشناس رواشناسی کشورمان افزود: نوشت افزارهایی که اکنون در بازار مصرف ایران قرار دارد به طور عمده از طرح های نامناسب خلاف شأن و عرف جامعه اسلامی بهره برده اند و نمادی از باربی یا بتمن است.

وی تصریح کرد: زمانی که دختران ما با مشاهده فیلم هایی همچون سیندرا و یا با داشتن عروسک های باربی سعی می کنند خود را به مانند آنان درآوردند و دانش آموزان پسر نیز به سمت نوشت افزارهایی با طرح های بتمن و بن تن می روند و گاهاً هم تصویر ظاهری خود را به مانند این کارتون ها تغییر می دهند، چگونه می توان انتظار داشت به سمت تربیت جامعه ای فرهیخته پیش برویم.

عدم توجه کافی برای ساخت فیلم هایی با مضامین قهرمانان ایرانی خلائی برای زیرساخت های مناسب تولیدات داخلی

سوری عنوان کرد: هنوز هم که هنوز جای قهرمانان ما در طرح های نوشت افزارهای تولیدی داخلی خالی است، چرا که بیگانگان با بهره گیری از بازی های رایانه ای مختلف و فیلم های کارتونی و دیگر سریال ها از سال ها قبل به فکر تغییر افکار کودکان و نوجوانان ما افتاده اند و در ابتدا ذهنشان را از تصاویر ویژه، انبوه می کنند و بعد وسایل خود را برای فروش عرضه و این گونه بازار مصرف عمده کشورهای را در سیطره خود می گیرند.

«فاطمه شامحمدی» یکی از بانوان تویسرکانی هم در گفت و گو با خبرنگار رودآور؛ گفت: عرضه نوشت افزارهای خارجی از جمله چینی با قیمت ارزانتر و طرح های متنوع تر سبب شده تا عمده خانواده ها به سمت خرید این دست نوشت افزارهای ارزان قیمت بروند.

وی تأکید کرد: باید فرهنگ سازی شود تا همه به سمت خرید تولیدات داخلی کشانده شوند و این مطلب جز با برنامه ریزی به دست نمی آید، چگونه دانش آموزی می آید طرح تصویر دختری با حجاب و یا پسری نماز خوان را خریداری کند که سابق بر این هیچ ذهنیتی نسبت به آن نداشته و فکرش را کارتون های خارجی پر کرده است؟!

نوشت افزارهای خارجی زیبایی های بصری بسیار دارند

یکی از دانش آموزان تویسرکانی هم در گفت و گو با خبرنگار رودآور گفت: من طرح جامدادی با تصویر رهبر رادوست دارم ومی خواهم این جامدادی را خریداری کنم اما در انتخاب دفتر مانده ام چرا که تصاویر بسیاری از دفترها زیبا است اما ایرانی نیست.

باید برای خرید تولیدات داخلی به صورت گسترده فرهنگ سازی از سوی متولیان امر انجام شود نه مقطعی

 آقاملایی یکی از فروشندگان موقت نوشت افزار که در حال فروش نوشت‌افزار به تعدادی از والدین دانش‌آموزان و یا دانش آموزان است، هم‌ به خبرنگار رودآور گفت: بسیار شده که دانش آموزان برای خرید نوشت افزارهایی با طرح های خارجی به من مراجعه کرده اند، آن هم به دلیل آن که فیلم و سریالش را در تلویزون یا سینما خانواده دیده اند.

وی تأکید کرد: خودتان قضاوت کنید تا فرهنگ سازی نشود نمی توان کسی را اجبار به خرید تولیدات داخلی کرد، هم باید کیفیت را ارتقاء بخشید و هم طرح و تنوع را و مهمتر آن که زیرساخت های لازم از جمله ساخت فیلم های سینمایی متناسب با طرح ها را هم آغاز کرد و به صورت گسترده باشد و نه مقطعی.

دفتری خریداری می کنم که شخصیت روی جلدش را بشناسم

علی دانش آموز دیگری هم گفت: تولیداتایرانی طرح های مختلف ندارد یا اینکه من اصلاً این تصویر مردی را که بر روی دفتر نقش بسته است نمی شناسم به این دلیل سراغ دفتری می روم که تصویری همچون بتمن داشته باشد که فیلم های آن رادیده ام.

به گزارش رودآور؛ گرچه در سال های اخیر نوشت افزارهایی ایرانی با طرح شخصیت های کارتون هایی همچون دیرین دیرین و شکرستان و از ننه قمر گرفته تا جناب خان مخاطبانی به سمت خود جلب کرده است اما تا رسیدن به مقصود نهایی و بازگشت هزینه کرد تولیدات داخلی گام های بسیاری مانده که نیازمند حمایت جدی متولیان امر و فرهنگ سازی عمومی است. به ویژه آن که دولت هم باید طرح های حمایتی خود از تولیدکنندگان نوشت افزارهای داخلی را بهبود ببخشد.

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان