آخرین اخبار

29. شهريور 1397 - 7:27   |   کد مطلب: 30566
روایتی دیگر از عدم برگزاری عزاداری های یکپارچه در استان همدان؛ ائمه جمعه استان چه گفتند؟
اعمال سلیقه فردی و خودمطرح شدن مانعی بزرگ بر سر راه انسجام عزاداری ها
ائمه جمعه شهرستان متحد القول عنوان کردند که اعمال سلیقه فردی و خودمطرحی و منیت ها مانعی بزرگ بر سر راه برگزاری عزاداری های یکپارچه و منسجم است.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ چندین و چندسال است هیئت های مختلف مذهبی در ماه محرم از روزها قبل خود را برای استفاده هرچه بیشتر از این ماه آماده می کنند، یکی سنج می آورد و دیگری طبل، آن یکی هم به فکر علم بزرگتر می افتد و پرچم های مختلف.

اما در این میان هستند هیئت های عزاداری مختلفی که گرد هم جمع می شوند و به ویژه در روزهای تاسوعا و عاشورا به شکل منسجمی بر سر  سینه می زنند، نمونه های این عزاداری ها را در یزد و زنجان شاهد بودیم، به گونه ای که حتی رهبر معظم انقلاب نیز در پیامی این وحدت و یکپارچگی در عزاداری های محرم را گرامی داشتند و اما در استان همدان و در شهرستان های مختلف کمتر شاهد برگزاری عزادار های ای نگونه ای و یکپارچه هستیم.

گرچه در سال های اخیر تجمع عاشورائیان در سراسر استان به نوعی برگزار می شود، اما این گردهمایی هیئت ها و دسته های عزاداری در روز عاشورا نیست و نماز ظهر عاشورا هم آن گونه که باید با تجمیع تمام هیئت ها برگزار نمی شود.

دراین باره و در بخش اول پیگیری ها به سراغ ائمه جمعه استان رفتیم تا علت و عوامل عدم برگزاری عزاداری یکپارچه در استان را جویا شویم.

عزاداری یکپارچه نیاز به حرکت خودجوش مردمی دارد

«حجت الاسلام مرتضی موحودی» امام جمعه تویسرکان در گفت و گو با خبرنگار رودآور، گفت: اینکه تمامی هیئت ها در روز عاشورا گرد هم جمع شوند، موضوعی است که سالیان سال در دست پیگیری است.

وی اظهار کرد: به نظر می رسد این اقدام باید خودجوش باشد و شکل مردمی به خود بگیرد و تا خود مردم نخواهند دسته ها و هیئت های عزاداری در 10 روز اول محرم و به ویژه در روز عاشورا یکپارچه به عزاداری نمی پردازند.

تا گرفتار خودمطرح شدن و خودنمایی باشیم، یکپارچگی نداریم

«حجت السلام محمدباقر برقراری» امام جمعه ملایر هم در گفت و گویی عنوان کرد: مطرح شدن موضوع رقابت بین تعدادی از هیئت های مذهبی مانع اصلی انسجام هیئت ها در راستای انجام وظیفه حقیقی و مؤثر واقع شدن است، اینکه هیئتی در رقابت با هیئت همسایه یا خیابان دیگر به دنبال باندها و بلندگوهای بیشتری باشد، یا تصمیم بگیرید تعداد طبل و سنج های خود را افزایش دهد سبب شده تا وحدت و یکرنگی در میان تمامی هیئت ها نباشد.

وی تصریح کرد: اگر هیئتی به دنبال خودنمایی و خودمطرح کردن و کمیت تعداد وسایل عزاداری های خود باشد و آن غنی معرفتی و بصیرتی عاشورا را ملاک و سنجش قرار ندهد، یکپارچکی هم ایجاد نخواهد شد.

امام جمعه ملایر گفت: تا ما گرفتار خود و هیئت خود هستیم، هیئت نمی تواند محور و الگویی برای سایر هیئت ها در شهرستان، استان و یا کشور شود، چرا که تنها پرهیز از مطرح شدن و رفتن به سمت یکپارچگی در راستای رضایت خدا و ائمه(ع) و به ویژه صاحب مجالس عزاداری می تواند وحدت آفرین باشد.

اعمال سلیقه فردی، مانعی بزرگ بر سر راه انسجام عزاداری ها

«حجت الاسلام رضا مصباح» امام جمعه فامنین هم در گفت و گو با خبرنگار رودآور، اظهار کرد: خوشبختانه سال گذشته در "ماماهان" فامنین عزاداری ماه محرم به شکلی منسجم برگزار شد، به گونه ای که نماز ظهر عاشورا را هم با حضور عمده هیئت ها اقامه شد.

وی درباره علل عدم برگزاری عزداری های منسجم در برخی نقاط؛ گفت: اگر اعمال سلیقه های را کنار بگذاریم و تنها نیت عزاداری هایمان قربت الی الله باشد، هیچ گونه اختلافی به وجود نمی آید و همهذیل  یک پرچم سینه می زنند.

امام جمعه فامنین تصریح کرد: هرچه اعمال سلیقه فردی کمتر، انسجام هم بیشتر می شود.

عدم اقبال عمومی و نبود مکانی مناسب مانعی برای برگزاری عزاداری های منسجم

«حجت الاسلام عباسعلی مغیثی» امام جمعه نهاوند  هم در گفت و گو با خبرنگار رودآور، با اشاره به دو علت اصلی یکپارچه نبودن عزاداری ها در عمده شهرها و به ویژه در نهاوند، گفت: تعدادی از هیئت ها رسم و رسوماتی دارند که از گذشته طبق آن پیش می روند و برخی هم می خواهند با آن رسم و رسوم های خاص خود را نشان دهند، از این رو آن اقبال عمومی برای عزاداری های یکپارچه وجود ندارد.

وی اظهار کرد: از طرفی دیگر مکان مناسبی هم برای برگزاری این گونه مراسم های منسجم در همه جا وجود ندارد و به این دلیل گرچه موضوع یکپارچه شدن مراسم های عزاداری بارها و بارها مطرح شده، اما تا این فرهنگ در جامعه نهادینه نشود و زیرساخت های لازم از نظر مکانی هم مهیا نباشد، عزاداری های یکپارچه نخواهیم داشت.

امام جمعه نهاوند تأکید کرد: رفتن به سمت وحدتی همه جانبه در برگزاری عزاداری ها نیازمند فرهنگ سازی در طول سال های متوالی است که همت متولیان فرهنگی را هم می خواهد.

عمده هیئت ها در روز عاشورا به دنبال اجرای رسم و رسومات خود هستند

«حجت السلام حاتم‌‌نیا» امام جمعه شهرستان بهار  هم در گفت و گو با خبرنگار رودآور؛ گفت: از سالی که به بهار آمدم از سال دوم همین فکر به گونه عملیاتی شد و با جلساتی تدارک برگزاری عزاداری های منسجم در صبح روز تاسوعا و عصر روز یازدهم محرم فراهم شد و خوشبختانه پنج سال است که مراسم های عزاداری در این دو روز به شکلی متمرکز برگزار می شود.

وی تصریح کرد: این عزاداری ها بدون سنج، طبل، علم و علامت است و از مردم می خواهیم تنها خودشان باشند و برای سالار شهیدان سینه زنی کنند که با استقبال عموم همراه بوده است.

امام جمعه بهار افزود: با این وجود تاکنون به دلایل مختلف از جمله اینکه عمده هیئت های عزاداری مراسم های متنوع، متعدد و خاص خودشان را دارند، عزاداری های روز عاشورا به صورت یکپارچه برگزار نشده است.

حجت السلام حاتم‌‌نیا عنوان کرد: اگر یکپارچگی در عزاداری ها را می خواهیم باید زمینه سازی های لازم را هم انجام دهیم که کار یک سال و دو سال نیست و زمان بر است.

حرف آخر؛ برپایی بزرگترین معروف عاشورا زیر پرچم حسینی(ع)

به گزارش رودآور، وحدت، یکرنگی، یک دستی و یکپارچگی آرزوی تمامی مردمان این دیار است و چه بهتر همه زیر پرچم امام حسین(ع) و در کشتی نجات سالار شهیدان گردهم جمع شویم تا با برگزاری نماز ظهر عاشورا به صورت متمرکز در هر شهرستانی، نقشه های فتنه انگیز و تفرقه آمیز شوم دشمنان اسلام را نابود سازیم.

زنگنه

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان